2de hands BMW uit 2021/2022, diesel, hybride of weer benzine?

Alby72

Startmotor
beste allemaal.
alle eerste sorry voor mij NL want het is ver van perfekt. Wel ( hopelijk) te begrijpen:p;)

Hier komt de vraag:

Ik rij momenteel in een BMW X3 M40i benzine. Top auto en top prestaties maar het verbruik is een aandacht punt geworden.
Gekocht 2 jaar geleden om niet meer dan 10/15K km per jaar te rijden.
Inmiddels, heb ik een huis in het buitenland en ik rij 30 tot 35K km per jaar. Zoals jullie kunnen begrijpen, ik zit te overwegen om of naar een benzine motor met beter verbruik of nog beter naar een diesel motor over te stappen.

Ik heb 2 modellen in gedacht: BMW X3 30D of BMW Serie 5 touring 530D . 2de hands rond 2020/2021/2022 met minder dan 50K km op de teller. Plan is om de auto minimaal 3-4 jaren te houden.

Ik hoop nog rond de 40K euro te kunnen krijgen voor mijn huidige auto (high executive pakket uit 2018 met 103K km op de teller in prima staat en altijd dealer onderhouden) en ben niet van plan om meer dan 7/10K euro bij te betalen.

• Heeft zin nu in 2025 om nog een diesel van 2021/2022 te kopen? Volgens een verbruik calculator die ik online gevonden heb, ik zal tussen 1400 en 2000 euro per jaar besparen ( ook als ik 2 keer zoveel wegenbelasting moet betalen) . In NL, Ik zie heel weinig aanbod aan 2de hands diesels met minder dan 50.000 km. Het zal hoog waarschijnlijk een import auto moeten worden
  • Misschien een optie om een benzine Hybride aan te schaffen? N.b. van de 30.000 km per jaar , 20.000 zal op lange snelweg ritten gebeuren met een cruise snelheid rond 140/160 kmph
  • 530I benzine of X3 benzine? 2 of 3 liter motor?
  • Andere ideen?
Ik hoor het graag wat jullie mening is . Ik zie door de bomen het bos niet meer ☹

Alvast bedankt
gr
Alberto
p.s. belangrijk aandacht punt……………..helaas wil mijn vrouw geen andere auto dan een BMW of Audi dus, beperkte ( maar luxe) keus

Good luck om auto’s die bekend en geliefd zijn als diesel kilometervreters te vinden van 4-5 jaar oud met minder dan 50.000 km. Ze zullen er vast wel zijn maar of je dat wil? Veel korte ritjes, koude motor.
Denk dat 100 a 140.000 km meer realistisch is. Succes met je zoektocht!!

Diesel word inderdaad gekocht als je veel kilometers maakt, wil je een diesel van 5 jaar oud met minder dan 50.000 kilometer dan ga je die in NL bijna niet vinden , dat word importeren of heel goed zoeken in Nederland. Ik zou deze eis ophogen naar 100.000. Beetje BMW moet dan toch nog als nieuw zijn?

Benzine is in aanschaf duurder en benzine ook duurder en minder zuinig dan diesel, restwaarde is hoger.

Maar stel je koopt een BMW met 50.000 km. en je rijd 35.0000 per jaar, dan staat er na 4 jaar ook bijna 200.000 km op de teller en dus behoorlijk afgeschreven.

Ik zou een diesel nemen, maar dan wel eentje met iets meer kilometers en die dus al fors is afgeschreven en lekker lang mee door rijden. Zuinig, comfortabel, en hoe langer je er mee rijd des te voordeliger het is.

Of je een 4 of 6 cilinder wil is denk ik meer een emotionele keuze. Voor de meeste mensen voldoet een 520d RWD meer dan prima

bedankt voor jullie reacties.
heeft iemand een idee van de hudige inruil waarde van mij X3 M40i? ik heb op bekende site gekeken but de uitkom lijkt me gewoon niet realistisch. Ik zie nog vergelijkbare auto's te kopen voor nog 46/48K euro.
Misschien heeft iemand hier een betere idee of beter bronnen om te checken
alle informaties zijn op mijn eerste post te vinden
bedankt

Ik zou een uurtje prijzen zoeken op Mobile.de, daar staan nu 681 X3 M40s te koop (ja, schrok ik zelf ook van).

Stel bij de gedetailleerde zoekcriteria (km-stand, evt. kleur, uitrusting etc) een auto samen die zo goed mogelijk aansluit bij jouw auto. Sommige opties verhogen de waarde (leer, panodak, ACC...), bij andere opties heeft het weinig of geen impact (duur audiosysteem, buitenmaatse velgen...). Nog andere schrikken aspirant kopers af, hier op het forum is een grote 'anti privacy glass' groep actief om maar iets te zeggen :giggle:

bedankt Niseko, ik kom eruit rond de 36/38K maar dit is nauurlijk een duitse market prijs. wat moet ik ongeveer optellen als ik de auto in NL wil verkopen ? BPM van 19%? een NL prijs voor rond de 43/45K voor inruil lijkt me realistisch maar misschien mis ik iets hier

Laatst bewerkt:
Ik ben een Belg en ken de NL-markt niet, in het algemeen zijn auto's bij jullie een beetje tot een klap duurder door andere fiscaliteit etc.

bedankt Niseko, ik kom eruit rond de 36/38K maar dit is nauurlijk een duitse market prijs. wat moet ik ongeveer optellen als ik de auto in NL wil verkopen ? BPM van 19%? een NL prijs voor rond de 43/45K voor inruil lijkt me realistisch maar misschien mis ik iets hier
Nee 43-45K is niet realistisch. Jouw X3 is 7 jaar oud en heeft 100K+ op de teller. Inruilwaarde zal zo'n 35-38K maximaal zijn.

zou ook gewoon kijken áls je een leuke diesel naar wens vind in NL om eens te kijken wat ze voor jou X3 geven.

Ik heb recent ook mijn auto ingeruild. Daar werd 4500 meer voor gegeven dan de ANWB koerslijst en ook 4500 meer als wat ik bij een ander bedrijf aan inruil kreeg. Zeker als je een diesel koopt zou het kunnen dat ze graag jou die diesel willen verkopen en graag jou X3 willen inruilen

bedankt, maar op de bekende NL site staan vergelijkbare auto's te koop voor 45/48. 7/10K dealer marge voor een inruil lijkt me echt teveel.Ik zie bvb een 2018 met 160K Km voor 43K. Maar ja, moeilijk om in te schatten zonder een concreet voorstel op tafel

goedemorgen allemaal en bedankt voor jullie reacties. Ik heb gisteren avond in alle rust mijn situatie opnieuw bekeken : einde conclusie? ik kan beter nog 2/3 jaren mijn M40i houden. Reden? van de 30.000 km per jaar ik was vergeten om te rekenen dat 60% daarvan zal in Duitsland en Italië gereden worden waar de benzine prijs is aanzienlijk goedkoper maar nog belangrijker, het verschil tussen Diesel en Benzine is maar 8/10 cents per liter. Uiteindelijk, een diesel aanschaffen zal misschien nog ietsje goedkoper uitkomen maar voor 300 euro per jaar te besparen ik ga niet aan de hele gedoe beginnen ( en mijn M40i is een beest :)) , het is gewoon niet de moeite waard. Sterk nog, de afscrhiving van een diesel zal sneller gaan tov mijn huidige auto en de toekomst van diesel in NL zit niet echt belovend uit .
bedankt nogmaals en Gr
Alberto

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan