7-zitter (gezin met 4 kinderen) gezocht

VrolijkeFrans

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Op dit moment rijd ik met mijn gezin (met 3 kinderen; 6, 4 en 2) naar tevredenheid in een Toyota Auris TS (2014) (rijdt fijn, betrouwbaar, net groot genoeg en gunstig in maandlasten). Binnenkort verwachten wij kindje nummer vier, dus zoek ik een auto waar 2 volwassenen en 4 kinderen in kunnen.

We gebruiken de auto vooral in het weekend en voor vakanties (2 a 3 keer per jaar naar Zuid-Europa en Wintersport); mogelijk komende jaren ook voor sportclubjes etc. We zoeken dus een serieuze zevenzitter waar nog flink wat bagage inpast als je er met 6 mensen in zit.

Een van de eerste auto’s die we serieus overwogen was de Dacia Jogger. Voor 30k heb je dan een nieuwe hybride auto met 5 jaar garantie, waar 7 mensen serieus in kunnen zitten. Niet te veel poespas maar in de meeste luxe uitvoering net leuk genoeg voor ons. Echter, je hebt dan bijna geen bagageruimte meer over en het in- en uitstappen (en kinderen in de riempjes zetten etc.) is niet echt een feest.

Vervolgens hebben we ons gericht op de Seat Alhambra (of evt. Volkswagen Sharan). Zeker met de Alhambra heb je voor 30k dan een ruime MPV met 7 volwaardige zitplaatsen uit +- 2018 met +- 100k op de teller. Hier kun je makkelijk in- en uitstappen dankzij de schuifdeuren, heb je nog redelijk wat bagageruimte over en als je een wat luxere uitvoering met DSG automaat hebt is het met name op de snelweg lekker rijden. Nadelen: er is maar zeer beperkt aanbod; geen hybride dus rijdt wat minder comfortabel (vind ik) en als ICE mogelijk ook niet gunstig qua restwaarde over een paar jaar?; al wat ouder en meer km’s dus mogelijk duur onderhoud?; en de bagageruimte is voor vakanties alsnog niet oneindig met 6 stoelen in gebruik.

Recent zijn we naar de nieuwe Volkswagen Multivan gaan kijken. Een PHEV met ontzettend veel ruimte, oneindige flexibiliteit qua indeling, relatief zuinig want plugin hybride, en nieuw dus nog 4 jaar garantie. Voornaamste nadelen: flinke aanschafprijs (zo’n 65k) en op de oprit of in smalle straatjes is het best een bakbeest. Is hij niet té groot voor ons? Dankzij de korting (nu nog) op de MRB en door de garantie verwacht ik de eerste paar jaar relatief lage maandlasten, maar hoe dat op lange termijn zal zijn…? En wat zal de restwaarde zijn na bijv. een jaar op 5?

We hebben al behoorlijk wat research gedaan en in bovenstaande auto’s proef gereden, maar we lopen een beetje vast. Voor 10k wil ik nog wel een gokje wagen, maar we hebben het nu over 30k of zelfs 65k en daardoor begint de twijfel toe te slaan. We willen een ruime auto die een beetje leuke opties heeft zodat we er jaren blij mee zijn, maar aan de andere kant is het “maar” een auto die het grootste deel van het jaar op de oprit stil staat…

Ik ben dus op zoek naar advies. Mis ik modellen die mogelijk geschikt kunnen zijn? Zie ik bepaalde criteria over het hoofd? Moet ik bepaalde dingen zwaarder mee laten wegen of juist niet? Hebben jullie argumenten vóór of tegen genoemde auto’s? Wat zouden jullie kopen als jullie mij waren? Alvast bedankt voor het meedenken!

Ford S-Max en Ford Galaxy mis je nog.
Kia EV9 en Kia Sorento kunnen ook, maar dan gaat het in de papieren lopen.

Er is van alles mogelijk, net zo duur of goedkoop als je zelf wilt. Maar druk maken om restwaarde snap ik nooit. Je koopt een auto en gaat daar mee rijden, wat hij na een x aantal jaar waard is weet niemand en je moet dan ook maar net een goede uitvoering hebben, want je mist hier wat en hup minder waard of de verkeerde kleur.
Koop gewoon wat je mooi vind, alleen bij een hele nieuwe auto gaat de afschrijving altijd heel hard.
Een BMW 220i Grand Tourer is ook een optie.

Ik snap restwaarde wel. Niet iedereen heeft bv een extra 2.000 klaarliggen om bij te betalen.

Nadeel van de meeste MPV's is dat de bagageruimte niet groot is als alle 3 de rijen gebruikt worden.

Een BMW 220i Grand Tourer is ook een optie.

"We zoeken dus een serieuze zevenzitter waar nog flink wat bagage inpast als je er met 6 mensen in zit."

23361.jpg

Dacht aan de Galaxy maar ook daarin valt het wat tegen. Hoewel je daar wel baat hebt bij de 'vierkante' vorm en hoogte. Je kan iig wel aardig wat tassen in kwijt.

FordGalaxy_3rdRowPowerFoldSeats_01.jpg

We zoeken dus een serieuze zevenzitter waar nog flink wat bagage inpast als je er met 6 mensen in zit.

Met “flink wat bagage” kom je er met een Sharan/Alhambra ook niet.
Dan zul je toch echt richting Multivan moeten.

Voordeel van de Multivan is dat je dan niet snel weer een andere nodig hebt.
Als de kinderen groter worden is ie nog steeds groot genoeg. Maar die krengen zijn (zelfs nu als hybride) erg duur.
Maar als je het de investering waard vindt, en er de komende 10-12 jaar in kan sturen? Dan die.

Je hebt natuurlijk nog wel de ruimte van de 7e stoel die je om kan klappen, oferuit kan halen, dat levert natuurlijk wel ook heel erg veel extra ruimte op voor tassen etc.

• Leuk
Waarderingen: Volt
Of neem voor vakantie een caravan met een flinke aslast/laadvermogen. Gooi je daar de spullen in, en de 6 man in de auto.;)
Doe ik ook.

Laatst bewerkt:
Is het niet handig om voor die paar keer per jaar, als er veel bagage mee moet, gewoon een grote dakkoffer of bagagewagen te gebruiken.

7 persoons auto's als de Dacia Jogger, Renault Grand Scenic en Citroën Spacetourer zijn niet al te duur om op de weg te houden.

Grote personenbusjes zoals de Ford Transit, VW Multivan en Renault Trafic zijn erg ruim, maar kosten veel meer om op de weg te houden.

Je zou het ook nog in de Amerikaanse hoek kunnen zoeken. Vorige week stond in de Autoweek een verhaaltje over Jan Lemkes zijn auto’s; een Ford Flex en een Chrysler Town and Country.
Op vakantie in Canada hadden wij met zeven man en bagage een Chrysler Pacifica mee. Comfortabel en enorm ruim!

Zoiets: https://link.marktplaats.nl/m207511...aign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet
Er staan ook nieuwere exemplaren te koop maar ik vind het prijsverschil wel groot. Ze schrijven dus de eerste jaren flink af.

Iemand in mijn omgeving met 4 kinderen (wel wat oudere kinderen al) rijd een Chrysler Pacifica Plug in hybrid. best nog wel zuinig, zeker als je regelmatig plugt, en vooral een hele fijne en ruime auto.

42.000 voor een exemplaar uit 2018 met 2 jaar garantie
60.000 voor een exemplaar uit 2021

autoweek heeft er ook een filmpje over gemaakt

3e zitrij zijn ook echt fatsoenlijke plekken ook als de kinderen wat ouder worden. Plus dat re ook nog redelijk wat baggagaruimte over blijft.

Een mooi compromis tussen een multivan of een SUV/MPV met 7 plekken waarvan de laatste rij zowel qua zit als baggageruimte net niet is.

Om snel even terug te komen op uw bedenking of een Transporter niet onhandig groot is, kan ik u wel geruststellen. Ik rij op het werk regelmatig eens met een bestelwagen en hoewel ik dat dus niet dagelijks doe, voelt een Transporter niet als onhandig groot. Mede omdat je hierbij een redelijk goed overzicht hebt over de auto. Een Ducato bvb vind ik dan weer wel groot en lomp. Het enige nadeel dat ik kan bedenken aan een Transporter is inderdaad de prijs. Mocht hij toch te groot aanvoelen is een Vito dan misschien beter? Een ander voordeel is, mocht je soms een aanhanger/caravan trekken, bij een hoger model zit deze bijna volledig uit de wind, wat veel aangenamer rijdt. Iets wat vaak over het hoofd gezien wordt.
Bij alle andere opties zoals Alhambra/Sharan-achtigen ga je steeds het probleem hebben dat er weinig bagageruimte over blijft. Als ik zie hoeveel bagage wij al moeten meezeulen met 1 kind... :oops:

Om snel even terug te komen op uw bedenking of een Transporter niet onhandig groot is, kan ik u wel geruststellen. Ik rij op het werk regelmatig eens met een bestelwagen en hoewel ik dat dus niet dagelijks doe, voelt een Transporter niet als onhandig groot. Mede omdat je hierbij een redelijk goed overzicht hebt over de auto. Een Ducato bvb vind ik dan weer wel groot en lomp. Het enige nadeel dat ik kan bedenken aan een Transporter is inderdaad de prijs. Mocht hij toch te groot aanvoelen is een Vito dan misschien beter? Een ander voordeel is, mocht je soms een aanhanger/caravan trekken, bij een hoger model zit deze bijna volledig uit de wind, wat veel aangenamer rijdt. Iets wat vaak over het hoofd gezien wordt.
Bij alle andere opties zoals Alhambra/Sharan-achtigen ga je steeds het probleem hebben dat er weinig bagageruimte over blijft. Als ik zie hoeveel bagage wij al moeten meezeulen met 1 kind... :oops:
je haalt nu de transporter en de nieuwe multivan door elkaar. Want de huidige Multivan is niet meer op basis van de transporter, maar een slag kleiner. Buiten Nederland is die er ook met een 1.5 tsi zonder hybride techniek , dat zal mijn keuze zijn.

Volkswagen Caddy Maxi volwaardige 7 zitter plus nog fatsoenlijke bagage ruimte.
1 nadeel is dat de oudere modellen bladveren achter hebben.
Let wel op de Maxi.
kijk ook eens op 7zitter.nl

je haalt nu de transporter en de nieuwe multivan door elkaar. Want de huidige Multivan is niet meer op basis van de transporter, maar een slag kleiner. Buiten Nederland is die er ook met een 1.5 tsi zonder hybride techniek , dat zal mijn keuze zijn.

Klopt, ik had het inderdaad op de klassieke Transporter/Caravelle/Multivan. Van de nieuwe Multivan weet ik nagenoeg niets...

Dankjulliewel voor de vele, en uitgebreide, reacties. Heel fijn dat er zo meegedacht wordt.

De C4, Grand Scenic, S Max, Sorento en 2-serie Grand Tourer, vinden we te klein. De Espace (voorlaatste generatie) vinden we wel mooi en komt qua maat in de buurt maar is toch weer net te klein. De Galaxy is net zo groot als de Alhambra, maar heeft jammer genoeg geen schuifdeuren.

De Pacifica had ik al wel eens langs zien komen en heb ik me nu wat meer in verdiept. Mooie auto en lekker veel ruimte. Helaas lijkt de indeling van de stoelen mij niet handig voor ons zessen: 2-2-3 (of eigenlijk 2-2-2,5). We kunnen dan geen achterstoel neerklappen/weghalen om bagageruimte te winnen. Buiten dat lijkt het een mooie optie omdat hij vergeleken met de Alhambra het grote voordeel heeft dat hij Plug-in Hybride is. En hij heeft veel leuke gadgets vanbinnen wat ik, ik bedoel mijn kinderen, erg kunnen waarderen.

De EV9 is van buiten érg groot, zelfs nog breder dan de Multivan. En van binnen is hij ook ruim. Nadeel is dat hij op de tweede zitrij (als zevenzitter) een “bankje” heeft ipv losse stoelen. Daarmee is het instappen ook wat minder prettig denk ik. Maar hij is wel groot, en luxe, en elektrisch natuurlijk.

De Caddy Maxi en Transit had ik zelf nog niet bekeken. Ik heb dat nu even snel gedaan, de Caddy Maxi leek me op het eerste oog wat karig en ook niet echt overdreven groot? De Transit PHEV ziet erg goed uit, maar lijkt me dan wel weer érg groot, hij is voor maarliefst 9 personen.

Meer suggesties of tips zijn nog steeds welkom!

de Caddy Maxi leek me op het eerste oog wat karig en ook niet echt overdreven groot?

Bij de Caddy Max is er wel nog een redelijke kofferruimte over, maar de 3e zitrij vind ik niet volwaardig. Wij gebruiken die op het werk voor korte ritten als er wat volk mee moet. Het is een klus om achterin te geraken en hoog zittend op die achteras voel je elke oneffenheid als in een kart. Voor kinderen/tieners valt dit misschien wel beter mee dan voor een volwassene, maar hier wil je niet zitten voor een rit van een uur of langer. Als je echt een volwaardige 7-zitter wil, moet je groter, richting Citroën Spacetourer, Peugeot Expert of nieuwe Multivan zoals je zelf aanhaalde. Maar dat is natuurlijk mijn idee.

Ik moest ook gelijk aan de Spacetour Expert enz enz denken, maar volgens zijn die niet in benzine verkrijgbaar.
Ik ben even niet zo op de hoogte of Concurenten van de Caddy ook een verlengde uitvoering hebben, wel 7 zitters maar of die ook verlengt zijn weet ik even zo niet. Hou er rekening mee dat Toyota en opel in dit segment ook de (beruchte) 1.2 van stellantis aan boord hebben. Heb ze inmiddels even voor je op een rij gezet en alles met de 1.2 er al voor je uitgehaald. https://www.autoweek.nl/carbase/bra...nd&sorterenop=bouwjaar&aantal-zitplaatsen=6-7

Ik moet ook nog even aan de Prius + denken of de prius wagon https://www.autoweek.nl/carbase/toyota/prius-plus/

misschien nog een mercedes v klasse? De mensen die ik ken en een v hebben zijn allemaal erg tevreden.

0-a8da1847c900012cc3ca00b4f810fcda.jpg

Maar die hebben niet dat geneuzel van idioot hoge wegenbelastingen.

Restwaarde mbt ice vs ev zou ik me niet al te druk maken. Benzine of diesel zal over een paar jaar nog genoeg gebruikt worden, zeker in het buitenland, waardoor opkopers waarschijnlijk in de rij staan om die goedverzorgde Hollandse autos te kopen :cool:

De VW Caddy Maxi is inderdaad wel bijzonder duur.

voor dat geld koop je ook het laatste model (7 persoons)
Renault Espace, met veel luxe, automaat, moderne en zuinige hybride techniek, en 200 pk.

Andere 7 persoons opties zijn bijvoorbeeld de Seat Tarraco, en Peugeot 5008.

Laatst bewerkt:
Hele andere blik:
Maar hoe ziet het plaatje er verder uit? Hebben jullie al een 2e auto?
In me omgeving zie ik meerdere grote gezinnen die de voorkeur geven aan 2 auto's, veel flexibeler en bij elkaar opgeteld ook een stuk meer ruimte. Die sport en boodschap momenten zul je waarschijnlijk niet de hele club mee nemen. Sterker, misschien moeten ze wel op hetzelfde moment op een andere plek zijn...En inderdaad, tijdens vakanties/ familiebezoek rijdt je dan met 2 auto's achter elkaar aan. Leuk met walkietalkies voor de kids. Waarvan een met de achterbank plat, ruimte zat dus :) Dan zou je al prima bediend zijn met B-segmenter naast je huidige toyota. B.v. een fabia of Clio. Beide ook geleverd als station, wat wel handig is met een kinderwagen ...extra bagageruimte etc.. Qua afschrijving, onderhoud en initiële investering is dit een stuk overzichtelijker denk ik. Er zitten natuurlijk ook wat nadelen aan, maar das een afweging die je zelf moet maken.

Chrysler Pacifica zoals al genoemd. Vroeger hadden wij z’n voorganger, de grand voyager (gezin van 5 kinderen). Hele fijne ruime auto waar iedereen goed en ruim in zat met genoeg bagage ruimte. Zeker met het stow&go systeem (laadruimte onder de stoelen) kunnen er weinig auto’s hier tegenop qua bagage ruimte.

Chrysler Pacifica zoals al genoemd. Vroeger hadden wij z’n voorganger, de grand voyager (gezin van 5 kinderen). Hele fijne ruime auto waar iedereen goed en ruim in zat met genoeg bagage ruimte. Zeker met het stow&go systeem (laadruimte onder de stoelen) kunnen er weinig auto’s hier tegenop qua bagage ruimte.
Dat systeem heeft de Pacifica ook. Had m vorig jaar als huurauto in Canada en heb me daarover verbaasd, dat die grote stoelen en banken weg te klappen zijn!

Super mooie wagen, als geld geen rol zou spelen zou die hoog op m'n lijst staan. Maar dat gewicht en bijkomende mrb ruim 2000kg en zo'n 350 euro per kwartaal aan mrb

misschien nog een mercedes v klasse? De mensen die ik ken en een v hebben zijn allemaal erg tevreden.

0-a8da1847c900012cc3ca00b4f810fcda.jpg

Maar die hebben niet dat geneuzel van idioot hoge wegenbelastingen.

Restwaarde mbt ice vs ev zou ik me niet al te druk maken. Benzine of diesel zal over een paar jaar nog genoeg gebruikt worden, zeker in het buitenland, waardoor opkopers waarschijnlijk in de rij staan om die goedverzorgde Hollandse autos te kopen :cool:
Kenteken check zegt 705 euro aan wegenbelasting. Is toch best hoog?

Hi,

Hier hetzelfde probleem gehad. Jarenlang naar volle tevredenheid een Toyota Previa gereden tot deze helemaal op was.

Toen op zoek naar een vervanger en niks kunnen vinden wat voldeed aan mijn wensen van kwaliteit, ruimte en schuifdeur. Goede Previa's zijn er helaas niet meer.

Verder rij ik 8000 km per jaar (hebben nog een 2e auto) en ik vind het dan zonde om er dan teveel geld aan uit te geven.

We hebben nu gekozen (ik vind max e 4000 voor een auto meer dan genoeg) voor een oude Mitsubishi Grandis. Betrouwbaar en hij voldoet uitstekend. Ik vind het persoonlijk wel een mooie auto maar niet zozeer een heel prettig rijdendende (handbak). 7 zitplekken en met de laatste zitbank in halve stand heb je genoeg laadruimte. Tijdens de vakanties gebruik ik wel een grote dakkoffer.

Maar met het budget dat jij hebt, heb ik wellicht nog een mooi alternatief.

Een Toyota Sienna. Feitelijk de opvolger van de Previa. Schuifdeuren, 7 echte stoelen en meer dan genoeg ruimte. Ze beginnen vanaf e 30.000.

Je moet hem dan wel uit Duitsland halen.

Sterkte met je zoektocht.

Terug
Bovenaan