'15 Skoda Octavia combi

RoyR

Wegverkenner
Hey!

Na cancellen van de plannen van het ombouwen van een bestelwagen naar camper, opzoek gegaan naar een vervangvoertuig, terug een Caddy zoals voor de Vito of toch meer comfort in het dagelijks gebruik en terug een "gewone auto"

Het plan van camperen blijft maar gaar meer verschuiven richting een opblaasbare tent of een daktent.

Goed terug naar de zoektocht naar een auto.

Enige eisen dat ik had;

-VAG of Mercedes

-Groot kofferbak

-De hoogst noodzakelijke opties, cruise control, airco, android auto,

-Liefst een diesel Euro6

Een Mercedes c180d of c200d station van ongeveer 2017 stond hoog op het lijstje, enige bijsmaakje was het blok, van Renault.

Mits deftig onderhoud geen probleem maar blijft niet 100% probleemloos.

Verder Tiguans, Fabia station Monte Carlo, ... op het lijstje

Toen kwam er een auto te koop, 1km van mijn deur, wat ouder dan ik naar opzoek was maar voor een heel goede prijs.

Van de 2de eigenaar die de wagen had van 35 000km tot nu, altijd onderhouden in de garage waar mijn broer technieker is. Recent nieuwe remblokken en schijven rondom, distributieriem en waterpomp, al de grote kosten gedaan dus.

2015 Skoda Octavia Combi Greenline

-1.6 TDI 110pk handgeschakeld euro 6

-Opties: Cruisecontrol, Navigatie, Smartlink, stoelverwarming, Automatische airco, Automatische ruitwissers, parkeersensoren voor en achter, mistlampen,...

Greenline dus, lekker zuinig en slechts 90gram co2, goedkoop in wegenbelasting voor een diesel, ook standaard 15mm verlaagd, actieve kleppen in de grill, spoilertje, lelijke velgen,..

Niet de meeste spannende wagen maar in mijn ogen wel een tijdloos design.

Bij aanschaf;
Screenshot-20260208-111309-Facebook.jpg

FB-IMG-1770755455110.jpg

Direct een setje OEM 18" Alaris velgen aangeschaft;

20260214-125454.jpg

FB-IMG-1771087564755.jpg

FB-IMG-1771087560007.jpg

Gisteren een afneembare trekhaak laten plaatsen, zodat ik mijn mountainbike mee kan nemen, stekker kan nog verder weg gestopt worden.

20260220-202844.jpg

Direct een fietsendrager aangeschaft, volledig inklapbaar.

p8746595-552-376.jpg

Plannen:

-OEM 18" velgen (done)
-Afneembare trekhaak (done)
-Achterruiten tinten (OEM look, niet te donker)
-OEM alu pedalen
-OEM alu instaplijsten
-OEM led nrplaat verlichting
-OSRAM nightbreaker led verlichting in koplampen en mistlampen
-Spoorverbreders

Laatst bewerkt:
6qgyr9gblvq1.jpg

Daar heb je een fijne auto aan @RoyR (y)
Heb er eentje probleemloos 4 jaar lang bijna 180.000km vanaf nieuw gereden. Heel eerlijk, de beste auto die ik ooit heb gehad.

Vwb de spoorverbreders; volgens mij hadden ze bij fase 2 Octavia 3 standaard spoorverbreding achter toegepast. Zie foto van mijn exemplaar hierboven.

Laatst bewerkt:
Fijne auto, goeie velgen.(y)

Kijk even of je een VCDS-aanpassing kan doen:
44 module (steering assist)
Security access: 19249
Adaptations
Select channel: 'Driving profile switchover'
Change from 'Incremental: controlled over time' to 'Direct: controlled over threshold value'

Hierdoor reageert de auto lineair op het gaspedaal, waardoor de auto veel mooier reageert. Krijg je echt een andere auto door.

Wauw, je blijft maar wisselen!

Nette Skoda, fijne auto’s. Ik heb de Volkswagen versie, een Golf variant. :)
Kijk voor Skoda onderdelen ook op Kopacek, dat is een Tsjechische webshop met veel Skoda onderdelen en accessoires.

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd! Nette auto, mijn vader heeft een jaar of 3-4 een blauwe sedan/hatchback gehad van deze generatie. Daar heb ik zelf ook veel mee mogen sturen. Veel auto voor het geld toen. Veel veilige kilometers gewenst!

• Leuk
Waarderingen: RoyR
Goede keus hoor! Tijdloze auto, fijne diesel. Maar die Renault blokjes in de Mercedes zijn zo slecht niet hoor. Renault bouwt goede diesels

Mooie auto en de wielen zijn gelijk een goede verbetering. Veel plezier ermee - succes met al je plannen (er zullen nog wel wat opties op het lijstje bijkomen als ik je historie een beetje ken) - veel veilige kilometers naar mooie bestemmingen!

• Leuk
@Mach1 Dankjewel!
@ENTE Merci! Ook een heel mooie! Ga ik uitzoeken of het iets is dat misschien eenvoudig te retrofitten is.
@Rembrandt Bedankt voor de tip! Ga ik eens laten aanpassen door mijn broer!
@Magnifieke malloot Klopt, stond op 16". Wel wat comfort ingeleverd maar het oog mag ook wat.

@Barri haha klopt, je bent niet de enige die dit zegt. De Vito is iets anders afgelopen als gehoopt helaas. Gestopt op het moment dat er nog te veel geld is ingepompt.

Goede keus hoor! Tijdloze auto, fijne diesel. Maar die Renault blokjes in de Mercedes zijn zo slecht niet hoor. Renault bouwt goede diesels
Vooral de 1.5 DCI die in de A klasse zit is erg betrouwbaar.
De Vito met de 1.6, zijn iets gevoeliger met de distributieketting.

Terwijl ik in het verleden altijd aftermarket aanpassingen heb gedaan probeer ik nu zoveel mogelijk aanpassingen OEM te doen.

Nog een OEM upgrade aangeschaft.

Helaas zijn er steuntjes afgebroken van de originele achterlichten, mogelijk gebeurd bij het plaatsen van de trekhaak maar is woord tegen woord. Van de gelegenheid maar gebruik maken voor een upgrade.

OEM Octavia LED facelift achterlichten.
Enkel adapter kabels nodig, die inbegrepen zijn en plug & play.

Screenshot-20260224-140148-Kleinanzeigen.jpg

Voorbeeld van het verschil;

FB-IMG-1771876880391.jpg

Even geduld hebben tot het aankomt :)

En misschien donkere mistlampen in de bumper? Deze exemplaren vallen namelijk wel heel erg op.

Volgens mij bedoelt Barri die aan de voorkant.
Die vond ik juist wel specifiek voor deze Octavia.

Achter zou je nog nep-uitlaatjes kunnen plaatsen. Vond ik wel leuk staan:
6q7Kabk_d.webp

En natuurlijk al die tekst van de kont af. :cool:

Haha, opeeens komen de Octavia Vibes weer naar boven hè @Rembrandt

IMG-2801.jpg

Bij mij de tekst ook verwijderd maar wel het sierlijke Diesel geplaatst. Komt uit de VAG stal dus helemaal OEM…

Had als upgrades het interieurtje onder handen laten nemen…zie foto’s bij m’n review

• Leuk
Dit type Octavia blijft inderdaad goed smoelen ondanks dat ie alweer 11 jaar oud is! Fraaie upgrades met die velgen en achterlichten, makt hem nog wat strakker. Blijft het daarbij of volgt er meer?

• Leuk
Volgens mij bedoelt Barri die aan de voorkant.
Die vond ik juist wel specifiek voor deze Octavia.

Achter zou je nog nep-uitlaatjes kunnen plaatsen. Vond ik wel leuk staan:
6q7Kabk_d.webp

En natuurlijk al die tekst van de kont af. :cool:

Er zijn wel donker getinte mistlampen beschikbaar origineel maar voorlopig vind ik het prima.

Ik ben normaal gesproken niet zo voor de nep uitlaatjes maar dat is nog wel netjes!

Dit type Octavia blijft inderdaad goed smoelen ondanks dat ie alweer 11 jaar oud is! Fraaie upgrades met die velgen en achterlichten, makt hem nog wat strakker. Blijft het daarbij of volgt er meer?

Er staan nog wat op het wensen lijstje, afspraak voor de ruiten te tinten staat.

Verdere wensen lijstje;

-ALU instaplijsten
-ALU pedalen
-LED kentekenplaat verlichting
-Osram led lampen in de koplampen ( kruislicht en drl)
-Osram led lampen in de mistlampen
-Spoorverbreders
-Nieuw setje originele matten

Voor de rest zien we wel..

Ruiten zijn gisteren getint, alhoewel het bedrijf meermaals werd aangeraden is het toch niet netjes gedaan naar mijn mening dus moet opnieuw...

Maar goed, van ver ziet her er wel al goed uit met getinte ramen.

FB-IMG-1773596485022.jpg

FB-IMG-1773596821421.jpg

Ook 2 setjes spoorverbreders gekocht, 15mm voor de voorkant en 20mm voor de achterkant, deze zijn nog onderweg.

Ik zie het er zo niet aan af, maar als je niet tevreden bent is het misschien beter om opnieuw te laten doen. Heb je garantie of ga je naar een ander bedrijf?

Zaterdag prijs laten maken voor een ST X schroefset, met montage 1250€.
Ik twijfel nog omdat ik comfort ook wel belangrijk vind. Daarom wil ik ook geen vaste veren op de originele dempers, deze zijn ook al van 2015 en moeten dan sowieso mee vervangen worden.

Eigenlijk vind ik de hoogte nu wel prima, dus ik zou me dat geld eerlijk gezegd besparen. Alleen vooraan zou ie nog één centimeter lager mogen.

Mooie upgrades tot zover! Die achterlichten staan zoveel beter.

Ik snap je overweging m.b.t. schroefset - ik ben uiteindelijk (voor ongeveer zelfde geld) voor een KW V1 set gegaan op mijn Leon. Het is iets stugger (sportiever) maar nog prima als gezinsauto. Geen moment spijt van. Niemand die met mij meerijdt valt eigenlijk op dat hij 'stugger' is. Maar het is en blijft een persoonlijke overweging :)

• Leuk
Mooie upgrades tot zover! Die achterlichten staan zoveel beter.

Ik snap je overweging m.b.t. schroefset - ik ben uiteindelijk (voor ongeveer zelfde geld) voor een KW V1 set gegaan op mijn Leon. Het is iets stugger (sportiever) maar nog prima als gezinsauto. Geen moment spijt van. Niemand die met mij meerijdt valt eigenlijk op dat hij 'stugger' is. Maar het is en blijft een persoonlijke overweging :)

Ik heb een set ST X in bestelling staan, is identiek aan de KW V1 maar dan niet in Inox, normaal gezien binnen 3 weken binnen.

Ook een set 19" VW Lugano van een Scirocco/ Passat CC op de kop getikt. Prijs was heel goed met bijna nieuwe banden. Wel wat beschadigingen maar kan ze altijd nog laten poederlakken.
Screenshot-20260410-212635-2dehands.jpg
Screenshot-20260405-085004-Instagram.jpg

Terug
Bovenaan