Aankoop occaision elektrisch of auto op fosielen brandstof

Rene 2508515

Net ingestapt
Ik weet niet of ik dit onderwerp op het juiste rubriek heb geplaatst. Zoniet excuses.

Ik overweeg om een occasion te kopen.
Echter....wat kies ik?

Een elektrische auto of een auto op fossiele brandstof.
Ik hoor wisselende antwoorden.
Ik heb twee erkende garages en een expert gevraagd naar hun mening.
Zij geven aan, niet te kiezen voor een elektrische auto( ja...echt!!l)
Reden is o.a. het huidige energienetwerk kan de toenemende vraag van elektrische auto's nooit aan.
Ook is de elektrische auto helemaal niet zo milieubewust. Ook een tekort aan lithium op de wereldmarkt is een issue.
Daarnaast blijkt de radius nog steeds niet voldoende te zijn.

Een auto op fossiele brandstof?
Toenemende brandstofkosten.
Vervuilender??
diesel blijkt overigens schoner te zijn dan benzine.

Het commerciële aspekt heeft de overhand. De consument wordt misleid.

Waterstof dan??
Te duur,
Gevaarlijk,
Echter brandstof die niet opraakt??

WAT IS WIjSHEID.

Wat is jullie mening.
ik weet het niet meer

hium

Heb je meer informatie voor ons?
Heb je zelf zonnepanelen/plek om te laden? Hoeveel km rijd je per jaar, zijn het heel veel lange ritten of juist veel korte. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we de vraag voor jou kunnen beantwoorden.

Enkel beweren dat elektrisch rijden geen optie is, vind ik te kortzichtig.

Voordeel van een elektrische occasion t.o.v. een nieuwe is dat het milieu al is "vervuild" voor de accu, daarna is deze groener dan één met een verbrandingsmotor.

Klopt, echter zal de accu ook afgevoerd moeten worden na zijn levensduur. Dat wordt vaak vergeten.

Ik heb zonnepanelen. Maar dat is ook weer het volgende probleem.
Ik heb precies het aantal panelen dat naar mijn energieverbruik is bepaald.
Zo heb ik minder kosten ivm kosten die ik extra betaal voor deze panelen(energieleverancier)
Dus dit heeft geen voordelen wat betreft een elektrische auto.
Ik rijd ongeveer 15000 a 20000 km per jaar.
Het aantal lange ritten t.o.v. korte ritten is gelijk

Je moet je concentreren op wat jij wilt doen met de auto.
Zet dat eerst goed op een rij want dat moet leidend en sturend zijn.

Als je geen eigen oprit hebt is een EV minder logisch.

Als je weinig tijd hebt en lange afstanden rijdt dus meer dan 500 km dan is een EV minder logisch.
Ik raad dan aan om te kijken naar een goede hybride als je zoals ik je footprint wilt minimaliseren.
Goede hybrides doen momenteel nog niet heel veel onder voor EV's omdat grofweg de helft van de stroom fossiel wordt opgewekt (om precies te zijn is de CO2 uitstoot van een goede hybride tijdens het rijden ongeveer het dubbele van een gemiddelde ev).

Als je een caravan trekt is een EV ook minder logisch.

Als je zelden of nooit ritten maakt langer dan 300 km (zoals ik),
geen caravan trekt,
graag muziek luistert in de auto,
thuis kan laden,
en minimaal voor onderhoud naar de garage wilt,
dan is een EV een overweging.

Rijd je veel in en rond de stad kan ik een 2e hands 42kwh i3 zeer aanraden. Heel fijne auto met heel goed zicht op verkeer rondom. Ontzettend praktisch en rete zuinig (mijn vrouw rijd ermee en rijd gemiddeld 13 kwh/100km). Ik vind het echt een briljante auto. Rijdt gewoon ontzettend goed.

Heb je wat meer geld te verspijkeren probeer dan gewoon verschillende auto's je merkt vanzelf de verschillen en wat je aanstaat.

Ik heb een eigen oprit, een paar zonnepanelen en sinds 3 maanden een EV. Het bevalt prima. Het geneuzel van laden met je zonnepanelen sla ik over door de zeer geringe opbrengst bij heel mooi weer (max +/- 3.6 Kw), waarbij dan vaak de panelen uitgeschakeld worden door te hoge netspanning in de buurt. Maw als de auto op de oprit staat, het redelijk mooi weer is, sta je dagen te laden als de auto leeg is. Via het 3 fase laadpunt thuis heb ik 'm binnen 5 uur voor 80% vol. Uitgaande van m'n Kwh prijs rij ik voor 5 a 6 cent per kilometer. Een paar voordelen zijn ook de voorverwarming van het interieur en accupakket, eenvoudig via de app aan te zetten 10 minuten voor vertrek, het niet warm hoeven rijden van de brandstofmotor voordat je een beetje door kan rijden en geen extra slijtage van de motor bij het rijden van kleine stukjes (< 10 km).

Over de levensduur van een auto is een EV nog altijd beter voor het milieu en klimaat. Zou overigens een garagehouder niet zien als autoriteit op het gebied van milieu en netbeheer.

Maar los van het groene aspect: een EV rijdt gewoon veel beter als je souplesse en een directe response op het pedaal waardeert. Niet wekelijks ritten van 300km+ en geen sleurhut? Dan is een EV gewoon het fijnst om in te rijden. Rij nu zelf weer tijdelijk in een ICE en dat is echt een enorme stap achteruit. Ga eens in een EV rijden en beslis dan.

Ik kan wel lachen om de redenering van die garagisten, wat een onwetendheid, of ze zijn gewoon bang voor verandering.

“Reden is o.a. het huidige energienetwerk kan de toenemende vraag van elektrische auto's nooit aan.
Ook is de elektrische auto helemaal niet zo milieubewust. Ook een tekort aan lithium op de wereldmarkt is een issue.
Daarnaast blijkt de radius nog steeds niet voldoende te zijn.”

Reden 1: heb je al black-outs gehad in je dorp vanwege alle EVs die aan de lader hangen?
Het elektriciteitsnet wordt steeds verder uitgebreid dus dat zal niet een bottleneck zijn.

Reden 2: of een EV milieubewust is of niet, tov ICE is het in ieder geval een betere keuze. Een auto zal zelf nooit een milieubewuste keuze zijn, maar een EV richt dan minder schade aan. Elke kleine beetjes helpen toch?

Reden 3: tekort aan lithium? Mwah valt wel mee volgens mij, ook worden er aan andere accu soorten gewerkt dus dat is over een aantal jaren ook al weer een oud verhaal. Overigens heeft een tweedehandse EV al een accu, als je die laat testen en hij komt goed uit de test, heb je hier dus totaal geen probleem.

Reden 4: actieradius, dat kun jij alleen voor jezelf bepalen, proefrit maken en bekijken of de radius van de desbetreffende auto voldoende is.

Nee joh de garage ziet een betalende klant verdwijnen. Ik snap wel dat die zegt dat je het niet moet doen. Die arme man loopt leeg op al die EV's.

Over de levensduur van een auto is een EV nog altijd beter voor het milieu en klimaat. Zou overigens een garagehouder niet zien als autoriteit op het gebied van milieu en netbeheer.

Maar los van het groene aspect: een EV rijdt gewoon veel beter als je souplesse en een directe response op het pedaal waardeert. Niet wekelijks ritten van 300km+ en geen sleurhut? Dan is een EV gewoon het fijnst om in te rijden. Rij nu zelf weer tijdelijk in een ICE en dat is echt een enorme stap achteruit. Ga eens in een EV rijden en beslis dan.
Ik ben wel benieuwd waarop je gebaseerd hebt dat een EV over de gehele levensduur beter is voor milieu en klimaat. Heb je daar specifieke bronnen of onderzoeken voor? Het zou interessant zijn om die hier te delen.

Wat betreft je mening dat een EV 'veel beter' rijdt: dat is natuurlijk een persoonlijke ervaring en die respecteer ik. Tegelijk is het wel belangrijk om te beseffen dat zo’n mening niet automatisch voor iedereen geldt of een universele waarheid wordt.

Persoonlijk heb ik een andere ervaring. Ik heb zelf met verschillende EV's gereden, maar ze kunnen me niet bekoren. Auto's met een zescilinder of achtcilinder bieden naar mijn mening een compleet andere en veel intensere (voor mij betere) rijervaring. Maar dat verschilt uiteraard van persoon tot persoon.

2025 is de tijd om een 2e hands EV te kopen, veel aanbod en de kopers blijven op hun handen zitten, vanwege de hogere wegenbelasting die er aan drijgt te komen. Als het puntje bij paaltje komt, zal de EV echt niet duurder worden dan een benzine auto in de belasting.

Ik ben wel benieuwd waarop je gebaseerd hebt dat een EV over de gehele levensduur beter is voor milieu en klimaat. Heb je daar specifieke bronnen of onderzoeken voor? Het zou interessant zijn om die hier te delen.

Wat betreft je mening dat een EV 'veel beter' rijdt: dat is natuurlijk een persoonlijke ervaring en die respecteer ik. Tegelijk is het wel belangrijk om te beseffen dat zo’n mening niet automatisch voor iedereen geldt of een universele waarheid wordt.

Persoonlijk heb ik een andere ervaring. Ik heb zelf met verschillende EV's gereden, maar ze kunnen me niet bekoren. Auto's met een zescilinder of achtcilinder bieden naar mijn mening een compleet andere en veel intensere (voor mij betere) rijervaring. Maar dat verschilt uiteraard van persoon tot persoon.

Voor het klimaat is een BEV zeker beter, maar er is wel meer schade doordat er meer zeldzame en giftige metalen e.d. worden gebruikt. Gelukkig worden op dat gebied nog steeds vooruitgang geboekt (accu's zonder kobalt bijv.). Verder is op lokaal gebied (lees: in steden of andere plekken met veel voertuigen) een BEV natuurlijk beter omdat er gewoon geen uitstoot is.

En een 6 of 8 cylinder rijdt inderdaad ook helemaal prima als het een moderne auto is, alleen die kunnen de meeste mensen niet betalen. Zit je in het B en C segment dan is een EV echt veel en veel beter. Alles met een handbak is sowieso al niet zo soepel als een EV. Je moet echt aan een 5 serie of hoger denken voordat je een beetje soepel kan wegrijden, en dan wel een uitvoering moet genoeg vermogen om te voorkomen dat je hoger in de toeren moet gaan om een beetje van je plek te komen. Anders is het ook gedaan met de rust.

Klopt, echter zal de accu ook afgevoerd moeten worden na zijn levensduur. Dat wordt vaak vergeten.
Die kunnen gewoon voor 95% gerecycled worden hoor.

• Leuk
Waarderingen: JL86

Om maar 's één van de vele hits op een eenvoudige zoekactie hier te kopiëren.
Kort door de bocht: bev is meer carbon footprint bij het productieproces, ivm de batterij. Maar de totale carbon footprint (productie en gebruik) is voor een veel ICE hoger (momenteel 3x, en de BEV wordt nog steeds efficiënter terwijl de ICE niet heel veel meer beter kan worden). Zeker als je zelf de stroom opwekt is een BEV nog minder slecht voor de omgeving.

Zoals hier in Zwitserland, waar meer dan 60% van de stroom uit hydropower voor komt. Plus met zonnepanelen op het dak kun je dus vrij zeker er van zijn dat je jezelf “groen” voort beweegt.

Over het algemeen is er auto's met verbrandingsmotoren een grotere variabiliteit in rijkarakteristiek. Het zijn juist de "imperfecties" die een auto karakter geven. Op papier in cijfers rijden EV's mits minder dan 1500kg beter dan ICE's maar de beleving is minder. Veel minder. Niet te vergelijken eigenlijk.

En EV's zwaarder dan 1500kg daar hoeven we het al helemaal niet meer over te hebben. Want ja die massa is misschien wel snel weg maar wil vooral overal en altijd natuurlijk gewoon rechtdoor. Dit geldt trouwens ook voor een willekeurig andere auto zwaarder dan 1500 kg. Die massa is gewoon killing op de kustweg langs de bergen.

Formule 1 auto's en ralley auto's zijn ook geen 1500 kg. Voor beleving van "het rijden" moet je geen EV kopen. Als je wat minder naar de garage wilt dan misschien wel. Of voor het milieu bij jou in de buurt. Dat is voldoende reden voor mij.

Dat je zonnepanelen even veel opwekken als dat je gebruikt is niet meer interessant, salderen gaat immers weg, dus je moet wat met de stroom die je spaart in de zomer. De terugleververgoeding is niets.

Daarom in de accu van de auto stoppen is het beste, dus een lekkere grote accu, en in de winter minder rijden.

De Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 zijn goede opties.
Ik zou dan ook zeker kijken naar de Renault Scenic, Renault Megane, Nissan Ariya en Tesla Model Y, dit zijn goede en moderne alternatieven.

Een elektrische auto is veel efficiënter en schoner dan een brandstof auto.

Het is wel zo dat een kleine auto minder impact heeft op het milieu.
Zowel in productie als in gebruik.
En de productie locatie heeft ook (behoorlijk) invloed.

Bijvoorbeeld een compacte elektrische Renault 5 wordt geproduceerd in Noord Frankrijk, uit de omgeving komen ook veel onderdelen. (Deze auto mag 500 kg trekken.) En heeft een laag energieverbruik. De komende grotere Renault 4 mag 750 kg trekken.
Voordeel van deze twee modellen is dat ze V2G hebben en in de toekomst ook als thuisaccu kunnen fungeren.

Laatst bewerkt:
Er is geen tekort aan Lithium op de wereldmarkt: de prijs is met 85% gezakt sinds de piek.
Garage hebben geen verstand van het electriciteitsnet. Hebben zelfs geen verstand van EV's, kunnen er niks aan verdienen, behalve bandjes.
Electrisch rijdt heerlijk, vind ik.
Range is geen probleem meer: afhankelijk van de type EV en het weer moet je na elke 2 á 3 uur rijden weer eens laden. Als ie 100% geladen is, kom je 25% verder (snelladen doe je tot de 80%).

EV's en benzineautos zijn allemaal schreeuwend duur, dus geef je geld uit aan een auto waar je blij van wordt ipv alles in een Excel te zetten en puntjes uit te delen.

Wil je je geld moreel verstandig uitgeven? Isoleer je woning, koop een warmtepomp, pak de fiets, doneer geld aan goede doelen en blijf doorrijden in je huidige wagen.

Over het algemeen is er auto's met verbrandingsmotoren een grotere variabiliteit in rijkarakteristiek. Het zijn juist de "imperfecties" die een auto karakter geven. Op papier in cijfers rijden EV's mits minder dan 1500kg beter dan ICE's maar de beleving is minder. Veel minder. Niet te vergelijken eigenlijk.

En EV's zwaarder dan 1500kg daar hoeven we het al helemaal niet meer over te hebben. Want ja die massa is misschien wel snel weg maar wil vooral overal en altijd natuurlijk gewoon rechtdoor. Dit geldt trouwens ook voor een willekeurig andere auto zwaarder dan 1500 kg. Die massa is gewoon killing op de kustweg langs de bergen.

Formule 1 auto's en ralley auto's zijn ook geen 1500 kg. Voor beleving van "het rijden" moet je geen EV kopen. Als je wat minder naar de garage wilt dan misschien wel. Of voor het milieu bij jou in de buurt. Dat is voldoende reden voor mij.
Beleving is zulke onzin bij het gros van wat er op de markt is. Ik rij nu tijdelijk in een Polo met een handbak. Wat jij beleving noemt, noem ik ellende. De E208 waar ik eerst in reed was echt veel en veel leuker om in te rijden. Geen gerommel met een handbak en je hebt een directe respons als je het pedaal indrukt. Dat ding voelt echt veel vlotter aan.

Los daarvan is de Polo veel luidruchtiger, zeker als je een beetje vlot wil wegrijden. En 1.0 drie cylinder noem ik geen "beleving", maar kan zijn dat we van mening verschillen daarover.

Ik zit nu in ieder geval zeker niet met een glimlach achter het stuur. Ben blij als ik mijn Renault 5 op kan halen straks. Dan heb ik weer plezier in het rijden.

Beleving is zulke onzin bij het gros van wat er op de markt is. Ik rij nu tijdelijk in een Polo met een handbak. Wat jij beleving noemt, noem ik ellende.
:ROFLMAO:Ja dat is ook wel een beetje zo. Ik heb ooit de koelvloeistof van mijn auto bijgevuld uit de sloot omdat mijn koppakking lek was op dat momen vond ik dat inderdaad erg vervelend zeker gegeven het feit dat het niet de eerste keer was dat die auto een lekke koppakking had.
De E208 waar ik eerst in reed was echt veel en veel leuker om in te rijden. Geen gerommel met een handbak en je hebt een directe respons als je het pedaal indrukt. Dat ding voelt echt veel vlotter aan.

Los daarvan is de Polo veel luidruchtiger, zeker als je een beetje vlot wil wegrijden. En 1.0 drie cylinder noem ik geen "beleving", maar kan zijn dat we van mening verschillen daarover.
Nee daarover verschillen we niet van mening want ik vind die driecylinders ook drie keer niks. Eigenlijk is vijf een minimum maar dat is een ander verhaal.
Ik zit nu in ieder geval zeker niet met een glimlach achter het stuur. Ben blij als ik mijn Renault 5 op kan halen straks. Dan heb ik weer plezier in het rijden.
Ik ben op voorhand jaloers. Vet die 5.

Wel goed verhaal zo, lekker kort:ROFLMAO: zou Rene nog meelezen? Hèhè

Ik rijd nu al een tijd rond met een 3-cilinder. Valt me enerzijds niet tegen, anderzijds wel. Vermogen werd wel getest met volle bepakking in Italië. Had verwacht dat er meer moeite zou zijn, dus dat deel valt mij niet tegen.

Beleving? Nee. Maar dat is zeker persoonlijk naar mijn mening. V6 of V8 laten brullen, dat is bijvoorbeeld beleving, in mijn ogen. Een "dikke wagen", niet de burgerlijke bak die ik nu rijd. Al ben ik zeker blij met mijn auto hoor, bewuste keuze. Maar als geld geen issue was stond er wat anders. En ik ga vermoedelijk weer terug naar minstens 4-cilinder of volledig elektrisch. Time will tell!

Terug
Bovenaan