achterschokdemper

ThaVerbV6

Net ingestapt
Goedemorgen,

Ik probeer de achterschokdempers te vervangen.
Nu loop ik tegen een probleem aan dat ik de moeren op schokdemperstangen niet los kan krijgen. Ook geprobeerd met een bankschroef maar de stang blijft meedraaien.
Nu kwam ik op internet but doppen tegen speciaal voor het tegenhouden van deze stangen. Alleen zijn het verschillende maten. Welke maat moet ik hebben?

Het gaat om een 307 1.6 16v uit 2002

ThaVerbV6 zei:
Goedemorgen,

Ik probeer de achterschokdempers te vervangen.
Nu loop ik tegen een probleem aan dat ik de moeren op schokdemperstangen niet los kan krijgen. Ook geprobeerd met een bankschroef maar de stang blijft meedraaien.
Nu kwam ik op internet but doppen tegen speciaal voor het tegenhouden van deze stangen. Alleen zijn het verschillende maten. Welke maat moet ik hebben?

Het gaat om een 307 1.6 16v uit 2002

Gaat het om een schokbreker met de veer er omheen? In dat geval snel ermee ophouden voor je ernstig gewond raakt...

De benodigde maat weet ik niet (opmeten met een schuifmaat of op zicht bepalen door een rolmaat erlangs te houden), maar wel dat het niet uitmaakt of je een dop-, ring- of steeksleutel gebruikt. Zolang de schokbrekerstang mee blijft draaien, krijg je 'm met geen enkele sleutel los.

De schroefveren heb je al verwijderd, als ik je beschrijving goed heb gelezen ? Zo niet, dan eerst 2 compressie-klemmen (op 180 graden van elkaar verwijderd) op de schroefveren zetten en deze indrukken. Dan krijg je ruimte om de schokbreker omhoog te halen en een steeksleutel onder de los te halen moer te zetten, als er een sleutel-vlak op de stang aanwezig is.

De stang inklemmen in de bankschroef tussen een paar flinke blokken hout (eventueel met ingezaagde V-groeven) voorkomt het meedraaien van de stang/ beschadiging na afloop. Als op de stang een sleutelvlak onder de moer aanwezig is, dan daar natuurlijk een (goed passende, eventueel met behulp van reepjes conserveblik) steeksleutel opzetten.
De moer tevoren op de vlakken van de zeskant, in verschillende richtingen achtereen, inklemmen in de bankschroef kan helpen om de verbinding (met roest of misschien wel met loctite) te lossen. Is dit nog niet voldoende dan moeten er kruipolie en een gasbrander aan te pas komen.
Zit de schokdemper toch nog aan de auto dan is het werken met een gasbrander lastig/ gevaarlijk. Dan rest nog slechts het (voorzichtig, om de draad op de stang niet te beschadigen) wegzagen van een of meer punten van de zeskant-moer. Daarna komt deze dan altijd los, maar moet je wel een nieuwe moer aanschaffen.

Niet TE moeilijk gaan doen.....
Een 307 heeft voorzover mij bekend dempers met aan 2 kanten een oog en die moet je met gewoon standaard, wel passend, gereedschap losmaken.
Is er toch een stang met schroefdraadeind, dan heeft die w.s. een Torx gat om hem tegen te houden en dan moet je even wat passen met een torx setje.

Terug
Bovenaan