2 willekeurige vragen in 1 topic

Val

Startmotor
Hallo :),

Ik vroeg mij af of ik 2 willekeurige auto(vragen) in 1 topic kon stellen. Ik ga het zien.

De eerste vraag: Ik heb het gevoel dat mijn koppeling(s)platen zijn versleten. Hoe kom ik hierbij. Nou de auto voelt bijvoorbeeld in de 3e naar de 4e versnelling in de koppeling gevoelloos/dood? Geen gevoel.. Maar... ik kan in de 1e versnelling wel op de koppeling wegrijden (dus zonder gas bij te geven) ook loopt het toerental niet sneller omhoog dan de snelheidsmeter. Zijn er nog andere manieren om je koppeling te testen en waarom voelt ie wel gevoelloos/doods aan tussen de 3e naar de 4e versnelling bijvoorbeeld?

De tweede vraag die ik heb: Is het mogelijk om bij een oudere auto, bouwjaar 2004, de verlichting zo te programmeren dat altijd de voorlichten en achterlichten branden. Ik heb geen automatische verlichting. Gewoon uit, stadslicht of dimlicht. Ik weet van mijn periode als hiker, dat de leenauto(s), een Fiat Grande Punto (bouwjaar 2014/2015) dat ook niet had, toch heeft/had de garage het zo aangepast/geprogrammeerd dat de verlichting altijd brandde. Is het überhaupt mogelijk of niet? Is het een heel karwei dat je denkt van laat maar zitten...? Of is het een kwestie van een extra zekering meer of minder?

Meedenken, tips, adviezen alles kan ik wel waarderen. De koppeling vind ik wel spannend. Ik heb weleens gelezen dat de koppeling er volledig uit lag (bijv. voor een stoplicht) en dan sta je. Zou dat bij mij ook een boodschap kunnen zijn m.b.t. een dood gevoel in de koppeling tussen de derde en vierde versnelling dat op korte termijn ook naar de eerste, tweede versnelling kan komen?

Ik snap dat jullie vanachter de computer niet met 100% iets zeker weten / kunnen uitsluiten. Dat weet de garage uiteindelijk wel. Maar ik vind het zo raar dat op koppel in de 1e versnelling gewoon goed gaat. Slaat niet af bijvoorbeeld. Ook loopt het toerental niet sneller op dan de snelheid.

Alvast bedankt en als de onderwerpen toch gescheiden moeten worden dan lees/ zie ik dat graag.

Welke auto heb je? Dat is een handige basis om te weten en om je vragen te beantwoorden.

Wat betreft jouw tweede vraag, ik heb verschillende Fiats uit de jaren '80 en '90 gehad en daar ging het licht uit als je de motor uitschakelde (en aan bij starten). Dat gebeurde via een relais. Je zou kunnen vragen bij je garage of degene die de auto onderhoudt om zo'n schakeling in te bouwen. Anecdote: de Fiat Ulysse was indertijd een ruimte-auto op basis van de Peugeot 806 (gelijk ontwikkeld). De Fiat-rijders moesten vaak starthulp krijgen omdat ze het licht uit gewoonte lieten aanstaan bij het parkeren/uitstappen. De dealer bouwde vervolgens standaard het relais in... ik schat in dat dit een redelijk eenvoudige ingreep moet zijn (maar correct me if I'm wrong).

De koppeling is een plaat met een slijtend werkoppervlak. Slippende koppeling komt voor door andere oorzaken (bijvoorbeeld, olielekkage op het werkvlak of als de koppeling eerder verband is door foutief gebruik) bij "normale" slijtage is de koppeling gewoon een keer op en krijg je een grotere vrije slag in het pedaal, daar hoeft niet perse slip bij te ontstaan.

Uiteindelijk zal je altijd iemand moeten laten rijden met je auto want zelfs al kun je hier vaststellen wat er precies aan de hand is met de koppeling (of ander onderdeel) dan nog is het onmogelijk om zonder te rijden ook maar een indicatie te geven van hoe lang dit nog goed gaat. Als je wel eens Klokje Rond kijkt hoor je dat ook vaak. Met bepaalde "mankementen" kun je heel veel kilometers rijden maar door gebruik etc. kan dit langer of korter worden.

Programmeren van de verlichting bij zo'n relatief oude auto zal lastig worden, daarnaast moet je verlichting volgens mij ook volledig uit kunnen voor de APK. Dus zomaar de knop ombouwen zodat je verlichting altijd aan gaat bij het starten en uit bij het uitzetten kan niet. Dimlicht en stadlicht moet apart van elkaar aan/uit kunnen volgens mij.

En zoals Roadracer ook zegt, het merk en type auto kan al helpen in dit verhaal.

• Leuk
Waarderingen: Val
Welke auto heb je? Dat is een handige basis om te weten en om je vragen te beantwoorden.

Wat betreft jouw tweede vraag, ik heb verschillende Fiats uit de jaren '80 en '90 gehad en daar ging het licht uit als je de motor uitschakelde (en aan bij starten). Dat gebeurde via een relais. Je zou kunnen vragen bij je garage of degene die de auto onderhoudt om zo'n schakeling in te bouwen. Anecdote: de Fiat Ulysse was indertijd een ruimte-auto op basis van de Peugeot 806 (gelijk ontwikkeld). De Fiat-rijders moesten vaak starthulp krijgen omdat ze het licht uit gewoonte lieten aanstaan bij het parkeren/uitstappen. De dealer bouwde vervolgens standaard het relais in... ik schat in dat dit een redelijk eenvoudige ingreep moet zijn (maar correct me if I'm wrong).

Hallo Roadracer, dank voor je reactie.

Het gaat om een Ford Focus uit 2004. Enkele auto's en jaren terug heb ik ook een beginnersautootje een Fiat Punto 3-deurs uit eind '98 (TR-JG-41). Had een schuifdakje, elektrische ramen en slechts 55 pk (maar het woog ook niet veel) en ik was er apetrots op! Zat er in die Fiat's geen zoemer voor de verlichting?

De koppeling is een plaat met een slijtend werkoppervlak. Slippende koppeling komt voor door andere oorzaken (bijvoorbeeld, olielekkage op het werkvlak of als de koppeling eerder verband is door foutief gebruik) bij "normale" slijtage is de koppeling gewoon een keer op en krijg je een grotere vrije slag in het pedaal, daar hoeft niet perse slip bij te ontstaan.

Uiteindelijk zal je altijd iemand moeten laten rijden met je auto want zelfs al kun je hier vaststellen wat er precies aan de hand is met de koppeling (of ander onderdeel) dan nog is het onmogelijk om zonder te rijden ook maar een indicatie te geven van hoe lang dit nog goed gaat. Als je wel eens Klokje Rond kijkt hoor je dat ook vaak. Met bepaalde "mankementen" kun je heel veel kilometers rijden maar door gebruik etc. kan dit langer of korter worden.

Programmeren van de verlichting bij zo'n relatief oude auto zal lastig worden, daarnaast moet je verlichting volgens mij ook volledig uit kunnen voor de APK. Dus zomaar de knop ombouwen zodat je verlichting altijd aan gaat bij het starten en uit bij het uitzetten kan niet. Dimlicht en stadlicht moet apart van elkaar aan/uit kunnen volgens mij.

En zoals Roadracer ook zegt, het merk en type auto kan al helpen in dit verhaal.
Hallo flerflep, dank voor je reactie.

Ik heb weer een hoop bij geleerd over de koppeling. Het gaat om een Ford Focus uit 2004. Ja ik wil voorkomen dat ik dus een keer strand op een ongelukkige plek bijvoorbeeld en baal dan nog meer als ik wist dat het er aan zat te komen.
Over de verlichting en APK gesproken. Hoe zit dat dan bij oudere type Volvo's? Die hadden ook altijd dimlicht aan. Zelfs in de oudere Volvo's waar ik in heb gereden en de schakelaar stond op 0, dus uit, brandde de lichten alsnog. Er is mij geloof ik weleens gezegd dat dit niet uitgezet kon worden.
Ik ben weleens een oudere Volvo tegen gekomen, en het verbaasde mij dat die zonder lichten reed, maar dan was het een Volvo met een geimporteerd kenteken.

Ik zou voor de grap eens met het bedrijf dat politievoertuigen klaar maakt etc. want kwam laatst een rijdende Mercedes B-klasse tegen, een surveillance auto, helemaal zonder verlichting en ook zonder dag rijverlichting.​

Dag verlichting kan je wel uitschakelen, bij VWPFS gewoon via het menu. Maar default de verlichting aan wordt m vaak niet. In Zweden was dat wel standaard, misschien dat ze m om kunnen bouwen of zetten naar de Zweedse specs?

Hallo flerflep, dank voor je reactie.

Ik heb weer een hoop bij geleerd over de koppeling. Het gaat om een Ford Focus uit 2004. Ja ik wil voorkomen dat ik dus een keer strand op een ongelukkige plek bijvoorbeeld en baal dan nog meer als ik wist dat het er aan zat te komen.
Over de verlichting en APK gesproken. Hoe zit dat dan bij oudere type Volvo's? Die hadden ook altijd dimlicht aan. Zelfs in de oudere Volvo's waar ik in heb gereden en de schakelaar stond op 0, dus uit, brandde de lichten alsnog. Er is mij geloof ik weleens gezegd dat dit niet uitgezet kon worden.
Ik ben weleens een oudere Volvo tegen gekomen, en het verbaasde mij dat die zonder lichten reed, maar dan was het een Volvo met een geimporteerd kenteken.

Ik zou voor de grap eens met het bedrijf dat politievoertuigen klaar maakt etc. want kwam laatst een rijdende Mercedes B-klasse tegen, een surveillance auto, helemaal zonder verlichting en ook zonder dag rijverlichting.​

Ja dat doen ze bij politiewagens ook. Daar schakelen ze bij de opbouw van andere poltiezaken de dagrijverlichting express uit. Of althans, ze zorgen ervoor dat deze uit kan. Natuurlijk niet altijd even handig om bij een actieve inbraak met brandende verlichting te moeten rijden. Er zit natuurlijk wel een verschil tussen een ruim 20 jaar oude Ford en een nieuwe auto qua progameer mogelijkheden.

Ik werkte in de tijd van jouw Ford nog bij de Ford dealer en Fordjes hebben een "domme" schakelaar. Gewoon een paar standen. 0 is inderdaad uit, dan stadlicht, dimlicht en soms een automaatstand als je auto een lichtsensor heeft. In principe kun je achter die schakelaar natuurlijk de boel zo aansluiten dat je contactslot als aan knop gaat werken. Alleen is ook dat niet super handig want je wilt eigenlijk dat je verlichting even uit gaat op het moment dat je motor gestart wordt, dat zul je nu ook zien. Als je contact op stand II zet en je motor start gaat je verlichting even uit tot de motor draait.

Als je de verlichting altijd aan wilt hebben dan lijkt het mij simpeler om achter de lichtschakelaar de boel zo aan te sluiten dat je verlichting ook uit gaat als je contact uit staat.

Zat er in die Fiat's geen zoemer voor de verlichting?
Hi Val, bedankt voor je reactie. Ik denk dat @flerflep je een heel eind op weg geholpen heeft? Bij mijn Punto kon je het licht aan laten staan en bij draaiende motor had je dan licht, ging uit bij afzetten van de motor. Daar was geen zoemer (voor nodig).

Ja dat doen ze bij politiewagens ook. Daar schakelen ze bij de opbouw van andere poltiezaken de dagrijverlichting express uit. Of althans, ze zorgen ervoor dat deze uit kan. Natuurlijk niet altijd even handig om bij een actieve inbraak met brandende verlichting te moeten rijden. Er zit natuurlijk wel een verschil tussen een ruim 20 jaar oude Ford en een nieuwe auto qua progameer mogelijkheden.
Ja ik zou denken als het express eruit te halen is, dan is het andersom ook mogelijk. Je zou denken dat het bij zo'n oude bak, als die van mij, makkelijker is, maar ik snap ook dat de nieuwste auto's (rijdende computers) dat het software matig veel makkelijker gaat. Met techniek/in de techniek is heel veel mogelijk en onder het mom van ik wil mijn auto een beetje verfraaien was dit idee van mij van de verlichting.
Als je de verlichting altijd aan wilt hebben dan lijkt het mij simpeler om achter de lichtschakelaar de boel zo aan te sluiten dat je verlichting ook uit gaat als je contact uit staat.
Bedankt voor je reactie!

Terug
Bovenaan