Accutests voor hogevolt/aandrijfbatterij zijn niet altijd betrouwbaar.

Vorq

Kilometervreter
Ik zag een leuk filmpje van Bright:

Samenvatting: de helft van zes accutests (2 snel, 2 duur, 2 algemeen) geven in dit voorbeeld een gezondheid (SOH) van boven de 90% bij een Nissan Leaf die praktische en grote problemen heeft aan de accu (eigenaar merkt het bij het laden en twee tests geven een waarschuwing). Zelfs de Nissan dealer is 'blind' voor het probleem tijdens een test met doel op inruil.

Ik zag laatst een youtube fimpje waar de mannen van carrec een interview deden met een deskundige op accu gebied. Er komt blijkbaar een nieuwe standaard die mer de korte meting binnen de 3 procent nauwkeurig moet zijn.

Nu is dat 10 procent. Dus een geteste accu van 80% kan als 90 uit de test komen (jippie) maar ook als 70% (dat verkoopt niet).

Goed dat hier aandacht voor is. Dit onderwerp vraagt ook om nuance. Ik heb mijn vorige electrische auto (tesla model 3) ingeruild na 6 jaar en 120.000 kilometer. Volgens het dashboard / zelftest was de accu gezond, dwz in lijn met leeftijd en kilometerstand en dat was ook zo: prima auto, goed mee te rijden. De accu was echter niet als nieuw: de actieradius was wel duidelijk afgenomen met zo'n 20%. Je moet "gezond" en "als nieuw" niet door elkaar halen.

Euro7 auto's krijgen gewoon een gestandaardiseerde meting en die kan je op je scherm in de auto aflezen. Geen discussies meer over garantie of bij het kopen van een gebruikte auto.

ik voel hier gesjoemel van fabrikanten aankomen :LOL:
Dat valt wel mee. De nauwkeurigheid van die waarde wordt getest in de typegoedkeuring, en op grote schaal afwijkingen worden door het Euro7 OBM systeem ontdekt (er wordt data verzameld en op vloot niveau (en geanonimiseerd) ontvangen door de EU om zo de fabrikanten in de gaten te kunnen houden).

Terug
Bovenaan