2e auto aanschafadvies

Sander 5696432

Startmotor
Heb al wat gezocht op het forum en natuurlijk ook al diverse reviews gelezen.
Doel van aanschaf is (alvast) een 2e auto aan te schaffen voor de mijne vervangen wordt door een bedrijfswagen.
Zal gebruikt worden door de vrouw, momenteel 1 peuter in een vooruitkijkend kinderzitje, volgend jaar wordt zij vergezeld door haar broertje. Budget € 3.000,00 (België), geen diesel, niet te klein, verbruik maakt niet uit.
We hebben nu op het oog:
Opel Meriva 1.4:
Pro: veel ruimte, betrouwbaar Duits? veel ruimte, flexibele indeling, aangetoond van een oud mannetje geweest
Con: traag (alleen stadskilometers)
Citroen C3 Picasso 1.4:
Pro: veel ruimte, veel ruimte, flexibele indeling
Con: traag (alleen stadskilometers), onbetrouwbaar Frans?

Zijn er ervaringen met deze modellen? Lees van de Citroen dat dit nog de 1.4 VTI is met ketting. Ervaring met Fiat gehad dat preventief de ketting vervangen al veel doet. Lees van de Meriva 1.4 niet veel, betekent weinig problematiek?
Andere merken/modellen zijn ook welkom.

Laatst bewerkt:
Je bent in België, wellicht is de situatie daar iets anders. In de categorie die je noemt komt bij mijn zoektocht ook de Renault Modus naar boven met een aantal exemplaren, die ook aanzienlijk minder kilometers op de klok hebben staan. Dit is een vergelijkende test met een aantal klassegenoten, waaronder de Citroën C3 Picasso, Kia Soul, Honda Jazz en Nissan Note. Als je nog ergens een Grand Modus kunt vinden heb je wat meer ruimte. Zoek je ervaringen, dan kun je ook terecht bij de verschillende gebruikersreviews (Citroën C3 Picasso, Opel Meriva) en als ik snel bekijk zie ik bij de Citroën meer reviews met meerdere sterren staan. Maar voglens mij had je die al doorgenomen.
Deze vergelijkende test tussen een Opel Meriva, Toyota Verso (ook te overwegen) en Nissan Cube (waarschijnlijk nu lastiger te vinden) geeft ook inzichten. Succes in ieder geval!

Zeker een goede optie zo'n Modus!
Nadeel is particulier aankopen; gaat vaak zonder keuring vooraf (wat eigenlijk verplicht is).
Dus dan is het eerst aanschaffen, en dan verplicht keuren achteraf (direct).
Als die dan niet goed is, kan ik hem naar de sloop brengen of repareren.

Dan kom ik bij de Modus uit op 1 exemplaar (in de buurt) uit 2005, dus weer een stuk ouder.
Toyota inderdaad ook een zeer goede optie. Ik ga eens rondkijken

Vanmiddag naar de Meriva gaan kijken, stond bij een bekende garagist. Van een oud manneke geweest die helaas overleden is. Perfect in orde zoals ik wel dacht, nieuwe bandjes, nieuwe keuring, nazicht van voor tot achter. Wel echt bedankt voor de aangedragen opties. Als Nederbelg verbaas ik me echt soms over giga prijsverschillen NL/BE. Mijn eigen auto een paar jaar geleden meeverhuist hierheen, erna ingeruild voor driemaal zoveel als ik hem ooit voor had gekocht. Dus voor de toekomst; over de grens kijken is soms een goede optie ;)

Terug
Bovenaan