2e auto koopadvies

leo 3841140

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ivm aanschaf leaseauto (ev gezinsauto die we ook prive gaan gebruiken) zoeken we;
- 2e auto
- ongeveer 5.000 km per jaar qua verwachtte km
- liefst elektrisch (kunnen op oprit laden en hebben stroom over - zeker met afschaffing salderen interessant)
- 5 deurs ivm 3 kinderen met acceptabele achterbak (buggy moet erin kunnen)
- Isofix, airco, centrale deurvergrendeling
- lage verwachtte onderhoudskosten
- compacte auto (geen suv - leaf-ioniq oid)

Budget;
2e hands rond de €10 tot max €15k
Nieuw eventueel €20k max (m.i. minder interessant gezien afschrijving)

Zelf lijkt mij een Renault Zoë interessant maar met de kennis van hier ben ik benieuwd of er nog andere opties zijn.

Drie kinderen achterin een Zoë zou ik ook niet voor tekenen. Wij hebben een Zoë, één stoeltje.. soms gaan er vriendinnetjes mijn dochters mee uit school om te spelen, dan zitten er drie achterin. Dat wil je niet met twee stoeltjes, dat is echt te smal.
Dus als tweede auto en korte stukken, zou je moeten uitproberen. Mocht je in het noorden wonen en uit willen proberen of dat past, laat maar weten, maar lukt vast ook wel bij een garage.
Kofferbak, ja, zou ik ook niet als ruim omschrijven. Kona/Niro als EV geen optie?

Drie kinderen achterin een Zoë zou ik ook niet voor tekenen. Wij hebben een Zoë, één stoeltje.. soms gaan er vriendinnetjes mijn dochters mee uit school om te spelen, dan zitten er drie achterin. Dat wil je niet met twee stoeltjes, dat is echt te smal.
Dus als tweede auto en korte stukken, zou je moeten uitproberen. Mocht je in het noorden wonen en uit willen proberen of dat past, laat maar weten, maar lukt vast ook wel bij een garage.
Kofferbak, ja, zou ik ook niet als ruim omschrijven. Kona/Niro als EV geen optie?
Dank voor alle snelle reacties.
Omdat het een 2e auto is zullen er max 4 personen inzitten dus dat moet kunnen.
Een Kona of Niro vinden we te groot en Spring niet mooi..

Dan zou ik kijken of het in een Zoë past. Is een goede optie als tweede auto. Zou ik wel gaan voor een mooie 52 kWh (ZE50) versie, R110 of R135.

Weet niet wat je wil qua rijbereik?

Out of the box zou je nog een e-Golf kunnen overwegen. In alles ruimer en volwassener als auto dan een Zoë. Alleen rijbereik daarvan is beperkt (ik geloof rond de 200km).

Qua formaat vergelijkbaar met een Zoë zijn er ook de Opel Corsa-E en de Peugeot e-208

Er is meer aanbod, maar iets als dit:

Of dit:

Nog een out of the box vind ik de Mazda MX-30. Ook geen super groot rijbereik. Maar verder wel een prima auto. Ook net wat groter volgens mij (meer ook maatje Golf)

Deze is amper ingereden:

15k voor die egolf??? Ik had dezelfde met zelfs nog minder gelopen voor <10k verkocht.. zijn wel fijne auto’s om te rijden. Bereik is idd waardeloos (winter kan het zakken tot 150km).

Ik zou zelf in jouw geval (en met jouw budget) een BMW i3 overwegen, die zitten verassend goed in elkaar.. Ik vind ze ook leuk om te zien, maar de meningen daarover zijn zeer uiteenlopend. Denk even goed na over de range die je nodig denkt te hebben als je een EV wil en neem ook de aanleg van een laadpunt op je oprit mee in je kostenberekening. En als je dan toch aan het rekenen bent, reken even door hoeveel je bespaart door de stroom die je over hebt te gebruiken in je auto. Bij 5000 is dat grofweg 800kwh. Die haal je nooit voor 100% uit de opbrengst van je zonnepanelen. Stel dat dit 75%, dan hou je 600Kwh over. Dan praat je over een bedrag van ongeveer €75 per jaar. In die zin sluit ik me aan bij satisfaction., financieel kun je beter naar een auto op benzine kijken. Maar er zijn natuurlijk meer redenen om wel een EV te willen rijden.

Juist met die kleine stukjes rijden zou ik een electrische auto overwegen, veel minder onderhoud en slijtage.
Als je echt naar de tco gaat kijken weet ik het niet hoor. Er zijn genoeg auto's waar je prima 5.000km per jaar mee kunt rijden zonder grote problemen en dat jarenlang.

TS heeft het over liefst elektrisch, het is geen must. Die laadpaal komt er al of is er al vermoed ik, gezien de lease een EV is (of ik lees het verkeerd).
Met 5000 km/ jaar ga je niet heel veel besparen op brandstof, dat klopt. Onderhoud is ook altijd een glazen bol. Tweedehands EV kan ook best dure grapjes kennen, al is regulier onderhoud wel goedkoper.
Voor dit bedrag koop je een prima tweedehands EV in mijn ogen, maar ga je voor benzine, dan koop je een vergelijkbaar segment voor minder, zeker. Maar zoals @Kalman2 zegt, er zijn meer redenen dan tco.
Brandstof: 5000 km, 250l benzine met zuinig verbruik? Dat is wel minstens €500 vandaag de dag, niet? Voor die 800 kWh betaal nog niet de helft als je thuis voor €0,30 zou laden. Ga je zonnestroom gebruiken, nog veel meer. Dus je bespaart wel wat meer dan €75/ jaar, wellicht bedoelde je dat anders?
Overigens dachten we met onze Zoë ook maar 5.000 km/jaar te rijden, werden er 10.000.

zo een inster is net te duur maar zou ook wel passen? Kleine kofferbak .. verder wel redelijk kostenloos rijden de komende jaren (garantie, amper OH)

Wij hebben een elektrische twingo gehad , die dingen staan te koop rond de 10.000 euro met weinig kilometers. 3 jaar lang met veel plezier in gereden. Voor ons perfect als 2e auto. Heel zuinig met stroom, heel weinig wegenbelasting want het weegt relatief weinig., maar de kofferbak is niet heel ruim. ik zou gewoon eens checken of dat past.

zoiets

en anders zou ik eens kijken naar de Honda-E. ik heb er in gezeten maar destijds jaren geleden voor ons boven budget. Nu zijn ze een stuk betaalbaarder en wel bovenin jullie budget. maar het is wel een goed afgewerkte auto, rijd erg fijn. gewoon net meer auto dan bijvoorbeeld een twingo. en voelt iets hoogwaardiger aan dan een zoe

zoiets

TS heeft het over liefst elektrisch, het is geen must. Die laadpaal komt er al of is er al vermoed ik, gezien de lease een EV is (of ik lees het verkeerd).
Met 5000 km/ jaar ga je niet heel veel besparen op brandstof, dat klopt. Onderhoud is ook altijd een glazen bol. Tweedehands EV kan ook best dure grapjes kennen, al is regulier onderhoud wel goedkoper.
Voor dit bedrag koop je een prima tweedehands EV in mijn ogen, maar ga je voor benzine, dan koop je een vergelijkbaar segment voor minder, zeker. Maar zoals @Kalman2 zegt, er zijn meer redenen dan tco.
Brandstof: 5000 km, 250l benzine met zuinig verbruik? Dat is wel minstens €500 vandaag de dag, niet? Voor die 800 kWh betaal nog niet de helft als je thuis voor €0,30 zou laden. Ga je zonnestroom gebruiken, nog veel meer. Dus je bespaart wel wat meer dan €75/ jaar, wellicht bedoelde je dat anders?
Overigens dachten we met onze Zoë ook maar 5.000 km/jaar te rijden, werden er 10.000.
Ik heb mij reactie nog een keer nagelezen en waar het eigenlijk op neer komt is dat ik met veel woorden op niet al te duidelijke manier probeerde uit te leggen dat de kosten voor stroom of brandstof met 5.000km per jaar, maar een relatief klein deel van de totale autokosten zijn. Ga je meer rijden dan wordt het relevanter.
De € 75 is het geschatte verschil tussen zelf gebruiken van €600 of terugleveren aan het net en daarvoor een kleine vergoeding krijgen.

Wij hebben een elektrische twingo gehad , die dingen staan te koop rond de 10.000 euro met weinig kilometers. 3 jaar lang met veel plezier in gereden. Voor ons perfect als 2e auto. Heel zuinig met stroom, heel weinig wegenbelasting want het weegt relatief weinig., maar de kofferbak is niet heel ruim. ik zou gewoon eens checken of dat past.

zoiets

en anders zou ik eens kijken naar de Honda-E. ik heb er in gezeten maar destijds jaren geleden voor ons boven budget. Nu zijn ze een stuk betaalbaarder en wel bovenin jullie budget. maar het is wel een goed afgewerkte auto, rijd erg fijn. gewoon net meer auto dan bijvoorbeeld een twingo. en voelt iets hoogwaardiger aan dan een zoe

zoiets
Ik heb zelf sinds een jaar een Honda e. Ben ik heel tevreden mee en met 35.000km per jaar is het ook een heel economische keuze (alhoewel we hem met name hebben gekocht omdat hij zo leuk is). Echter, de bagageruimte is heel klein. Voor ons geen issue, maar een buggy achterin wordt lastig, helemaal als er ook nog wat andere spullen bij moeten. Ook is de range heel beperkt. Past precies bij ons gebruik, maar dat is zeker niet voor iedereen het geval.

Mijn eerste gedachte was ook een BWM i3, maar ik twijfel of dat praktisch is als je veel met kids onderweg bent.
Voor jouw budget kan je ook een zuinige hybride overwegen. Een Yaris of zo?

Voordeel van Elektrisch is dat de auto vaak voorverwarmd, gekoeld, ontdooid etc kan worden... nooit gemekker van motoren die niet op temperatuur komen bij korte ritjes

en in de stad, automaat, lekker stil, geen CVT of schakel 'ongemakken' wat je bij die kleintjes nog wel eens hebt. Met dit budget moet er wel een EV te vinden zijn die heel goed als 2e auto inzetbaar is.

Wij hebben ons begin juni een mg zs ev 2019 aangeschaft voor 9750 met hetzelfde doel, ook veel te veel zonnestroom en tot 10k per jaar gaan we ermee rijden, ik weet het is een SUV maar het is wel wendbaar en compact, we kwamen van een fiesta, maar met 2 kinderen waarvan 1 baby is die kleine SUV toch echt heerlijk, alles erop en eraan wat je wilt.

Wij hebben ons begin juni een mg zs ev 2019 aangeschaft voor 9750 met hetzelfde doel, ook veel te veel zonnestroom en tot 10k per jaar gaan we ermee rijden, ik weet het is een SUV maar het is wel wendbaar en compact, we kwamen van een fiesta, maar met 2 kinderen waarvan 1 baby is die kleine SUV toch echt heerlijk, alles erop en eraan wat je wilt.

Als je echt de ruimte van de MG nodig hebt en bijvoorbeeld een zoe te klein is, dan is dat een prima optie. voldoet de zoe qua ruimte ook prima als 2e auto dan zou ik die absoluut verkiezen boven de MG.

De zoe gaat veel zuiniger om met stroom, de zoe weegt ook een iets minder, de zoe heeft en stuk groter accupakket dan de MG en dus komt de Zoe ook een stuk verder op 1 accu lading. En als de accu leeg is dan kun je met een zoe ook nog 3-fase laden (standaard) en met de MG volgens uberhaupt niet. Dus thuis zit hij ook nog een veel sneller vol ondanks de groter accu. Om nog maar niet te spreken over onderdelenvoorziening. bandjes en remmen zijn vaak geen probleem, maar als er iets specifieks stuks gaat dan word het zoeken, veel wachten en ook prijzig. alsdus de ervaring van mijn collega met een MG (wel ander model).

Let wel, niet elke Zoë kan snelladen. Wij kunnen max 22 kW AC laden, DC kan niet. En het is 50 kW DC laden bij latere versies, maar kan dan wel.

Let wel, niet elke Zoë kan snelladen. Wij kunnen max 22 kW AC laden, DC kan niet. En het is 50 kW DC laden bij latere versies, maar kan dan wel.

goed punt, ik zou , indien het een zoe gaat worden wel altijd voor de R135 gaan (vanaf 2020) met dit budget, die kan dus gewoon snelladen en is een stuk moderner en heeft een meer dan prima 52kwh accu waar je zelfs langere stukken prima mee kunt rijden.

zoiets dus

goed punt, ik zou , indien het een zoe gaat worden wel altijd voor de R135 gaan (vanaf 2020) met dit budget, die kan dus gewoon snelladen en is een stuk moderner en heeft een meer dan prima 52kwh accu waar je zelfs langere stukken prima mee kunt rijden.

zoiets dus
Klopt, heeft mijn broertje ook, echt flinke verbetering t.o.v. onze R90!

Wat een prijzen overigens. Onze was 3 jaar terug net geen €10k en had maar 30k op de teller.
Dat was nog met subsidie, maar anders was de prijs wellicht €11k geweest. Subsidie drijft de prijs ook op.
Wel simpele uitvoering en 2018, maar dit laat wel zien dat ik hem niet in hoef te ruilen tegen een nieuwer model...

Klopt, de prijzen van 'betaalbare' EV modellen is gewoon hoog het laatste 1,5 jaar.. Onze Twingo EV hebben we ook met subsidie aangekocht, waardoor netto afschrijving nihil was in de 3 jaar dat we hem hebben gereden. Het is dat we steeds vaker langere afstanden met de 2e auto gingen rijden waardoor de twingo het veld moest ruimen maar anders is doorrijden altijd de beste optie.

Ik moest later ook nog aan de Citroen e-C4 denken.

Wat groter dan Zoë, e-208 of corsa-e, maar daarmee wellicht ook net wat prettiger (want ruimer) voor het meenemen van kinderen en buggy. En vaak is groter ook volwassener in alles (materiaalgebruik, rijgedrag, etc.). Maar ik kan niet uit eigen ervaring spreken hoe dit zit bij een e-C4.

Voorbeeld:

Ik moest later ook nog aan de Citroen e-C4 denken.

Wat groter dan Zoë, e-208 of corsa-e, maar daarmee wellicht ook net wat prettiger (want ruimer) voor het meenemen van kinderen en buggy. En vaak is groter ook volwassener in alles (materiaalgebruik, rijgedrag, etc.). Maar ik kan niet uit eigen ervaring spreken hoe dit zit bij een e-C4.

Voorbeeld:

Maar dat is dan weer een SUV, niet...

Volgens mij is zo'n Corsa-E net zo rationele keuze als een Zoë. Waar helemaal niets mee is overigens.

Voordeel van de zoe is dat deze op een speciaal EV platform staat en de Corsa E ook voor hybride, benzine en diesel geschikt is wat hem wat minder efficient als EV maakt. Ook qua infotainment is een beetje mwa, en vaak zit er geen warmtepomp op wat het stroomverbruik hoog maakt in de winter. Bij een Zoë R135 is een warmtepomp bijvoorbeeld al standaard. Maar een corsa-e is een relatief betaalbare keuze, ze hebben een minder imago qua betrouwbaarheid met name vanwege de boordlader. Hier inmiddels langere garantie op tegenwoordig. Dus mocht die sneuvelen binnen de 8 jaar, laat je niet afschepen met een fikse rekening. Maar zorgt wel voor een relatief betaalbaar aanbod. Als 2e auto een prima keuze

Terug
Bovenaan