Aanrijding met Oekrainer, schade en APK

Willem Jan 9635293

Net ingestapt
Hallo, ik heb een vraagje.
Mijn vrouw heeft met onze 208 vorige week een ongelukje gehad. Ze stond voor een stoplicht te wachten in een rij auto's toen ineens de auto voor haar (een Oekraiens busje) achteruit reed. De bestuurder ervan had bedacht om van rijstrook te wisselen en reed daartoe eerst een stukje achteruit, en zag daarbij onze 208 over het hoofd. De auto heeft flinke schade linksvoor en de bestuurdersportier kan niet meer open.
Politie is erbij geweest omdat de tegenpartij geen woord engels, duits of nederlands sprak. Uiteindelijk zijn alle papieren ingevuld. Gelukkig verklaarde de tegenpartij op dezelfde wijze over de toedracht. Hij erkende aansprakelijkheid. Kat in het bakkie, zou je denken :)

Onze eigen verzekering wil echter helaas niets voor ons doen omdat onze auto (helaas sinds kort pas) niet meer all risk verzekerd is.

Nu heb ik de stukken en foto's gestuurd naar een bureau in Nederland wat ik via google heb gevonden dat schades verhaalt, ook op buitenlanders.
Op de site en op de recensies van het bedrijf zie ik dat het best lang kan duren voordat zo'n traject is afgehandeld. Zo schijnt de tegenpartij 3 maanden te hebben om de schade bij de eigen verzekeraar te melden, en kan er ook daarna nog veel tijd overheen gaan.

We hebben het geld helaas niet op de rug groeien in deze dure tijden, en kunnen de schade pas laten repareren als het geld gestort is. In de tussentijd willen we eigenlijk niet met de auto rijden. Op zich zou dat met enige creativiteit kunnen (gelukkig is er ook nog een Volvo S60 waar we hopelijk geen schade mee rijden...).
Nu wil het geval dat de APK van de 208 op 28 december verloopt. De auto staat gewoon op de openbare weg.
Ik kan hem in de huidige staat waarschijnlijk niet laten keuren (ik neem aan dat de bestuurdersdeur in ieder geval open moet kunnen) en ook zijn er diverse scherpe delen (plaatwerk en koplamp bv). De scherpe delen zijn wel afgeplakt met duct tape maar ik twijfel of dit voldoende is. Volgens de agenten die op locatie waren mochten we er wel gewoon mee rijden.

Vragen:

- heeft er iemand ervaring met schade verhalen op een oekraiense tegenpartij, heeft dit uberhaupt enige kans van slagen?
- Hoe om te gaan met de verlopende APK als het traject straks langer gaat duren? APK keurder proberen zo ver te krijgen dat hij toch goedkeurt? Of de gok nemen en de APK uitstellen tot na de reparatie (en wellicht straks een boete op de mat krijgen). Of is er misschien een uitzonderingssituatie voor dit soort gevallen? Ik hoor het graag!

Eerste vraag: als deze partij geen inkomen en (/of) adres in Nederland heeft, bent u in dit geval afhankelijk van het fatsoen van de tegenpartij. Ik laat het aan u over om daar een oordeel over te vellen.
Tweede: de boete voor een verlopen apk valt na verloop van tijd automatisch op de mat, dus "de gok nemen" is in dit geval geen gok, maar een zekere uitkomst.
Mocht u het nog voor elkaar krijgen de auto gekeurd te krijgen dan is dat natuurlijk de makkelijkste oplossing. Een andere oplossing is, om de auto te schorsen en zolang ergens bij een (/uw) garagist op het terrein te zetten, desnoods tegen betaling. Het lijkt me hoe dan ook niet verstandig om maandenlang een schade-auto op de openbare weg neer te zetten, dat is vragen om problemen.

Kun je de deur niet gewoon weer gangbaar krijgen en het minimale doen voor de APK? Zijschermen zijn demontabel, zou niet al te moeilijk moeten zijn.

Ben je al bij een schadebedrijf langsgereden om een vrijblijvende schatting van schadebedrag te laten doen?
En wat me niet helemaal duidelijk is is de staat van de koplamp, want je spreekt over scherpe delen, indien het koplamp"glas" gebroken is mag je sowieso niet meer met de auto rijden ( wel nog eenmalig naar huis of garage zoals de agent al aangaf )

Ik zou rechtstreeks contact opnemen met de verzekeraar van de wederpartij. Daar spreekt vast iemand engels?

Een auto mag tot 2 maanden na verloop van de apk op de openbare weg geparkeerd staan (moet wel verzekerd blijven) voordat er een apk-boete komt.
Je mag in die 2 maanden echter niet meer met de auto aan het verkeer deelnemen m.u.v. de rit naar de apk. (maak hiervoor dan wel een schriftelijke apk afspraak i.v.m. mogelijke controle)

Dus tot 28 februari kun je de apk dan nog uitstellen zonder risico op een boete voor verlopen apk, maar daarna wordt het zondermeer schorsen/stallen of een frisse apk.
Houd hier ook even rekening mee i.v.m. de tijd die nodig is voor het schadeherstel, als dit voorbij de 28 februari loopt zal je dus ook moeten schorsen... eventuele stalling is dan in overleg misschien te realiseren bij de schadehersteller op het terrein.
Ow ja, de schorsing pas weer opheffen als de nieuwe apk er ook weer op zit. (apk eventueel regelen in samenwerking met de schadehersteller)

Dank voor de reacties!

Ik ben nog niet bij een schadebedrijf langsgeweest, denk dat er nog een officiele taxatie gaat komen, maar de schade schat ik op tussen de 2000 en 3000 euro incl. BTW.
Voorbumper spuiten, nieuwe koplamp, nieuw zijscherm plaatsen en spuiten, en wieldop vervangen. Het glas (kunststof) van de koplamp is inderdaad gebroken en daarna afgeplakt met tape.

De tip om bij de garage langs te gaan is een goede, de deur moet zeker gangbaar te krijgen zijn als het voorscherm "even" wordt losgemaakt (hopelijk valt dat mee). Maar voor de APK zal dus in ieder geval de koplamp vervangen moeten worden begrijp ik.

Helaas blijkt de naam van de verzekering niet ingevuld door de tegenpartij. Rechtstreeks contact leggen daarmee wordt dus lastig. Wel heb ik groene kaartnummer, polisnummer, persoonsgegevens van de bestuurder, zijn rijbewijsnummer en woonplaats. Ook het kenteken van de auto is bekend (op formulier en op foto) en de onfortuinlijke bestuurder (en zijn maat) staan ook op de foto

nog even wat foto's voor de sfeer:

en de schade:

Volgens mij valt de Ukraine onder de groene kaart landen (Misschien nu niet meer ivm oorlog), maar daar geldt over het algemeen voor dat een verzekeraar in Nederland namens de Ukrainse verzekeraar de schadebehandeling op zich neemt. Het is dus even uitzoeken wie dat doet.

https://insurersnlbureau.vereende.nl/vertegenwoordiger

Voor de zoveelste keer blijkt dat een wa verzekering zonder rechtsbijstand zeer onvoordelig uit kan pakken.

Ik snap ook niet goed dat verzekeringen daar niet beter over voorlichten.

Nu kun je biet anders dan zelf alles gaan regelen en dat is een heel gedoe, zeker met een buitenlandse tegenpartij. Bij de 2 keer dat ik schade had buiten mijn schuld was 1 telefoontje genoeg.

Je mag tzt altijd om het geld vragen.

Vraag twee schadebedrijven om bv focwa en schadegarant om een rapport. Zeg er komt uit €2500.

Dan een offerte voor het apkwaardig maken. Zeg €1000. Er is dan nog niet gespoten etc. Dat laat je dan meteen doen en het volledig spuiten en uitdeuken doe je wanneer je het geld vangt.

Als je een deur en koplamp bij een sloop kan vinden wordt het nog voordeliger.

Janneman zei:
Voor de zoveelste keer blijkt dat een wa verzekering zonder rechtsbijstand zeer onvoordelig uit kan pakken.

Ik snap ook niet goed dat verzekeringen daar niet beter over voorlichten.
Eens. Helaas zijn verzekeringen over het algemeen nogal kostengestuurd, niet zo gek want uiteindelijk is het natuurlijk een financiële kwestie. Welk risico wil ik zelf lopen en wat 'koop ik af'. Moet zeggen dat ik bij dit soort kwesties ook niet stil heb gestaan, in mijn beleving is schade aan de auto altijd 'dat regelen de verzekeringen wel met elkaar'. Bij een buitenlandse partij ligt dat dus toch anders. Vreemd eigenlijk dat zoiets niet op Europees niveau is afgedekt/geregeld. Afijn. Ik heb zelf ook een aantal Oekraïners in mijn omgeving en hoewel de taal een behoorlijke barrière kan zijn, zijn het in de regel ook gewoon welwillende mensen. Je hebt hier te maken met een 'oorlogs-vrijwilliger' (gezien z'n bus) en de formulieren zijn geregeld, dat is in ieder geval een goed voorteken denk ik dan maar.
Beetje kinderachtig misschien (en ik bedoel het absoluut niet negatief/belerend), maar waar ik dan weer van schrik: je hebt dus geen 2 à 3 duizend euro achter de hand voor eventuele calamiteiten/noodgevallen? Daar zou dit m.i. wel onder vallen namelijk. Ik kan uiteraard niet in jullie portemonnee kijken en ik ken de verdere omstandigheden ook niet (waarschijnlijk ook pech nu qua energiekosten etc.), maar dan nog.

@leon dat kan de beste gebeuren dat je even niks achter de hand hebt. De kelderende huizen prijzen gaan ook nog een dingetje worden.

Dank wederom voor het meeleven en meedenken!

De Oekrainers die in het busje reden vervoeren mensen naar Nederland en hulpgoederen naar Oekraine. Of het vrijwilligers zijn weet ik niet, ik had de indruk dat het om commercieel transport ging. Al maakt dat verder niet uit natuurlijk.

Ik heb inderdaad verkeerd ingeschat dat rechtsbijstand niet zo veel toe zou voegen. Met een "normale" tegenpartij zou je het niet nodig hebben, maar je weet natuurlijk nooit wie je treft. Kan ook iemand zijn die de feiten enorm verdraait en de schade niet wil betalen. Ik heb wat dat betreft mijn lesje wel geleerd, die rechtsbijstandsverzekering ga ik afsluiten.

Ik zal Centraal Beheer nog eens bellen over de "directe Schadeafhandeling" waar de link van Pietzoveel naar verwijst op de site van de Consumentenbond. Ik vermoed dat deze regeling alleen binnen nederland geldt.

Inmiddels heb ik me aangemeld bij een online verhaalservicebureau, 112 schade heet het. Die hebben mijn stukken beoordeeld en denken dat ze de schade wel kunnen verhalen. In principe doen ze dat kostenloos. Ik moest wel opstartkosten betalen, maar uiteindelijk worden alle kosten die zijn maken op de verzekering van de tegenpartij verhaald (incl mijn 25 euro). Omdat het oekraine is kan het best even duren.

Verder heb ik wel wat spaargeld achter de hand gelukkig, maar we zitten inderdaad hoog in de energiekosten (variabel contract a 675 per maand). Als de schade niet verhaalbaar blijkt dan zou ik eigenlijk liever de 208 een schop geven en weer een andere auto zoeken, dan 2 of 3k uit eigen zak erin steken, dat is de reden dat ik herstel nog even wilde uitstellen. Hopelijk komt de expert binnenkort (wordt geregeld door het schadeverhaalsbureau) en als de schade omvang dan is vastgesteld zal ik maar eens gaan rondkijken waar en hoe ik de schade laat repareren. Dat zal waarschijnlijk toch eerder zijn dan dat het geld binnenkomt. Ik zal jullie in dit topic op de hoogte houden over het verdere verloop :)

Ah ja, andere auto zoeken is dan inderdaad ook nog een optie inderdaad. Zo had ik 'm nog niet bekeken. Hopelijk komt het goed allemaal, je hebt in ieder geval een aantal positieve aanknopingspunten zo lijkt het.

Het gemak waarmee het verhaalservicebureau jouw €25 aanneemt, verbaast me. De kans lijkt me 99,9% dat ze de schade niet kunnen verhalen. Mensen die plotseling geen woord Engels spreken, niet willen betalen en 2.500 kilometer verderop in een corrupt land wonen dat in een gruwelijke oorlog om zijn voortbestaan is verwikkeld. Daar gaat het verhaalservicebureau met zijn beste Google-vertalen Oekraïens op zoek naar een verzekeraar, en als die er niet is of niet meewerkt, een juridische procedure voeren ... . Ook voor een rechtsbijstandverzekeraar lijkt me dit kansloos. Ze zullen hun personeel eerder inzetten op een klus die meer kans op succes heeft.

Kennis van me had soortgelijke probleem.
Uiteindelijk via https://nlbureau.vereende.nl/ kosteloos perfect geholpen,het heeft wel lang geduurd.

Mooi klaar met steeds meer van dit soort oostblok-coureurs op onze wegen. Als ze schade veroorzaken gaan zij dus vrijuit en zitten wij met de brokken…

Jeff Vink zei:
Mensen die plotseling geen woord Engels spreken, niet willen betalen en 2.500 kilometer verderop in een corrupt land wonen dat in een gruwelijke oorlog om zijn voortbestaan is verwikkeld.
Vind ik iets te kort door de bocht eerlijk gezegd (te generaliserend vooral). Idioten, profiteurs en oplichters heb je overal, net zoals dat ook voor eerlijke mensen geldt. En daarbij 'plotseling geen Engels spreken', hierbij vergeet je even dat dat voor ons Nederlanders een vanzelfsprekendheid is maar dat dat in Oekraïne heel anders ligt. Daar is Russisch de 'heersende wereldtaal'. En natuurlijk is het een stuk ingewikkelder dan een ongeval tussen Nederlanders onderling, maar een beetje nuance lijkt me wel op z'n plaats hier.

Russisch is niet de voertaal in Oekraïne. Dat was het in de Sovjettijd. Na de Maidanrevolutie in 2014 werd het Oekraïens de voertaal. Voor veel mensen die alleen Russisch spraken was dat een groot probleem. De laatste jaren moet je zelfs je medeburger aangegeven bij de politie als die in de openbare ruimte Russisch spreekt in plaats van Oekraïens. Mede door dit soort mensenrechtenschendingen is de situatie in Oekraïne verworden tot de huidige burgeroorlog. Wat betreft het Engels: in veel midden- en oost-Europese landen is Engels het populairste vak op school, omdat jonge mensen de hoop hebben ooit in West-Europa te kunnen werken en wonen. De bevolking in Oekraïne is gekrompen van 50 miljoen inwoners bij de onafhankelijkheid naar 40 miljoen inwoners toen de oorlog uitbrak. Veel mensen hebben in die tijd hun heil al gezocht in het Westen. Vandaar mijn aarzeling als men geen woord over de grens spreekt.

Heb je de link van Herman 5732488 al geprobeerd?
Herman 5732488 zei:
Kennis van me had soortgelijke probleem.
Uiteindelijk via https://nlbureau.vereende.nl/ kosteloos perfect geholpen,het heeft wel lang geduurd.

Via deze link kom ik op de volgende gegevens:
Green card policy

Green card number
90239167

Status on date
Valid policy as of 30.11.2022

Insurance coverage area
All green card system except of BY and RUS from 05.04.2022

Category of vehicle
A

Description of category of vehicle
Motor cars, minibuses

Make of vehicle
MERCEDES-BENZ 318 CDI

Registration No
BX7616HA

Insurance company

Insurance Company
PrJSC IC "PZU Ukraine"

Post index
04112

Insurer membership status
Insurer has full rights to conclude green card insurance policies

Address
62, Degtyarivska str., Kyiv, 04112, Ukraine

Phone
+38 (044) 238-6-238, +38 (044) 581-04-00

Fax
+38 (044) 581-04-55

for-pzu@pzu.com.ua; for accidents after 31.12.2012 claims.pzu@mtibu.kiev.ua

Ik zou die partij even een e-mail sturen.

Jeff Vink zei:
Russisch is niet de voertaal in Oekraïne. Dat was het in de Sovjettijd. Na de Maidanrevolutie in 2014 werd het Oekraïens de voertaal. Voor veel mensen die alleen Russisch spraken was dat een groot probleem. De laatste jaren moet je zelfs je medeburger aangegeven bij de politie als die in de openbare ruimte Russisch spreekt in plaats van Oekraïens. Mede door dit soort mensenrechtenschendingen is de situatie in Oekraïne verworden tot de huidige burgeroorlog. Wat betreft het Engels: in veel midden- en oost-Europese landen is Engels het populairste vak op school, omdat jonge mensen de hoop hebben ooit in West-Europa te kunnen werken en wonen. De bevolking in Oekraïne is gekrompen van 50 miljoen inwoners bij de onafhankelijkheid naar 40 miljoen inwoners toen de oorlog uitbrak. Veel mensen hebben in die tijd hun heil al gezocht in het Westen. Vandaar mijn aarzeling als men geen woord over de grens spreekt.

Lang geleden dat ik zo veel bullshit gelezen heb. Aangeven omdat ze Russisch spreken, wat zo ongeveer de helft van Oekraïne doet? Burgeroorlog? Ehh wat? Weet je wel wat burgeroorlog betekent?
Veel inwoners van Oekraïne zijn (tijdelijk) vertrokken toen er een grote oorlog uit brak. Joh, wat vreemd zeg.

En wat heeft dit in hemelsnaam met autoschade te maken?

En Ukraine is nog steeds aangesloten bij het Bureau Groene Kaart, dus de schadeafwikkeling is gegarandeerd. (De bewijslast is misschien wat moeilijk)

@ Dakloos en Herman 5732488: de link kon ik niet openen, kreeg een beveiligingswaarschuwing. Dank voor het aanleveren van de gegevens!

Het gaat de goede kant op! Het verhaalsbureau heeft ook de site van De Vereende gebruikt denk ik.
Inmiddels heb ik van het verhaalsbureau een mail gehad waarin onder meer het volgende staat:

"Toedracht

De volgende toedracht gebruiken wij in de aansprakelijkstelling naar de tegenpartij: "Uw verzekerde reed achteruit tegen het voertuig van onze cliënt. " Mocht de toedracht zoals hiervoor beschreven niet correct zijn, dan vernemen wij dit graag van u.

Nederlandse vertegenwoordiger aansprakelijk gesteld

U heeft schade opgelopen in Nederland door toedoen van een buitenlandse partij. Wij hebben inmiddels contact met de Nederlandse vertegenwoordiger van de buitenlandse verzekeraar en hebben haar aansprakelijk gesteld. Zij zal op haar beurt de dekking opvragen bij de buitenlandse verzekeraar en nagaan of de schademelding daar al bekend is.

Houd er rekening mee dat het langer kan duren voordat wij een reactie krijgen van de Nederlandse vertegenwoordiger, omdat zij op haar beurt eerst moet communiceren met de buitenlandse verzekeraar.

Gespecificeerde offerte van de voertuigschade

Voor de schadevaststelling ontvangen wij graag een gespecificeerde offerte van de voertuigschade, opgesteld door een schadehersteller. Daarnaast ontvangen wij graag duidelijke foto's van de schade aan uw voertuig. Dit betreft detailfoto's van de schade, een viertal foto's genomen vanaf elke kant van het voertuig en één foto waarop het kenteken zichtbaar is.

Indien de verzekeraar van uw tegenpartij dit noodzakelijk acht kan zij op een later moment alsnog een expert inschakelen. Wij raden u dan ook aan uw voertuig nog niet te laten repareren. "

Vanmiddag ben ik even bij een paar schadeherstelbedrijven in mijn woonplaats langsgegaan. 2 ervan sturen mij nog een kostenloze prijsopgave via de mail, en de 3e partij (meest professionele) gaf aan dat ik morgen terug moet komen, dan is er iemand die de schade op kan nemen en een calculatie in een speciaal systeem kan zetten. Daar zijn wel kosten aan verbonden, 114,95. Die zijn vervolgens wel weer te verhalen op de veroorzaker. Overigens gaf de laatste partij al we een groffe indicatie af van ca. 1600 euro ex BTW. En de laatste heeft geholpen met het vrij krijgen van de bestuurdersdeur zodat we niet meer hoeven te klauteren.

Over de verlopende APK heb ik het ook nog gehad met 1 van de andere schadeherstellers, die gaf aan dat met een nieuwe koplamp de auto waarschijnlijk wel door de APK heen zou komen. Dus de koplamp zouden we alvast kunnen vervangen dan kan de auto gewoon netjes gekeurd worden.

Zouden jullie betalen voor een schade-opgave? Ik heb het idee dat die waarschijnlijk wel het hoogste gaat uitkomen. Als ik dan bij 1 van de andere laat herstellen kunnen we er misschien nog wat aan overhouden.

Ik vind het altijd wel bijzonder dat een schadetaxatie gratis kan, het kost toch tijd. Dus ik zou er wel iets voor over hebben. Wel goed de bonnetjes/facturen bewaren!

Ik vind het er qua APK ook niet zo heel bijzonder uit zien, als de koplamp kapot is is het wel meteen afkeur.
Maar buiten dat, met een nieuwe lamp, en misschien een beetje buigen zodat er echt niets uitsteekt, zal APK niet zo'n probleem zijn denk ik. (het zou wel kunnen dat de wielophanging toch een tik gehad heeft)

Waarschijnlijk is het prijsverschil dat je een officiële taxatie hebt, die je waarschijnlijk gewoon zo bij de verzekering kan indienen.

Ja ik zou er voor betalen, het gaat dan via het officiële schade programma van de Focwa en deze kan je zonder problemen gebruiken bij je verzekeringsmaatschappij.
De kosten kan je verhalen zoals jezelf al aangaf.
Koplamp vervangen maar de oude nig niet weggooien.

Toen ik tegen het volgende aanliep "kunnen we er misschien nog wat aan overhouden." ben ik maar gestopt met lezen!!!

Barri zei:
Ik vind het altijd wel bijzonder dat een schadetaxatie gratis kan, het kost toch tijd. Dus ik zou er wel iets voor over hebben. Wel goed de bonnetjes/facturen bewaren!

Officiële taxatie is in principe niet gratis, een schatting van de schade +/- zo uit het hoofd wel.
Wil je een officieel rapport voor de verzekering moet je normaal gesproken inderdaad betalen, vaak een vast bedrag, soms een percentage.

Even een update van mijn kant: inmiddels ook de andere, betaalde taxatie laten uitvoeren. Die kwam inderdaad iets hoger uit (deze had een hele nieuwe bumper gecalculeerd).
Die schade opgave heb ik opgestuurd naar het verhaalsbureau.

De auto heeft heel december stilgestaan, eind december verliep de APK keuring en gelijk kregen we een brief dat er niet meer mee gereden mocht worden.
Ondertussen was het toch wel vrij lastig dat we de auto al zo'n tijd misten, en daarbij had ik geen idee hoe lang het zou duren totdat er positief bericht van de Oekraiense verzekeraar zou komen. Ik heb toen toch maar zelf een gebruikte koplamp besteld via de Onderdelenlijn, en gelijk ook een nieuwe wieldop. Die lamp wilde ik zelf vervangen en daarna de auto aanbieden voor een nieuwe apk.
Echter bleek dat door de aanrijding de hoek vooraan zó ontzet was, dat de nieuwe lamp niet paste. Van de oude waren dan ook bevestigingspunten afgebroken.

Vandaar dat ik de auto alsnog maar heb weggebracht voor schade herstel, gelukkig wilde de hersteller de gebruikte koplamp die ik al had plaatsen ipv een nieuwe die hij zelf zou leveren.
Vanmiddag de auto opgehaald en hij ziet er weer snaarstrak uit. Wat dat betreft heel tevreden. Aanstaande maandag breng ik hem weg voor de APK (waar hij zo doorheen rolt waarschijnlijk) en dan kan hij weer ingezet worden als taxi voor de kinderen, voor woon-werkverkeer van mijn echtgenote, en als boodschappenautootje.

Maandag komt de factuur binnen voor het herstel, dat ik dus vooralsnog uit eigen zak zal betalen. Ik houd er ernstig rekening mee dat er nooit een cent gaat komen vanuit de tegenpartij. Volgens het verhaalsbureau is de verzekering van de tegenpartij aansprakelijk gesteld op 29 november (via de nederlandse vertegenwoordiger) en moet de tegenpartij zich daar melden. Dat is tot op heden niet gebeurd. Die heeft daar sowieso 3 maanden de tijd voor. Vraag is of hij zich daadwerkelijk gaat melden, of dat hij het wel prima vindt zo. Ik kan me ook voorstellen dat de man andere zorgen aan zijn hoofd heeft dan een kleine schade in een ver land.
Ik heb vandaag een vriendelijk SMS-je aan hem gestuurd (vertaald naar het Oekraiens via Google Translate) met daarin ook de vraag of hij zich wil melden bij zijn verzekeraar. Ik ben erg benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt en ik houd jullie op de hoogte!

Kosten tot dusver:

114,95 schade taxatie
25 euro verhaalsbureau opstartkosten
159 euro vervangende koplamp
35 euro wieldop
5 euro zwarte ductape

totaal 334,95

Pfoh dat is wel balen. Schadeherstel zal best in de papieren lopen. Ik hoop dat het nog geregeld wordt!

De rekening van het schadebedrijf is binnen! EUR 1836,02 incl BTW.
Totale schade is nu dus 2170,97. Uiteraard heb ik die nu alvast betaald. Hopelijk zie ik er nog wat van terug.

Toevallig werd ik afgelopen week ook benaderd door een expertisebureau namens de verzekeraar van de tegenpartij, die wilde de schade komen bekijken.
Maar helaas was die dus net hersteld! Ik heb alles opgestuurd wat ik had en voor een verslag van de werkzaamheden nemen ze contact op met de schadehersteller.
Word dus vervolgd!

Zeker, het lijkt wel goed te gaan komen.
Ik vind zelf dat ik nog lang gewacht heb met het repareren maar we hadden zo ongeveer geen keus meer.

Ik had me er eigenlijk al bij neergelegd dat er wellicht nooit meer een betaling zou volgen.
Gisteren kwam daar toch, geheel onverwacht, het bericht dat de schade vergoed wordt. Naast de hoofdsom en de door mij betaalde opstartkosten voor het bureau 112schade is er ook nog wat wettelijke rente betaald. In totaal heb ik een bedrag ontvangen van EUR 2265. Wel een hoop stress gehad maar we kunnen de kwestie nu gelukkig afsluiten hiermee. 4 maandjes heeft het hele traject geduurd, valt me nog mee.

Leuk dat je dit nog even terugkoppelt! En wat fijn dat het alsnog geregeld is. Valt mij inderdaad ook mee dat het nog is gebeurd, en 4 maanden valt dan eigenlijk nog wel mee. Zeker gezien het stroeve verloopt aan het begin.

Mooie afloop. Zoals ook bij de meer normaal verlopende schade afhandeling heb je wel een flink probleem als je het schadeherstel niet kunt voorschieten.

Terug
Bovenaan