10.000 budget advies nodig

Robin 5907007

Startmotor
Hallo, ik zit te kijken naar een auto van rond de 10.000, nu zijn mijn opties een peugeot 208, 100k km (2018) (9500 euro) of een seat ibiza 1.0, 5 deurs, 2017, ongeveer 150k km (allebei automaat trouwens) maar die gaan al richting de 12/13000 euro. Is er iemand die mij hierop advies kan geven? of misschien een andere aanrader heeft (automaat).

Nissan micra 1.0 tce automaat, buiten nl is de clio ook met de 1.0 tce automaat geleverd, maar de micra is een wat vergeten auto. Een clio 1.3 tce automaat ga je niet vinden binnen jouw budget.

Compacte auto’s met automaat zijn populair, dus geen koopje.

In deze prijsklasse zijn de al genoemde Nissan Micra, Dacia Sandero, en Renault Clio goede opties. De Toyota Yaris kom je ook vaak als hybride met automaat tegen.

Wat vind je van een volledig elektrische auto zoals de Renault Zoë, Renault Twingo of Smart Forfour.

In deze prijsklasse zijn de al genoemde Nissan Micra, Dacia Sandero, en Renault Clio goede opties. De Toyota Yaris kom je ook vaak als hybride met automaat tegen.

Wat vind je van een volledig elektrische auto zoals de Renault Zoë, Renault Twingo of Smart Forfour.
Bij de Zoe is de range middelmatig, ook kan je alleen AC laden en niet DC (snelladen)

Zou het zelf niet doen ivm immens saai maar een Toyota Auris Hybrid is wel rete betrouwbaar.

De Peugeot zou ik niet aan beginnen ivm de problemen met de Puretech motoren.

Renault Clio zou denk ook mijn nummer één zijn...

Misschien lukt een Lexus CT200h ook nog wel met een wat hogere kilometerstand? Betrouwbaarheid zou hier geen issue moeten zijn en dan krijg je een knap interieur op de koop toe!

Renault Clio ligt wel mijn interesse, ik ben dan aan het kijken naar een model vanaf 2014, is dit goed?
Elektrisch vind ik niks, veels te duur dadelijk met wegenbelasting enzo

Kia Rio vind ik dan toch een betere optie voor de prijs, model vanaf 2013 goed?
Rio Generatie 2011- 2017 heeft altijd een 4 traps automaat met een 1.4, goed proefrijden of dat iets voor je is. De Venga/hyundai ix20 kregen bij de facelift een 6 traps. Maar dat zijn meer senioren modellen. Tot €10.000 is tegenwoordig veel 4 traps spul of half automaten en andere kwetsbare downsize techniek

@Robin 5907007
Ik neem aan dat je al op gaspedaal bent geweest.
Jij weet wat voor soort carrosserie je wilt.
Kies je voor een km stand tot 100.000km, automaat, benzine, bouwjaar 2014 en later en de prijs tot 10.000 euro, dan komen er rond de 250 auto's uit.

Zo te zien wil je een B-segment auto met automaat, dan moet wellicht de km omhoog gegooid worden in je filter, want in het filter wat ik had zie ik wel wat B-segmenters, maar veelal A-segmenters.

De 1.0 TSI motoren zijn goede motoren, evenals de Ford 1.0 EcoBoost motoren.
Alleen weet ik niet of de automaten van Ford een dubbele koppeling hebben. Kan misschien een dealbreaker zijn voor je.

@Robin 5907007
Kies je voor een km stand tot 100.000km, automaat, benzine, bouwjaar 2014 en later en de prijs tot 10.000 euro, dan komen er rond de 250 auto's uit.

Zo te zien wil je een B-segment auto met automaat, dan moet wellicht de km omhoog gegooid worden in je filter, want in het filter wat ik had zie ik wel wat B-segmenters, maar veelal A-segmenters.

Alleen weet ik niet of de automaten van Ford een dubbele koppeling hebben. Kan misschien een dealbreaker zijn voor je.
Om eerlijk te zijn wordt dit mijn eerste auto, wel heb ik mijn rijbewijs, maar heb pas in 2 verschillende auto's gereden, dus daarom vind ik het lastig. Ik zit nu een beetje te kijken naar een Renault Clio 1.2 TCe uit 2013, hierbij de link; https://www.marktplaats.nl/v/auto-s...t-clio-1-2-tce-ct-intens-inruilen-is-mogelijk

Geen idee of deze auto's goed zijn

Moet het echt een automaat zijn (automaatrijbewijs) of is een handbak een optie? Dat geeft echt heel veel andere mogelijkheden.
En dan leer je nog een beetje beter autorijden ook.

Om eerlijk te zijn wordt dit mijn eerste auto, wel heb ik mijn rijbewijs, maar heb pas in 2 verschillende auto's gereden, dus daarom vind ik het lastig. Ik zit nu een beetje te kijken naar een Renault Clio 1.2 TCe uit 2013, hierbij de link; https://www.marktplaats.nl/v/auto-s...t-clio-1-2-tce-ct-intens-inruilen-is-mogelijk

Geen idee of deze auto's goed zijn
Ik zou deze ook niet gelijk kiezen, maar de Clio IV is volgens mij verder wel een prima auto. En voor z'n leeftijd nog steeds niet verouderd om te zien. Ditzelfde vind ik ook opgaan voor de Fiesta. Blijft een bijdetijds model om te zien. Japans of Koreaans is vaak betrouwbaar, maar daardoor duurder. En een stuk minder spannend (saaier) om te zien.

Zou je ook naar handgeschakeld kijken, vergroot je wel enorm je mogelijkheden.

Ibiza vanaf 2017 met 1.0 is een prima auto, kan ik uit eigen ervaring zeggen. Rij er al 7 jaar naar volle tevredenheid met eentje rond. Maar die blijven / zijn wel nog behoorlijk aan de prijs. Zeker als automaat.

Zou me qua kilometerstand niet blindstaren op 100.000km of minder als je gaat zoeken naar een auto van ± 10 jaar. Dan kan m.i. een kilometerstand van 150.000km ook nog prima. Check wel altijd of een auto op tijd zijn onderhoud heeft gehad en hier niet op is beknibbeld.

Qua Clio vind ik dit wel een aardig exemplaar. Kleur moet je ding zijn, maar verder prima exemplaar met juist wel nog een lage kilomterstand, origineel NL, en in 9 jaar 1 eigenaar gehad (https://finnik.nl/kenteken/jl377h#historie):

Meer aanbod hier:

Laatst bewerkt:
@Robin 5907007

Pfoe die EcoBoost een aanrader? Dacht dat daar echt wel veel bekende issues mee waren hoor en niet neerbuigend maar de topicstarter zit qua budget nou niet in de meeste recente bouwjaren.

Zou zelf een wat oudere EcoBoost evenals de Puretechs echt niet aanraden.

Pfoe die EcoBoost een aanrader? Dacht dat daar echt wel veel bekende issues mee waren hoor en niet neerbuigend maar de topicstarter zit qua budget nou niet in de meeste recente bouwjaren.

Zou zelf een wat oudere EcoBoost evenals de Puretechs echt niet aanraden.
Beginjaren hadden de 1.0 EcoBoost motoren vaker problemen inderdaad. Natte riem zou ik vermijden.

Honda Civic uit 2013 of 2014 is een aanrader. Let wel op onderhoud etc. Vooral de 1.8 is nmm een goede keuze. Veelal wel met handbak. Honda heeft prima handbakken.

Renault Clio ligt wel mijn interesse, ik ben dan aan het kijken naar een model vanaf 2014, is dit goed?
Elektrisch vind ik niks, veels te duur dadelijk met wegenbelasting enzo
De Renault Clio 4 is een goede optie. Ik zou wel eerder een handbak kiezen o.a. om de volgende redenen.

Veel meer keus, je koopt die uit jongere bouwjaren, kunt dus ook de facelift uitvoering kopen die in de loop van 2016 kwam ( is beter afgewerkt), de 0,9 TCe heeft indirecte injectie, dus minder snel last van vervuiling, je kijkt waarschijnlijk in de beginjaren van de 1.2 TCe, die motor kende toen kinderziektes als hoog olieverbruik en inhouden.
En je kijkt al naar oudere auto’s met automaat.

De Clio 5 kwam in 2019, is duurder, maar ook weer een stap vooruit in afwerking, comfort en multimedia.

De Renault Clio 4 is een goede optie. Ik zou wel eerder een handbak kiezen o.a. om de volgende redenen.

Veel meer keus, je koopt die uit jongere bouwjaren, kunt dus ook de facelift uitvoering kopen die in de loop van 2016 kwam ( is beter afgewerkt), de 0,9 TCe heeft indirecte injectie, dus minder snel last van vervuiling, je kijkt waarschijnlijk in de beginjaren van de 1.2 TCe, die motor kende toen kinderziektes als hoog olieverbruik en inhouden.

De Clio 5 kwam in 2019, is duurder, maar ook weer een stap vooruit in afwerking, comfort en multimedia.
Het moet een automaat zijn helaas

Zoiets?

2014 VW Polo - 117k - EUR 9.999

volkswagen-polo-1-4-16v-highline-automaat-ecc-cruise-control-pdc-navi-17-sportvelgen-zie-fotos.jpg

(Wat zijn occasions toch schandalig duur op het moment .... )

En de DSG uit die tijd was toch beroerd qua kwaliteit?
Wat een bak geld voor een B-segment autootje uit 2014 zeg.. Oef.

Maar het staat je wel goed met een trainingspak aan en petje op.

Dat is het minste probleem, de 1.4 zelf is een slecht blok.
Zijn dat niet voornamelijk de vroege 1.4 TSI's?

Leuke tip! Iets volwassener (en 2 deuren extra) is de Giulietta. Rond die prijs staan er best mooie exemplaren te koop:

Hoe goed de automaat is weet ik niet, da's het googlen wel even waard.
Aanvulling: bij zowel de MiTo als Giulietta is ivm de MultiAir belangrijk om te controleren of t onderhoud volgens schema is gedaan.

Zeker geen Peugeot om meerdere redenen, maar de voornaamste reden is idd de puretech. Ik zou persoonlijk richting Toyota Yaris kijken of Suzuki Swift, Mazda 3. Zelf met oudere generaties ben je verzekerd van probleemloos rijden op slijtageonderdelen na.

Ik wilde deze gaan proefritten, doen of niet?

Reactie van

Zoals ak2 al eerder aangaf is de 1.2 TCe niet vrij van storingen ....

Mijn vader heeft het zelfde blok in zin Nissan en heeft alleen de ketting moeten vervangen voor de rest probleemloos blok.

Ik zit op het moment met het probleem dat eigenlijk al die CLIO's onder de 10k allemaal geimporteerd zijn, is het dan wel slim om hem aan te schaffen?

Ik zit op het moment met het probleem dat eigenlijk al die CLIO's onder de 10k allemaal geimporteerd zijn, is het dan wel slim om hem aan te schaffen?
Ik heb al 3 geïmporteerde Mazda's uit Duitsland (CX-3, 2x MX-5) - nooit een probleem mee gehad, wel gekocht bij een betrouwbare partij en met garantie / gedocumenteerde onderhoudshistoriek. Koopt >100 auto's per jaar in Duitsland bij Mazda dealers... De laatste ca. 10 jaar is die historiek trouwens online te tracen op een Mazda server, dus veel sjoemelen is er dan niet meer bij bij een relatief recent exemplaar.
Mij zou een import uit Duitsland dus niet afschrikken. Meer keuze (bvb. kleuren), in doorsnee niet de scharrige versie die de gemiddelde BE of NL koopt en tiptop onderhouden.

Bij een gebruikte auto is de historie belangrijk. Als je een import auto koopt bij een betrouwbaar adres, met volledige garantie, met volledige historie, dan is het extra risico heel klein.
(Of koop de auto zelf bij een Renault dealer in Duitsland, houdt dan wel rekening met de extra kosten)

Betaal liever iets meer voor een mooi exemplaar van na de facelift in 2016, nog mooier is de Clio 5 met 1.3 TCe vanaf 2019, maar die kost ook duidelijk meer.

Succes.

Terug
Bovenaan