gast 9969233

Startmotor
Hallo allemaal! Ik ben momenteel aan het orienteren voor een nieuwe auto (occasion). Nu rijd ik een Volkswagen UP (2021), maar voor mijn werk moet ik om de week (3-4 dagen maximaal) ongeveer 370km rijden. De ene week staat de auto dus nagenoeg stil, en de andere week gaat die 3x 370km rijden. Het gaat hierbij vooral om snelweg, ik zoek dus een auto waarmee ik comfortabel de lange ritten kan maken. Ik rijd eigenlijk bijna nooit tijdens de spits, meestal buitenom. Eventueel heb ik thuis de mogelijkheid om elektrisch te laden, op werk is geen laadmogelijkheid. Ik zou het erg fijn vinden als de auto zuiniger is dan mijn UP (ook al is deze al redelijk zuinig). Mocht ik gaan voor een benzine/diesel dan heeft mijn voorkeur wel een wat grotere tank zodat ik niet dagelijks aan de pomp sta. Een EV zou natuurlijk helemaal top zijn, maar ik weet niet of dit binnen mijn budget (en met de afstand) mogelijk is. Mijn budget ligt zo tegen de 16.000-18.000 euro.

Als het mogelijk is, zijn dit mijn wensen:
* Zuiniger dan mijn UP
* Fatsoenlijke infotainment (of Apple Carplay/Android Auto)
* Snellere acceleratie dan mijn UP
* Stil en comfortabel ook op hoge snelheid

Momenteel heb ik geen haast met een nieuwe auto, als het dus verstandiger is om te wachten tot bepaalde auto's zakken in waarde dan verneem ik het heel graag.

Ik heb zelf niet zo enorm veel verstand van auto's, vandaar dat ik hier terrecht ben gekomen. Als jullie meer informatie nodig hebben om goed advies te geven dan hoor ik het graag.

370 km op een dag is best wat, volgens mij is dat best krap om te redden met een EV, zeker in kouder weer. Met dit budget koop je niet de nieuwste modellen met enorme actieradius.

Ik zou voor een zuinige benzine gaan. De Toyota Corolla staat als zuinig bekend. Deze valt binnen budget en kun je vermoedelijk lang mee vooruit. Ik zou er wel leuke wielen op zetten, maar da's maar net hoe belangrijk je dat vindt.

Bij EV moet je denken aan een Tesla Model 3, Volkswagen ID3 of een Kia E-niro.
Benzine een Toyota Prius/ Corolla hybride.
Ja, daar heb ik inderdaad naar zitten kijken, maar ik weet dus niet of die 2e hands EV's nog het bereik hebben dat ik in een keer 370km rijd (dus ook met koud weer). Eventueel zou het niet zo'n ramp zijn om af en toe te moeten laden op de terugweg, maar ik ben niet van plan dit standaard te doen.

Hybride las ik dat dit voor de lange afstanden niet echt de juiste keuze is, omdat je vaak maar 40km bereik hebt, en daarna vooral een grote accu meesleept. Wat zijn jullie ervaringen?

370 km op een dag is best wat, volgens mij is dat best krap om te redden met een EV, zeker in kouder weer. Met dit budget koop je niet de nieuwste modellen met enorme actieradius.

Ik zou voor een zuinige benzine gaan. De Toyota Corolla staat als zuinig bekend. Deze valt binnen budget en kun je vermoedelijk lang mee vooruit. Ik zou er wel leuke wielen op zetten, maar da's maar net hoe belangrijk je dat vindt.

Inderdaad een leuke auto! Is hybride voor mij wel rendabel genoeg op de snelweg, ik dacht gelezen te hebben dat dit vooral handig is bij veel remmen en optrekken maar wellicht heb ik dit fout. Iemand adviseerde ook om over te stappen op diesel, maar hier heb ik nog wel twijfels over. Verder is diesel natuurlijk wel beter voor de lange afstanden en rijd het heerlijk op de snelweg.

Ja, daar heb ik inderdaad naar zitten kijken, maar ik weet dus niet of die 2e hands EV's nog het bereik hebben dat ik in een keer 370km rijd (dus ook met koud weer). Eventueel zou het niet zo'n ramp zijn om af en toe te moeten laden op de terugweg, maar ik ben niet van plan dit standaard te doen.

Hybride las ik dat dit voor de lange afstanden niet echt de juiste keuze is, omdat je vaak maar 40km bereik hebt, en daarna vooral een grote accu meesleept. Wat zijn jullie ervaringen?
Een gewone hybride heeft geen range een Plugin hybride wel.

Hoge snelheid en zuinig rijden gaan niet samen.

In deze prijsklasse en met deze wensen is een Tesla Model 3 geen verkeerde keus.
Bij koud weer kan het krap zijn met de range.

In plaats van een Up kun je ook naar een klasse groter kijken.

Ik heb zelf een Renault Clio 130 TCe die is snel, stil, zuinig en comfortabel.
Apple CarPlay en Android auto, adaptieve Cruise Control etc.
Uitstekend geschikt om deze afstanden mee af te leggen.
De keus is groot in het B en het C segment.

Hoge snelheid en zuinig rijden gaan niet samen.

In deze prijsklasse en met deze wensen is een Tesla Model 3 geen verkeerde keus.
Bij koud weer kan het krap zijn met de range.

In plaats van een Up kun je ook naar een klasse groter kijken.

Ik heb zelf een Renault Clio 130 TCe die is snel, stil, zuinig en comfortabel.
Apple CarPlay en Android auto, adaptieve Cruise Control etc.
Uitstekend geschikt om deze afstanden mee af te leggen.
De keus is groot in het B en het C segment.
Npu heeft hij het ook nergens over hoge snelheid. Het wil stil en comfortabel op hoge snelheid snellere acceleratie dan zijn UP.

Bij EV moet je denken aan een Tesla Model 3, Volkswagen ID3 of een Kia E-niro.
Benzine een Toyota Prius/ Corolla hybride.
Hier sluit ik me helemaal bij aan.

Voorbeeldje:
Edit: toch nog een hatchback gevonden:

Laatst bewerkt:
Elektrisch kom je heel snel uit op een Kia Niro EV (of inderdaad Tesla 3); er is ook een Opel Ampera-e als je 'exotisch' wil gaan. Ik heb de range ingesteld op 450 km en dan heb je binnen het budget best wat keuze.
Andere optie: heb je bij die afstanden aan lpg gedacht als brandstof?

Elektrisch kom je heel snel uit op een Kia Niro EV (of inderdaad Tesla 3); er is ook een Opel Ampera-e als je 'exotisch' wil gaan. Ik heb de range ingesteld op 450 km en dan heb je binnen het budget best wat keuze.
Andere optie: heb je bij die afstanden aan lpg gedacht als brandstof?
Heb inderdaad wel zitten zoeken naar o.a. de Tesla en Kia Niro. Alleen in de winter word dit krap, en als je een occassion koopt met een wat lagere SOH weet ik niet of ik dat wel ga redden. Uiteraard is het niet zo erg om bij lage temperaturen een keer te moeten laden, maar ik wil dit niet standaard.

LPG heb ik nog niet aan gedacht, eerlijk gezegd weet ik daar ook niet zo veel van. Is dit een slimme keuze, of is bijvoorbeeld diesel ook al beter voor mij dan benzine?

Ik heb nog even gekeken, ik denk dat het niet lukt. Tesla M3 LR AWD zat tussen de resultaten en dit vind ik wat range betreft. Dan zou ik echt ervaringen uit de praktijk zoeken.
De Kona Electric en de e-Niro komen minder ver, die zou ik niet aandurven in de winter met 370 km én niet laden tussendoor.

Heb je zonnepanelen en stroom "over"? Of alleen de mogelijkheid tot laden?
Kan je laden maar geen panelen, dan zou ik eerder voor een goede hybride gaan. Geen PHEV, maar zoiets als de Corolla.
Heb je wel panelen, dan kijken of het budget kan worden verruimd of toch laden onderweg. Misschien in de buurt van werk, of kan dat echt niet? Want als je thuis kan laden, zeker op eigen stroom, is een EV echt wel een goede optie in mijn ogen.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog even gekeken, ik denk dat het niet lukt. Tesla M3 LR AWD zat tussen de resultaten en dit vind ik wat range betreft. Dan zou ik echt ervaringen uit de praktijk zoeken.
De Kona Electric en de e-Niro komen minder ver, die zou ik niet aandurven in de winter met 370 km én niet laden tussendoor.

Heb je zonnepanelen en stroom "over"? Of alleen de mogelijkheid tot laden?
Kan je laden maar geen panelen, dan zou ik eerder voor een goede hybride gaan. Geen PHEV, maar zoiets als de Corolla.
Heb je wel panelen, dan kijken of het budget kan worden verruimd of toch laden onderweg. Misschien in de buurt van werk, of kan dat echt niet? Want als je thuis kan laden, zeker op eigen stroom, is een EV echt wel een goede optie in mijn ogen.
Als ik dit inderdaad bekijk zou de Tesla het in de zomer wel moeten redden. Het zal alleen in het vroege voorjaar en najaar wel al wat krap worden. Nu weet ik niet hoe snel het laden gaat bij een Tesla (supercharger?) als ik bijvoorbeeld met 5-15 minuten laden het al red is dit wellicht ook wel een goede optie. Thuis zitten we met de zonnepanelen wel goed, daar kan ik voldoende op laden.

Weet iemand wat de range van een Tesla 3 nog is ongeveer bij een SOH van 85%? Die zie ik in mijn budget veel voorbij komen online.

Ik heb nog even het budget opgerekt tot 20k, geen idee of het kan maar gewoon voor het idee. Dan komen er geen betere opties (Autoweek als bron), een ID.4 of ID.3 maar ik denk niet dat die beter zijn wanneer je naar range kijkt. En die eerste versies zijn ook niet zo heel goed, lees ik weleens.

Benieuwd of anderen nog een goed idee hebben wat EV betreft, anders verdiepen in de Tesla. 85% SOH, dan mis je als best wat range.

Stond laatst aan een supercharger, met 30% acculading, 1.400 km/u (238kW/u) te laden... in 3 Minuten weer voldoende stroom aan boord om thuis te komen en de stekker er daar weer in te hangen. Dus als je onderweg een supercharger tegenkomt is het vaak een paar minuten aan de kabel en weer door... Prijzen liggen momenteel rond de € 0,35 per Kw.

Stond laatst aan een supercharger, met 30% acculading, 1.400 km/u (238kW/u) te laden... in 3 Minuten weer voldoende stroom aan boord om thuis te komen en de stekker er daar weer in te hangen. Dus als je onderweg een supercharger tegenkomt is het vaak een paar minuten aan de kabel en weer door... Prijzen liggen momenteel rond de € 0,35 per Kw.
Dat is snel! Denk je dat een model 3 voor mijn use-case realistisch is of kan ik beter mijn focus ergens anders op leggen?

Waarom moet de Up precies weg? Als je ong 1000km per 2wkn daarmee rijdt, zit je op ong 25kkm/jr. Ken de Up verder niet maar lees altijd dat het zo'n volwassen autootje is, 3/4 uurtjes sturen moet dan toch goed kunnen? Kan me ook niet voorstellen dat het zo'n onzuinig vervoermiddel is en het zijn zakelijke ritten, dus ook nog (minimaal deels) betaald, neem ik aan. Om alleen daarom nou 20k stuk te slaan op een vervanger...

Dat is snel! Denk je dat een model 3 voor mijn use-case realistisch is of kan ik beter mijn focus ergens anders op leggen?
Vooral het eerste deel snelladen gaat met een rotgang. Maar je hoeft slechts voldoende om thuis te komen. een Tesla is zuinig (bij een rustige rijstijl), razendsnel (bij een niet rustige rijstijl) en weegt niet al te veel (MR:cool:. Op jaarbasis verbruik ik gemiddeld iets van 170W/km. Ik vind de auto fantastisch rijden en hou van het minimalistische interieur. Ik zou het in jouw situatie zeker overwegen!

Waarom moet de Up precies weg? Als je ong 1000km per 2wkn daarmee rijdt, zit je op ong 25kkm/jr. Ken de Up verder niet maar lees altijd dat het zo'n volwassen autootje is, 3/4 uurtjes sturen moet dan toch goed kunnen? Kan me ook niet voorstellen dat het zo'n onzuinig vervoermiddel is en het zijn zakelijke ritten, dus ook nog (minimaal deels) betaald, neem ik aan. Om alleen daarom nou 20k stuk te slaan op een vervanger...
De UP moet niet weg, ik ben meer aan het kijken wat in mijn omstandigheden realistisch en haalbaar is voor eventueel vervanger van mijn UP. Dan kan ik bepalen of ik dat het geld waard vind. De UP rijd prima en ik heb er al een tijdje lange afstanden mee gereden, dat wil prima. Verder is de UP niet bijzonder comfortbabel na een dag werken en zo'n lange rit. Daarnaast voel je alles in de auto, een kleine windvlaag of een wat grotere SUV die langskomt. De UP is aardig zuinig maar ik denk dat een hybride/EV net iets zuiniger is en mij op jaarbasis hopelijk wat brandstofkosten kan besparen. De rit van 180 enkele reis is puur de weg naar mijn werk en word inderdaad wel deels vergoed door de reiskostenvergoeding.

Wat zijn ervaringen tegenwoordig met merken zoals Peugeot, Opel en Renault? In de prijsklasse best veel auto's van die merken met een luxe interieur. Waar lever je dan op in?
Bij deze merken zijn inderdaad veel mogelijkheden, vaak lever je in op het bereik.

De Renault Megane e Tech electric vanaf 2022 met 60 kWh accu heeft wel een flink bereik.

En bij Opel, Citroën, Fiat en Peugeot als je de nieuwe aandrijflijn met 54 kWh accu of meer hebt.

Bij de 50 kWh accu kies er dan een vanaf 2023 of later, of met een vervangen boordlader. De Mahle boordladers gingen nog wel eens kapot. Deze aandrijflijn is wel minder efficiënt.

LPG is ook best slim, de meeste keus heb je bij Dacia en Renault, de 1.0. 3 cilinder of de oudere 1.6 4 cilinder kom je het meest tegen, en lopen goed op lpg.
De 1.2 op lpg is net op de markt.

De UP moet niet weg, ik ben meer aan het kijken wat in mijn omstandigheden realistisch en haalbaar is voor eventueel vervanger van mijn UP. Dan kan ik bepalen of ik dat het geld waard vind. De UP rijd prima en ik heb er al een tijdje lange afstanden mee gereden, dat wil prima. Verder is de UP niet bijzonder comfortbabel na een dag werken en zo'n lange rit. Daarnaast voel je alles in de auto, een kleine windvlaag of een wat grotere SUV die langskomt. De UP is aardig zuinig maar ik denk dat een hybride/EV net iets zuiniger is en mij op jaarbasis hopelijk wat brandstofkosten kan besparen. De rit van 180 enkele reis is puur de weg naar mijn werk en word inderdaad wel deels vergoed door de reiskostenvergoeding.
Als ik dit zo lees dan zou ik voorlopig lekker in de UP blijven rijden.

Een Swift is niet veel meer auto dan een Up, dus als comfort erg belangrijk is (wat ik zo lees) zou ik toch naar iets zwaarders kijken.
Pfoe daar kan ik me niet helemaal in vinden. Ik heb vaak Up’s als leenauto gehad (als m’n Volkswagens van de zaak weer eens kapot waren) en we hebben zelf een 2017 Swift thuis. De Swift vind ik noemenswaardig ruimer, sneller, luxer én een veel betere wegligging hebben. Tuurlijk, als je het vergelijkt met de veelgenoemde Tesla 3 heb je gelijk, maar ik voelde me geroepen het voor de Swift op te nemen ;)

Terug
Bovenaan