Accu info van elektrische auto's vaak beperkt

Geert 1708509

Net ingestapt
Ik ben sinds de aankondiging van het afbouwen van de yongtimer regeling op zoek naar een elektrische auto als lease auto voor mijn bedrijf.

Ik kom zelf uit de maritieme wereld en hou me bezig met elektrische schepen. Ik blijf me erg verbaasd over het gebrek van informatie over de accu’s in de auto’s. In de scheepvaart is het al jaren verboden om NMC accu ‘s te gebruiken en mag er alleen LFP accu’s gebruikt worden voor elektrische boten wegens de brandveiligheid. Ik merk dat ik vaak maar weinig hierover lees in de artikelen en dat als er een vergelijking is van auto’s dat dit geen onderwerp is.

Zelfs in een van de laatste artikelen van de vergelijking van drie auto’s kwam ik in de commentaren pas iets tegen dat de KIA een NMC accu heeft en de andere LFP. Dit zijn denk juist interessante verhalen over de auto’s. Daarnaast is mij altijd verteld dat LFP veel langer meegaat dan NMC maar dat ze hiervoor kiezen wegens de prijs en energiedichtheid.

Zouden jullie hieraan misschien meer aandacht kunnen besteden?
Alvast bedankt!

dat komt omdat vrijwel alle auto's tegenwoordig nog NMC accu's zijn. In het geval dat het LFP accu's zijn word dat wel benoemd, maar dat zijn er (nu) nog niet zo veel.

voordeel van LFP is dat ze minder warm worden en beter met laadcycli om kunnen gaan. Nadeel is dat ze veel groter en volgens mij ook zwaarder zijn. In een schip of andere industriele toepassing is dat wat minder van belang, maar met een auto waarbij je zeer beperkt te ruimte hebt dus wel. Daarom dat er nog maar weinig fabrikanten hier voor kiezen aangezien je dan een veel beperktere range gaat krijgen.

zoek je een (stads) auto waarbij de range iets minder van belang is dan is dat zeker een overweging. maar alleen BYD gebruikt deze volgens mij, en tesla dacht ik ook in bepaald accupakket. Verder is het voor nu nog vooral NMC accu's dus vanwege kleinere accu's met meer range. Maar dat gaat in de toekomst vast veranderen

Bij de Mazda 6e worden twee verschillende types gebruikt dacht ik. De grotere accu laadt minder snel bijvoorbeeld. Dan is het interessant om te benoemen. Maar verder worden auto's gewoon beschreven en beoordeeld op bepaalde parameters als laadsnelheid, accu grootte, verbruik, actieradius, gewicht en prestaties.
De soort accu kan een reden voor de verschillen zijn maar bijna elke EV koper zal bij de autoselectie eerst op accu soort selecteren.
Misschien dat het in de toekomst relevanter wordt. Zeker als vanuit de maritieme hoek bijvoorbeeld wordt bepaald dat je met een NMC accu niet meer aan boord mag (op autocarriers en op ferries).

Grofweg hebben Europese bedrijven in hun gewone en kleinere segment auto's een NMC, en Chinese bedrijven hebben meestal alleen een NMC (of variaties daarop) in hun dure segment auto's. LFP duikt juist op als goedkoper alternatief maar niet elke fabrikant is even snel in het aanpassen hierop.

Wat wel een belangrijk verschil is tussen accu's zoals in auto's en in andere toepassingen is dat qua veiligheid er veel meer werk zit in de behuizing en het batterij management. Vooral de Chinese test is behoorlijk extreem. De veiligheid moet opgelost worden door het totale accu pakket en fabrikanten kunnen diverse ontwerpen gebruiken om dit te bereiken; dus niet alleen door te kiezen voor andere cellen maar ook interne compartimenten, zekeringen, temperatuur regelingen, etc. Ook is het BMS in een auto heel wat stappen geavanceerder dan wat ik in andere sectoren tegenkom.

Voor een thuisaccu bijvoorbeeld is een LFP naar mijn gevoel wel een must. Voor een auto kijk ik qua gevoel liever naar de ervaring van een auto fabrikant en of ze ook op de Chinese markt verkopen (en dus de Chinese tests moesten doorstaan) en minder naar de celtechnologie.

Voor een auto kijk ik qua gevoel liever naar de ervaring van een auto fabrikant en of ze ook op de Chinese markt verkopen (en dus de Chinese tests moesten doorstaan) en minder naar de celtechnologie.
Klein beetje offtopic, maar zeg je hiermee ook dat je als je een EV zoekt je misschien een betere koop doet met een Chinees qua accu technologie?

Klein beetje offtopic, maar zeg je hiermee ook dat je als je een EV zoekt je misschien een betere koop doet met een Chinees qua accu technologie?
Of een semi-Chinees, zoals bv een Mercedes CLA. Het is niet altijd veel beter, maar ook zeker niet slechter - in algemene termen gesproken.

Terug
Bovenaan