Hallo iedereen

Ik ben al een tijdje research aan het doen naar wat voor auto ik zou kopen als ik mijn eerste eigen auto koop, maar zelf ken ik niet veel van auto’s en ik lees heel veel tegenstrijdige meningen. Momenteel kan ik nog de auto’s van mijn ouders gebruiken omdat ik nog thuis woon, maar het is wel mijn bedoeling om vanaf dat ik werk heb (ben net afgestudeerd en werkzoekende) niet heel lang meer thuis te wonen en dan heb ik dus wel een eigen auto nodig.

Ik zal even mijn situatie schetsen. Ik heb mijn rijbewijs sinds december 2018 en heb vooral gereden met onze Mini Cooper (manuele dieselauto uit 2008). Ik heb hier altijd graag mee gereden. Het laatste jaar rijd ik ook af en toe met onze Audi A6 (automaat dieselauto, bouwjaar weet ik niet precies) en vond het extra comfort dat die auto had, wel aangenaam. Beide auto’s vond ik leuk om mee te rijden, maar de Audi voelde toch wat leuker aan om mee te rijden.

Naar wat ben ik nu precies op zoek? Ik zoek een tweedehandsauto van tussen de 5000 en 15000 euro. Qua grootte zoek ik iets wat in de buurt komt van een VW Polo of Golf. Uiterlijk neig ik meer naar een VW t-cross, wat al meteen tegen de bovengrens van mijn budget zit, en ook wat hogere wegenbelasting zal hebben, maar verschillende mensen hebben me al aangeraden om als eerste auto niet te veel te kijken naar het uiterlijk en gewoon eerst een paar jaar met een auto te doen, en daarna eventueel voor een auto van een klasse hoger te gaan, eens ik wat meer gesetteld ben. Nu wil ik ook geen echt lelijke auto dus dan vind ik een Polo of Golf wel gewoon oké. Ik weet dat velen een Toyota Yaris aanraden als eerste wagen, maar die vind ik wat klein en ik moet wel vaker de autostrade op en zou me in zo’n klein autootje niet zo veilig voelen. Ik zou graag minimum zo’n 5 jaar met mijn eerste auto doen, zonder in die periode al te veel kosten te hebben. Momenteel neig ik meer richting een Polo (omdat die iets goedkoper zijn dan een Golf en ik qua uiterlijk niet heel veel verschil zie) al ligt mijn hart bij een T-cross. Nu lees ik soms dat een Polo een ideale startersauto is, terwijl anderen zeggen dat een Polo zowat de slechtste auto is als je een wat betrouwbare auto wil waar je niet te veel kosten aan hebt, waardoor ik nu helemaal in de war ben. Zijn er specifieke bouwjaren die beter zijn dan andere? Of is een Polo echt gewoon geen goed idee? Andere dingen waarmee ik rekening moet houden? Een Opel Corsa vind ik ook er ook nog wel oke uitzien, en goed van grootte. Ik hoor veel goeds over Japanse auto’s maar die vind ik over het algemeen minder mooi. Over Franse auto’s lees ik niet veel goeds, wat ik wel jammer vind want een Peugeot 208 of een Renault Clio bijvoorbeeld vind ik er ook nog wel leuk uitzien. Verder zou ik het liefst een automaat halen, maar omdat ik weet dat dat samengaat met een duurdere auto, ben ik ook oké met manueel. Qua opties is vooral airco belangrijk en bluetooth zodat ik niet altijd naar de radio hoef te luisteren.

Dan heb ik ook nog enkele algemene vragen: Welke kilometerstand raden jullie aan?, Zijn er bouwjaren waarmee ik rekening moet houden?, Specifieke motoren die ik moet vermijden of die juist goed zijn?

Hopelijk heb ik mijn situatie zo wat kunnen schetsen. Zoals jullie waarschijnlijk merken heb ik dus niet zo’n grote kennis van auto’s en doordat ik tijdens mijn research zo’n verschillende meningen heb gelezen, wou ik hier even advies vragen. Alvast dankjewel als je tot hier hebt gelezen!

Een yaris is het zelfde segment als een polo. Wil je veel waar voor je geld dan is een nissan micra van de laatste generatie een leuke optie. De tce is er in 2 varianten de 0.9 en 1.0 overkapte elkaar in 1e instantie, maar uiteindelijk bleef de 1.0 over. Er is ook nog een uitvoering zonder turbo, laat lekker staan. De 1.0 tce is iets fijner dan de 0.9 tce aan jouw om uit te zoeken of je daar voor meer wil uitgeven.

Wat ik nog mis in het verhaal is hoeveel km je per jaar vermoed te gaan rijden. Ik vermoed dat dit wel koffiedik kijken wordt, want je weet nog niet waar je gaat wonen/werken. Maar kan je dat een inschatten, op jaarbasis?
Dat vind ik wel van invloed op de kilometerstand waar je naar gaat kijken.

Verder heeft het budget een vrij grote "range", 5k of 15k is een groot verschil.

Clio met een 0.9 kan makkelijk binnen jouw budget. Misschien vind je dat niet vlot genoeg, dat wordt proefritten maken.

Ik lees vooral VW, heeft je voorkeur? En waarom T-Cross, liever een SUV? Is persoonlijk, maar zou niet mijn voorkeur hebben, zeker als eerste auto. Of zoek je een wat "ruiger" uiterlijk?

Automaat kan ook wel binnen jouw budget, zeker 15k.

Wat ik nog mis in het verhaal is hoeveel km je per jaar vermoed te gaan rijden. Ik vermoed dat dit wel koffiedik kijken wordt, want je weet nog niet waar je gaat wonen/werken. Maar kan je dat een inschatten, op jaarbasis?
Dat vind ik wel van invloed op de kilometerstand waar je naar gaat kijken.

Verder heeft het budget een vrij grote "range", 5k of 15k is een groot verschil.

Clio met een 0.9 kan makkelijk binnen jouw budget. Misschien vind je dat niet vlot genoeg, dat wordt proefritten maken.

Ik lees vooral VW, heeft je voorkeur? En waarom T-Cross, liever een SUV? Is persoonlijk, maar zou niet mijn voorkeur hebben, zeker als eerste auto. Of zoek je een wat "ruiger" uiterlijk?

Automaat kan ook wel binnen jouw budget, zeker 15k.
Dankjewel voor je antwoord! Wat het aantal kilometers betreft die ik zal rijden, is dat inderdaad een moeilijke inschatting. Als ik een job vind in de sector die ik wil, en ik blijf nog even thuis wonen om te sparen (wat ik mezelf wel nog 6-12 maanden zie doen), zal ik wat meer kilometers rijden aangezien die sector zich niet bij mij in de buurt bevindt. Dan gok ik op zo’n 50.000 km op jaarbasis. Als ik dan uiteindelijk verhuis, dichterbij mijn werk, zal dat eerder de helft zijn. Dus ik vermoed het eerste jaar rond de 50.000 km, daarna misschien eerder 30.000 km gok ik?

Mijn voorkeur voor volkswagen is enerzijds uiterlijk gelinkt. Ik vind een polo of een golf er wel gewoon oke uitzien, terwijl ik een yaris bijvoorbeeld echt niet zo’n mooie auto’s vind. Daarnaast heb ik in de rijschool leren rijden met een VW golf en heb later in mijn leven ook wel nog met VW gereden en vond dit altijd wel heel aangenaam rijden. Mijn voorkeur voor t-cross is voornamelijk uiterlijk. Waar ik een polo/golf gewoon oke vind qua uiterlijk, vind ik een t-cross wel echt mooi. Uiterlijk vind ik niet het belangrijkste, zeker niet als eerste wagen, maar ik wil wel liefst gewoon een auto kopen die ik qua uiterlijk gewoon oke vind, niet per se overdreven mooi, maar ook niet lelijk (wat subjectief is uiteraard). Vandaar ook de voorkeur voor een polo of golf, en bijvoorbeeld niet een yaris omdat ik die eerder lelijk vind.

Met franse auto’s heb ik nog niet eerder gereden dus daar heb ik weinig een mening over. Clio vind ik qua uiterlijk wel oke, maar ik lees dus vaak niet zo’n goede dingen over de betrouwbaarheid van franse wagens.

Ik zou eerst een baan vinden en aan de hand daarvan kijken wat je nodig hebt. Kom je dichtbij te werken of moet je straks iedere dag 100km rijden voor je ideale baan.
Kan je straks met je baan ook een auto van de zaak krijgen?
Het is inderdaad mijn bedoeling om te wachten tot ik een job heb gevonden, maar ik wil me graag nu al goed informeren zodat ik, wanneer ik dan echt een auto nodig heb, geen overhaaste beslissing moet maken. De kans dat ik een auto van de zaak zal krijgen, is heel klein aangezien dat niet echt de gewoonte is in de sector waarin ik werk zoek.

30 tot 50 duizend kilometer per jaar is aanzienlijk. Als je dan een auto zoekt waarmee je 5 jaar wil rijden, zou ik een niet al te hoge kilometerstand nemen. Maar staar je er ook niet blind op, met betrouwbare auto's kom je prima over de 2 ton.
Overigens kan je met zo'n hoog kilometrage ook nog naar een diesel kijken. Zeker wanneer je 50k rijdt op jaarbasis.
Wat @Frits69 ook zegt, de variabele "werk vinden" zou ik eerst oplossen ;) maar lees net dat dit ook je bedoeling is.

Wat de betrouwbaarheid van Franse auto's betreft, er zijn veel problemen met een aantal motoren zoals de Puretech van even terug. Maar dat geldt echt niet alleen voor Franse auto's. Ook VW heeft problemen gehad, of Ford wat ik zelf al een tijd rijd.
Daarnaast lees je bij moderne(re) auto's veel over elektronische problemen.

Ik zou dus niet alle Franse auto's over een kam scheren. Er zijn andere forumleden die er meer over kunnen vertellen, maar er zijn zeker goede opties wat een Clio betreft.

Vaak loont het om te kijken naar modeljaren. De eerste hebben de meeste kinderziektes, vlak voor een nieuw model/type had je rijke uitvoeringen van het uitgaande model.

Wat ik ook nog mis in je verhaal is of je (verwacht dat je) vaak met passagiers rijdt. Sommige auto's in hetzelfde segment als de Polo bieden duidelijk meer ruimte voor achterpassagiers dan andere. Als je meestal alleen rijdt niet zo belangrijk, maar als je regelmatig meer dan één passagier denkt mee te nemen wel iets om rekening mee te houden.

Voor wat betreft het onveilige gevoel op de snelweg: weet dat snelwegen de veiligste wegen zijn, en dat formaat niet alles zegt over veiligheid. Tweebaanswegen zijn veel gevaarlijker, en een recente compacte auto is iha veiliger dan een oudere grotere.

Tenslotte is iets meer info over je zoekgebied handig als je ook op concrete occasiontips hoopt. Extreem voorbeeld: als je in België zoekt is het waarschijnlijk niet zo zinnig als wij met suggesties in Den Helder of Groningen komen aanzetten :)
En, nog belangrijker, omdat de occasionprijzen kunnen variëren per land(streek) zal wat wel of niet binnen je budget valt dat mogelijk ook doen.

Laatst bewerkt:
Met jouw km stand loont het om nu voor een goede deal te gaan. Restwaarde is altijd maar weer afwachten en heb je zelf niet altijd in de hand, nu voor een goede deal gaan heb je wel zelf in de hand. Auto's met een lage km stand vragen ze de hoofdprijs voor, terwijl je tussen de 101.000 km en 130.000 km vaak leukere deals vind. Met jouw kilometers rij je hem heel rap zelf boven de 100.000 km dus heeft het weinig zin om daar onder te kijken.

Aangezien je veel verwacht te rijden en je in Belgie woont lijkt een diesel me de beste optie.

Voor bovenkant budget kom je terecht bij bijvoorbeeld het nieuwste model Corsa.

Voorbeeld met nog een lage kilometerstand dus die kan nog even mee, bovendien een hele prima uitvoering met alle toeters en bellen.

Pff. Nou ik vind het vrij duidelijk.
De opmerkingen van Magnifieke Malloot over km's en nieuwe typen, deel ik van harte.

Mijn advies is: negeer het uiterlijk van de auto en kijk naar 1) de stoelen, 2) de radio, 3) de motorisering [liever wat meer cylinderinhoud] en 4) de NCAP crashtest resultaten. En doe dat laatste twee keer.

Als je mijn zoon of dochter zou zijn zou ik het niet erg vinden als je een wat grotere sedan of station zou kiezen. Alle SUV's of cross overs kun je ook links laten liggen want rijden slechter.

Naast Clio zou ik ook Megane beschouwen. Hoe je het ook wend of keert je zit toch aardig wat op de weg en ik vrees dat dat toch wat geld gaat kosten. Dat is niet erg goedkoop is soms ook duurkoop.

Dankjewel iedereen voor de feedback! De tip van ook nog naar diesels te kijken neem ik zeker mee. Ik was die wat buiten beschouwing aan het laten doordat ik wat schrik heb dat de lage-emissiezones in de steden in België de komende jaren nog strenger zullen worden en dan zal een diesel minder snel binnen mogen dan een benzine, maar dat is dan iets dat ik dan kan bekijken.

De Clio van de (voorlaatste) generatie (vanaf ± 2012) is volgens mij een prima auto, die ook geen specifieke grote problemen of bijzonderheden kent. Ik zou zelf voor je eerste auto niet direct aan de bovenkant van je budget zoeken, maar wat goedkoper proberen iets leuks te vinden. Diesel lijkt me met je kilometrage ook aantrekkelijk, hoewel ik begrijp dat het prijsverschil in de brandstofprijzen tussen diesel en benzine in Belgie lager is dan bij ons in NL. En je inderdaad in Belgie ook al enkele steden hebt met de lage emissiezones. Dus dat is inderdaad iets om wel mee te nemen.

Navolgende Clio vind ik zelf wel een mooi exemplaar met een relatief bescheiden prijskaartje

Of als je liever kiest voor benzine, bijvoorbeeld deze:

Trek je het budget verder op, dan kan je ook jongere clio's met lagere kilometerstanden vinden, maar ik zou op een eerste auto, met ook alle onzekerheid nog rond je job, niet gelijk 15k stukslaan.

Binnen je budget zijn veel mogelijkheden.

Ik heb zelf sinds juni 2020 een nieuw gekochte Renault Clio 5, en ben er erg tevreden over. Tot nu toe geen enkele storing of reparatie gehad, zelfs nog geen lampje. Geen rammels of kraakjes.
De betrouwbaarheid, afwerking, en bouwkwaliteit zijn top.

Fijn zijn de goed verstelbare, grote en comfortabele stoelen, lage geluidsniveau, en zeer volwassen en comfortabel rijgedrag.
Rijd vrij regelmatig ruim 500 km op een dag, en dat gaat erg gemakkelijk .

Als je veel kilometers rijdt, dat is een Clio op lpg ook een goede optie.
En bij veel kilometers is een diesel ook een hele goede optie.

Vergelijk ook gewoon wat modellen.

Goede informatie over verschillende modellen vind je bij o.a.
The Carexpert (expert review), en de ANWB occasiontest.

Daar zie je dat dat bijvoorbeeld de Renault Clio 4 en 5 een A score hebben op reliability.
De Toyota Yaris, Hyundai I20, en VW Polo ( vanaf 2017) een B score.
De Mazda 2, Opel ( Vauxhall) Corsa vanaf 2014 en 2019, Citroën C3
( vanaf 2017) en Peugeot 208 ( vanaf 2019) een C score hebben etc.etc.

De betrouwbaarheid van een occasion wordt natuurlijk ook bepaald door hoe er mee is omgegaan , en het onderhoud.
En de ene motor heeft een betere reputatie dan de andere.
En als je er goed voor zorgt, dan heb je minder kans op problemen.

Belangrijk is dat je er goed in zit, en dat je de auto fijn vind rijden, je brengt er veel tijd in door.

Laatst bewerkt:
Gewoon de A6 nemen met die hoeveelheid kilometers die je gaat rijden, zoeken ze thuis maar een andere. Of een leaseauto vragen bij baas.

Een yaris is het zelfde segment als een polo. Wil je veel waar voor je geld dan is een nissan micra van de laatste generatie een leuke optie. De tce is er in 2 varianten de 0.9 en 1.0 overkapte elkaar in 1e instantie, maar uiteindelijk bleef de 1.0 over. Er is ook nog een uitvoering zonder turbo, laat lekker staan. De 1.0 tce is iets fijner dan de 0.9 tce aan jouw om uit te zoeken of je daar voor meer wil uitgeven.
Hij heeft net zijn rijbewijs. Looprekje is iets voor later.

Met zoveel kilometers voor een kleine/middenklasse euro 6 diesel gaan. Dan kom je de emissiezones nog wel in en met een jaar of 3 inruilen.

Mijn zoon stond voor dezelfde vraag.
Uiteindelijk voor een Kia Rio gekozen.
Binnenruimte ok, ziet er leuk uit.
Kia geeft 7 jaar garantie die naar de volgende eigenaar doorloopt. Restwaarde is ook ok.
Betrouwbaarheid ik ook ok.

Wel aardig slaapverwekkend (mening). Dan is een Lexus CT200H wellicht iets leuker als eerste auto. Stukje hipper en ik vermoed soortgelijk betrouwbaar.

Terug
Bovenaan