24 u van Le Mans

Maar het is niet een fabrieksteam, toch? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
De twee rode auto's zijn van het fabrieksteam. De gele is een "klantenteam" maar zoals Durashift al stelt wel met hele korte lijntjes.

Was weer een vermakelijke 24-uur. Erg leuk voor Kubica en teamgenoten dat ze gewonnen hebben. Terecht denk ik. Wel een gelukje voor hen dat de Porsche 2e werd. Als een van de rode Ferrari's direct achter Kubica gezeten had, denk ik niet dat hij had mogen winnen. Verder had ik meer van Toyota en Alpine verwacht. Cadillac heeft het goed gedaan alhoewel ze na de dubbele pole misschien zelf meer verwacht hadden. BMW deed 19-20 uur prima mee maar helaas voor hen is het een 24-uurs race. De Peugeot met #94 liet lange tijd zien dat je met een alternatieve strategie best naar voren kan komen, maar uiteindelijk bleek het tempo van de 9X8 toch echt te mager.

• Leuk
Waarderingen: iDS
^^ drie, volgens mij.

(..)
Met zijn zege treedt De Vries in de voetsporen van Gijs van Lennep (1971 en 1976) en Jan Lammers (1988), die tot nu toe als enige Nederlanders de algemene zege behaalden.

Robin Frijns werd tweede voor BMW, die hij deelde met Sheldon van der Linde (Zuid-Afrika) en René Rast (Duitsland).

Ook in de lagere klassen was er Nederlands succes. In de LMGT3 veroverde Nicky Catsburg de zege met Ben Keating en Jonny Edgar in de Corvette.

Mooie prestaties, ik had eigenlijk niet door dat Le Mans al (weer) dit weekend was. :sick:

Het was weer een prachtige race en spannend tot het einde. De laatste vier uur lekker onder een parasol net na de Porsche bochten zitten kijken. De top vier in ongeveer een halve minuut na 24 uur racen; best wel bizar eigenlijk.

Mooi dat ze bij het WEC zo veel fabrikanten bereid hebben gekregen om hier mee te doen. Ik miste Porsche wel, maar het veld was desalniettemin groot vooraan!

Plaatje voor de sfeer:

IMG-9098.jpg

Ikheb er (thuis) minder vsan gezien dan anders. Mijn zoon wil elk jaar de complete 24 uur kijken, maar vond dat er 's nachts zo weinig gebeurde dat hij toch even 4 uur slaap heeft gepakt. Het einde was inderdaad spannend, wel jammer dat Peugeot 'gepiepeld' lijkt door de BOP.

Ik denk dat vooral Ferrari was gepiepeld, als je zag hoe gemakkelijk ze de vorige drie edities konden winnen en nu nog niet in de buurt van de rest kwamen.

Ik begreep dat ze vooral de auto's die ook aan de Daytona reglementen moeten voldoen hadden 'geholpen'. Dus de BMW's en de Cadillac's.
En het leek wel of Toyota juist had lopen sandbaggen; die waren in de kwalificatie nergens en hadden ineens een hoop pace weten te vinden.

En die Peugeot is gewoon wel echt een dikke auto. Anders dan wie dan ook, je gunt ze ook een keer een overwinning:

348868_w660_h330.webp

Ferrari heeft er ook last van gehad, zeker. En dat Toyota heeft lopen sandbaggen de laatste races lijkt me duidelijk. Dat is het nadeel van deze methodiek met de BOP. Hopelijk komt daar nog eens een 'eerlijkere' manier van.

Het is een geweldige klasse, jammer alleen dat we Lamborghini, Porsche en volgend jaar Alpine moeten gaan missen. Dat zijn voor mij toch meer aansprekende namen/merken dan Genesis, McLaren en Ford.

Ik volg zelf de 24 uur van Le Mans niet echt, maar wel gaaf dat een Nederlander weer een keer gewonnen heeft.

Terug
Bovenaan