Achterruit verwarming BMW 3-serie Touring F31 ineens gestopt

Kornel 9782293

Net ingestapt
Opeens deed de achterruitverwarming van mijn BMW F31 uit 2013 het niet meer (geen lampjes of foutmeldingen), mijn BMW mannetje heeft al wat uurtjes gestopt in fout codes uitlezen en doormeten van de elektronica, niets gevonden. Op een gegeven moment tijdens de operatie werd de ruit toch weer warm, alles terug gebouwd, en toen deed ie het toch niet meer. Zijn inschatting is dat het raam vervangen moet worden (geen lekkere elektrische aansluiting), maar hij kan geen garantie geven dat het dan werkt en heeft dat ook nog nooit gedaan want dit heeft hij niet eerder gezien en hij doet BMW al wat jaren. Klinkt dit voor iemand bekend of een tip? Was eigenlijk niet van plan nog veel geld in mijn auto te stoppen maar in de volgende winter zonder achterruitverwarming is ook geen optie.

Meest recente foutcodes mogelijk gerelateerd:

B7F85B (draadbreuk FM1) - ik weet dat de antenne verwerkt is in de achterruit, dus zou goed gerelateerd kunnen zijn (radio doet het prima)
8048C1 (relais achterruit onderbroken of kortsluiting naar plus) - dit is hem, maar hij kon dus niets vinden tot aan het raam zelf
801206 (aanjagereindtrap afwijkende spanning) - zie niet meteen een link, maar is de meest recente foutmelding

klinkt als een slechte verbinding inderdaad. meten = weten? je kunt de bedraging toch gewoon doormeten met schema's?

eerste wat ik zou checken is de bedrading van het schanierpunt van de achterklep en apart te openen achterruit.

maar als je er echt geen geld meer in wil steken (neem aan dat je dus de auto tzt wil verkopen) , wat is dan het probleem van het hebben van geen achterruit verwarming in de winter? even met een goede de-icer spray er op voor die paar keer.

Zoals AsconaGT zegt, bedrading op scharnierpunt. Kan zijn dat die door het openen en sluiten in de afgelopen 13 jaar doorgesleten is. Maar niet zichtbaar. Er is een kabel die vanuit de carrosserie (zoals gezegd) op het scharnierpunt stroom etc geeft aan de functie in de klep. Dat stukje kabelboom kan 'uitrekken' waarmee je een draadbreuk krijgt. Heb hetzelfde gehad bij een E61. Soms werkt het, soms niet. Geen peil op te trekken. Pas bij openmaken van de mantel van de draadboom werd zichtbaar dat enkele afzonderlijke draden door waren. Opnieuw solderen was de bushfix - beste is nieuwe kabelboom. Dat uiteindelijk ook gedaan. Kabelboom zelf valt mee, ergens tussen de 75 en 100 Euro, arbeid is een dure omdat er veel tijd in gaat zitten. En het een beste friemeljob is. Succes iig

Probeer met een 12v gloeilampje of multimeter te zien wanneer het wel/niet werkt, dat gaat wat vlotter dan warmte voelen. Er zijn volgens mij meerdere antenne's in de achterruit en in het haaievinnetje, afhankelijk van de ontvangststerkte wordt er gewisseld, dus een werkende FM ontvangst betekent niet alles.

houwtje touwtje kan je voorlopig nog proberen gewoon uit de sigarettenplug (zit vaak ook in de kofferbak) of verlichtingsunit te voeden. Zo zou je ook de stekkeraanlsluiting/kabel kunnen testen.

Terug
Bovenaan