Aanschaf Picanto advies

Hallo ,

Ik wil graag een Kia Picanto aanschaffen die ik voornamelijk voor korte afstanden zal gebruiken ( +/- 25km per dag ). Nu vraag ik mij af wat op lange termijn het verstandigst is.

Overweging 1 :
Een Picanto van rond 2006-2009 kopen met 100k op de teller voor rond de 2000 euro.

Overweging 2 :
Nieuwer model Picanto kopen van rond 2011-2013 voor rond de 4000 euro met +/- 140k op de teller.

Het voornaamste waar ik op uit ben is zo goedkoop mogelijk rijden ( verbruik , onderhoud ). Begrijp dat dit altijd lastig is met een occasion , maar hoor graag wat meningen!

Groetjes

De eerste picanto is inmiddels echt een oude auto. Het model daarna is nog best fris en rijdt goed.

Als je er langer mee wil doen, zou ik voor een nieuwer model gaan.

Kia/hyundai uit die tijd maakte bij elke modelwijziging ennome stappen, dat kun je niet vergelijken met andere merken, want als er twee merken zijn die vanaf de jaren 90 van niets naar voorwaardig merk zijn gegaan dan zijn dan wel kia/hyundai. Ik zou daarom voor overweging 2 gaan. Maar als je zo goedkoop mogelijk wil rijden zou ik gewoon tot 950 kg zoeken en kijken waar je uitkomt qua goede deal. De 2e generatie picanto is een populaire zoekopdracht en daar betaal je meer voor dan een minder populaire zoekopdracht als de mitsubishi colt, smart forfour 1e generatie, chevrolet spark 1.2, nissan pixo/ micra

Laatst bewerkt:
Nou koop je een Picanto al niet omdat ze heel erg zuinig zijn. maar een auto van tussen de 15 en 18 jaar oud met zo weinig kilometers is ook geen garantie op goedkoop rijden.
Ik zou voor het tweede model gaan.

Wij hebben als tweede auto een Picanto uit 2012, met een 1.2 4-cilinder.
Het enige wat we eraan gehad hebben zijn de schijfremmen, een accu en een keer een raam wat niet meer open wilde.
Wordt vooral voor korte ritjes gebruikt binnen de stad en daar lijkt ie weinig last van te hebben (al is dat voor geen enkele auto goed natuurlijk).

• Leuk
Waarderingen: TM7
Als je vooral zo goedkoop mogelijk wil rijden, dan denk ik dat de oudste (en dus goedkoopste) de beste optie is. Ook gezien kilometerstand. Als je net even wat meer auto om je heen wil hebben met beter rijgedrag, modernere opties, etc. Dan zou ik er wel wat meer voor over hebben en gaan voor de jongere generatie. Denk dat die kleine meerkosten zich terugvertalen in het rijplezier etc.

Wij hebben als tweede auto een Picanto uit 2012, met een 1.2 4-cilinder.
Het enige wat we eraan gehad hebben zijn de schijfremmen, een accu en een keer een raam wat niet meer open wilde.
Wordt vooral voor korte ritjes gebruikt binnen de stad en daar lijkt ie weinig last van te hebben (al is dat voor geen enkele auto goed natuurlijk).
Verbruik?

Het tanken is goedkoop. Vooral door de kleine tankinhoud. Verbruik heb ik werkelijk waar geen idee van.

Het is relatief comfortabel toeven voor zo'n klein koekblik. Redelijk geïsoleerd, geen zichtbaar blik van binnen, airco, elektrische ramen en dagrijverlichting. Uiteraard blijft het een A-segmenter, dus ik raad 'm af voor de wintersport.

Vooral geen Picanto kopen.

Oriënteer je op een 2014 of jongere Aygo/C1/108 of kijk eens naar de Up/Mii/Citigo drieling.

Het tanken is goedkoop. Vooral door de kleine tankinhoud. Verbruik heb ik werkelijk waar geen idee van.

Het is relatief comfortabel toeven voor zo'n klein koekblik. Redelijk geïsoleerd, geen zichtbaar blik van binnen, airco, elektrische ramen en dagrijverlichting. Uiteraard blijft het een A-segmenter, dus ik raad 'm af voor de wintersport.
Verbruik is niet bepaald goed. Mijn 2.0 16V Clio 2 doet bijna hetzelfde gemiddelde.

En de achteras is keihard terwijl het weggedrag om te huilen is.

Vooral geen Picanto kopen.

Oriënteer je op een 2014 of jongere Aygo/C1/108 of kijk eens naar de Up/Mii/Citigo drieling.
Ik heb zelf gereden in een Aygo (niet het jongste model) en een Mii. Vond ze beide minder dan de Picanto. Zeker de Aygo een heel stuk kariger. Een hoop blik en een hoop herrie.

Dat zegt helemaal niets over het zo goedkoop mogelijk rijden zoals gevraagd is door TS.

Een collega rijdt met dezelfde prioriteit (zo goedkoop mogelijk, comfort niet boeiend) een Aygo en is daar heel erg blij mee.

Wat ik weet over onze Picanto: mrb laag, onderhoudskosten laag, verbruik dus geen idee. Als tweede auto ook niet zo interessant (er is 30k mee afgelegd in 5 jaar tijd).

Laatst bewerkt:
Hallo ,

Ik wil graag een Kia Picanto aanschaffen die ik voornamelijk voor korte afstanden zal gebruiken ( +/- 25km per dag ). Nu vraag ik mij af wat op lange termijn het verstandigst is.
Hoe lang is die termijn? In het algemeen is het goedkoper om niet te vaak een andere auto te kopen, zeker als je niet veel rijdt, dus als die termijn 8 jaar is zou ik bij voorkeur een Picanto kopen die ook zolang meegaat!

Ik heb zo'n oude Picanto te koop, staat op Autoscout. Is een prima ding om van A naar B te komen maar iets nieuwer is altijd wel fijner. Het is maar net hoeveel geld je er voor over hebt.
Eentje van €1000 kan je weer wegdoen bij groot onderhoud en weer zo'n zelfde kopen. Maar het is gewoon geluk hebben in dat segment.
Dus ik weet niet wat nu echt het goedkoopst is.

Bedankt voor alle reacties.
Ik neig zelf ook naar een nieuwer model , staan er redelijk wat te koop zelfs rond de 100k km en goed onderhouden.

Verbruikstatistieken die ik online vindt van gebruikers zitten veelal tussen de 5.8l/6.9l 100 voor stadsverkeer , wat ik best redelijk vindt.

Zoals benoemd heb ik gedacht over de Aygo/C1/108 maar vind ik dat een Picanto dan iets meer comfort en ook ruimte bied , zei het niet veel meer.

Mitsubishi Colt ziet er ook degelijk uit maar is toch weer iets zwaarder/hoger verbruik.

Dacht net ook nog aan een Twingo van rond 2012-2013. Ook leuk aanbod rond de 4000 euro.

Elektrisch uiteraard geen optie voor mijn budget!

Laatst bewerkt:
Max €4000 dan geen elektrische inderdaad. Dan krijg je hooguit een oude ZOE met huuraccu of een oude Leaf. Moet je maar net willen.

Oude twingo is ook wel een betrouwbare wagen volgens mij, eerste generatie tot 2007. Tweede generatie durf ik niet te zeggen.

Als je enkel korte ritten doet is zo'n citybug ook wel voldoende. Maar dan echt wel korte ritten. Heb ooit een rit gemaakt in een oude C1. Vond de 80 weg al 3x niks!

Het liefst zo lang mogelijk!
Dan zou ik gaan voor een wat jongere. Is nu wellicht wat duurder, maar je kan er ook langer mee doorrijden.

Vind zelf de Up/Citigo/Mii in deze klasse ook verrassend volwassen. Alleen grote kans wel een stuk kariger qua uitrustingsniveau.

Naast de picanto zou je ook nog de hyundai i10 en evt suzuki alto in overweging kunnen nemen.

Het is net wat je gewend bent. Ik heb ook dagelijks 160km gedaan in een eerste generatie C1 :)
Een Twingo 2 is ook een goede optie. Enige zwakke punt is de radiateur/airco condensor.

Het is net wat je gewend bent. Ik heb ook dagelijks 160km gedaan in een eerste generatie C1 :)
Een Twingo 2 is ook een goede optie. Enige zwakke punt is de radiateur/airco condensor.
Eens, toch was mijn Saxo al luxer/fijner dan zo'n C1. Ook wel andere auto natuurlijk.
Maar grote verschil was vooral dat ik in de C1 stapte toen ik mijn huidige Focus al reed. Dat is ook zeker appels met peren vergelijken. En de C1 was niet goed onderhouden. Gelukkig was het maar voor 2 ritten.

Zit even het aanbod te bekijken en de Twingo ziet er leuk uit. Zeker de praktische extra kofferbakruimte is ook een pluspunt.

Ik heb zelf gereden in een Aygo (niet het jongste model) en een Mii. Vond ze beide minder dan de Picanto. Zeker de Aygo een heel stuk kariger. Een hoop blik en een hoop herrie.

Dat zegt helemaal niets over het zo goedkoop mogelijk rijden zoals gevraagd is door TS.

Een collega rijdt met dezelfde prioriteit (zo goedkoop mogelijk, comfort niet boeiend) een Aygo en is daar heel erg blij mee.

Wat ik weet over onze Picanto: mrb laag, onderhoudskosten laag, verbruik dus geen idee. Als tweede auto ook niet zo interessant (er is 30k mee afgelegd in 5 jaar tijd).
Ik zeg niet voor niks dat je vanaf 2014 moet kijken. Eerste generatie Aygo is minder dan een Picanto.

Twingo 2 is dan beter alleen heb je daar tegenwoordig ook veel slechte exemplaren tussen en ik ben geen fan van die 1.2 16V.
Nooit geweest ook. Gelukkig heb je een 1.2 tce.

Een colt is zuiniger dan een picanto. En weegt tot 950 kg, behalve de 1.5 vijfdeurs. Altijd een distributieketting. Zelfde techniek heeft ook in de 1e generatie smart forfour gexeten. De 1.3 is echt een aanrader en rijdt een stuk soepeler dan motoren van concurrenten tot 950 kg. Tot de facelift heeft de colt een board computer die o.a. het verbruik weergeeft

Nou geef je niet aan wat het budget is, maar ik zou iets meer uitgeven en voor een Opel Karl gaan.

Een colt is zuiniger dan een picanto. En weegt tot 950 kg, behalve de 1.5 vijfdeurs. Altijd een distributieketting. Zelfde techniek heeft ook in de 1e generatie smart forfour gexeten. De 1.3 is echt een aanrader en rijdt een stuk soepeler dan motoren van concurrenten tot 950 kg. Tot de facelift heeft de colt een board computer die o.a. het verbruik weergeeft
Colt lijkt ook een optie ,maar tegenover de Twingo 2 lijkt de Twingo goedkoper?
Rond de 4k vind ik een Twingo van 2013/14 en de Colts zijn dan gauw 2 jaar ouder , iets zwaarder en verbruiken meer. Wel oogt de Colt volwassener. Is er nog een groot technisch verschil tussen de facelift versie van de Colt en daarvoor? Vooral de voorkant na facelift ziet er goed uit.

In deze prijsklasse blijft het gewoon opletten, tussen het aanbod zitten genoeg exemplaren die van APK naar APK zijn gereden, zonder goed en regelmatig onderhoud. Die moet je dus niet hebben. De kilometerstand zegt in de praktijk erg weinig over de staat van de auto. Een auto slijt hard van veel korte ritten.

De Mitsubishi Colt is al een wat ouder model, maar is wel relatief ruim, betrouwbaar en praktisch.

De RenaultTwingo 2 is ook een goede en betrouwbare auto, relatief ruim voor het A segment. ( let op de staat van de condensor, dat is een aandachtspunt bij veel compacte auto's)

Bij de Kia Picanto zou ik altijd de 2e generatie kiezen i.p.v. de 1e generatie , je ziet bij Kia dat de ontwikkelingen heel hard gingen. De auto is niet voor niets populair, kijk dan ook naar de Hyundai I10 die veel techniek deelt.

De genoemde Opel Karl is ook een goede keus.

Succes

Laatst bewerkt:
Colt lijkt ook een optie ,maar tegenover de Twingo 2 lijkt de Twingo goedkoper?
Rond de 4k vind ik een Twingo van 2013/14 en de Colts zijn dan gauw 2 jaar ouder , iets zwaarder en verbruiken meer. Wel oogt de Colt volwassener. Is er nog een groot technisch verschil tussen de facelift versie van de Colt en daarvoor? Vooral de voorkant na facelift ziet er goed uit.
Colt heeft een distributieketting waar je geen omkijken aan hebt en een twingo heeft een riem. Bij de nieuwe neus moest bespaard worden op de colt en verviel de optie verschuifbare achterbank en heb je geen boordcomputer meer. Nvt de cabrio en diesel motor werden ook geschrapt. De oude neus kreeg in 2007 een kleine update. De colt can voor de facelift is je grootste vriend als je vaak iets van marktplaats koopt of bij ikea komt. En verdwijnt zo een wasmachine in.

Aan de hand van jullie suggesties heb ik wat rondgekeken naar het aanbod en e.e.a aan reviews gelezen.

De Colt lijkt dan wel de aantrekkelijkste keuze. Weinig bekende tekortkomingen , en redelijk veel aanbod van hele nette occasions met minder dan 100k op de teller.

Zoals eerder benoemd is dan denk ik het belangrijkst om goed de onderhoudshistorie te controleren. Moet dan ieder onderhoud gepleegd zijn? Of is bijvoorbeeld een altijd tijdige uitgevoerde grote beurt ook goed?

Moet dan ieder onderhoud gepleegd zijn? Of is bijvoorbeeld een altijd tijdige uitgevoerde grote beurt ook goed?
In principe gewoon elk beurtje dat voorgeschreven is, maar een auto valt niet zomaar uit elkaar als er een keer een klein beurtje overgeslagen is.

Ik zou je echt niet blind staren op onder de 100.000 km.

Een Colt is zeker een interessante optie. Een wat vergeten model met veel kwaliteiten. En net even meer auto dan een Picanto, want een maatje groter.

Ook ik zou mezelf zeker niet blindstaren op onder de 100.000km. Zeker niet als je kijkt naar auto's van 12 jaar of ouder. Dan zou ik een hele lage kilometerstand (vaak allemaal korte stukjes) eerder als een nadeel zien, dan als een voordeel. Een 7.500 a 10.000km per jaar vind ik een heel acceptabel aantal kilometers als ik zelf zou zoeken naar een wat oudere occasion.

Een Colt weegt wel toch net even 100kg meer dan een Picanto (of Twingo of C1/107/Aygo of Up/Citigo/Mii etc) en zit dus ook wat hoger in de wegenbelasting, hoewel het verschil te overzien is (± 326 euro p/jr voor een Colt, ± 247 euro p/jr voor een Picanto e.d.). Waarschijnlijk ben je ook net wat meer kwijt aan verzekering. Maar als gezegd: daar krijg je ook een volwassener en net wat grotere auto voor terug.

Een Colt is zeker een interessante optie. Een wat vergeten model met veel kwaliteiten. En net even meer auto dan een Picanto, want een maatje groter.

Ook ik zou mezelf zeker niet blindstaren op onder de 100.000km. Zeker niet als je kijkt naar auto's van 12 jaar of ouder. Dan zou ik een hele lage kilometerstand (vaak allemaal korte stukjes) eerder als een nadeel zien, dan als een voordeel. Een 7.500 a 10.000km per jaar vind ik een heel acceptabel aantal kilometers als ik zelf zou zoeken naar een wat oudere occasion.

Een Colt weegt wel toch net even 100kg meer dan een Picanto (of Twingo of C1/107/Aygo of Up/Citigo/Mii etc) en zit dus ook wat hoger in de wegenbelasting, hoewel het verschil te overzien is (± 326 euro p/jr voor een Colt, ± 247 euro p/jr voor een Picanto e.d.). Waarschijnlijk ben je ook net wat meer kwijt aan verzekering. Maar als gezegd: daar krijg je ook een volwassener en net wat grotere auto voor terug.
In een eerdere post benoemde iemand dat een Colt ook zuiniger is dan een Picanto. Elke informatie die ik hierover online vindt spreekt dit echter tegen , al is er over de Colt ook minder informatie te vinden.

Is van de Colt uitvoeringen de 1.1 of de 1.3 zuiniger?

In een eerdere post benoemde iemand dat een Colt ook zuiniger is dan een Picanto. Elke informatie die ik hierover online vindt spreekt dit echter tegen , al is er over de Colt ook minder informatie te vinden.

Zijn beide even zwaar in de wegenbelasting, de 1.1 is een 3 cilinder en moet harder werken. Gun jezelf lekker de 1.3. Tot 950 kg en je budget heb je niet veel keuze met 95 pk. De drie deurs is wellicht iets zuiniger omdat het meer een hatchback is en de 5 deurs meer een mpv. Bij de 3 deurs zit de 1.5 ook nog onder de 950 kg.

Zijn beide even zwaar in de wegenbelasting, de 1.1 is een 3 cilinder en moet harder werken. Gun jezelf lekker de 1.3. Tot 950 kg en je budget heb je niet veel keuze met 95 pk. De drie deurs is wellicht iets zuiniger omdat het meer een hatchback is en de 5 deurs meer een mpv. Bij de 3 deurs zit de 1.5 ook nog onder de 950 kg.
Ben zelf nooit zo kapot van die 3 cilindertjes dus zou ook voor de 1.3 gaan.

Hoe zuinig een auto is, is ook voor een belangrijk deel afhankelijk van je eigen rechterbeen. Als je altijd gas onderin wegrijdt, volle bak gas optrekt, veel remt op de rem (ipv auto laten uitrollen) etc., dan heb je een heel ander (hoger) verbruik dan iemand die met beleid wegrijdt, gewoon optrekt, auto met gas eraf laat uitrollen richting een kruispunt of verkeerslichten etc. Ik heb zelf voor mijn Ibiza vrij lang ook hier op autoweek de verbruiksmonitor bijgehouden en dan schrik je best van het verschil tussen de zuinigste rijder en degene die het meeste verbruikt bij dezelfde auto met dezelfde motorisering. Weet niet of er hier ook autoweek op verbruiksmonitors (https://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor/) worden bijgehouden voor de Colt en Picanto. En wat uit deze praktijkcijfers naar voren komt? Je zou daar eens naar kunnen kijken.

Hierbij de praktijkcijfers voor de Colt:

En hierbij voor de Picanto:

De Picanto lijkt dan, gemiddeld, iets zuiniger.

Maar de verschillen vind ik beperkt en te overzien. En het wisselt van berijder tot berijder. Ik snap dat je dit mee wil nemen in de overwegingen, maar ik zou me er niet teveel op blindstaren.

Terug
Bovenaan