Aankoopadvies, Volkswagen polo 1.2 tsi cross op het oog

A

Anoniem

Guest
Hai allen,

Ik heb deze specifieke auto op het oog: Volkswagen polo 1.2 tsi cross.
Kilometerstand: 227.000km. APK Okt 2025. Automaat.
Informatie vanuit de eigenaren: “Op 200.000km is de DSG ketting vervangen.”
Qua onderhoud zit het de laatste 4 jaar wel goed, de laatste eigenaar is zelf goed met auto’s. Ook staan de eigenaren dicht bij familie, dus ik vertrouw ze.
Ik heb er ingereden en de auto reed fijn en zag er netjes uit. Het voelt echt als een auto, tot nu toe heb ik vooral gereden in kleine lichtere autos.

De eigenaren willen er €6.000 voor. Ik rijd zelf denk ik 10.000km-12.000km per jaar. Ik koop het om er de komende 3 jaar sowieso in te kunnen rijden.
Ik twijfel alleen over de kilometerstand, op autoscout en marktplaats zie ik geen soortgelijke auto’s te koop met kilometerstanden boven de 230.000km. Ik vraag mij af of dat betekent dat deze auto’s met een hogere kilometerstand dan niet meer goed verkopen? Moet ik er dan vanuit gaan dat wanneer ik deze auto koop ik hem daarna niet meer verkocht krijg?
En wat vinden jullie van de prijs icm de kilometerstand?
Voor verder advies sta ik ook open.

Laatst bewerkt door een moderator:
Die kilometerstand hoeft niet echt een probleem te zijn als de auto goed onderhouden is, maar de prijs is dat wel. We hebben het over een auto van 2010 met 230.000 km. Als je daar in 3 jaar nog 30.000 bij zet staat hij op 260.000 en is hij 17 jaar oud. Dan word je afschrijving veel te hoog op zo'n auto.
Het ding is gewoon veel te duur. Met 4000 euro moet het echt ophouden - en dan moet het nog een mooie zijn ook.

Ik twijfel alleen over de kilometerstand, op autoscout en marktplaats zie ik geen soortgelijke auto’s te koop met kilometerstanden boven de 230.000km.

staan er genoeg te koop hoor , hoge kilometerstanden wil niet altijd zeggen dat het allemaal zo top is. Je hebt geen idee wat de eigenaren er in hebben moeten investeren aan onderhoud en reparatie.

de 1.2 is zeker niet de betrouwbaarste motor / volkswagen, maar een dure kwaal zoals de ketting is dus blijkbaar al gebeurd. Als die al gedaan is, hij is keurig netjes onderhouden, zaken als banden, remmen zijn prima, aircootje werkt dan kan het een prima koop zijn... ..maar niet voor 6000 euro.

Even gewoon een willekeurig voorbeeld, voor 6000 euro koop je ook deze polo, bij een garage met 60.000 km minder gelopen. Of deze rode geen heel luxe exemplaar maar zaken zoals airco zit er wel op, maar wel uit 2012 met 130.000 km gelopen (dus 100.000 km minder dan het exemplaar waar jij in hebt gereden)

Voor 4000 / 4500 is het een nette deal mits de auto netjes is, 6000 euro is gewoon veel, zeker als het om een 'vriendenprijs' gaat.

Informatie vanuit de eigenaren: “Op 200.000km is de DSG ketting vervangen.”
...
Qua onderhoud zit het de laatste 4 jaar wel goed, de laatste eigenaar is zelf goed met auto’s.
Sorry, maar als dat "DSG ketting" letterlijk zo door de eigenaar gezegd is, is die zeker niet "goed met auto's".
De motor heeft een distributieketting, en de auto heeft een DSG-automaat.
Maar zoiets als een "DSG-ketting" bestaat helemaal niet :unsure:

Dank voor alle reacties, heel fijn! Ik hoor jullie over de prijs. Ik geef wel aan hem te willen kopen voor 4k.

...

Sorry, maar als dat "DSG ketting" letterlijk zo door de eigenaar gezegd is, is die zeker niet "goed met auto's".
De motor heeft een distributieketting, en de auto heeft een DSG-automaat.
Maar zoiets als een "DSG-ketting" bestaat helemaal niet :unsure:
Haha ik hoor je, ik neem het mee!

Terug
Bovenaan