Advies aanschaf station

othrs 6355601

Net ingestapt
Hoi,

Ik rijd al 5 jaar in mijn toyota yaris 1.3 2010, maar in verband met gezinsuitbreiding zijn wij op zoek naar een stationwagen. Dit zijn onze wensen:

- stationwagen van maximale budget van 15k
- benzine in verband met weinig aantal km per jaar
- km stand liefst max 130k tenzij oude bekend staat om betrouwbaarheid
- voorkeur wat nieuwere bouwjaar

Ik heb zelf het een en ander onderzocht en kwam zelf op drie auto:

- mazda 6 wel wat oudere bouwjaar:

-hyundai i30 1.0, zie bv

-seat leon mk4 1.5, zie bv:

Ik hoor graag hoe jullie denken over bovenstaande drie opties. Of misschien dat jullie betere en betrouwbaardere opties kennen

Van deze 3 zou ik voor de Hyundai gaan. De Mazda is erg fraai maar de kosten kunnen fors zijn als er een keer iets is. Mogelijk dat er ook nog een Octavia is te vinden binnen dat budget? Of wellicht een Focus? Beide fijne auto's.

Ik vraag mij altijd af waar mensen het vandaan halen dat de kosten hoog kunnen zijn van een Mazda. Lees het al jaren, maar heb jaren Mazda gereden en niks was duurder dan de concurrentie.
De Mazda is in dit geval wel een slag groter dan de andere 2.
Renault Megane
49683211-22.jpg

Skoda Octavia
skoda-octavia-combi-1-0-tsi-word-afgeleverd-met-6-maanden-garantie-nieuwe-apk-en-aflevering-beurt-compleet-ger.jpg

Alle drie auto’s staan goed bekend.

(De Hyundai en Seat zijn C segment, dat zijn de Renault Megane en Skoda Octavia ook, de Mazda 6 is groter en D segment.)

De door Frits79 genoemde Renault Megane en en Octavia zijn ook hele goede opties. De Skoda Octavia van dit model kende in het begin veel elektronica problemen, vooral software matig. Ik ga er van uit dat door updates nu wel alles werkt, maar controleer dat (zoals bij elke auto) wel goed. Is wel heel ruim en praktisch.
De Renault Megane staat bekend als goede, comfortabele en betrouwbare auto.

Een goed alternatief voor de Hyundai I30 is de Kia Ceed die veel techniek deelt, maar standaard meer garantie heeft.

Ik heb al bijna 6 jaar een Renault Clio met deze erg fijne, en zeer betrouwbare 1,3 TCe 4 cilindermotor, en tot nu toe geen enkele storing of reparatie gehad.

Ga ook gewoon rijden, en kijk welke auto het beste past bij de wensen.

Ligt er helemaal aan. Voor gewoon gebruik is het prima. Maar als je dagelijks met de kofferbak vol rijdt is het wat krapper.
Je zal er geen ronde record mee verbreken.
Maar voor een gezinsauto genoeg.

Waarom perse een station? wij hadden destijds een Peugeot 307, die was ruim genoeg. Is anders een Clio Estate geen goede optie? staan er genoeg te koop met lage kilometerstanden en ze rijden relatief goedkoop.

De Mazda 6 zou ik zeggen. Niet alleen een mooie auto, maar rij-eigenschappen, en vooral de betrouwbaarheid van de 2.0 liter sky-active kan maar weinig aan tippen. Meerdere Mazda's met deze motor in de familie al jaren, is nooit wat mee.

Laatst bewerkt:
Opel Insignia is in ieder geval heel ruim: https://www.autowereld.nl/opel/insignia-sports-tourer/1-6-turbo-innovation-42850504/details.html

Iets minder ruim maar een Ford Focus 2.0 ecoboost rijdt echt fantastisch: https://www.autowereld.nl/ford/focu...-x-carplay-camera-leder-42826281/details.html

- benzine in verband met weinig aantal km per jaar
Hoe weinig is weinig? Want als verbruik minder uit maakt ivm geringe kilometers:
De Skoda Superb combi is een van de ruimste en met zo'n 3.6 V6 ook nog eens meer dan capabel. Als je niet meer dan 5dkm per jaar rijdt is het misschien nog wel te doen.

Binnen je budget staan er al een paar Toyota Corolla Sportstourer 1.8 hybride uit 2019 op Marktplaats. Een witte met 196dkm voor 13K en een mooie rode met 179dkm voor 15K. Wat meer kilometers dan je voor ogen had máár met fabrieksgarantie tot 10 jaar of 200.000km heb je nog enige tijd zekerheid.

Allen dank voor het meedenken. Nog een vraagje over stations met 1.0 motor, is dat voldoende voor een stationwagen?
De 1.0 TSI heeft hetzelfde vermogen en veel meer koppel dan de 2.0 in de Golf 4 variant. Dat was toen het zwaarste benzineblok en die auto weegt hetzelfde of meer als een Golf 7/Octavia/Leon met de 1.0.

De 1.0 TSI heeft hetzelfde vermogen en veel meer koppel dan de 2.0 in de Golf 4 variant. Dat was toen het zwaarste benzineblok en die auto weegt hetzelfde of meer als een Golf 7/Octavia/Leon met de 1.0.
Maar dat specifieke geval wordt binnen volkswagen kringen niet voor niets "two point slow" genoemd. Menig 1.6 uit die tijd rende rondjes rond die 2.0 achtklepper van VW.

Een 1.0TSI is een goede motor.
Heb er zelf 1 in een Octavia gehad. Reed best vlot
Is allemaal subjectief. Ik vond het in een Polo al onderbemeten.

Ik vond (en vind) de 1.0 (115pk) prima te doen in mijn Ibiza. Vlot zelfs. Zelf ervaren door proef te rijden werkt het beste om uitsluitsel te krijgen in jouw eigen ervaring.

Daar zit wel al een verschil; ik heb enkel met de 95pk variant ervaring.

Referentiekader speelt ook mee, als je dagelijks in bijv een 200pk auto rijdt en 400pk hobby auto hebt dan is zo een TSItje idd niet vlot :p

Maar vanuit een ongeblazen oude Yaris.. aardig verschil in koppelkromme

Wederom dan allemaal voor jullie input. Ik zal op korte termijn wat proefritten doen om te bepalen welke auto het word. Ook de scoda octavia en corolla (zijn wel wat prijziger) zijn mooie opties . Franse automerken hebben ik geen goede ervaring mee dus vermijd ik liever

Megane met 1.3 motor zijn goed maar niet duur

Renault Mégane Estate 1.3 TCe Bose | Trekhaak 1700KG | Crui
€ 14.900,00

Renault Mégane Estate 1.3 TCe Zen BJ2020 Led | Pdc | Navi |
€ 11.250,00

Renault Mégane Estate 1.3 TCe Bose | Apple CarPlay | Half L
€ 13.450,00

Of deze Leon met 1.5 motor
Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI Style Launch Edi € 14.950,0
€ 14.950,00

Terug
Bovenaan