2e hands auto v60 / v90

frank 9619975

Net ingestapt
Hoi,

Mijn volvo XC90 D5 gaat eruit.
Verwacht behoorlijke kosten.

Ben wel gecharmeerd van de V60 & V90.

Ik kan thuis alleen niet laden, dus lijkt mij de benzine variant het slimst.

Wat is wijsheid? Budget tussen de 30 en 40k.

Bedankt voor jullie advies!

Heb je de ruimte van de V90 nodig? Je komt wel uit een XC90 natuurlijk, wellicht bewust. Anders zou ik voor de V60 gaan. Die kan je dan ook beter uitgerust kopen.
Hoeveel kilometers/jaar verwacht je te rijden? En korte/ lange stukken. Dat moet je in mijn ogen ook meenemen in de keuze voor de brandstof.

Volledig elektrisch kun je wel goed aan de openbare laadpaal doen! Bijvoorbeeld een nieuwe Hyundai Ioniq 5 heb je ook voor 40k na SEPP subsidie!

tiie9k8614op3o_1200.jpg

Qua gebruik, ik rij dagelijks (4×pw) 100km woon- werk. meeste snelweg maar veel file.

De XC90 ging op vakanties wel vol. Zelfs dakkoffer erop.

Altijd diesel gereden maar ik denk dat dit toch einde verhaal is in de nabije toekomst.

Als ruimte een vereiste is…waarom dan geen nieuwe Tesla model Y? Past binnen je budget, gloednieuw dus veel minder onderhoud. En zee aan ruimte

Als je een tijd lang door wil gaan en diesel rijd natuurlijk wel erg prettig kun je natuurlijk ook gewoon wel weer voor een diesel gaan. zowel de V60 als V90 zijn er gewoon mee geleverd. En je koopt ze relatief veel gunstiger dan een benzineversie. Zijn euro 6 motoren dus de komende 10+ jaren verwacht ik daar echt geen gekke dinge mee.

Als je nu een XC90 heb gaat de ruimte je mogelijk wel tegenvallen van een V60, zelf even checken. ik zou de eerste bouwjaren van de XC90 laten staan; daar lees je toch wel de nodige kinderziektes mee. Latere V90 en een V60 gelijk vanaf het begin zijn volgens mij prima.

V60 zou ik wel uitkijken met sportonderstel icm grote wielen. Heb in die combi eens gereden en dat was heel bonkig en heel onprettig.

Dat hoeft helemaal geen ramp te zijn. Als je op werk kan laden of dicht bij huis, ben je nog steeds veel goedkoper uit.
Vergeet ook niet dat een gebruikte v60 je een bak aan meer onderhoudskosten geeft.
Ja dat denk ik ook. Ik vind dat er opvallend veel tweedehands V60's te koop staan en zie dat niet als een goed teken. Ik heb in zijn algemeenheid wat verdenkingen over ice Volvo's van na 2010 (ik rijdt V70) ik denk dat ze té ingewikkeld zijn geworden waardoor de legendarische Volvo kwaliteit er niet meer is.

En ja als veel kilometers rijdt en thuis en/of op werk kan laden heb je zelfs de meerprijs van een EV er snel weer uit. Maak maar eens een spreadsheetje.

En als je overstapt naar EV denk ook eens aan een Renault E-tech varianten. Volgens mij zijn daar prijsacties gaande. Ik vermoed dat die technisch goed zijn. De Scenic is wat te duur geloof ik maar echt enorm ruim en heel praktisch van binnen.

In liter schelen beide niet zoveel qua kofferruimte 520L VS 560L, maar de vorm is anders (zie achterklep, recht versus schuin aflopend).
Zelf vind ik de V60 dynamischer ogen, 4 jaar met veel plezier geleased. Ik zou wel opteren voor de hoogste trim, die verandert al eens van naam bij Volvo, maar toen ik bestelde was dat de Inscription. Een Momentum Pro zat daar een stapje onder.

@Nico: ik weet niet in NL maar in BE heeft Volvo die in 2018 / 2019 erg scherp in de leasing markt gezet en ze reden hier met bosjes. Na 4/5 jaar komen die op de 2DH markt.

Ik heb in zijn algemeenheid wat verdenkingen over ice Volvo's van na 2010 (ik rijdt V70) ik denk dat ze té ingewikkeld zijn geworden waardoor de legendarische Volvo kwaliteit er niet meer is.

Dat is al jaren niet meer inderdaad, maar ook voor 2010 al.. Hier op het werk rijd iemand een V70, staat gewoon op het platform van een Mondeo, heel veel ford techniek (waar niets mis mee is) en de motor komt van Peugeot/Citroen. Volgens hem een 'echte zweedse volvo'. En ook daar zitten de nodige hoge kosten aan elke keer. Hij gaat er prat op dat het een echte volvo is en al 4 ton heeft gelopen. Motorisch is het prima (citroen) maar het ding rijd en rammelt gigantisch, voelt 'moe' en de nodige kosten zijn er ook vaak aan. Nee de oude volvo's van weleer is nal lang niet mer.

Net als alle automerken worden auto's genoodzaakt complexer te zijn en dus storingsgevoelliger. Ook een V60. Maar volgens mij is een V60 in de basis gewoon prima. Niet beter/slechter dan concurrenten.

En eeen V60 is gewoon veel verkocht, zeker de eerste bouwjaren, die komen nu veel terug uit de lease.

Rij zelf sinds 2016 een Volvo met dieselmotor. Nu was ik onlangs nog al gecharmeerd van een mogelijke opvolger uit de Volvo-reeks, echter met benzinemotor. Tijdens de langere proefrit viel me het bar tegen betreffend rijden, soeplesse enz. en het resultaat was uiteindelijk dat ik toch in mijn diesel verder rijdt.
Zou zelf aan de V60 de voorkeur geven, de vormgeving is juist iets harmonischer als bij de V90.

Hi, ev zou eventueel kunnen, laden in de buurt van werk is mogelijk.
Als ik kijk naar een (nieuwe) model y dan lijkt mij die veel duurder.

Ik ga eens een spreadsheet maken van de verschillen in kosten etc.

Met 3 opgroeiende kinderen is ruimte op de achterbank wel van belang.

Jammer dat ze de 5-cilinder niet meer hebben. Alleen maar positieve verhalen over gehoord.
Het klopt wat ze zeggen het is inderdaad een heerlijke motor. Ik rijd een benzine versie.
Je moet de motor echter wel in zijn tijd plaatsen. Ik rijd rond de 1:12 en dat is denk ik niet meer van de tijd. Als klassieker leuke auto maar achterhaald door EV techniek denk ik.

Hi, ev zou eventueel kunnen, laden in de buurt van werk is mogelijk.
Als ik kijk naar een (nieuwe) model y dan lijkt mij die veel duurder.

Ik ga eens een spreadsheet maken van de verschillen in kosten etc.

Met 3 opgroeiende kinderen is ruimte op de achterbank wel van belang.
Diverse EV's (eventueel voorraadmodellen) zijn in de aanbieding dus je kunt vaak een betere deal maken dan de catalogusprijs. Hier vier gezinsauto's op een rij met elk hun voor- en nadelen, allemaal komen ze in aanmerking voor SEPP subsidie en hebben 400+ km WLTP actieradius.

Laatst bewerkt:
Je moet de motor echter wel in zijn tijd plaatsen. Ik rijd rond de 1:12 en dat is denk ik niet meer van de tijd.

1 op 12 vind ik netjes hoor voor een grote D/E segment auto icm een lekkere benzinemotor zeker als je niet super veel rijd zou ik nu eerder een lekkere benzinemotor kiezen die 1 op 12 rijd dan een EV auto occasion waarvan de regeltjes elk jaar wijzigt, restwaarde onbekend is, (schrijft tot nu toe fors af) verzekering, MRB en de techniek nog wat in de kinderschoenen staat. Of je moet genoeg budget hebben om een nieuw of vrijwel nieuw exemplaar te kopen. Maar dan zit je weer met de restwaarde.

Als je echt wat meer gaat rijden zou puur rationeel een EV wel gunstiger uit komen

1 op 12 vind ik netjes hoor voor een grote D/E segment auto icm een lekkere benzinemotor zeker als je niet super veel rijd zou ik nu eerder een lekkere benzinemotor kiezen die 1 op 12 rijd dan een EV auto occasion waarvan de regeltjes elk jaar wijzigt, restwaarde onbekend is, (schrijft tot nu toe fors af) verzekering, MRB en de techniek nog wat in de kinderschoenen staat. Of je moet genoeg budget hebben om een nieuw of vrijwel nieuw exemplaar te kopen. Maar dan zit je weer met de restwaarde.

Als je echt wat meer gaat rijden zou puur rationeel een EV wel gunstiger uit komen
TS rijdt 4x100km/week; ruime schatting incl. privéritjes: 25k/km/jaar. Met dit verbruik zit je al snel aan €6000/jaar aan benzine; dat telt toch nog wel snel op hoor. Risico m.b.t. restwaarde zou ik bij diesels plaatsen en zeker niet bij EV's, zeker als ze al relatief scherp geprijsd zijn.

Ik denk dat sommige EV's niet meer in de kinderschoenen staan. Mijn vrouw rijd een i3 en ik heb er wel vertrouwen in dat zij daarmee met weinig problemen de 300.000 km gaat halen. Afwaardering vooral van een nieuwe kan wel fors zijn maar 2e hands ice's zijn momenteel vrij duur vind ik.

EV's hebben echter wel nadelen:
1. Range. Zo moet ik naar Oost Duitsland binnenkort en dan neem ik toch liever de Volvo.
2. Veercomfort. Een ander nadeel is dat ze in de regel stug geveerd zijn en met al onze drempels is dat geen feest.
3. Looks. Vaak zijn ze in mijn ogen lelijk van buiten en nog lelijker van binnen. Er zijn echt maar weinig EV's die ik het aanzien waard vind. Ja er zijn ook wel EV's die mooi zijn van binnen maar dan zit je toch al gauw richting 50k€ voor een tweedehands exemplaar.

Het blijft allemaal erg afhankelijk van persoonlijke situatie maar de automarkt is niet meer zo betaalbaar als hij pakweg 5-10 jaar geleden nog wel was. Hopelijk wordt het beter tegen het eind van het jaar maar ik vrees van niet.

Renault verdubbelt tijdelijk de EV-subsidie voor de volledig elektrische Scenic E-Tech nu vanaf € 36.570!

Terug
Bovenaan