2025 Skoda Superb (Help, waar komt deze vetzooi vandaan)

Hallo Allemaal,

Ik lees al wat langer mee en heb ook wel eens advies gevraagd over wat een mooie opvolger zou kunnen zijn van mijn vorige auto.
Nu gaat het om een lease auto vanuit mijn werkgever, dus dat maakt het kiezen wel wat makkelijker.

Beetje historie.
Van 2021 tot vorige week rondgereden in een BMW 118i uit 2021, altijd een hele fijne auto gevonden maar met een kind erbij was hij een beetje te klein geworden voor voornamelijk vakanties.
1234.jpg

Nu was ik al een poosje aan het rondkijken voor wat anders.
Eisen waren:
- Grotere auto
- Geen SUV
- Beetje meer Comfort
- Beetje leuk in de bijtelling.

Allerlei auto's bekeken, zoals bijvoorbeeld een octavia, 308, pro-ceed etc maar kon nog geen keuze maken.
Dan is de vraag hoe kom je uit bij een Superb? Een collega vertrok en zijn 6 maanden oude Superb stond still op de parkeerplaats.
Nu was ik in eerste instantie niet geïnteresseerd vawege de hoge waarde, maar door een handreiking vanuit de baas toch overstag gegaan. Sinds vorige week ben ik dus de berijder van een Skoda Superb PHEV uit Nov 2025.

Plaatjes zeggen natuurlijk meer van woorden.
406f2706-1f86-4873-ac3d-040d9be27359.jpg

3c5fd923-34c1-4a93-99f0-34c05a760a6d.jpg

Whats-App-Image-2026-05-31-at-20-16-07.jpg

De ervaringen tot nu toe:

Positief:
- Enorm comfortabel.
- Erg stil op de snelweg.
- Mooie afwerkingen.
- Enorm goed zittende stoelen.
- Fijn infotainment systeem.
- Voldoende vermogen.

Negatief:
- Interieur is een stofmagneet en door de grill op het dashboard een beetje moeilijk schoon te maken.
- Een telefoonhouder of geurtje in een van de vents past niet vanwege het ontwerp.
- Moet nog enorm wennen aan het formaat van dit slagschip

Wat zijn mijn plannen met de auto, voornamelijk veel rijden en hem goed bijhouden vooralsnog.

Groet,

Mooi man, inderdaad een flink formaat auto. Doet mij een beetje denken aan de laatste generatie Vectra station, vond ik ook zo'n lel van een kofferbak achter mij.

Mooie auto, gefeliciteerd ermee - geniet van de auto en de reizen naar mooie bestemmingen

Welkom en een pracht van een Skoda! En wat een vet interieur, hier gaan je plezier van hebben! Hou ons vooral op de hoogte!

Ik heb vroeger ook van mijn werk in een Skoda Superb gereden. Was de meest fijne auto die ik in mijn 60-jarige autogeschiedenis heb gehad. En bij 150.000 km ingeleverd zonder enige reparatie buiten de onderhoudsbeurten om.

Fijne auto. Idd wel een slagschip... lange wielbasis icm beperkte stuuruitslag maakt parkeren op krappe plekken soms een uitdaging. Heb er zelf ook een ;) - helaas met donkergrijs interieur ipv bruin. Dat ziet er wel mooi uit. Jouw collega heeft indertijd bijna alle opties aangevinkt. Veel plezier ermee.
bUHqFqG.jpeg

Fijne auto. Idd wel een slagschip... lange wielbasis icm beperkte stuuruitslag maakt parkeren op krappe plekken soms een uitdaging. Heb er zelf ook een ;) - helaas met donkergrijs interieur ipv bruin. Dat ziet er wel mooi uit. Jouw collega heeft indertijd bijna alle opties aangevinkt. Veel plezier ermee.
bUHqFqG.jpeg
Ook een fraaie combinatie!! Mijn ex collega had inderdaad geen moeite om alles aan te vinken. Enkel het simply clever pakket zit er niet op. Dit was ook de reden dat ik in het begin huiverig was haha, de bijtelling op een auto van bijna 56k is niet mild.

Kan in mijn Civic ook geen telefoonhouder in de luchtroosters plaatsen. Gebruik eentje die in de bekerhouder past.

Mooie kleur, dat interieur!

Toevallig al eens bij Brodit gekeken voor een telefoonhouder? Die hebben zo te zien wel een passende voor de Superb.
@Hondarno ook voor de Civic.

Update:
Inmiddels weet ik wat de optielijst van de auto was.
- Zwart Metallic lak.
- Suit cognac leer interieur.
- Panorama dak.
- Business edition.
- 19 inch wielen.
- Ergo comfortstoelen.
- Chrome pakket.
- Akoestisch pakket.
- Winterpakket.
- Canton Sound System.

Ik was vooral blij dat er stoelkoeling opzat de afgelopen dagen.

Prachtige uitvoering, ben zelf niet van zwarte lak, maar dit interieur vind ik prachtig.
Stond zelf ook op mijn lijstje, maar uiteindelijk toch voor een EV gegaan.
Ik snap alleen niet waarom je een telefoonhouder nodig hebt? Er is toch CarPlay/Android Auto?
Ik leg m'n telefoon met Bluetooth aan ergens in de auto en klaar...

Wat een enorm mooie auto. En dat voor maar 56k....erg dat we dat zeggen ook tegenwoordig!
Tsja. Het is een joekel van een auto met prima prestaties en zo te zien is nagenoeg het hele optielijstje aangevinkt. Je rijdt al Superb voor aanzienlijk minder (of klink ik nu als een autoverkoper? :ROFLMAO: ).

Snap dat je even moet wennen aan die auto want ze zijn echt gigantisch. Zelden in een "normale" auto gezeten met zoveel ruimte op de 2e zitrij. Grappig eigenlijk hoe erg die grille van de BMW op de Skoda lijkt, of vice versa. Heeft iemand in ieder geval zijn best gedaan om een fraaie wagen samen te stellen waar jij nu hopelijk veel lol van gaat hebben.

Prachtig interieur en als fan van grote stations is dit geen uitzondering. Lijkt mij een heerlijke reisauto. Je wilde wat groters, en dat heb je zeker gekregen

Prachtige uitvoering, ben zelf niet van zwarte lak, maar dit interieur vind ik prachtig.
Stond zelf ook op mijn lijstje, maar uiteindelijk toch voor een EV gegaan.
Ik snap alleen niet waarom je een telefoonhouder nodig hebt? Er is toch CarPlay/Android Auto?
Ik leg m'n telefoon met Bluetooth aan ergens in de auto en klaar...
Ik leg nogal wat afstanden af en heb altijd flitsmeister aanstaan op het scherm van de telefoon.

Wat een enorm mooie auto. En dat voor maar 56k....erg dat we dat zeggen ook tegenwoordig!
Het is ook enorm veel geld...

Vooral als je over de jaren heen kijkt wat ik heb gereden en wat ze toen kosten.

2022 tot 2025: 1serie Sportline €43.000.--
2020 tot 2022: Ford Focus ST line €39.500,--
2017 tot 2020: Peugeut 308 €34.000,--
2014 tot 2017: BMW 120i M-sport 37.000,--

Dit was ook waarom ik enorm twijfelde voordat ik deze kreeg, met een leasebudget van 1100 euro ex brandstof bij 40.000km/j voor een looptijd van 4 jaar was de keuze niet reuze..

Snap dat je even moet wennen aan die auto want ze zijn echt gigantisch. Zelden in een "normale" auto gezeten met zoveel ruimte op de 2e zitrij. Grappig eigenlijk hoe erg die grille van de BMW op de Skoda lijkt, of vice versa. Heeft iemand in ieder geval zijn best gedaan om een fraaie wagen samen te stellen waar jij nu hopelijk veel lol van gaat hebben.
Zeker weten, ik ben met parkeren echt nog niet gewend aan de lange kont van deze auto. De optie 360graden camera mis ik nu wel moet ik zeggen haha.

Prachtig interieur en als fan van grote stations is dit geen uitzondering. Lijkt mij een heerlijke reisauto. Je wilde wat groters, en dat heb je zeker gekregen
Mijn dochter van 11 (1,53m) kan nu als een directeur op de achterband zitten + plus de vrouw kan de ipv van kleren gewoon de hele kledingkast in de auto proppen. Ben benieuwd of het waar is dat je door een grote auto gewoon nog meer zooi op vakantie meeneemt. Vandaag de eerste lange kilometers gemaakt, je zweeft gewoon over de weg. Zeker als je een BMW sportonderstel gewend bent.

Update:
Toen ik de auto kreeg heb ik hem even gewassen, het stilstaan (1maand) en de saharazand waren goed te zien op de auto. Voorbereidend op wat beter weer wil ik hem een keer grondig aanpakken. Was mijn auto's altijd met de hand op de stoep dus ben even aan het shoppen geslagen. (nieuwe auto, nieuwe poestspullen:p)

Voorwas:
- Bilthamber Touchless (echt geweldig spul voor de niet kenner)
- Mothers gold class shampoo.
- Fusso coat wax.

Ben enkel nog opzoek naar iets om de vogelstront mee van de auto te halen.. veel bomen in de wijk dus de auto is regelmatig een doelwit.. Iemand goede ervaringen met iets daarvoor?

Ben enkel nog opzoek naar iets om de vogelstront mee van de auto te halen.. veel bomen in de wijk dus de auto is regelmatig een doelwit.. Iemand goede ervaringen met iets daarvoor?
Een doekje goed nat maken en erop leggen, en dan ff laten weken.

Maar goed dat kost geen geld, er komen geen chemicaliën aan te pas of grote spuitapparatuur of wat dan ook. Dus het zal wel niet aan de eisen voldoen ;)

Een doekje goed nat maken en erop leggen, en dan ff laten weken.

Maar goed dat kost geen geld, er komen geen chemicaliën aan te pas of grote spuitapparatuur of wat dan ook. Dus het zal wel niet aan de eisen voldoen ;)
Hierdoor heb ik in het verleden bij auto's dus krassen gehad. goedkoop is altijd goed, maar het moet wel werken

Ik heb zelf een aantal microvezeldoeken, hoeft niet AAA-merk te zijn, die ik gewoon natmaak, goed laat inweken en dan komt het er redelijk af. Mijn auto heeft wel glascoating. Voornaamste is eigenlijk (en dat is niet altijd te voorkomen) dat je de boel niet lekker laat opdrogen/inbranden.

Hierdoor heb ik in het verleden bij auto's dus krassen gehad. goedkoop is altijd goed, maar het moet wel werken
Dan veegde je het weg met het doekje denk ik? Dat veroorzaakt krassen. Ik leg er ook een nat stuk keukenpapier op en dat laat ik even weken. Daarna spoel ik het eraf. Werkt 9 van de 10 keer prima. Heb ook een plantenspuit met een aardig harde straal, daarmee even spuiten, natte doek erop, even laten zitten, nog een keer spuiten en alle zooi wegspoelen.

Het hangt er denk ik nogal vanaf wat voor doekje je gebruikt en hoeveel water. Ik zou geen papier gebruiken want daar zit hout in verwerkt dus dat krast. Zelf heb ik een microvezelachtig dingetje, heel zacht. En dus heeel veeel water.

Maar goed, hoewel ik het heel fijn vind om een mooi schone auto te hebben zal ik nooit een ekte ekte poetser worden. Daar heb ik niet het geduld voor, niet voor het werk zelf maar al helemaal niet om al die producten uit te gaan zoeken en bestellen. Ik kijk wel eens filmpjes van professionele autopoetsers, ik vind het vaak ontstellend hoeveel chemische meuk ze over zo'n auto gooien. En voor elk onderdeeltje komt weer een ander spuitflesje en ander fröbelborsteltje te voorschijn. Staat mij wat tegen.

(I'll see myself out ;) )

"- Een telefoonhouder of geurtje in een van de vents past niet vanwege het ontwerp."

Volgens mij is het de bedoeling dat je je phone in je zak houdt en via CarPlay/Android Auto verbinding maakt. Of de telefoon in het middenvak legt om hem bij voorkeur draadloos op te laden (of met een kabeltje). Telefoonhouders zijn zo 2010! :)

"- Een telefoonhouder of geurtje in een van de vents past niet vanwege het ontwerp."

Volgens mij is het de bedoeling dat je je phone in je zak houdt en via CarPlay/Android Auto verbinding maakt. Of de telefoon in het middenvak legt om hem bij voorkeur draadloos op te laden (of met een kabeltje). Telefoonhouders zijn zo 2010! :)
Ik zit er ook niet op, maar heb eigenlijk altijd flitsmeister op dat scherm staan. via carplay werkt dat niet echt fatsoenlijk op het scherm.

Dan veegde je het weg met het doekje denk ik? Dat veroorzaakt krassen. Ik leg er ook een nat stuk keukenpapier op en dat laat ik even weken. Daarna spoel ik het eraf. Werkt 9 van de 10 keer prima. Heb ook een plantenspuit met een aardig harde straal, daarmee even spuiten, natte doek erop, even laten zitten, nog een keer spuiten en alle zooi wegspoelen.
Natte doek erop, laten weken en dan wegvegen. Weet ook niet wat de vogels hier eten, krijg het af en toe al niet fatsoenlijk weggespoten met de Hogedruk spuit.

Natte doek erop, laten weken en dan wegvegen. Weet ook niet wat de vogels hier eten, krijg het af en toe al niet fatsoenlijk weggespoten met de Hogedruk spuit.
Alleen met de hogedrukreiniger red ik het ook niet altijd, zelfde geldt voor insecten.
Tijdje natte doek laten weken en dan met de hogedrukreiniger werkt beter. Maar dan niet vegen met de doek, gewoon erop en eraf.
En natuurlijk zo snel mogelijk, maar dat kan niet altijd...

Ik gebruik Insect Remover van Turtle Wax; eerst er wat water op vernevelen (plantenspuit) dan met dat product + even laten inweken en met een zachte doek het onheid verwijderen en even naspoelen. Hoe sneller je er bij bent, hoe beter en nooit maar dan ook nooit iets van papier gebruiken zoals huishoudrol. Dan is de vogelpoep wel weg maar je donkere lak ziet er niet meer uit.

Geïnspireerd door andere forum gebruikers ook even met AI aan de gang geweest.

Alle auto's welke in prive heb gehad in de afgelopen jaren.
80513d6d-cb67-4c1b-987c-11128ae82e18.jpg

Chronologisch.
Nissan 100-NX: Toen ik mijn rijbewijs haalde reed iedereen in een Astra, Corsa of Polo rond. Ik wilde iets totaal anders en ben toen voor een 100-NX uit 1991 gegaan. Veel plezier mee gehad, maar het roestmonster maakte er vrij snel een eind aan.

Honda CRX Del Sol: Ik was best verslaafd aan het open rijden, dus uitgekomen bij een Del sol met de wel bekende V-tec motor in hetzelfde kekke kleurtje als op de foto. Deze auto heb ik nog steeds en wordt sporadisch met leuk weer nog gebruikt.

Mazda 323F: Winterbarrel om destijds mee naar stage te rijden, ongeveer een half jaar gehad.

Renault Megane: Eerste grote mensen auto toen ik begon met werken. Achteraf een slechte keuze geweest, want zo een beetje alles wat kapot kon gaan ging kapot bij deze auto.

Alfa 159: Voor mij nog steeds de mooiste auto die ik gehad heb, mooi cognac lederen interieur en geweldige rij-eigenschappen. Deze auto heb ik van 2012 tot 2015 met veel plezier gereden.

Ford Fiesta 1.6 Sport: Na wat gespaard te hebben wilde ik iets anders, destijds een 3 jaar oude Ford Fiesta Sport met 125 pk gekocht. Een prima auto welke werd vervangen omdat ik door een nieuwe baan een lease auto kreeg.

9f45e0a1-848f-4b63-afaf-4b5ac49cb2d3.jpg

De meest recente auto's welke ik via mijn werk heb gereden.

Peugeot 308: In de eco diesel uitvoering. opzich een prima auto welke met de 1.6 diesel prima meekwam in het verkeer. Het infotainment systeem was wel vreselijk in deze auto. Deze auto heb ik van 2017 tot 2020 gereden.

Ford Focus 1.0 Ecoboost: Een jaar lang als voorloop auto gereden na een baanwissel. Fijne auto, met een hele fijne motor en goede rij-eigenschappen.

BMW 118i Sportline: De voorganger van de Superb! 5 jaar in gereden en eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Door het sportonderstel waren collega's af en toe minder blij als je in Duitsland of Belgie onderweg was:)

Superb: Huidig, helaas kent gemini het nieuwe model nog niet gok in, want ik krijg steeds deze auto voor mijn neus.

Mooie Superb zeg! Dat interieur is waanzinnig, wist niet eens dat Skoda dat kon.

Ik heb echt geen problemen met de keukenrol maar misschien zit dat in de aanpak... of de rol haha
Ik heb altijd vochtige babydoekjes in de auto liggen. "Als het goed genoeg is voor een baby, is het goed voor de auto."

Even een update met een vraag van mijn kant.

Het valt me al een tijdje op dat wanneer het erg warm is geweest er een vet/siliconen achtige prut onder aan mijn dorpel/sierlijsten hangt. Het is enorm vettig en moeilijk te verwijderen.. iemand een idee hoe je hier vanaf kan komen.
Whats-App-Image-2026-06-26-at-14-14-45-(4).jpg

Het zit aan beide kanten op verschillende plekken...

Verder bevalt de Skoda enorm goed, met consequent laden verbruik je eigenlijk praktisch geen benzine. Het voorkoelen is met deze dagen natuurlijk ook een genot. verder ook wel noodzakelijk want het leer wordt bloedheet met deze temperaturen.
Whats-App-Image-2026-06-26-at-14-14-45-(1).jpg
Whats-App-Image-2026-06-26-at-14-14-45.jpg

Als ik mij niet vergis komt dat uit de portieren. Heb je daar al gekeken? Heb ik nu bij mijn Capri (FordVAG) ook wat last van, al vind ik het nog niet op de auto terug...

Met de hand verwijderen lukt niet? Washmitt, warm water?

Dat had ik bij mijn Golf 2, was die uit de portieren en vooral de achterklep liep. Wist niet dat dat nog steeds gebruikt wordt als roestpreventie.

Gave Superb trouwens! Kleur ben ik geen fan van maar verder top! Die hybride aandrijflijn is ook lekker inderdaad. Weinig tanken.

Dat had ik bij mijn Golf 2, was die uit de portieren en vooral de achterklep liep. Wist niet dat dat nog steeds gebruikt wordt als roestpreventie.

Gave Superb trouwens! Kleur ben ik geen fan van maar verder top! Die hybride aandrijflijn is ook lekker inderdaad. Weinig tanken.
Auto staat bij de dealer voor een bandenwissel (stond nog op winterbanden) en de monteur daar vertelde dat hij dit sinds de golf 3 al niet meer gezien had. Een oplossing was er niet voor..

Mooi op tijd, 30 graden +, om de banden te wisselen.....
Ik denk dat je er gerust vanuit kunt gaan dat de afspraak al maanden geleden gemaakt was. De planning bij de bandenboeren zit overal ramvol. In mijn ervaring was de eerst beschikbare datum steevast > 2 maanden vooruit.

Ik denk dat je er gerust vanuit kunt gaan dat de afspraak al maanden geleden gemaakt was. De planning bij de bandenboeren zit overal ramvol. In mijn ervaring was de eerst beschikbare datum steevast > 2 maanden vooruit.
En dan moet je ook nog een vastzitten aan een officiële dealer die een ramvolle agenda heeft.

Nog een keer complimenten voor de samenstelling van de Superb.
Die alu/chrome lijsten maken het een zoveel chiquere auto. Toevallig werd ik van de week op de snelweg ingehaald door een volledig zwarte Sportline. Dus sierlijsten, velgen, logo's, interieur - alles zwart. Heeft in mijn beleving veel minder uitstraling en past op de een of andere manier niet bij een dergelijke statige combi.

Nog een keer complimenten voor de samenstelling van de Superb.
Die alu/chrome lijsten maken het een zoveel chiquere auto. Toevallig werd ik van de week op de snelweg ingehaald door een volledig zwarte Sportline. Dus sierlijsten, velgen, logo's, interieur - alles zwart. Heeft in mijn beleving veel minder uitstraling en past op de een of andere manier niet bij een dergelijke statige combi.
Bedankt voor de complimenten. Ook al heb ik deze auto niet zelf samengesteld ben ik wel blij met hoe hij eruit ziet.
Ben zelf meestal ook geen fan van een auto die compleet in 1 kleur is, meer liefhebben van een wat chiquer uiterlijk.

Waarom je een Schaap in wolfskleding wil is mij ontgaan.

De stoelen. Ik zweerde bij het interieur van mijn Sportline. Die van jou heeft ook echt een top interieur.
Bedankt voor de complimenten. Ook al heb ik deze auto niet zelf samengesteld ben ik wel blij met hoe hij eruit ziet.
Ben zelf meestal ook geen fan van een auto die compleet in 1 kleur is, meer liefhebben van een wat chiquer uiterlijk.

Waarom je een Schaap in wolfskleding wil is mij ontgaan.

Terug
Bovenaan