Accuproblemen Nissan Leaf

Wel het trage laden, geen actieve koeling en het gebrek aan ChaDeMo laders maakt dat een Leaf eigenlijk totaal niet geschikt is voor lange reizen te doen.

Momenteel zit in in de laatste dagen van de 5 weken die ik met een Leaf e+ rondrij, en tegen beter weten in heb ik er toch een lange trip mee gedaan, een bedrijfsbezoek in Normandië, 2x 375km op een dag.

Het kan, maar aangenaam kan je het zeker niet noemen.

Los van het snelladen. het grootste probleem van de leaf is dat ze geen actieve koelling hebben. Ja snelladen heeft een negatief effect op de accuduur, feit. Maar er zijn genoeg auto's die vaak aan de snellader hangen met hogere kilometerstanden. Ook zonder snelladen heeft een accu gewoon vloestof koelling nodig.
Ik heb een plug-in hybride gehad die max 1-fase 3,6 Kw kon laden en die werd ook gewoon al te warm zonder koelling en daarom heeft mercedes het accu pakket vloeistof gekoeld gemaakt. Nu hebben wij een EV die niet eens kan snelladen maar LG (fabriekant van de accu) vereist ook gewoon actieve koelling omdat dit ander funest is voor de accu kwaliteit.

De leaf heeft gewoon in de basis een structurele fout gemaakt wat betreft accu management. Niet snelladen en rustig rijden zal allicht uitstel van het probleem zijn. Hier op het forum zit nog iemand met een leaf, 1e eigenaar, accu ook van overleden terwijl hij volgens mij zelden aan de snellader heeft gezeten met nog geen 100.000 km op de teller.

Tja ik heb de afgelopen weken gereden met de Leaf zoals ik met een verbrandingsmotor zou rijden. Gewoon 120-130 op autosnelweg, snelladen als het nodig is, airco of verwarming gewoon op automatisch,...

En op gebied van range gaat het eigenlijk best goed, de batterij is ook nog nooit echt warm gelopen volgens het dashboard, maar het laden gaat door gebrek aan koeling/bms echt wel verschrikkelijk traag.

Aan een gewoon laadpunt kost het al 9,5u om van 45% naar vol te gaan. De snellader? Dan laadt hij uiteindelijk tegen 32kWh op een autosnelwegparking waar 8 snelladers staan en er geen enkele van in gebruik is. Van 43% naar 79% in 30 min.

Voor de trip naar Normandië en terug op 1 dag ben om 3u vertrokken met een volle batterij. Aan het eerste tankstation na de grens koffie gaan drinken terwijl ik aan het snelladen was, nog wat verder ontbijtje gegeten en snelladen, en op de laatste snelwegparking voor mijn bestemming nog een toiletstop en eventjes bijladen.

Op mijn bestemming waren alle 11 laadpalen (22auto's) volzet, maar gelukkig mocht ik bij het bedrijf ernaast gaan laden. Helaas is een tussenstop van dik 6u niet genoeg om de Leaf op 80% te krijgen dus in de terugrit terug regelmatig snelladen en een dutje gedaan in de auto.

En dan is laden met de ChaDeMo aansluiting nog niet altijd vanzelfsprekend.

En dit alles gaat dan vast een aanslag zijn op de levensduur van de batterij. Verder snap ik dat je graag met je Leaf rijdt, opzich een prima rijdende auto, maar deze heeft voor mij persoonlijk wel enkele ergonomische missers:
De armsteun in de midden staat te hoog, wat zorgt voor een iets of wat onhandige zithouding, en bij het in den uitstappen knal ik steeds met mijn knie tegen de stuurkolom.
In het model waar ik nu mee rij zit al een in diepte verstelbare stuurkolom dus op dat gebied kan ik prima zitten, maar voor in en uit te stappen komt die te laag. Dit terwijl het stuur in de hoogste stand staat en de stoel in de laagste. Bij geen enkele andere auto in de laatste 10 jaar heb ik dit voorgehad.

Enkele puntjes die het jammer maken, want verder vind ik de Leaf best wel leuk, een gewone EV hatchback, geen dikke SUV toestanden, voldoende binnenruimte,...

Accus gaan sowieso maar tot 80% degradatie. Daarna kakt het allemaal heel snel in. Leaf heeft daar gewoon meer last van omdat de temperatuur huishouding niet op peil is.

Zelfs dan, economische levensduur....daarna is het gewoon tijd om een nieuwe te kopen.
Wat dat betreft kun je beter gewoon een klein zuinig verbrandingsmotortje hebben van een jaar of 8 oud.

@Nico GTR 80% degradatie, of 80% State of Health? Die Japanse Leaf, daar van was de SoH 77% en bij 320.000km was het afgelopen. Ruim 18 accucellen waren gezwollen, juist die accucellen welke het warmste worden door snelladen.

Ik denk dat die Japanner nog geluk had heeft: want maximumsnelheid daarzo, is iets van 80km/u? Dus hij toonde ook telkens een hoog rijbereik, ondanks de flinke accudegradatie. Als hij niet 7x in 2 dagen tijd snelgeladen had, dan zou het accupakket misschien niet de geest begeven hebben.

Zelfs kijk ik uit naar kleinere EV's: een brandstof auto komt er bij mij niet meer in, want ook daar wordt ik onrustig van. Een schakelbak welke al bij 120.000km, merkbaar slechter schakelt. Dat is een van de redenen, waarom ik de Celerio ingeruild heb. Het rijden moet ook een beetje leuk blijven.

Laatst bewerkt door een moderator:
Verbaasd mij dan wel weer, dat het accupakket van die plugin hybride so warm wordt van 3.6kW laden? Daar heeft de Leaf echt geen last van.

ja dat denk je, als ik de 48V bladblazer accu aan de lader leg word die zelfs al behoorlijk warm na een half uur. Wat denk je van een auto waar veel meer vermogen ingepompt word? Ook een plug-in met 3,6 Kw word behoorlijk warm zonder koeling en daarom vloeistof gekoeld om maar zo constant mogelijk te houden. Dat doen ze niet voor de lol. :) Hoe constanter de temperatuur hoe beter. Jou leaf accu word behoorlijk warm met laden, ook met 'gewoon' AC laden. Niet zo wam dat hij het laadproces af knijpt maar echt wel behoorlijk warm. En zoals gezegd; fluctuatie van temperatuur is funest voor een accu. Daarom is de uitvoering van passieve koelling een bijzondere keuze. Zeker voor een japans merk. zelfs een elektrische smart heeft gewoon een vloeistofgekoeld pakketje.

een brandstof auto komt er bij mij niet meer in, want ook daar wordt ik onrustig van. Een schakelbak welke al bij 120.000km, merkbaar slechter schakelt. Dat is een van de redenen, waarom ik de Celerio ingeruild heb. Het rijden moet ook een beetje leuk blijven.

De leaf (net als vele andere EV's) zijn nog pioniers. vollop in ontwikkeling. zeker in de tijden van de leaf 1 en 2. De techniek gaat razend snel en de kwaliteit steeds beter (en betaalbaarder) De brandstofauto is behoorlijk uitontwikkeld qua techniek. Die celerio gaat de leaf overleven vrees ik...

Wij hebben nu een kleine EV als 2e auto, prima. maar als hoofdauto rij ik gewoon liever op benzine en de opvolger daarvan word ook gewoon weer benzine. Het rijd wel prettig een EV, dat zeker. maar zoveel onzekerheden qua techniek, overheid en restwaardes... Ik wacht nog wel een tijd.

Laatst bewerkt:
Degradatie. SoH is een waarde waar je niet vanuit kunt gaan. Je hebt daar teveel variabelen in. Pure capaciteit en daar 80% van. Daar zit het einde van je accu.

Vanaf daar is niet meer te voorspellen hoe de veroudering loopt. Ergo is het een van de redenen dat het lastig is om zo'n ding particulier te kopen. Je weet niet hoe de historie is geweest. Anderzijds moet je hem wel gewoon gebruiken toch. Die auto staat jou ter dienst, niet andersom.

Een ding is voor mij wel duidelijk: een Nissan wordt het waarschijnlijk niet meer, mocht ik besluiten de auto in te ruilen.

een Nissan van toen is ook niet meer de Nissan van nu. Maar begrijp het onderbuik gevoel wel hoor. Gevoelsmatig hebben de Koreanen op EV echt goed voor elkaar inderdaad.
Alleen jammer dat de trein naar Oostenrijk zo duur is en onpraktisch, want dan moet er 5x overgestapt worden.

gaat gewoon rechtstreeks elke dag, uiteraard wel afhankelijk waar je op stapt. Recreatief gezien is het een aanrader. Relaxed en comfortabel. Zakelijk gezien niet want dat ding heeft om de have klap forse vertraging.

De enige hoop voor de Leaf is @muxsan die is een aftermarket accupakket van 45kWh aan het ontwikkelen, welke voorzien zal zijn van koeling. Het is alleen niet duidelijk op welke manier hij dit wilt doen. Echter zo'n aftermarket accupakket is enkel interessant, als de prijs onder de € 10.000 blijft. Althans vind ik persoonlijk dan.

misschien een refurbished of iets, dat een ruil systeem (oude inleveren) refurbished terug je wel onder de 10.000 euro kan komen. Maar met een restwaarde van nu 14.000 euro is dat al amper intersant. Dan beter inruilen voor 14K en voor 24K een nieuwe EV kopen. Ben zeker geen tesla fan, maar voor 24K pak je binnenkort een prima model 3 op met niet al te veel kilometers en een bewezen kwaliteit , in ieder geval wat betreft het EV gedeelte. Ook een model 3 heb je onder de 24K met weinig kilometers. En zo genoeg andere voorbeelden

Dat is wat ik eigenlijk ook wel zou willen doen: alleen als ik dat nu zou doen, dan moet ik circa de helft van de SEPP subsidie terugbetalen. Voorlopig heb ik sowieso niet het geld, want dat zit allemaal in deposito's met 4% rente hehe.

Ken de SEPP regels niet exact, maar als je een nieuwe EV weer koopt hoef je die eerder ontvangen SEPP subsidie toch niet terug te betalen?

Maar als ik nu was zou ik gewoon nog rustig door karren. Nu is de leaf goed, inruilen kost alleen maar veel geld. De occasionmarkt ziet er over een jaar of 2 heel anders uit als je echt per se een EV weer wil hebben. Vrees alleen wel voor de restwaarde van de leaf. Maar niets is zo onduidelijk als de EV markt. (kijk maar naar de leaf) Niemand weet hoe we er over 2 jaar voor staan.

Laatst bewerkt:
Ken de SEPP regels niet exact, maar als je een nieuwe EV weer koopt hoef je die eerder ontvangen SEPP subsidie toch niet terug te betalen?

Maar als ik nu was zou ik gewoon nog rustig door karren. Nu is de leaf goed, inruilen kost alleen maar veel geld. De occasionmarkt ziet er over een jaar of 2 heel anders uit als je echt per se een EV weer wil hebben. Vrees alleen wel voor de restwaarde van de leaf. Maar niets is zo onduidelijk als de EV markt. (kijk maar naar de leaf) Niemand weet hoe we er over 2 jaar voor staan.
Dit is feitelijk mijn tweede ( Leaf ) EV: dus ik heb al gebruik gemaakt van die regeling en stel, je koopt een tweedehands Tesla Model 3. Zo duur zijn inderdaad niet meer.... net even gekeken, met een km-stand van plusminus 100.000km kost een model 3 uit 2020 € 22.000

Dan kan ik er wel vanuit gaan dat ik ruim € 10.000 nog bij zou mogen leggen, want met de vorige Leaf ervaarde ik al dat de ene verkoper € 7000 inruil bood en de andere € 10.000 inruil. Daarom dat ik die strijd met de Nissan dealer tot het uiterste gevoerd heb, waarmee ik nu eigenlijk een Leaf heb waarvan het accupakket in goede staat verkeert.

Restwaarde is een dingetje.... weet je daar denk ik te vaak en teveel over na. Maar wat je dan eigenlijk het beste zou kunnen doen, is gewoon jaartje zonder auto. Maja dat ga ik toch niet doen, dus wie weet ga ik de Leaf volledig afschrijven. Als blijkt dat hij over een paar jaar niets meer waard is.

PS die Tesla's komen sowieso niet voor SEPP in aanmerking en ik krijg al de kriebels, als ik diverse reviews lees bij de verkopende partij. Dat kopers al direct na aankoop problemen ervaarde.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tjah, elke auto schrijft af. De 1 wat meer dan de ander. Iemand in mijn omgeving met zo'n tesla model 3 (prive gekocht) was er ook stellig van overtuig dat die heel gewild zou zijn over een paar jaar. Nu wil hij eigenlijk wat anders maar raakt hem aan de straatstenen niet kwijt. Inruilbedragen van 16K voor een fris ding. Hij hoopte een paar geleden dat de Model 3 over een paar jaar 25K minimaal zou opbrengen. Mooi 9000 er naast. De EV markt is grillig. Geen auto is altijd goedkoper maar anders gewoon een wat ouder compact ding met airco, daar schrijf je amper wat op af. Onze vorige up voor 11500 aangeschaft (nieuw), 5 jaar later en 80.000 km verder nog 10000 opgebracht.

Alles wat relatief jong is, en zeker een EV schrijft gewoon gigantisch af. En dat zal de komende jaren wel zo blijven

. Want met € 0,045 per km aan stroom, heb ik momenteel een stuk minder kosten voor de auto dan voorheen. Toegeven het geld is wel al uitgegeven...
Dat gaat natuurlijk enkel op als de batterij betrouwbaar is en dat blijkt bij de Leaf niet het geval te zijn. Tel er 15.000€ voor een nieuwe batterij bij en je winst is eraan.

Dat gaat natuurlijk enkel op als de batterij betrouwbaar is en dat blijkt bij de Leaf niet het geval te zijn. Tel er 15.000€ voor een nieuwe batterij bij en je winst is eraan.

tel daar de afschrijving bij op

Financieel is het gewoon niet heel aantrekkelijk als je kijkt wat ze doormaken qua afschrijving , MRB, verzekering premie, etc.. Zeker bij auto's uit het C e D segment en als je niet al te veel kilometers maakt is benzine onder aan de streep altijd goedkoper. Voordeel van EV is wel dat je altijd een fijne 'automaat' hebt, gelijk koppel, lekker soepel , en dat is ook wat waard.

tel daar de afschrijving bij op

Financieel is het gewoon niet heel aantrekkelijk als je kijkt wat ze doormaken qua afschrijving , MRB, verzekering premie, etc.. Zeker bij auto's uit het C e D segment en als je niet al te veel kilometers maakt is benzine onder aan de streep altijd goedkoper. Voordeel van EV is wel dat je altijd een fijne 'automaat' hebt, gelijk koppel, lekker soepel , en dat is ook wat waard.

Feit, de Leaf is een heel goed rijdende auto, daar kan ik niets op aanmerken, maar de voordelen wegen niet op tegenover de nadelen.

In de eerste weken van mijn testperiode reed ik vooral van thuis naar kantoor, en dan voldoet deze meer dan prima. Echter van zodra ik terug ik terug van bouwplaats naar bouwplaats aan het rijden was voor mijn werk zat ik 3x per week aan de snellader. Aangezien ik ook vaak 's nachts moest gaan kijken had de Leaf simpelweg nooit de tijd om deftig opgeladen te geraken. Als ik het verhaal hier lees zou dat betekenen dat ik de auto aan het slopen ben.

moet ik dan boos op @BartF7P worden? Wanneer ik jouw leaseauto koop ( is een lease toch ) en die blijkt door jouw normale rijstijl ook zo'n problematisch accupakket te hebben?
Het gaat om een gekochte auto. Mijn werkgever koopt auto's en laat ze 10 jaar meegaan. Aangezien ze ze in loten aankopen zijn ze uiteraard een stuk goedkoper. Veel voertuigen worden bij ons aangepast aan de noden (lampen inbouwen, meetinstrumenten,...) en een leasingfirma ziet nu eenmaal niet graag gaten in hun auto's.

Echter hebben ze anno 2023 besloten dat al onze nieuwe auto's elektrisch moeten worden, en de Leaf was het voordeligste. Aangezien ik intern van job veranderd ben heb ik de kofferuimte van de Ford Tourneo niet meer nodig, en kwam het idee van mij een Leaf te geven, zodat de Ford naar iemand anders door kan gaan.

Enkel past de Leaf totaal niet bij mijn gebruiksprofiel, ongetwijfeld dat die wel werkt voor mensen die enkel tussen 7 en 18u werken.

Ongetwijfeld bestaan er EV's die wel bij mij passen, maar dat zal niet voor direct zijn.

Moet je dan boos zijn op mensen die zo met hun auto omgaan? Nee, die auto is een werkinstrument en moet vooral dienen om het werk zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Nu eerlijk gezegd hou ik er niet van om een ex-bedrijfsauto te kopen, tenzij ik weet wie ermee gereden heeft en hoe het ding onderhouden is.

Privé zou de Leaf voldoen, dan zou die ook vrijwel nooit aan de snellader moeten, maar ik durf mijn eigen geld er niet in te stoppen. Onze Captur op benzine is duurder in gebruik en minder vlot maar heel veel gekke onvoorspelbare dingen kan je daar niet aan voorhebben.

Feit, de Leaf is een heel goed rijdende auto, daar kan ik niets op aanmerken, maar de voordelen wegen niet op tegenover de nadelen.

In de eerste weken van mijn testperiode reed ik vooral van thuis naar kantoor, en dan voldoet deze meer dan prima. Echter van zodra ik terug ik terug van bouwplaats naar bouwplaats aan het rijden was voor mijn werk zat ik 3x per week aan de snellader. Aangezien ik ook vaak 's nachts moest gaan kijken had de Leaf simpelweg nooit de tijd om deftig opgeladen te geraken. Als ik het verhaal hier lees zou dat betekenen dat ik de auto aan het slopen ben.

Het gaat om een gekochte auto. Mijn werkgever koopt auto's en laat ze 10 jaar meegaan.
Is dat ook de bedoeling voor de Leaf's? Want ze kunnen zeker weten meer dan 10 jaar mee gaan, alleen als buiten de garantie die accupakketen kapot gaan. Dan wordt het een duur grapje voor je werkgever. De meeste bedrijven leasen zo'n auto vijf jaar en dan gaat ie terug naar de leasemaatschappij.

Na 10 jaar heeft die auto ook de nodige degradatie: mijn auto heeft nu na 5 jaar circa 10% degradatie, hoe dat over 5 jaar uit ziet? Als de auto 10 jaar oud is, dat is een mysterie. Want de grootste degradatie heb je de eerste paar jaar, daarna gaat het een stuk langzamer.

Is dat ook de bedoeling voor de Leaf's? Want ze kunnen zeker weten meer dan 10 jaar mee gaan, alleen als buiten de garantie die accupakketen kapot gaan. Dan wordt het een duur grapje voor je werkgever. De meeste bedrijven leasen zo'n auto vijf jaar en dan gaat ie terug naar de leasemaatschappij.

Na 10 jaar heeft die auto ook de nodige degradatie: mijn auto heeft nu na 5 jaar circa 10% degradatie, hoe dat over 5 jaar uit ziet? Als de auto 10 jaar oud is, dat is een mysterie. Want de grootste degradatie heb je de eerste paar jaar, daarna gaat het een stuk langzamer.
Dat is inderdaad ook het geval voor de Leaf.

Dat is het grote nadeel van onze werkwijze, we kopen geen auto's op maat van de gebruiker, maar gewoon een "one size fits all".

Ik heb hetzelfde probleem. 202.000 km gereden en dezelfde foutmelding.
Helaas staat de auto al 5 weken bij de dealer want ze komen er niet uit.
Mijn actieradius is in de winter echter nog maar 110 km, dus ik denk dat mijn accu ook overleden is.

Op het hoofdkantoor van Nissan Amerika is prima dit gebeurd: terwijl de Leaf aan snellader hing, is het accupakket in brand gevlogen. Nissan houdt dit natuurlijk ook stil, want ze hebben al genoeg slechte publiciteit gehad. Wie weet over een paar jaar plotseling een terugroepactie, vanwege de accupakketen.
De 2e in korte tijd in de USA. Hier zijn beelden van.

Op het hoofdkantoor van Nissan Amerika is prima dit gebeurd: terwijl de Leaf aan snellader hing, is het accupakket in brand gevlogen. Nissan houdt dit natuurlijk ook stil, want ze hebben al genoeg slechte publiciteit gehad. Wie weet over een paar jaar plotseling een terugroepactie, vanwege de accupakketen.

De tijd zal het leren.

check de tijd zal het leren inderdaad

Terug
Bovenaan