185/55/16 i.p.v. 195/55/16 mogelijk?

Kevin9512

Startmotor
Recent heb ik een Clio 4 aangeschaft van 2017, met de bandenmaat 195/55/16.
De auto is door de garage voorzien van 4 nieuwe banden -> Hifly HF805. Dit was een service, dus hier heb ik niet extra voor betaald.
Nu is het zo dat deze banden prima zijn op droog wegdek, maar met nat, koud weer vind ik deze banden niet fijn. Lange remweg, glijden op de rotonde, etc.

Een beetje kwaliteitsband gaat toch al gauw richting de €95 per band. Maar, ik heb van mijn vorige auto nog vier goede, 2 jaar oude Hankook banden liggen met ruim profiel. Alleen zijn deze een andere maat, namelijk 185/55/16.

Is het mogelijk om van 195/55/16 naar 185/55/16 te gaan?

Je hebt met een smallere band een andere hoogteverhouding nodig. Dat betekent voor de Renault Clio dat als je de bandenmaat 195/55/16 wilt vervangen door 185 breed, deze ideaal gezien de verhouding 65 moet hebben. Je vindt deze opties voor de Clio op deze pagina. Kies je voor 55 als hoogteverhouding, dan zul je (kleine) afwijkingen kunnen krijgen bij de snelheidsmeter en mogelijke andere elektronica (denk aan ABS, ESP) door de kleinere omtrek. Daar moet je dan wel rekening mee houden.

Je hebt met een smallere band een andere hoogteverhouding nodig. Dat betekent voor de Renault Clio dat als je de bandenmaat 195/55/16 wilt vervangen door 185 breed, deze ideaal gezien de verhouding 65 moet hebben. Je vindt deze opties voor de Clio op deze pagina. Kies je voor 55 als hoogteverhouding, dan zul je (kleine) afwijkingen kunnen krijgen bij de snelheidsmeter en mogelijke andere elektronica (denk aan ABS, ESP) door de kleinere omtrek. Daar moet je dan wel rekening mee houden.
De 65 verhouding geldt voor een 15” velg en niet voor een 16”. Een verhouding van 60 komt het meest in de buurt, maar dan komen de banden dichter tegen de wielkast aan.

Als ik het goed begrijp kan het wel maar, is het niet perse aan te raden! Dit in verband met verschil in grootte van de band.

Als ik het goed begrijp kan het wel maar, is het niet perse aan te raden! Dit in verband met verschil in grootte van de band.
Het valt binnen de marges maar ik zou zelf in ieder geval de (kleine) afwijking voor de snelheidsmeter checken (bijvoorbeeld met een navigatie-app die de gps-snelheid aangeeft).

Het verschil in (berekende) grootte is te verwaarlozen. Daarnaast zijn banden van dezelfde maat maar van verschillende fabrikanten ook niet exact even groot. Een band met 7 mm profiel is ook weer wat groter in diameter dan eentje met 4 mm profiel.

Recent heb ik een Clio 4 aangeschaft van 2017, met de bandenmaat 195/55/16.
De auto is door de garage voorzien van 4 nieuwe banden -> Hifly HF805. Dit was een service, dus hier heb ik niet extra voor betaald.
Nu is het zo dat deze banden prima zijn op droog wegdek, maar met nat, koud weer vind ik deze banden niet fijn. Lange remweg, glijden op de rotonde, etc.

Een beetje kwaliteitsband gaat toch al gauw richting de €95 per band. Maar, ik heb van mijn vorige auto nog vier goede, 2 jaar oude Hankook banden liggen met ruim profiel. Alleen zijn deze een andere maat, namelijk 185/55/16.

Is het mogelijk om van 195/55/16 naar 185/55/16 te gaan?
Los van wat mogelijk is, is een band van 95 per band wel erg duur. Ik denk eerder rond 50 a 60 euro per band voor een Hangkook. Op autoweek heb je een prijzen vergelijker:
Ik betaal zelf 10 tot 12,50 euro per band overzetten en balanceren.75 euro voor een goed merk band inclusief overzetten moet toch wel lukken.

Hier kun je het verschil uitrekenen. In dit geval is het verschil -1.79%

195/55/R16 geeft een afrolomtrek van 1950.6mm
185/55/R16 geeft een afrolomtrek van 1916.1mm
Die laatste heeft daarmee een omtrek die ongeveer 1.77% korter is.
Dat ga je dus zelf merken op je snelheidsmeter, kilometerteller en in het verbruik.

De systemen in je auto (ABS, ESP, etc) zullen er weinig last van hebben. Die kijken doorgaans niet naar wat er absoluut gebeurt, maar die kijken naar de verschillen die optreden tussen je wielen. Dus als je alle 4 de wielen aan past merken de systemen van je auto daar zelf weinig tot niets van.

Aanlopen vd band gaat sowieso niet gebeuren, want de 185/55 is in alle richtingen kleiner dan de originele 195/55.
Wil je toch een band in breedte 185 op dezelfde wielen monteren met dezelfde afrolomtrek, dan zul je terug moeten rekenen. Dan kom je theoretisch uit op een 185/58 (afrolomtrek 1950.9mm) . En die maat bestaat waarschijnlijk niet.
Een 185/60 komt op een afrolomtrek van 1974.2mm. Dat is dus ongeveer 1.21% meer dan de originele 195/55.

Allemaal theoretisch uiteraard en uitgaande van evenveel profiel op alle banden.

Hoe reken je de afrolomtrek nou zelf uit?
Velgmaat x 25.4 = velgdiameter in mm
16inch x 25.4 = 406.4mm

Bandhoogte in mm = breedtemaat (eerste cijfer in de bandenmaat) x de verhouding (tweede cijfer vd bandenmaat) / 100.
195mm x 55 / 100 = 107.25mm

Totale wieldiameter = velgdiameter + 2x de bandhoogte
406.4 + 2x 107.25 = 620.9mm

Afrolomtrek = Totale wieldiameter x pi (pi is ongeveer 3.1416)
620.9 x pi = 1950.6mm

Laatst bewerkt:
Als ik het zo lees, dan wijkt 185 nogal af van 195. Ik denk dat ik dan toch maar voor de juiste maat - 195, moet gaan!

welnee, minder dan 2%, geen enkel probleem!
Inderdaad. Ik zou gewoon die Hankooks monteren. Die afwijking is marginaal. Ik gok dat de snelheidsmeter in je auto met deze banden zelfs dichter bij de echte (GPS) snelheid gaat zitten dan met 195/55/16.

Inderdaad. Ik zou gewoon die Hankooks monteren. Die afwijking is marginaal. Ik gok dat de snelheidsmeter in je auto met deze banden zelfs dichter bij de echte (GPS) snelheid gaat zitten dan met 195/55/16.
De snelheidsmeter en de kilometerteller gaan juist meer afwijken als je kleinere banden monteert.
Een snelheidsmeter geeft eigenlijk altijd teveel aan. Dus als je snelheidsmeter 100 aan geeft, rijdt je in werkelijkheid 95. Kijk maar eens op je navigatiesysteem met GPS, daar lees je altijd een lagere snelheid af dan op je dashboard.

Wanneer je nu kleinere banden monteert, moet de motor meer toeren draaien om dezelfde afstand af te leggen. Meer toeren = meer uitslag op de snelheidsmeter vd auto, terwijl de echte snelheid (die erg dicht bij de snelheid van je GPS apparaat ligt) gelijk blijft.

Wil je de afwijking van je snelheidsmeter kleiner maken, dan zou je juist grotere banden moeten monteren. Dat heb ik zelf gedaan, voor een zuiniger rijgedrag (want minder toeren), iets meer comfort (hogere banden zijn minder hard), en mooier gevulde wielkasten (vind ik). Ik ging van 215/50/R17 naar 215/55/R17.
Mijn snelheidsmeter wijkt nu minder af. Voorheen gaf die ongeveer 8% teveel aan. Nu geeft deze nog ongeveer 5% teveel aan.

• Leuk
Waarderingen: RobG
2% = 2%, dat is niet spectaculair, dus als het past gewoon doen. Een paar keer op je mobiel controleren wat je werkelijke (GPS-) snelheid is, dan weet je de afwijking voortaan ook, en die banden die je hebt mooi oprijden.

Je zou de gevoerde bandendruk eens kunnen nameten. Misschien is die wel op 3 bar gezet, waardoor grip abominabel wordt.
Dan kan ik een verantwoord lagere druk voor je uitrekenen, die betere grip en comfort geeft.

De afrol-omtrek calculator hier genoemd, is sinds kort , na mail overleg met mij aangepast voor invering van de band, wat andere waarden geeft.

De afrolomtrek is gemiddeld genomen zo'n 97% van de onbelaste omtrek van de band.

Dus controleer eerst maar eens je bandendruk, voordat je gaat wisselen, kan verrassend zijn.

Dus de afwijking zal niet heel spannend zijn. Ben van plan om deze Hankooks het komend jaar op te rijden en dan ergens in november goede Allseasons te monteren. Ik zal eerst de bandendruk eens controleren, of dat verschil maakt. ESP heeft al meerdere keren ingegrepen, op plekken waar ik normaal gesproken gemakkelijk met dezelfde snelheid doorheen kon. Rijdt alles behalve fijn. Gelukkig niet zelf betaald voor deze banden.

Je veilig voelen in je auto is toch wel wat geld waard.... Al had je € 100,- bij moeten lappen voor een paar fatsoenlijke banden.

Klopt, van helaas te voren wist ik niet welke banden erop kwamen. Er lagen Michelins onder, maar deze waren inmiddels 9 jaar oud met droogtescheurtjes. Had dus geen Hifly's verwacht!

Afrolomtrek, snelheidsmarkering en loadindex. Dat zijn de zaken die er toe doen. Loadindex staat op de band. Bijvoorbeeld 91H. 91 is het draagvermogen en De H staat voor de maximale snelheid die de band aankan. Komen die waarden overeen dan is er geen probleem. Een band met een lagere loadindex monteren kan op de lange termijn problemen geven..of bij zware belading.

HiFly's kosten weinig, maar zo presteren ze ook.....
Precies.....ik kreeg bij de levering van mijn geïmporteerde auto vóór ook nieuwe banden; dat was ook een merk, Massimo, waar ik nog nooit van gehoord had. Bleek dus ook Chinese meuk te zijn en zo voelde het ook tijdens het rijden. In eerste instantie was ik van plan all-weather (dat was die Massimo ook) rondom toe te passen. Maar toen ik 4 nieuwe banden wilde (achter was Continental zomer met nog maar 2,5 mm), omdat ik niet met die rommel wilde rijden heb ik toen maar gekozen om 4 nieuwe winterbanden te kopen (Pirelli Sotto Zero waren in de aanbieding), omdat we in de bergen wonen met echte winters (komende week -14 en sneeuw) en allseason dan toch een compromis is.

Bezuinigen op je banden is echt de slechtste keuze die je kunt maken; die zijn samen met het gedrag van de bestuurder en de remmen de belangrijkste factor wat betreft de veiligheid, terwijl veel mensen denken dat al die banden gewoon gewoon bijna hetzelfde zijn.....

Ja ik had persoonlijk ook liever wat meer betaald voor betere banden! Maar goed, verder erg tevreden over de garage. Alleen de banden is een minpunt. Uiteindelijk denk ik dat ik de 185 maar verkoop en dan gewoon nieuwe 195's koop i.p.v. nu een niet OEM maat monteren.

Inmiddels een update. Ik heb de Hankooks verkocht en laat 4x de Kumho Ecsta HS52 monteren.
Komen goed uit de test en zijn niet duurder dan €70 per band.

Terug
Bovenaan