Ik heb sinds kort mijn rijbewijs (B78, automaat) gehaald en ben nu op zoek naar mijn eerste autootje met een max budget van €4000.

Budget is helaas een bepalende factor in het kiezen van mijn eerste, en daarbij ook rekening houdende met wegenbelasting, verzekering en brandstof.
Dat wetende kom je al gauw snel uit naar de "verstandige keuze" van een 2003-2008 Toyota Yaris / Honda Jazz etc. Weinig onderhoud, goedkoop en een goede basis om mee te starten. Maar tegelijkertijd wil je ook wel iets "leuks"...
Mijn "leuke" categorie valt voornamelijk onder oldtimers, betaalbare old/youngtimers. Mijn kleine jongensdroom was toch wel iets in de Mercedes 190E etc...

Wie weet raad.. wat is verstandig? Ben ik gerechtvaardigd om een Benz 190E (of andere leuke) te zoeken met het idee dat ze ondanks de leeftijd "vertrouwbaar" zijn, of moet ik toch maar de bittere pil slikken en voor een 2003+ Japanner gaan?

Een Japanner hoeft geen straf te zijn! Is dit niet wat?

Honda Accord - 2.0i 16V LV-Tec LS Uniek Mooie&Prima Automaat 1Eigenaar Gehad, Onderhoudsboekje
honda-accord-2-0i-16v-lv-tec-ls-uniek-mooie-prima-honda-automaat-1eigenaar-gehad-onderhoudsboekje.jpg

Als beginnend bestuurder, raad ik iets "verstandigs" aan, in de vorm van een kleine Japanner. Je moet de auto ook verzekeren. Als beginner heb je nog geen no-claim korting opgebouwd, dus de verzekeringspremie zal dan zelfs voor een kleine auto nog een flink bedrag zijn. Voor een Mercedes zal je waarschijnlijk boven de € 1000 per jaar ( alleen WA) uitkomen, totdat je voldoende schadevrije jaren hebt opgebouwd. Ook bestaat er een kleine kans, dat de verzekeraar weigert een polis af te sluiten voor beginners die een duurdere zware auto willen rijden. Ik zou eerst een premie berekening uitvoeren, alvorens je ergens een koopcontract tekent.

Aanvulling op bovenstaande:
Wanneer je nu een "verstandige" aankoop doet, bespaar je niet alleen op de verzekering, maar ook op onderhoud en brandstof t.o.v. de Mercedes. Altijd wel een beetje koffiedik kijken met een auto van max €4000, maar wel aannemelijk.
Met die besparing zou ik geld opzij leggen, potje maken op de spaarrekening. Die Mercedes kan altijd nog :)

Een Mercedes 190 gaat alleen maar duurder worden. Als je een goed exemplaar vindt en die goed bij houdt dan is zoiets geen slechte koop.

Een 190E gaat hem niet worden binnen je budget. Staan er nu 3 op gaspedaal te koop. Eerste die ik tegen kwam was nog krokanter dan een Wasa cracker, de tweede had ook al roest en de derde was ook al een droevig geval.

Belangrijk zijn ook je kilometers en daarmee kosten per maand. Met 500km per maand heb je veel meer speling, een gammel bakkie kan nog jaren mee.

Met 2000km per maand gaat alles veel sneller.

Als beginnend bestuurder, raad ik iets "verstandigs" aan, in de vorm van een kleine Japanner. Je moet de auto ook verzekeren. Als beginner heb je nog geen no-claim korting opgebouwd, dus de verzekeringspremie zal dan zelfs voor een kleine auto nog een flink bedrag zijn. Voor een Mercedes zal je waarschijnlijk boven de € 1000 per jaar ( alleen WA) uitkomen, totdat je voldoende schadevrije jaren hebt opgebouwd. Ook bestaat er een kleine kans, dat de verzekeraar weigert een polis af te sluiten voor beginners die een duurdere zware auto willen rijden. Ik zou eerst een premie berekening uitvoeren, alvorens je ergens een koopcontract tekent.
Dank voor het advies, ik wist niet dat dit zo zwaar kon vallen. Hoeveel jaar zou dit moeten volhouden totdat het voldoende genoeg is ?

Aanvulling op bovenstaande:
Wanneer je nu een "verstandige" aankoop doet, bespaar je niet alleen op de verzekering, maar ook op onderhoud en brandstof t.o.v. de Mercedes. Altijd wel een beetje koffiedik kijken met een auto van max €4000, maar wel aannemelijk.
Met die besparing zou ik geld opzij leggen, potje maken op de spaarrekening. Die Mercedes kan altijd nog :)
Heb je nog enige tips waarvoor ik moet opletten voor een 'verstandige' aankoop? Mijn basiskennis bestaat uit Japanners en Koreaanse wagentjes met waarschijnlijk een 1.0 motor uit het jaar 2000

Heb je nog enige tips waarvoor ik moet opletten voor een 'verstandige' aankoop? Mijn basiskennis bestaat uit Japanners en Koreaanse wagentjes met waarschijnlijk een 1.0 motor uit het jaar 2000
Ik zou vooral naar de verkoper kijken. Een echte garage die al 20 jaar in een dorpje zit heeft het in ieder geval al een tijd uitgehouden. Een snelle gozer in een huurpand met zo'n spandoek erboven is misschien net opnieuw begonnen na het vorige debakel. Die eerste heeft vaak ook bruggen en monteurs in huis, die tweede vind eigenlijk alles wat je te zeuren hebt erg lastig en kost hem geld.

Ik zou vooral naar de verkoper kijken. Een echte garage die al 20 jaar in een dorpje zit heeft het in ieder geval al een tijd uitgehouden. Een snelle gozer in een huurpand met zo'n spandoek erboven is misschien net opnieuw begonnen na het vorige debakel. Die eerste heeft vaak ook bruggen en monteurs in huis, die tweede vind eigenlijk alles wat je te zeuren hebt erg lastig en kost hem geld.
Ja ik denk dat dat in grote lijnen wel waar is. Daarnaast raad ik aan je te beperken tot de eventuele opties in de buurt. Dan kun je namelijk makkelijker even terug als er een vraag is of wat dan ook. Het is gewoon heel fijn als het een bedrijf niet te ver weg is of op een logisch route.

Over het algemeen zijn veel auto's helemaal niet zo slecht alleen auto's met TSI, Ecoboost, Puretech, Hdi motoren hebben soms problemen. Daarbij vooral de motoren met kleine motorvolumes 1.0 tot 1.6 liter. Na 2016 schijnen de problemen voorbij maar persoonlijk vermijd ik die liever maar ze zijn vaak wel zuinig.

Verder is het vaak zo dat naarmate het risico van de aanschaf groter is de kans dat je toevallig een relatief goedkope auto hebt ook weer groter is. Hoe kleiner het risico dat je wil nemen hoe meer je betaald. Dat is vrij logisch want de automarkt is vrij competitief en benaderd een ideale markt.

Ja ik denk dat dat in grote lijnen wel waar is. Daarnaast raad ik aan je te beperken tot de eventuele opties in de buurt. Dan kun je namelijk makkelijker even terug als er een vraag is of wat dan ook. Het is gewoon heel fijn als het een bedrijf niet te ver weg is of op een logisch route.

Over het algemeen zijn veel auto's helemaal niet zo slecht alleen auto's met TSI, Ecoboost, Puretech, Hdi motoren hebben soms problemen. Daarbij vooral de motoren met kleine motorvolumes 1.0 tot 1.6 liter. Na 2016 schijnen de problemen voorbij maar persoonlijk vermijd ik die liever maar ze zijn vaak wel zuinig.

Verder is het vaak zo dat naarmate het risico van de aanschaf groter is de kans dat je toevallig een relatief goedkope auto hebt ook weer groter is. Hoe kleiner het risico dat je wil nemen hoe meer je betaald. Dat is vrij logisch want de automarkt is vrij competitief en benaderd een ideale markt.
Dankje, nu we het toevallig over bedrijven hebben in de buurt: Zijn particuliere marktplaats advertenties no-go? Ik zie veel autoweek gebruikers gebruik maken van gaspedaal.nl. Specifieke voorkeuren?
Zijn er nog handige sites waarin je veel informatie kan vinden d.m.v. bijvoorbeeld kentekencheck die geen geld kosten etc?

Particuliere marktplaatsadvertenties kunnen natuurlijk prima zijn. Kijk goed naar de tekst, vooral wat er staat over onderhoud en of het een eerlijk verhaal is. En een paar goede foto's van een schoongemaakte auto zegt ook wel wat.

Gaspedaal raapt veel zoeksites bij elkaar, dus je hebt dan het gros te pakken van het aanbod. Marktplaats laat deze buiten beschouwing.

Marktplaats heb ik zelf goede ervaringen mee. Zo kocht ik mijn eerste auto (Saxo) via Marktplaats. Onderhoud was duidelijk, man was een liefhebber en de auto zat er top uit.
Vervolgens ook weinig mee gehad, in ieder geval geen bijzonderheden vanwege slecht onderhoud bijvoorbeeld.
Ik zorgde altijd voor een proefrit met een kennis die meer van auto's weet. En/of een aankoopkeuring laten doen.

Qua betrouwbaarheid zijn er best wat opties. Ik zou weg blijven bij 1.0 turbo blokken, bij jouw budget kom je bij modellen met hoge kilometers of de eerste versies van die motoren, zou ik niet voor kiezen.

Met dit budget en automaat kom je uit bij vrij oude auto's .
Ik zou gewoon eens kijken wat betrouwbare garages met eigen werkplaats in je omgeving te koop hebben staan.

Ik zou vooral kijken naar de staat, en minder kijken naar merk en model. Voor lage kosten is het handig om een auto te kopen met eenvoudige techniek, en waar er veel van gemaakt zijn.

In de prijsklasse kwam ik bijvoorbeeld tegen de Mitsubishi Colt, Opel Corsa, Renault Clio, Renault Twingo, Nissan Micra, Fiat Panda, Citroen C3, Toyota Auris, Lancia Ypsilon, Hyundai Getz, Kia Picanto, etc.

Voor sommige merken/ modellen betaal je de hoofdprijs, het is slim om ook naar minder gezochte modellen te kijken.

Ouderdom komt met gebreken. Modellen uit 2000 zijn inmiddels al wel heel erg oud. Veel zijn er dan al weg geroest, of technisch totaal versleten. Er zijn ook flinke verschillen in roest bescherming per merk en model.

Veel succes

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan