Advies aankoop stationwagen 13/15k

colindust f3773040

Net ingestapt
Dag iedereen,

Ik heb zelf nu een Volvo V40 uit 2004, maar met 350k op de teller, ben ik opzoek naar iets nieuws. Kunnen jullie me helpen met advies / jullie ervaringen?

*Ik rij gemiddeld 30000km per jaar, en zou met met een nieuwe auto graag 5 jaar willen doen, dus 150000 erbij.

*Veel laadruimte. Voor mijn werk als camera man moet ik veel spullen meenemen, maar ik wil ook de mogelijkheid houden om 4 mensen mee te kunnen nemen.

*Ik zou graag een automaat willen.

*Ik bel veel in de auto en net dat ik Apple carplay wel heel fijn vind om erbij te hebben. (Heb nu een scherm ingebouwd in de V40)

*Als het budget het toelaat idealiter km stand 100/120k

*Idealiter wat zuiniger dan de Volvo V40, ik ben nu gemiddeld 1/10 gewend haha.

Eerst had ik de Ford focus wagon op het oog, maar ik hoor dat de ecoboost motor niet zo verstandig is. De Renault Megane 1.3 Bose lijkt me ook interessant.

Ben ook wel benieuwd naar jullie mening over SUV's. Hoor daar ook verschillende kanten over.

Dank alvast! :)

Opel Astra
Astra
9afa7dae-f15c-4dea-9609-7f5eee02368d.webp

Mwah ik heb gegokt op zon 1 liter mhev focus. Maar een Octavia is natuurlijk top qua bagageruimte. En volgens mij is de 1.0 tsi zuinig en aardig betrouwbaar

Ecoboost is na 2018 prima.
Ik dacht eerst, V40 is vrij krap, was die nu ruim genoeg? Maar 2004 is nog station, ik dacht even aan het hatchback model vanaf 2012 blijkbaar.

Een stationwagen is over het algemeen lichter, zuiniger, ruimer en voordeliger dan een SUV.
Kijk ook eens naar een Seat Leon. Die komt technisch overeen met de Volkswagen Golf en de Skoda Octavia maar is vaak net iets voordeliger te vinden.
Zo’n 1.0 TSI moet je op de snelweg zelfs de 1:20 mee kunnen halen.

*Veel laadruimte. Voor mijn werk als camera man moet ik veel spullen meenemen, maar ik wil ook de mogelijkheid houden om 4 mensen mee te kunnen nemen.

Als ik aan een auto denk met veel praktische laadruimte dan denk ik toch aan een station meer dan SUV. Ihb Volvo V70, Mercedes station, Passat, Skoda superb. Waarbij ik van deze vind dat de V70 de beste stoelen heeft. Een 2.4 liter turboloos exemplaar met 200k op de teller kan nog 5 jaar mee. Zwak punt is de automaat. Maar ik zou de andere ook overwegen.

*Ik zou graag een automaat willen.

Als ik aan een automaat denk dan denk ik aan de bmw 8 zf automaat. Echt briljant schakelt zoals ik zelf zou schakelen en bijna onmerkbaar. 2.0i motoren in combinatie met die automaat zijn ook zuinig en betrouwbaar zeker als het een station is. Jarenlang probleemloos X1 gereden maar die is niet zo ruim en praktisch als een V70.

Ik zou niet teveel fixeren op km stand want helaas is het aantal auto's dat na 120km een complete motorrevisie moet hebben niet op een hand te tellen. Wat voor motor is het? Wie is de fabrikant? Hoe was het onderhoud? en alle motoren met natte distribitieriem zou ik ruchsichlös laten staan. Liever een distributie ketting en aantoonbaar onderhoud. En ja japanse makelijk is dikwijls betrouwbaarder.

*Idealiter wat zuiniger dan de Volvo V40, ik ben nu gemiddeld 1/10 gewend haha.

Zuiniger motoren gaat vaak samen met meer techniek. Ingewikkelder techniek en dat maakt motoren soms kwetsbaar. Turbo's zijn vaak een element van kwetsbaarheid maar ze zijn wel essentieel om meer vermogen uit een kleiner slagvolume te halen. Ik ben niet overtuigd van de betrouwbaarheid van motoren met een klein slagvolume "there's no substitute for cubic inches". Oudere 1.6 vierkleppers van Renault zijn wel goed naar mijn ervaring. Gaan ontzettend lang mee met weinig kosten. Mijn Megane reed in de praktijk 1:14/1:15

*Ben ook wel benieuwd naar jullie mening over SUV's. Hoor daar ook verschillende kanten over.

Een SUV heeft een hogere koets waardoor het zwaartepunt hoger boven de grond is. Om extra body roll te in bochten tegen te gaan worden ze stugger geveerd dan vergelijkbare stations. Dat kan oncomfortabel zijn. Daar tegenover staat dat je soms wat meer overzicht hebt in het verkeer dat is wel lekker. Het verbruik is hoger dan dat van een vergelijkbare station. Zeg grofweg 10%-15% of zo. De instap in de auto kan wel makkelijker zijn. Een suv is met mijn ervaring een optie maar niet persé mijn voorkeur.

Laatste tip is beperk je tot garages en handelaren in de buurt en houdt een brede blik. Als je dichtbij koopt kun je makkelijker even terug gaan als je een vraag hebt.

Vanaf 16k vraagprijs inderdaad.

Maar je kunt ook de non-hybrid kopen. Die een paar duizend euro goedkoper. Wel veel minder verkocht met automaat.
En nog twee

Als je handgeschakeld (toch) niet erg vindt is de keuze wel aanzienlijk groter.

Ik heb naar volle tevredenheid enkele tijd een Kia Niro gereden, een crossover/compacte stationwagen.
Ik was onder de indruk van de kwaliteit die Kia tegenwoordig biedt die zelfs nog iets beter is dan de concurrentie.
Misschien is dus een Kia Ceed een optie om wellicht te overwegen.

Ik heb zelf nu een Volvo V40 uit 2004, maar met 350k op de teller, ben ik opzoek naar iets nieuws. Kunnen jullie me helpen met advies / jullie ervaringen?

...

Je hebt die V40 flink lang doorgereden - je bent dus niet bang voor hogere kilometerstanden? Waarom zou je je nieuwe auto bij 170.000km weer weg willen doen?

Als je toch niet bang bent van hogere kilometerstanden, dan zou je een Toyota Corolla kunnen overwegen. Die zijn extreem betrouwbaar, zuinig, ruim en voorzien van Carplay. Omdat ze zo goed zijn zijn ze wel relatief duur en kom je voor 15k dus uit bij een exemplaar waar al 200.000km op staat. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn.
Deze heeft twee nieuwe logo's nodig maar wel een prachtig sluitende onderhoudshistorie:

Ben ook wel benieuwd naar jullie mening over SUV's. Hoor daar ook verschillende kanten over.
Populairder, duurder, onzuiniger, rijden minder goed, wel een praktische instap en een hogere zit. Als een station je wensen kan vervullen zou ik lekker een station zoeken.

Dat vind ik ook een uitstekende suggestie. Je krijgt daar vaak veel auto voor je geld. Modern ontwerp, CarPlay, prima betrouwbaarheid en veel ruimte.

Een stationcar biedt meestal meer ruimte voor minder geld, vergeleken met een suv.
Hebben meestal ook een betere stroomlijn, wat gunstig is voor het verbruik.

De door je genoemde Renault Megane 1.3 TCe is een goede, betrouwbare en comfortabele keus. De techniek is degelijk, ik heb zelf al ruim 6 jaar een Clio uit 2020 met deze motor, tot nu toe geen enkele reparatie of storing gehad, zelfs is er nog geen lampje vervangen. Tot nu toe heeft de auto alleen standaard beurten gehad.

De motor heeft net als bij veel andere merken een kunststof thermostaathuis. Vanaf 2019 is er een verbeterd thermostaathuis gemonteerd van een andere fabrikant.
Ze willen incidenteel wel eens gaan lekken. Voor de rest is het een hele fijne ,krachtige en zuinige motor.

Voor de rest zijn al verschillende andereinteressante stationcars genoemd.

Je rijdt nu een Volvo V40 met drieënhalve ton op de klok. En je rijdt 30.000 km per jaar. Met jouw budget zou mijn keus dan makkelijk zijn: vergeet de middenklassers met grasmaaiermotortjes en trakteer jezelf op een mooie, goed onderhouden V70. Met jouw kilometers, neem een diesel of neem een mooie 5-cilinder benzine en laat er gas inbouwen. Heb je veel meer comfort van dan welke Focus, Mégane of wat dan ook!

Auris of Corolla hybride, dan haal je makkelijk die 150.000 km er bij. Alle anderen zijn gewoon kwalitatief minder goed, hoe vervelend de liefhebbers dat ook vinden.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Ford Focus uit 2019. Wel nog een natte olieriem maar ook een distributieketting. Deze zijn dus zeker betrouwbaar te noemen. 125pk voldoet maar houdt niet over...

Je rijdt nu een Volvo V40 met drieënhalve ton op de klok. En je rijdt 30.000 km per jaar. Met jouw budget zou mijn keus dan makkelijk zijn: vergeet de middenklassers met grasmaaiermotortjes en trakteer jezelf op een mooie, goed onderhouden V70. Met jouw kilometers, neem een diesel of neem een mooie 5-cilinder benzine en laat er gas inbouwen. Heb je veel meer comfort van dan welke Focus, Mégane of wat dan ook!
Ja ik wou het niet zeggen maar ik had dat stemmetje ook in mijn achterhoofd.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Ford Focus uit 2019. Wel nog een natte olieriem maar ook een distributieketting. Deze zijn dus zeker betrouwbaar te noemen. 125pk voldoet maar houdt niet over...
Volgens mij hebben die Ford Focus en die V40 veel gemeen dus is het best een logische keuze. Wel benieuwd naar het slagvolume en of jeturbo (?) nog problemen zal opleveren of niet

Volgens mij hebben die Ford Focus en die V40 veel gemeen dus is het best een logische keuze. Wel benieuwd naar het slagvolume en of jeturbo (?) nog problemen zal opleveren of niet
heb m vorig jaar oktober op 92k gekocht en er staat nu 108k op. Gelijk bij aankoop de distributie en riem laten vervangen(als indirecte korting) en voorlopig doet de auto het heel aardig. Gaat om de 999cc 3-cilinder variant. Had graag een cilinder meer gehad maar dat zat er niet in. Ben ook zeer benieuwd hoe lang de adem gaat worden van de turbo en auto in het algemeen....

heb m vorig jaar oktober op 92k gekocht en er staat nu 108k op. Gelijk bij aankoop de distributie en riem laten vervangen(als indirecte korting) en voorlopig doet de auto het heel aardig. Gaat om de 999cc 3-cilinder variant. Had graag een cilinder meer gehad maar dat zat er niet in. Ben ook zeer benieuwd hoe lang de adem gaat worden van de turbo en auto in het algemeen....
Ik heb één gekocht met 135k en met 195k verkocht. Geen problemen gehad.

De 2004 V40 heeft niks met een 2019 Focus gemeen. Vanaf 1996/1997 tot 2005 had Volvo ook al een V40 in het programma, maar dat was een stationwagon. De V40 van de laatste jaren was een hatchback. Hele andere auto. ;)

2004 V40 (noemt TS) is nog de station toch? En was Volvo toen niet van Ford?
V50 en Focus destijds stonden op hetzelfde platform, V40 station niet dacht ik. Wellicht een motorblok uit die tijd.

Ik rij al 10 jaar in een Mazda 6. Mijn beste auto tot nu toe. Inmiddels staat er 300000km op de teller en ik heb nooit grote reparaties gehad. Auto rijdt ook zuinig 1:15 hoef ik weinig moeite voor te doen. Ik vind het na al die jaren nog steeds een mooie auto.
Mijn advies is dus koop een mazda 6!!

2004 V40 (noemt TS) is nog de station toch? En was Volvo toen niet van Ford?
V50 en Focus destijds stonden op hetzelfde platform, V40 station niet dacht ik. Wellicht een motorblok uit die tijd.
De Volvo V40 uit 2004 deelt het platform en wat techniek met de Mitsubishi Carisma. Werden samen gebouwd in Born.

Het is al een auto van lang geleden, en de techniek heeft zeker niet stil gestaan.
Ga dus vooral rijden. Moderne auto’s rijden vaak opvallend goed, en bij goed onderhoud kunnen ze ook hoge kilometerstanden bereiken.

De Volvo V70 derde generatie vanaf 2007 zijn veel complexer en minder geschikt voor LPG, en zijn van mindere kwaliteit dan de tweede en eerste generatie.
( die inmiddels erg oud zijn)
In de familie hebben we er een uit 2012 gehad. Is wel een fijne en comfortabele kilometervreter, maar ging best veel aan stuk.

In deze prijsklasse is denk ik ook de Dacia Jogger op lpg zeker te overwegen, lpg rijdt voordelig, en de techniek is robuust en degelijk. De auto is ook relatief nieuw, maar zijn alleen handgeschakeld, de hybride benzine met automaat is duurder.

Succes.

Terug
Bovenaan