3% grotere rolomtrek, wel of niet doen?

Mechanix

Kilometervreter
Ik kan voor de Verso-S een set lichtmetalen wielen kopen. Hierop zijn 195 60r16 banden gemonteerd. Die banden zijn eigenlijk net te groot, want nu heb ik 185 65r15 banden op staal. Dat zou een toename in rolomtrek betekenen van 3%.

Sommige bronnen zeggen dat 1,5% toename de max is, anderen zeggen dat 3% de max is. Zien jullie issues, of zou dit wel kunnen?

Past het wel in de wielkuipen dan? Ook met volledig insturen en/of inveren? Iets breder én iets hoger kan je net de das omdoen. Verder is het denk ik vooral een kwestie van rekening houden met een afwijking in de snelheidsmeter. De marge die er normaliter inzit t.o.v. de werkelijke snelheid ben je dan waarschijnlijk kwijt.

Praktisch: hoe goed zijn die banden nog? Is het bijvoorbeeld een optie om de banden weer te verkopen voor een paar tientjes en er nieuwe om te leggen in de juiste maat? Ik heb dat zelf wel eens gedaan in de zoektocht naar mooie velgen. Alternatief is dat je de banden oprijdt en t.z.t alsnog vervangt door de juiste maat.

Als het past, niet aanloopt, ET binnen de grenzen blijft, lijkt het mij geen enkel probleem. In het verleden regelmatig andere velgen en banden onder mijn auto's gehad met 6% of meer verschil.... Vult mooi uit!

Wat @Pietzoveel zegt kan ik bevestigen.
Bedenk je ook dat er verschil zit tussen een geheel nieuwe band en eentje die dicht bij z'n eindje zit qua rolomtrek.

Past het, dan past het!

De velgen steken iets verder naar buiten (ET 39 vs ET 45 origineel). Volgens de calculator gaat de band 1,9 cm hoger zijn en in totaal 1,1 cm verder naar buiten uitsteken. Mijn timmermansoog zegt dat die ruimte er is in de wielkuip.

Vooraf passen zou ik het liefste doen, maar dat is lastig omdat de wielen niet in de buurt liggen. In het ergste geval moeten er toch andere banden op, maar liever niet omdat het dan wel weer erg prijzig wordt.

Velgbreedte wel gelijk? De ET geeft de afstand tussen raakvlak naaf en midden van de velg weer. Als de velg bijvoorbeeld van 5 naar 7 J gaat verandert de ET niet, maar steekt de velg wel 2.54 cm verder naar binnen en 2.54 cm naar buiten....

Volgens de calculator gaat de band 1,9 cm hoger zijn en in totaal 1,1 cm verder naar buiten uitsteken. Mijn timmermansoog zegt dat die ruimte er is in de wielkuip.
1,9cm is de diameter. Als je kijkt naar de straal, dus vanuit het midden dan komt de band dus nog geen 1cm dichter bij de wielkast.
Ik kan me niet voorstellen dat dat problemen gaat geven.

Gevoelsmatig zou het inderdaad ook niet spannend moeten zijn, maar ik weet vanuit mijn (voormalige) Ford Fiesta dat het wel nauw kan luisteren. Velgen van een ST waren maar een fractie breder dan de 'standaard' uitvoeringen maar dat paste niet, banden konden dan aanlopen bij het insturen. (Zo is mij verteld, ik heb het niet zelf geprobeerd).

Gevoelsmatig zou het inderdaad ook niet spannend moeten zijn, maar ik weet vanuit mijn (voormalige) Ford Fiesta dat het wel nauw kan luisteren. Velgen van een ST waren maar een fractie breder dan de 'standaard' uitvoeringen maar dat paste niet, banden konden dan aanlopen bij het insturen. (Zo is mij verteld, ik heb het niet zelf geprobeerd).
Dat kan natuurlijk, als er meerdere aanpassingen op een ST zitten tov een standaard model.... (Bredere wielkasten?andere naven?), waardoor andere ET's gebruikt worden... Zonder de exacte maatvoering van de velg kan je er weinig van zeggen!

Dat kan natuurlijk, als er meerdere aanpassingen op een ST zitten tov een standaard model.... (Bredere wielkasten?andere naven?), waardoor andere ET's gebruikt worden... Zonder de exacte maatvoering van de velg kan je er weinig van zeggen!
Nee dat klopt. Maar daarom ook mijn opmerking, dat het verschil klein is wil niet zeggen dat het nog steeds helemaal past. Ik neem aan dat de beoogde velgen van een ander model Toyota komen, dus dan is het niet gezegd dat het zomaar gaat passen op deze Verso-S. Ik wil ook niet beweren dat het zondermeer wel of niet gaat passen, ik wil het alleen even als aandachtspunt meegeven.

Velgen zijn van een urban cruiser en zijn dus iets breder en hebben een andere et-waarde. Volgens ai zou het naadloos moeten passen... Maar ik kan verder niks vinden over echte praktijkervaring.

Kijk ook of de steekmaat en naafgat grote gelijk is.
(En of de wielen ook bij maximale uitslag en invering nergens aanlopen.)

Het beste is natuurlijk de om een bandenmaat en velg te gebruiken die standaard onder de Verso S is geleverd.

3% grotere afrolomtrek mag niet, max afwijking tov origineel is +1,5 en -2%(?, iets meer iig) uit mijn hoofd.

Velgen zijn van een urban cruiser en zijn dus iets breder en hebben een andere et-waarde. Volgens ai zou het naadloos moeten passen... Maar ik kan verder niks vinden over echte praktijkervaring.
AI… stap 1 bij dergelijke programmatuur is te reageren dat het niet klopt wat’ie beweert. Dikke kans dat je gelijk krijgt, ik inclusief onderbouwing.

Ik weet dat bij een fiesta st mk6 en mk6.5 , de maximale stuuruitslag was begrensd, maar dacht dat dit ook te maken had met het formaat van de 2.0 die er in lag , ding had een draaicirkel van een vrachtwagen.

Die gaan 100% zeker passen
215/40/18 7,5j et40 passen ook.

In België wordt +1,5% -2% opgelegd (tov van de bandenmaten op het COC).
In Nederland telt dat niet. Daar is het 'advies' om niet meer dan 3% af te wijken.
Banden mogen max 3cm uit de wielkasten steken (in Nederland, in België niet).

Op COC van de Verso S staat ook 185/60/16, die afwijking is dan 1,91%
In België valt (naar ervaring) de keuring enkel over een afwijking bij tweedehandskeuring.
Tenzij de banden uit de wielkasten komen dus.

Kijk eens in het boekje/de handleiding vd auto. Daar staan mogelijk alle banden en wielmaten in vernoemd die bij deze auto leverbaar waren (was bij mijn auto iig wel zo). Mogelijk is je auto zelfs met nog grotere banden geleverd.

Terug
Bovenaan