70 Jaar Alpine, 30, 31 mei en 1 juni, Dieppe (F)

Coupe life

Kilometervreter
Tijdens het hemelvaartsweekend is Dieppe weer het toneel van het grootse Alpine (en Renault Sport) evenement. Na eerdere succesvolle edities met telkens een ander thema, is dit jaar het 70 jarig bestaan van het Franse autosportmerk het "excuus" om naar de Normandische kustplaats te trekken. Vanwege dit 70-jarig jubileum staan de "grand-meres", zeg maar de modellen voordat de A110 eind jaren '60 furore ging maken, speciaal in de schijnwerpers.

Het programma van het weekend:
Vrijdag 30 mei: er zijn 2 toerrallyes uitgezet die gereden kunnen worden (met roadboek), langs de Normandische kust, en door het achterland van Dieppe, waarbij beide routes een bezoek aan een typisch Normandische fabriek cq museum brengen.
Vrijdagavond is er in de tenten aan de boulevard een buffetdiner.

Zaterdag 31 mei: De straten van Dieppe zullen bruisen van alle Alpine in een dynamische parade. Enkele myhtische (en) historische Alpine's zullen ingezet worden.

's Avonds is de diner- en feestavond.

Zondag 1 juni: Neem deel aan de grootste Alpine parade ooit op het traject van het historische circuit van Dieppe / Saint Aubin (925 à 1939). Het is de bedoeling een wereldrecord te vestigen!

Het beloofd weer een groot Alpine feest te worden, en als klap op de vuurpijl zal de Alpine A390 voor het eerst aan het publiek getoond worden.

Meer informatie in het Frans en Engels (onderaan de pagina's) via de website: www.70ansalpinedieppe.fr Inschrijven voor de diverse onderdelen kan ook daar.

"70 years ago in July 1955, just a few days after creating Alpine, Jean Rédélé presented his first three A106s to the top management of Renault. By positioning blue, white and red cars in front of the historic building in south-west Paris, the young entrepreneur skillfully set the scene for his ambitions to create a French sports brand based on Renault powertrains. His confidence was infectious, and he quickly obtained the support of the Renault HQ. It was the start of a wonderful adventure – through innovation, industry and motorsports - that continues to this day."

Affiche-70-ans-640x905.png

Laatst bewerkt:
Wij hebben ingeschreven en gaan met de A110 (en de Laguna coupé). Vrienden van ons gaan ook met met een A110 en andere vrienden met een V6 GT. Inmiddels via de sociale kanalen begrepen dat er in ieder geval al meer dan 1.000 inschrijvingen zijn. Het doel: minimaal 1955 inschrijvingen

Inmiddels is ook bekend dat er op vrijdag gereserveerd kan worden voor een fabrieksbezoek van 2 uur. Hier wordt wel € 52,- p.p. voor gevraagd. Dat vind ik wel erg veel, maar het is natuurlijk wel een unieke gelegenheid om de laatste A110's gemaakt te zien worden. En misschien al wat A390's.

Ik heb met mijn zoons in ieder geval een tijdslot gereserveerd.

Verder zijn er op vrijdag de nodige Alpine coureurs uit verleden en heden aanwezig. Een naam die genoemd wordt is die van Charles Milesi die in het WEC een van de Alpine A424's rijdt.
Op zaterdag zal de Alpine Alpenglow H6 een demorit door de stad Dieppe rijden. Ben benieuwd hoe de waterstof aangedreven 740 pk sterke biturbo V6 klinkt in het echt.

Inmiddels is ook bekend dat er op vrijdag gereserveerd kan worden voor een fabrieksbezoek van 2 uur. Hier wordt wel € 52,- p.p. voor gevraagd. Dat vind ik wel erg veel, maar het is natuurlijk wel een unieke gelegenheid om de laatste A110's gemaakt te zien worden. En misschien al wat A390's.

Ik heb met mijn zoons in ieder geval een tijdslot gereserveerd.

Verder zijn er op vrijdag de nodige Alpine coureurs uit verleden en heden aanwezig. Een naam die genoemd wordt is die van Charles Milesi die in het WEC een van de Alpine A424's rijdt.
Op zaterdag zal de Alpine Alpenglow H6 een demorit door de stad Dieppe rijden. Ben benieuwd hoe de waterstof aangedreven 740 pk sterke biturbo V6 klinkt in het echt.
Wow, dat is leuk! Hoewel die 52 euro wel stevig is, je bent twee uur 'onder de pannen' en als ik kijk naar andere fabrieksbezoeken die ik heb gedaan zou ik het als ik er (al) zou zijn denk ik wel voor over hebben. Het is namelijk best interessant te zien hoe een auto in elkaar wordt gezet. (BTW ter vergelijking: de meest uitgebreide rondleiding van pakweg 1 uur en drie kwartier bij de Mercedes-Benz fabriek in Sindelfingen kost 15 euro pp - deze bekeken op basis van eerdere ervaring).

Ik ben in Juni 2023 bij de fabriek op bezoek geweest. Was met een groep van 7 Nederlandse Alpines via de dealers Stam/Munsterhuis uitgenodigd voor dat bezoek, was voor ons gratis. Bezoek is wel de moeite waard, alleen niet mogelijk foto's te nemen met je telefoon/fototoestel. Die moet bij de ingang in een ondoorzichtig hoesje worden gedaan.

Na aanschaf van mijn Alpine heb ik diverse keren geïnformeerd naar een fabrieksbezoek. Helaas heeft Stam daar nooit meer gehoor aan gegeven.

Tijdens de eerdere SAGA Alpine meetingen in Dieppe, was er alleen de mogelijkheid om over het fabrieksterrein te rijden en daar een foto te maken. Hieronder een foto uit 2015.

cf099332-b45f-43ac-8df3-fcdc81d92e27.jpg

Terug
Bovenaan