Aanschaf nieuwe bestelbus (EV)

AjJonker f4693856

Net ingestapt
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een andere auto en overweeg een elektrische bedrijfsbus. De Nissan e-NV200 lijkt me een interessante optie qua prijs, die ik dan tweedehands zou willen kopen.

Mijn grootste twijfel is de actieradius. Die lijkt me al vrij beperkt en ik vraag me af hoeveel daarvan bij een gebruikt exemplaar overblijft. De bus zal ik voornamelijk in en rondom de stad gebruiken, maar ben bang dat ik er niks aan heb als ik een keer iets verder zal moeten rijden. Daarom hoor ik graag ervaringen van mensen die er zelf een hebben of mee hebben gereden.
  • Hoeveel kilometer halen jullie daadwerkelijk op een volle accu, en met welke accuversie?
  • Hoe groot is het verschil tussen zomer en winter?
  • Wat doet rijden op de snelweg met de actieradius, bijvoorbeeld bij 100 km/u?
  • Hoe kun je voor aankoop de gezondheid en resterende capaciteit van de accu betrouwbaar controleren? Is die uit te lezen of kun je hiervoor een accutest laten uitvoeren?
  • Zijn er verder specifieke aandachtspunten bij een tweedehands e-NV200?
Ik hoor graag jullie praktijkervaringen. Zouden jullie hem opnieuw kopen?

Alvast bedankt!

Er staan geen reviews op deze site van de Nissan e-NV200, wel diverse van de Leaf met, voor zover ik weet, dezelfde accu 24-40 kWh. Als occasion lijkt het me een behoorlijk risico omdat de accu niet als erg robuust bekend staat o.a. vanwege geen actieve koeling. Je kunt een Aviloo test doen om de conditie van de accu te laten meten.

Een populaire nieuwe elektrische bus is de Kia PV5, als Cargo vanaf € 29.895

Laatst bewerkt:
Je overweegt een bedrijfsbus, zoek je dan specifiek hulp bij vragen over de e-NV200 of kunnen we ook gooien met andere ideeën/ opties?
Wat ik zelf belangrijk vind, vooral bij een EV, hoe ga je deze gebruiken? Dan weet je ook welke actieradius je (ongeveer) nodig hebt/ zou willen.
Hoeveel ruimte heb je nodig, heb je echt een bus nodig?
Ik sprak laatst iemand met een VW bus, volledig elektrisch, meen een transporter. Had hij net een week, maar tot nu toe tevreden. Vraag mij af of er al veel reviews zijn over elektrische busjes als bedrijf.

Wat ik zelf belangrijk vind, vooral bij een EV, hoe ga je deze gebruiken? Dan weet je ook welke actieradius je (ongeveer) nodig hebt/ zou willen.
Hoeveel ruimte heb je nodig, heb je echt een bus nodig?
Ja dat is volgens mij de crux. Heel goed kijken naar wat JIJ belangrijk vind aan de bus en je daardoor laten leiden.
Veel proberen ook.

Ikzelf heb 2 jaar geleden na heel erg veel verschillende opties te hebben bekeken een id-buzz gekocht op basis van de eisen die ik aan mijn vervoer stelde. (Ik vind bv een voldoende goede geluidsinstallatie belangrijk. En ook zicht rechtsachter ivm electrische fietsen rond rotondes.) Kort nadat ik deze kocht kwam een nieuwe versie uit die een iets betere electromotor heeft en ook kwamen andere fabrikanten met nieuwe modellen die geschikt hadden kunnen zijn maar goed je kunt niet eeuwig wachten.

Ik heb geen spijt van mijn aanschaf ook al was het een rib uit mijn lijf in tegendeel. Ik ben er nog steeds superblij mee. Ik ben blij dat ik toen die (duurdere aanschaf) keuze gemaakt en niet heb gekozen voor een diesel busje want in de praktijk is de range voor mij voldoende. Ik heb ook nog nooit hoeven wachten om te kunnen laden en meestal laad ik 10 of 20 minuten terwijl ik even koffie haal wat ik sowieso doe als ik lang in de auto heb gezeten. Ik ben ook blij dat ik niet meer roetkeuring hoef te hebben. Ik laad ook veel thuis en rijd uiteindelijk goedkoper dan wanneer ik diesel had gereden.

Wat ik wel een nadeel vind van de ID-Buzz (er zijn trouwens meer autos met dat nadeel) dat is de breedte. 1.95 of zo vind ik irritant. Dat had voor mij een reden kunnen zijn om voor iets anders te kiezen als die mogelijkheid er toen was geweest. Als ik het goed heb is de Kia PV5 smaller maar die kwam later uit. De hoogte van de id-Bus is dan weer wel prima (1.94) ik kan eigenlijk alle parkeergarages in. De draaicirkel is ook heel kort en auto is goed afgebakend en zicht rondom is heel goed. Ik kan hem bijna altijd overal goed kwijt. Ik heb nul problemen gehad in die 2 jaar (afkloppen). Wel heb ik een terugroepactie gehad waarbij de hoogvoltaccu moest worden gecontroleerd dat is gedaan en toen was ik hem een dagje kwijt, verder was dat geen probleem.

De range in in de praktijk 280km in de winter 330km in de zomer en het maakt volgens mij weinig uit hoe je rijdt. Gisteren had ik haast maar het verbruik was nagenoeg hetzelfde als wanneer ik rustig rijd op die route.

Bedankt voor de reacties!

Ik zoek wel echt een instapmodel (qua prijs). Voordeel van een elektrische bus is natuurlijk dat je gemakkelijk het centrum in kan rijden zonder restricties. Ik zal voornamelijk in en rondom de stad Groningen gaan rijden; ga uit van op zijn hoogst 50-100 km per dag.

Echter kan het ook voorkomen dat ik een keer naar Utrecht oid zal moeten rijden met wat vracht, dat zijn de uitschieters waar ik een beetje bang voor ben met deze bus. Liever niet 2 keer laden op een trip heen en weer naar Utrecht.

Ik sta ook open voor andere modellen, alleen zag ik dit model voor een goede prijs. Dit model heeft voor zijn formaat een hele mooie laadcapaciteit en voor 90% van mijn ritten leek de actieradius mij ook voldoende.

@Volt jij gaf aan een behoorlijk risico. Waar zit hem dat in?

Bedankt voor de reacties!

Ik zoek wel echt een instapmodel (qua prijs).
Wil je het budget delen? Kunnen we nog beter meedenken :)
Voordeel van een elektrische bus is natuurlijk dat je gemakkelijk het centrum in kan rijden zonder restricties. Ik zal voornamelijk in en rondom de stad Groningen gaan rijden; ga uit van op zijn hoogst 50-100 km per dag.
Mooie stad ;)
Met zo'n kilometrage is het goed te doen, lijkt mij, met een elektrische bus. Kan/ga je ook thuisladen, of heb je een goed(e)(kope) openbare laadpaal in de buurt?
Echter kan het ook voorkomen dat ik een keer naar Utrecht oid zal moeten rijden met wat vracht, dat zijn de uitschieters waar ik een beetje bang voor ben met deze bus. Liever niet 2 keer laden op een trip heen en weer naar Utrecht.
Dat is al snel 400 km. Dan wil je daar laden, onderweg zou wel zonde zijn. Hoe vaak/ jaar verwacht je dat? Stel het is maar 2x per jaar, dan is het wel te overzien...
Ik sta ook open voor andere modellen, alleen zag ik dit model voor een goede prijs. Dit model heeft voor zijn formaat een hele mooie laadcapaciteit en voor 90% van mijn ritten leek de actieradius mij ook voldoende.
Als het voor 90% voldoende is, is de vraag, accepteer je die 10% dat het anders gaat. Extra stop inplannen, hoe lang sta je te wachten en hoe vaak komt het voor per maand.

als het een zelfde accu / techniek is als de leaf vooral laten staan. Bij veel van die modellen gaan de cellen kapot door verschillende oorzaken, o.a. geen actief koelsysteem.

De keuze in bussen is beperkt als je weinig budget hebt, de KIA PV5 is een top kandidaat , maar dan praat je al snel over een 30.000 euro. Voorbeeld

heb je echt die ruimte nodig of kun je ook af met een bestelauto, zoals een Kangoo EV ?

zoiets dit is een langere versie (L2) er zijn ook veel kortere versies (L1) beschikbaar. Ook andere merken hebben zoiets vergelijkbaars. Dat maakt de keuze aanzienlijk ruimer dan wanneer je echt een bus wil.

Of met iets meer budget het nieuwere model kangoo, ook als nissan variant beschikbaar; klik

Maar wat wil je mee nemen, welke lengte heb je nodig, hoeveel gewicht sleep je mee?

Inderdaad in de accu, zeker als deze veel heeft snelgeladen en/of zwaar belast wordt kan deze erg warm worden, door gebrek aan koeling, wat tot versnelde slijtage leidt!

Hier een voorbeeld van een versleten accu!

De volgende is een stuk beter!

Als je een exemplaar vindt uit de latere jaren tot 2020 waar voorzichtig mee is omgegaan en een goede test kan het misschien ook wel goed gaan!

Heeft zo'n NV200 wel een gewone snellaad aansluiting?
Ik zou anders kijken naar een Stellantis busje, die zijn ook al even op de markt.
Of een eCrafter. Niet duur, maar ook geen geweldige range. Naar Utrecht wordt dan wel twee keer laden...

"Nissan’s e-NV200 is a market leader in the electric MPV and light commercial vehicle space. Improved with a larger 40 kWh battery, the updated e-NV200 has a range of 124miles. Available as either a people carrier or van, the e-NV200 uses the same battery as the second-generation Nissan Leaf, and is rapid charge capable."

"The Nissan e-NV200 uses two charging standards for its inlets – Type 1 and CHAdeMO."

Laatst bewerkt:
Laten staan die Nissan, volledige achterhaalde en niet erg robuuste techniek.
Afhankelijk van je budget natuurlijk, en wat je vervoert, zijn er veel betere keuzes.
Als ik nu een bus moest kiezen zou de Kia PV5 het winnen.

Maar elke andere elektrische bestelwagen kost toch twee of drie keer zoveel, dus een fatsoenlijk alternatief is er wat dat betreft nog niet.

Ik vrees dat je jezelf met de Nissan op termijn geen plezier doet, om alle redenen hiervoor al door anderen vermeld. Zo'n NV 200 lijkt qua vorm een busje, maar is qua formaat vergelijkbaar met een (Grand) Kangoo of een Berlingo (XL). Dat lijken mij altijd de betere keuzes. Kijk alleen al naar de verhouding accucapaciteit-actieradius en de laadsnelheid. De Kangoo L2 die Ascona hierboven voorstelde lijkt me bv interessant.

Ik vrees dat je jezelf met de Nissan op termijn geen plezier doet, om alle redenen hiervoor al door anderen vermeld. Zo'n NV 200 lijkt qua vorm een busje, maar is qua formaat vergelijkbaar met een (Grand) Kangoo of een Berlingo (XL). Dat lijken mij altijd de betere keuzes. Kijk alleen al naar de verhouding accucapaciteit-actieradius en de laadsnelheid. De Kangoo L2 die Ascona hierboven voorstelde lijkt me bv interessant.
Op de zaak rijden ze al een behoorlijke tijd met de Nissan die ook daar als occasion aangeschaft is. Er zijn geen problemen mee, maar de actieradius is beperkt. Er worden geen afstanden Groningen - Utrecht mee gereden.
Qua aanschaf zou ik vooral ook kijken naar de kosten per km. Je kan de Kia ook leasen voor 489 euro per maand. Dat kan ook een interessante optie zijn. Voor de stad zelf is de Quarry een interresante optie. Die heb je voor 15k. Maar dan heb je een 45 km voertuig en daar heb je niets aan als je naar Utrecht wil.

Het is in ieder geval verstandig om je echte vervoersbehoefte in kaart te brengen. Wat wil je allemaal echt meenemen(hoeveel volume heb je nodig)? De grotere ondernemers die overgaan op EV schaffen namelijk vaak een kleinere bus aan dan ze oorspronkelijk hadden. In de bus werd al het gereedschap meegenomen. Door stikkers op het gereedschap te plakken werd al snel duidelijk dat lang niet alles elke keer gebruikt werd. Dat gereedschap wordt niet standaard meegenomen en dat scheelt ruimte.

Wij rijden een eNV200 uit 2014 met de 24kwh accu. De auto heeft ongeveer 26.000km gereden. Verbruik in de zomer op de snelweg is ongeveer 13-15kwh per 100km - als je rustig met het verkeer meerijdt op de rechterbaan. In de winter hoger natuurlijk. Snelladen doen we niet, maar de accu is niet zo groot en dus snel weer vol - hij laadt wel met 6,6kwh aan een laadpaal (of Chademo snellader idd met hogere snelheid).

De constructie is niet volledig hetzelfde als de Leaf en heeft wel koeling van de accu. Duurzaamheid is dus beter dan de Leaf accu.

Zeer geschikt voor jouw afstanden in/rond Groningen, bij lage snelheid is het verbruik nog gunstiger. Maar heen en weer naar Utrecht kan misschien wel, maar dat is wel een grotere uitdaging. Misschien kun je voor zo'n dag een bus huren. Want verder rijdt de Nissan goedkoop, is hij erg degelijk (ter referentie: we hebben ook een tijd een ID Buzz gehad) en weegt niet enorm veel.

En ik weet niet hoeveel ruimte je nodig hebt, maar de laadruimte is langer en hoger dan bv een Kangoo (hebben we ook gehad) of Berlingo. Dan is de Nissan meer vergelijkbaar met de L2 versies van die auto's.

Wat is je budget? Er worden hier wel wat voorbeelden voor andere modellen ( ID.Buzz en PV5 ) voorgesteld, alleen zitten die wel in een hele andere prijsklasse volgens mij. Zo’n e-NV200 is behoorlijk goedkoper dan die twee.

Bedankt voor de vele reacties!

Het valt mij inderdaad wel op dat er vaker terugkomt dat de technologie van de accu wat ouder is, dat kan inderdaad wel een probleem geven. Dus daarom zou ik ook buiten dit model willen kijken!

Enkele punten in aanvulling op mijn behoefte:
- Bedrag het liefst zo rond de 15k (ex. BTW ivm zakelijk)
- Laadruimte liefst 3-4 m3
- Op en neer naar Utrecht (of vergelijkbare rit) zal in de praktijk max 1x per maand zijn (misschien per 2)
- Voorkeur voor laden ligt bij het bedrijf (eigen laadpaal of mobiele lader), dus positief voor de levensduur

Ik ben nog wat dieper gaan verkennen. Nu heb ik ook de Peugeot e-partner en Citroen e-berlingo gezien (vergelijkbare technologieen van Stellantis waarschijnlijk). BJ eind 2022, SOH 100% (CARA test). 50 kWh accu, actieradius 276 km. Gekoelde accu, qua formaat een mooi model om mee te beginnen, gewicht hierdoor ook positief en een prijs van 21k incl. BTW. Dus kom ik uit op 17k netto.

Weliswaar wat duurder, maar welk erg multifunctioneel, perfecte staat en heeft al zo'n 50% afschrijving gehad sinds de eerste koper wat volgens mij ook weer zorgt dat de verdere waardedaling wat afremt (vooral met die 100% SOH).

Hoe denken jullie hier over? Zou dit een geschikte kandidaat zijn, of zie ik nog modellen over het hoofd?

In de prijsklasse tot ongeveer € 17500 is best veel te vinden.

Goede alternatieven voor de Citroën Berlingo zijn de elektrische Renault Kangoo en technisch identieke Nissan Townstar. Zijn leverbaar als L1 en L2 versie.

Wat groter zijn bijvoorbeeld de Fiat e Scudo, en technisch gelijke, Opel Vivaro e, Peugeot e Expert en Toyota Pro Ace, of kies een Mercedes e Vito.

Eens, dat is volgens mij het enige.

en daar zit dus nu een verlengde garantie op dacht ik (en waarschijnlijk, al vervangen)

dus als je met de ruimte van zo'n auto uit komt, zou ik dat zeker kiezen boven de nissan. Van de kangoo is dus ook een L2 variant wat ik in mijn eerdere post ook deelde. mocht je met een reguliere bestelauto als een berlingo net te kort komen kan dat misschien net voldoende zijn.

voor je beeldvorming,

Nissan NV200 heeft 4,2 kuub
Kangoo L2 heeft 4 kuub
Kangoo L1 heeft 3 kuub inhoud

als jou laadruimte tussen de 3-4 kuub zit zou ik dus kijken naar een L2 variant van een elektrische bestelauto.

De Berlingo, Partner, Doblo en Combo en Pro ace zijn onderhuids de zelfde auto's. De kangoo, Citan en Townstar ook technisch identiek qua techniek.

Voorbeeldjes
Opel Combo L2
Berlingo L2
Doblo
kangoo

Ik kwam ook deze Citan tegen, ik zou voor zoiets gaan. 4 kuub laadruimte, Ja het is een mercedes en hier en daar ziet het er net wat fraaier uit ondanks het onderhuids een renault is en je dat ook wel ziet. Hij ziet er keurig netjes uit, geen uitgeleefde bus op het eerste oog, ook de laadruimte heel netjes. Slechts 3000 km op de teller. Prima kleur, android auto en carplay. Climate control, stoelverwarming. Modern

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan