1.2 psa automaat ervaringen

NVE87

Startmotor
Beste

Begin volgend jaar willen wij de Astra 1.4 turbo uit 2011 gaan vervangen voor iets nieuwers, auto heeft 9 jaar trouwe dienst gedaan en gelukkig zonder al te hoge kosten .

We willen graag iets jongers en kom veel auto’s tegen die me wel aanstaan uit de psa groep , maar vaak met de beruchte 1.2 met een natte riem , ik lees veel narigheid over dit type motoren , maar ik vroeg me af hoe dat zou zijn bij auto’s uit bouwjaar 22 of nieuwer.

Heeft iemand hier ervaringen mee goed dan wel slecht , of is het beter om voor de 1.6 (hybride) te gaan ? Stekkeren zullen we niet veel doen , en ik vind ze dan ook wel erg zwaar worden, alvast bedankt

Vanaf 2023 hebben de Puretech 1.2 motoren (Gen 3) een distributieketting in plaats van een distributieriem die in olie draait. Daar zijn (nog) geen grote issues van bekend. Na 2017 zijn aanpassingen gedaan, waaronder kortere inspectie- en vervangingsintervallen (naar 100.000 km in plaats van 160.000 - correct me if I'm wrong). Wat in elk geval belangrijk is bij deze motoren (maar ook andere motoren) is dat de auto op tijd zijn beurten heeft gehad én dat daarbij de juiste olie is gebruikt. Wil je meer zekerheid, laat dan bij aankoop de riem vervangen (als daar nog sprake van is bij de auto die je wilt hebben) en de olie vernieuwen (met de juiste specs).

de 1.2 met distributieketting is een betrouwbare motor. De 1.2 met natte riem was dat oorspronkelijk ook, maar doordat er verkeerde olie werd gebruikt, is het hele gedoe met die verstoppingen in het systeem en daarmee motorschade ontstaan.
De EAT6 of EAT8 versnellingsbak is een zeer comfortabele en goedschakelende bak. Als je zo'n auto overweegt, zorg ervoor dat de complete onderhoudsgeschiedenis bekend is én dat je garantie krijgt op de potentiële problematiek met de motor. Als je dat goed vastlegd komt het wel goed. Buiten dat, let eens op hoeveel auto's rondrijden met dit motortype. Die zijn echt niet allemaal kapot :)

Mijn buurman heeft de 1.2 in zijn 3008 en gekoppeld aan de automaat. Hij is erg tevreden en geen problemen tegenkomen tot nu toe.
Ik heb de 1.6 Puretech en ook automaat.

De automaat is echt heel fijn. Had hiervoor een DSG automaat die meestal als de best schakelende automaat wordt gezien, maar in de meeste gevallen vind ik de EAT8 van Peugeot fijner schakelen

Ik en mijn vrouw zijn beide gecharmeerd van een Citroën c5x , vinden het een mooie aparte auto en mochten we tot aanschaf overgaan zal het er één zijn van bj23 en minder als 50k km hopelijk kunnen we er dan weer enkele jaren vooruit.

Iemand ervaring met deze auto ? Dan wel de 1.2 of de 1.6 hybride

Leuke keuze. Jammer dat je ze zo weinig ziet op de weg.
Zelf geen ervaring mee. De 1.2 lijkt me wat licht voor deze auto, maar wellicht voor jullie gebruik prima.
Mijn 508 is net zo zwaar als de C5X. De 1.6 maakt het wel tot een vlotte auto. Trekt ook de caravan met gemak.

Ik rij nu bijna een jaar en dik 20.000 km in een C5 X PHEV 180 (zie ook mijn gebruikersreview hier op de site) en vind het een heerlijke lange afstandscruiser. Nog geen seconde spijt van gehad, maar goed: het is ook nog maar een behoorlijk vers exemplaar.

De 1.6 PHEV's hebben bovenop de PHC-vering nog een actieve demping. Die maken de toch al comfortabele vering nog soepeler. Je hebt bij de PHEV's 4 rijmodi en alleen de Sport-stand maakt de vering merkbaar strakker, voor de rest is het gewoon een hele comfortabele auto die uitnodigt tot ontspannen autorijden. De beide benzinemotoren hebben alleen de PHC-vering zonder actieve demping maar ook dan is het een bovengemiddeld comfortabele auto.

Grootste aanbod zijn de PHEV's. Als je graag een benzine-versie wilt maar de 1.2 net ff te tricky vindt: er is ook tijdje een 1.6 benzine (Puretech 180) leverbaar geweest maar dat aanbod is behoorlijk beperkt: Hier een voorbeeld.

Kies je toch voor de 1.2, check dan goed de onderhoudshistorie, let op het gebruik van de juiste, door de fabrikant voorgeschreven olie en regel een goede garantie. Doe je regelmatig/veel korte afstanden, kan je beter de PHEV kiezen, dan leg je die ritjes electrisch af en heb je de benzinemotor voor de lange afstanden. Moet je natuurlijk wel regelmatig stekkeren, anders kan je net zo goed de gewone 1.6 benzine kiezen.

Maak gewoon een proefrit in de verschillende versies of de C5 X wat voor je is en zo ja, kies degene die qua gebruik en financiën het beste past.

In de familie rijden best veel auto’s van Stellantis.

De 1.2 Puretech is steeds verbeterd, zeker in de bouwjaren waar je zoekt 2022 en later was de de 1.2 Puretech betrouwbaar. Mits de juiste olie wordt toegepast, en de auto volgens de voorschriften onderhouden is.

De Citroën C5X is een leuke keus, ik zou zelf een dergelijk grote auto liever met met 1.6 met bv 180 pk of meer kopen. Maar ga er anders gewoon mee rijden.
En ervaar het zelf, de 1.2 is ook wel krachtig genoeg.

Rij zelf een 3008 uit 2023 met de 1.2 en automaat.

Mijn advies; niet aan beginnen. Riem is preventief vervangen bij 85000 kilometers dit jaar. Ondertussen al 2 keer gestrand en auto geeft constant ‘motorstoring’ aan. Volgens de dealer ‘is er geen daadwerkelijke storing na uitlezen te vinden’.

Kleppendeksel vervangen en de auto verbruikt na het vervangen van de riem veel olie.

Automaat is ook niet de meest moderne.

Gelukkig lease….

Niet aan beginnen, mijn beste maat heeft een 3008 1.2 puretech met weinig km uit 2019 met verwisselde riem. Nu storing nokkenasversteller door rubberresten en aansturing klepsolenoid. En Van Mossel zegt even 2 jaar na aankoop: uw probleem meneer, graag EUR 1.000 minimaal afrekenen. En dan nog afwachten of het opgelost is. Grote Boog omheen tenzij lease. Stellantis is nog erger dan PON inmiddels. NIET DOEN!

De Astra 1.4 turbo uit 2011 staat ook als problematisch bekend, hoog olieverbruik, turbo problemen en ook de M32 bak is berucht.
Kennelijk gaat het toch al 9 jaar goed, wellicht heb je met deze motor ook zoveel geluk.

Ik rij een Citroën C5X van 31 dec 2022. Tot op heden probleemloos, rijdt gemiddeld 1 op 18 en geen gemeten olieverbruik. Ik tank nagenoeg altijd E5 benzine. Ik heb deze auto gebruikt gekocht met verlengde volledige fabrieksgarantie t/m dec 2027. Er schijnt ook nog een garantie te zijn op de motor van 10 jaar/ 160.000 km, vraag ernaar bij de dealer. De auto rijdt extreem comfortabel en is vlot genoeg , maar mijn Tesla Model 3 van 2021 met 325 pk was vlotter . De auto trekt onze Kip Caravan probleemloos, maar dat doet onze Fiat 500 TwinAir met 80 pk ook al prima, dat zegt niet zo veel.

Met het juiste onderhoud kan de 1.2 best even mee. Maar de 1.6 Hybrid is volgens mij degelijker. Mocht je voor de 1.2 gaan, vervang de riem dan iedere 5 jaar en 60dkm(mijn advies, geen officiële richtlijn van Stellantis), en laat onderhoud met de juiste olie op 15dkm doen. Daarmee voorkom je dure motorschade en heb je aantoonbaar je best gedaan, waardoor Stellantis de reparatiekosten op zich neemt (ervaring mee)

Laatst bewerkt:
5 jaar en 60dkm
Iedere 5 jaar en/of 60.000 km. Dat is een aardig kostenplaatje om die riem steeds te vervangen. Stellantis gaf aan te vervangen bij 160.000 km. Terug gedraaid naar 100.000 km en nu maak jij er 60.000 km van. De distributieriem van de 1.2 Pure Tech vervang je niet eventjes en je zit al snel aan de € 700,-

Het is zorgelijk dat een moderater en administrator hierin meegaat. Als consument loop je wel degelijk risico`s die Autoweek niet gaat vergoeden.

Elke 60.000 km vind ik wel erg vaak voor een distributieriem! Dan mogen ze wel een tegemoetkoming doen voor de kosten, wat natuurlijk niet gaat gebeuren.
Als dat nodig is bij deze motor, zou ik de betreffende auto's lekker laten staan.

Het is zorgelijk dat een moderater en administrator hierin meegaat. Als consument loop je wel degelijk risico`s die Autoweek niet gaat vergoeden.
De topicstarter had zijn vraag gebaseerd op een auto van 2022 of nieuwer. Vanaf 2023 wordt geen riem maar een ketting toegepast. Verder heb ik het niet gehad over een vervanging van de riem om de 60.000 km, dat is inderdaad erg veel en ik heb daar nooit eerder van gehoord. Ik heb verder ook gewezen op gedegen aankooponderzoek (vooral over tijdige en correcte olie- en riemwisselingen) en vervolgens ook goed (stipt) onderhoud doen. Je trekt hier een conclusie die ik niet met je deel.

Ik vemoed dat het gaat om de duim bij dit bericht
Ik had dat bericht een duimpje gegeven vanwege de nadruk dat je bij een 1.2 PT motor stipt in het onderhoud moet zijn qua olie verversen (op tijd en met de juiste olie) en de riem tijdig moet vervangen. Als het mijn auto zou zijn, dan zou ik de 100.000 km / zes jaar aanhouden die Stellantis adviseert, wellicht met een vroegere marge dan eroverheen. Met een 15.000 km-interval zou ik dan voor vervanging van de distributieriem op pakweg 90.000 km uitkomen, 60k km is wel erg snel. Je zou dan wel de riem visueel kunnen inspecteren voor een oordeel. En vertrouw je de motor/auto/riemkwestie niet, koop dan gewoon een andere auto of één van een ander merk/concern. Er is genoeg keuze.

Ik vemoed dat het gaat om de duim bij dit bericht
Inderdaad. Als je een duim plaatst bij een bepaald bericht die adviseert de natte riem om de iedere 60.000 km te vervangen geeft mij dat wel vraagtekens over de objectiviteit. De 1.2 met natte distributieriem adviseer ik iedereen om over te slaan. Stellantis, net als Ford met zijn 1.0 ecoboost, zijn niet voor niets overgestapt naar een distributieketting.
Je zit vast aan extra onderhoudskosten, sterk advies van tanken van duurdere benzine Euro98 en vermijden van rijden van korte stukjes in verband met vervuiling van de motorolie. Ook bekende problemen zijn de vervuiling van de inlaatkleppen en olieverbruik.

Daarbij is bij het sterk gemodificeerde 1.2 blok met ketting ook de zuigerveren aangepast vanwege het olieverbruik. Die gemodificeerde versie met distributieketting moet je eigenlijk altijd kiezen.

Als je een duim plaatst bij een bepaald bericht die adviseert de natte riem om de iedere 60.000 km te vervangen geeft mij dat wel vraagtekens over de objectiviteit.
Die duim was voor het algemeen maar niet voor de 60.000 km vervanging, dat is absurd. De TS zou ik gezien zijn vraag adviseren te kijken naar een auto met 1.2 PT motor die de ketting heeft (dus na 2023), of gewoon een ander type motor/auto/concern - zonder een distributieriem in olie.

Inderdaad. Als je een duim plaatst bij een bepaald bericht die adviseert de natte riem om de iedere 60.000 km te vervangen geeft mij dat wel vraagtekens over de objectiviteit. De 1.2 met natte distributieriem adviseer ik iedereen om over te slaan. Stellantis, net als Ford met zijn 1.0 ecoboost, zijn niet voor niets overgestapt naar een distributieketting.
Je zit vast aan extra onderhoudskosten, sterk advies van tanken van duurdere benzine Euro98 en vermijden van rijden van korte stukjes in verband met vervuiling van de motorolie. Ook bekende problemen zijn de vervuiling van de inlaatkleppen en olieverbruik.

Daarbij is bij het sterk gemodificeerde 1.2 blok met ketting ook de zuigerveren aangepast vanwege het olieverbruik. Die gemodificeerde versie met distributieketting moet je eigenlijk altijd kiezen.
Het grappige is dat VW juist van een ketting naar een riem is overgestapt. Een betrouwbare ketting produceren was een brug te ver voor VW.

Iedere 5 jaar en/of 60.000 km. Dat is een aardig kostenplaatje om die riem steeds te vervangen. Stellantis gaf aan te vervangen bij 160.000 km. Terug gedraaid naar 100.000 km en nu maak jij er 60.000 km van. De distributieriem van de 1.2 Pure Tech vervang je niet eventjes en je zit al snel aan de € 700,-

Gaan jullie nu zeuren over een duimpje?

Volgens de voorschriften ofwel 100k kilometer ofwel elke 6 jaar (wat het eerst komt)

Zelf rij ik momenteel met mijn derde auto met piretech natte riem. Nooit problemen gehad. Ik laat die wel altijd onderhouden bij een officiële dealer.

Inderdaad Jeep, een ketting kan ook problemen geven. Volkswagen, Audi, Seat en Skoda weten er alles van. Nu heeft VW-AG tegenwoordig wel een droge riem lifetime die vervangen (advies) moet worden om de 10 jaar en/of 210.000 km.

Normaal gesproken moet een d-ketting ook life-time zijn. Ik ga er vanuit dat bij Stellantis dit wel het geval is.

Ik en mijn vrouw zijn beide gecharmeerd van een Citroën c5x , vinden het een mooie aparte auto en mochten we tot aanschaf overgaan zal het er één zijn van bj23 en minder als 50k km hopelijk kunnen we er dan weer enkele jaren vooruit.

Iemand ervaring met deze auto ? Dan wel de 1.2 of de 1.6 hybride
Qua uiterlijk kan ik ook even niet op een alternatief komen, de toyota rav4 /suzuki acros zijn dan toch niet helemaal goede alternatieven denk ik

Gaan jullie nu zeuren over een duimpje?

Volgens de voorschriften ofwel 100k kilometer ofwel elke 6 jaar (wat het eerst komt)

Zelf rij ik momenteel met mijn derde auto met piretech natte riem. Nooit problemen gehad. Ik laat die wel altijd onderhouden bij een officiële dealer.
Leuk en aardig maar het is een feit dat anderen wel veel problemen met dit blok hebben gehad ook bij voorgeschreven onderhoud. Dusdanig veel dat het hele internet er vol mee staat en de revisie bedrijven er een goede boterham aan verdienen. Niets voor niets is het motorblok Gen 3 grondig gemodificeerd waarbij de zwakke punten zijn verdwenen.

Leuk en aardig maar het is een feit dat anderen wel veel problemen met dit blok hebben gehad ook bij voorgeschreven onderhoud. Dusdanig veel dat het hele internet er vol mee staat en de revisie bedrijven er een goede boterham aan verdienen. Niets voor niets is het motorblok Gen 3 grondig gemodificeerd waarbij de zwakke punten zijn verdwenen.
Klopt, maar bij voorgeschreven onderhoud val je normaal gezien terug op garantie. Aan de koper van een tweedehands wagen om te beslissen of hij dat risico neemt.

Moet een administrator zich nu ook al verdedigen voor een duimpje? Treurig.

Wat betreft dat advies van korte ritten vermijden en duurdere benzine tanken: dat geldt niet alleen voor de 1.2 Puretech en 1.0 Ecoboost van Ford, maar eigenlijk voor alle direct ingespoten benzinemotoren ongeacht merk/concern.

Moet een administrator zich nu ook al verdedigen voor een duimpje? Treurig.

Wat betreft dat advies van korte ritten vermijden en duurdere benzine tanken: dat geldt niet alleen voor de 1.2 Puretech en 1.0 Ecoboost van Ford, maar eigenlijk voor alle direct ingespoten benzinemotoren ongeacht merk/concern.
Waarom zou een premium brandstof beter zijn voor direct ingespoten motoren? Uiteindelijk is een boel troep dat in de inlaat komt ook olie resten uit het carter, daar heeft de benzine als het goed is weinig invloed op.

Waarom zou een premium brandstof beter zijn voor direct ingespoten motoren? Uiteindelijk is een boel troep dat in de inlaat komt ook olie resten uit het carter, daar heeft de benzine als het goed is weinig invloed op.
Voor direct ingespoten benzineauto's is Euro 98 (E5) vaak beter omdat het minder bio-ethanol (E10) bevat, wat roest en verstoppingen voorkomt, en vanwege de hogere klopvastheid zorgt voor een schoonere verbranding, minder residu-opbouw, en potentieel betere prestaties en levensduur, vooral bij motoren ontworpen voor een hoger octaangetal of bij weinig rijden.

Tip: euro 98 bij Tango heeft 0,0 ethanol en dus nog beter voor direct ingespoten motoren. (y)

Het probleem bij de Puretech motoren zit linksvoorin, achter het stuur. Ruig gebruik (korte stukjes, nooit warm, gelijk vol erop), slecht uitgevoerd onderhoud (te laat, bij de hoefsmid, olie van de super) kan/ zal desastreus zijn.
.
Weet dus van wie je koopt, hoe is ermee gereden en is er werkelijk onderhoud volgens het boekje uitgevoerd.
.
Het is een fijn rijdende motor, heel zuinig. Moet wel toegeven dat de 1,0 van VAG mooier ronddraait, maar dat is verder een rampmerk waar ik mijn handen niet meer aan zal branden.
.
Aldus een zeer tevreden PT-rijder.

Waar halen jullie trouwens die 60000km vandaan? Voor zover ik weet is het elke 100000 km.
Vanwege dit bericht:
Met het juiste onderhoud kan de 1.2 best even mee. Maar de 1.6 Hybrid is volgens mij degelijker. Mocht je voor de 1.2 gaan, vervang de riem dan iedere 5 jaar en 60dkm, en laat onderhoud met de juiste olie op 15dkm doen. Daarmee voorkom je dure motorschade en heb je aantoonbaar je best gedaan, waardoor Stellantis de reparatiekosten op zich neemt (ervaring mee)

Vanwege dit bericht:
Ik wil daar wel even op terugkomen: d-riem vervangen bij 61dkm voor de aanschaf bij 89dkm. Gesprongen bij 135dkm met onderhoud volgens boekje. Gelukkig uit coulance een nieuwe motor gekregen.

Vervangen van de riem kost ca 700, maar dan zit daar ook olie bij in. (Reguliere beurt is ook prijzig)
Als je daarmee een verder praktische en comfortabele auto kan rijden, is dat een kleine investering in onderhoud. 3 maanden geen auto en stilvallen op de snelweg(Coentunnelweg) is echt geen pretje. (Ook geen drama)

Vanaf 2023 hebben de Puretech 1.2 motoren (Gen 3) een distributieketting in plaats van een distributieriem die in olie draait. Daar zijn (nog) geen grote issues van bekend. Na 2017 zijn aanpassingen gedaan, waaronder kortere inspectie- en vervangingsintervallen (naar 100.000 km in plaats van 160.000 - correct me if I'm wrong). Wat in elk geval belangrijk is bij deze motoren (maar ook andere motoren) is dat de auto op tijd zijn beurten heeft gehad én dat daarbij de juiste olie is gebruikt. Wil je meer zekerheid, laat dan bij aankoop de riem vervangen (als daar nog sprake van is bij de auto die je wilt hebben) en de olie vernieuwen (met de juiste specs).
En de zeef van het oliefilter controleren en schoonmaken. Beste is om dat te controleren voor aankoop als de auto niet dealer onderhouden is.

Volle zeef, laat staan.

Die duim was voor het algemeen maar niet voor de 60.000 km vervanging, dat is absurd. De TS zou ik gezien zijn vraag adviseren te kijken naar een auto met 1.2 PT motor die de ketting heeft (dus na 2023), of gewoon een ander type motor/auto/concern - zonder een distributieriem in olie.
De duim was me niet opgevallen, maar als ik soms de ocasion artikelen op de voorpagina lees en naar wat voor malleviede aanbieders jullie dan soms linken dan heb ik weleens mijn vraagtekens.

Terug
Bovenaan