Hmm, bij de ene auto zijn bandenwissels niet meegenomen. Dan kan je er zo 8 bij optellen, klinkt logisch. Ben ik dan ook te wantrouwig als een auto sinds 6 maanden wordt aangeboden, of is / was de (initiële) vraagprijs te hoog.
Het gaat overigens om een seat ateca 1.5 uit 2021. We hebben er in gereden, niet verkeerd, mijn man was wel gecharmeerd, maar wat vind ik van het afwerkingsniveau en de ruimte die het inneemt op het oprit

Ik wil daarom ook nog een vw t-roc van dichtbij gaan bekijken, die zou wat kleiner zijn?
En hoe zit het met het infotainmentsysteem van vag. Welke moet je eigenlijk wel/ niet hebben qua bediening/ betrouwbaarheid ( iets met uitvallen van scherm

).
De ateca uit 21 heeft geen knoppen bij het scherm itt het model er voor, maar mijn wederhelft vindt dat model niet mooi.
En de niet permanent uitschakelbare rijhulpassistenten? Welke gaan het bloed onder je nagels vandaan halen en moet je niet willen?
Zoals gezegd, we rijden nog en oriënteren op mogelijkheden en het liefst bij een garage in de buurt, of een garage die garantie over wil nemen of hoe werkt zoiets, (sorry nitwit).
Ik heb al veel “op papier” vergeleken, maar wellicht zijn er nog andere opties.
Nu, sinds 16 jaar een volvo v40 2.0
Wensen
Zelfde formaat buiten en binnen, afwerkingsniveau, moet wel fatsoenlijk met verkeer meekomen. Mijn man wil “lui” kunnen rijden, vergevingsgezind laag in de toeren. ( de 1.5 in ateca was ok bevonden) En dat alles met een wat hogere zit. We zien dat dit lastig is.
Moet het liefst iets kunnen trekken, al is er binnen het huishouden nu een tweede auto die we zouden kunnen gebruiken. Iets met elektrisch zou dan in theorie mogelijk zijn en voor het behoud van de auto beter gezien het geringe aantal kilometers (10.000). De voorwaarden, zonnepanelen, oprit, zijn er. Ik ben niet happig op afhankelijk zijn van laden onderweg en deze auto’s zijn allemaal met automaat

. In verhouding to aantal kilometers de mrb, vaste kosten ed. Valt dit denk ik af.
Dat automaatdingetje is iets van mij. Ik heb een trauma van iets waar ik ooit in moest rijden ( was het een scenic?) ik heb een sterke voorkeur voor zelf roeren. Manlief is zeer enthousiast over de natte “dsg” op zijn motor tot ik zei dat bij de auto’s waar we naar keken dit veelal droog was.
Budget.
Gezien de wensen is het denk ik niet realistisch om onder de 20.000 uit te komen, maar liever niet ontzettend veel er overheen.
Voor het beeld. Zoals gezegd is er een tweede auto in het huishouden. Een v40 1.6 met twee ton, nog steeds, ook van binnen, rammeltjes ed. prima auto. Zouden we zo kopen ware het niet dat deze voor ons echt een te kleine koffer en te lage instap heeft. (Achterin wel klein. In onze v40 kan ik achter zoon nog net zitten. In zijn v40 breek ik bij de enkels af. Wens voor ruimte achterin voor ons iets minder belangrijk aangezien we meestal max 2 personen zijn)
We hebben nog gezeten (niet gereden) in een xc40, mwaah. 3 cilinder en daarbij flink zwaarder. In de ateca kreeg ik een beetje wesley/ hummer gevoel. In de xc40 voelde ik me echt nietig, al weet ik niet of er echt verschil in afmeting is. Prijsverschil. ( en vind m eigenlijk niet zo mooi)
Wel! Ooooh. In de ateca, de parkeeropties! Dat wil ik. Punt.( mag niet een scherm uitvallen)
Instaphoogte niet hoger dan ateca? Om overzicht hebben moest ik stoel nu al hoger zetten.
Man wil liever wat jonger gaan rijden, 5-6 jaar oud.
Het onderstaande lijstje zal wellicht niet compleet zijn, maar wederhelft wil niet:
Opel, bmw, mercedes, renault, citroen, peugeot, fiat of iets exotisch waar de dichtstbijzijnde plattelandsgarage geen ervaring mee heeft.
( ooit toyota corolla 2.0 gereden, mwaaah, neu. Gezeten in kia ceed, gevoel goed, maar laag, koffer zozo)