Advies: focus wagon 2020 of kia sportswagen 2018/2019

erik 7156534

Net ingestapt
Wij zoeken voor ons gezin een occasion stationwagon.
Na wikken en wegen zijn we uitgekomen op de focus wagon (2020, 80.000 km) of de kia sportwagon (voor hetzelfde bedrag 1 uit 2018 of 2019 met 110.000 km), allen goed onderhouden ,maar de keuze hiertussen is lastig.
We willen hem ca 4 jaar gebruiken en hiermee 60.000 km rijden.
Belangrijk voor ons zijn: betrouwbaarheid (laag risico op 'gekke dingen'/ 'onverwachte écht hoge kosten') én relatieve waardevastheid.

Focus: Maakt in eerste instantie de meeste indruk en je krijgt meer 'waar' voor je geld: net wat nieuwer (2020) en minder km (80.000). Rijdt prettig. Wel de auto met distributieketting, maar nog natte olieriem.
Wat me zorgen baart is: veel zorgen over de ecoboost motor (mij onduidelijk of dit ook nog voor de versie vanaf 2019 geldt, rubberdeeltjes natte olieriem kan de hele motor beschadigen) en de waarde van de autos met wat hogere kilometerstand op verkoopwebsites is beduidend laag.

KIA:
Rijdt iets minder prettig dan de focus, maar lijkt betrouwbaar. Mij valt op dat de autos met wat meer kilometers ook nog voor een redelijke prijs te koop worden aangeboden. Dit lijkt dus de logischere keuze qua betrouwbaarheid / 'minst waardeverlies'.

Wat is jullie advies?
Klopt mijn redenering? Welke keuze raden jullie aan?

De beredenering klopt wel.

De Ford biedt meer ruimte, is moderner, de kofferbak is ook groter, en rijdt beter.
Is een goede auto voor het gezin.
De Kia scoort beter op betrouwbaarheid, de Ford scoort gemiddeld met een C waardering.

SUV’s zijn nu populair, dat zie je in de hogere prijzen voor occasions, alleen weet niemand hoe dit over 4 jaar is.
Bij een occasion wordt de betrouwbaarheid ook bepaald door hoe ermee is omgegaan.

Ben zelf meer van de lage auto’s omdat die vaak fijner rijden, maar verwacht dat de Kia op lange termijn hoger scoort op betrouwbaarheid. Het is maar net wat belangrijker is.

Zou zelf de Ford kiezen, of kijken naar andere lage alternatieven.

De redactie heeft redelijk recent verschillende stationwagons waaronder de Ford Focus en Kia C'eed Stationwagon naast elkaar gezet. Niet precies jouw jaartallen maar het geeft een indicatie:
Cliffhanger: de Focus eindigt boven de Kia.
Koopadvies voor de Ford Focus 2018 - 2024
Praktijkervaringen eigenaren Ford Focus:
Praktijkervaringen eigenaren Kia C'eed:
Meer tests Ford Focus:
Meer tests Kia C'eed:

De Kia C'eed SW is ook verkrijgbaar als plug-in hybride. Zeker als je thuis kunt opladen kan dat een extra overweging zijn.

Laatst bewerkt:
Ik heb zo'n Focus gehad, van 135.000 naar 195.000 gereden zonder gekkigheid. Netjes onderhouden, dat scheelt een hoop. Dus kijk ook naar het verleden van de auto.

Met het oog op betrouwbaarheid, wellicht de Kia, maar de Focus is voldoende betrouwbaar naar mijn idee.

En een plug-in Focus? Volgens mij niet hoor, enkel mhev.

Belangrijk voor ons zijn: betrouwbaarheid (laag risico op 'gekke dingen'/ 'onverwachte écht hoge kosten') én relatieve waardevastheid.
Als je sec kijkt naar deze 2 zaken die je belangrijk vindt, dan denk ik dat de KIA de juiste keuze is. Aan een Ford Focus met dit motorblok zal altijd toch de onzekerheid blijven 'hangen' die je nu zelf ook neerschrijft. En dat gaat bij inruil geheid een lagere inruil opleveren straks ben ik bang. Aan een KIA hangt deze twijfel niet. En recente KIA's zijn inmiddels gewoon betrouwbare en behoorlijk waardevaste auto's gebleken.

Neemt niet weg dat je aan een aantoobaar netjes onderhouden Focus waarschijnlijk ook gewoon een goede koop hebt. En als je die zelf ook goed en tijdig onderhoud blijft geven, dit waarschijnlijk ook gewoon een probleemloze auto gaat zijn om van 80.000km naar 140.000km te rijden de komende 4 jaar.

Met jouw voornaamste criteria kom ik toch op de Kia. Statistisch betrouwbaar en max 10 jaar / 200dkm garantie mits dealer onderhouden.

Ander idee: Toyota Corolla of Suzuki Swace?

Ander idee: Toyota Corolla of Suzuki Swace?
De Toyota Corolla is ook in de vergelijkingtest die ik hierboven heb gelinkt. Een Suzuki Swace is technisch identiek maar kan qua prijs gunstiger zijn in aanschaf - maar heeft geloof ik weer niet de langlopende garantie als je haar bij de dealer laat onderhouden.

Ik zou zelf een Mazda 6 station kiezen, boven genoemde suggesties. Tikje groter, en segmentje hoger, maar niet veel zwaarder (wegenbelasting). Geprezen vanwege de rij-eigenschappen, en mooie interieur. Veel zijn mooi uitgerust, denk aan leren bekleding, electrische stoelverstelling met geheugen, verwarmbaar/koeling enz. De 2.0 Sky-active G motor staat bekend om zijn betrouwbaarheid, de rest v/d auto ook. Hebben al jaren meerdere CX-3's en een CX-5 in de familie, is nooit wat serieus mee qua problemen.

Laatst bewerkt:
mazda en toyota denk ik echt boven budget.
het zou toch echt moeten gaan tussen de focus wagon en de kia ceed sportswagon.
astra sw is ook prima op het oog, maar schijnt kaliteitief minder goed te zijn toch? zelfde geldt voor 308 sw.

lastige aan de testen vind ik dat het veel zegt over rijcomfort ed maar niet waar het mij juist om gaat: betrouwbaarheid en waardevastheid.

al heb ik nu qua waardevastheid ook wel echt geluk gehad. opel corsa uit 2015 4 jaar geleden gekocht, van 30.000 km naar 90.000 km gereden en nu 4 jaar later maar 2500 euro op ingeleverd. ik snap ook dat dit niet altijd reëel is.

astra sw is ook prima op het oog, maar schijnt kaliteitief minder goed te zijn toch? zelfde geldt voor 308 sw.

lastige aan de testen vind ik dat het veel zegt over rijcomfort ed maar niet waar het mij juist om gaat: betrouwbaarheid en waardevastheid.

al heb ik nu qua waardevastheid ook wel echt geluk gehad. opel corsa uit 2015 4 jaar geleden gekocht, van 30.000 km naar 90.000 km gereden en nu 4 jaar later maar 2500 euro op ingeleverd. ik snap ook dat dit niet altijd reëel is.

Nieuwe auto's zijn afgelopen jaren fors duurder geworden. Met als gevolg dat ook de tweedehandsprijzen flink zijn gestegen. En je dus relatief weinig afschrijft op een courante auto die je 4 jaar geleden tweedehands hebt gekocht.

Qua betrouwbaarheid en waardevastheid en een advies daarin blijf ik als het gaat om Ford vs KIA bij KIA als advies. Japanse opties als Toyota en Mazda zijn ook betrouwbaar en waardevast, maar daardoor meestal duurder om aan te schaffen in hetzelfde bouwjaar dan een Ford of KIA (of Opel). Of even duur, maar dan al wat ouder (of hebben meer gelopen).

Mogen we vragen met welk budget je rondkijkt? Want ik zie best wat verschil in vraagprijzen voor een Focus uit 2020 met ± 80.000km op de teller en KIA's uit 2018/2019 met ± 110.000km op de teller.

Als we je budget weten, kunnen we wellicht nog wat gerichter met je meekijken naar alternatieven van bijvoorbeeld Toyota of Mazda. En ook of je enkel zoekt in een bepaalde regio of straal rond een bepaalde plaats? Of dat je kijkt in het hele land?

• Leuk
Waarderingen: Sjon
Ik zou zelf een Mazda 6 station kiezen, boven genoemde suggesties. Tikje groter, en segmentje hoger, maar niet veel zwaarder (wegenbelasting). Geprezen vanwege de rij-eigenschappen, en mooie interieur. Veel zijn mooi uitgerust, denk aan leren bekleding, electrische stoelverstelling met geheugen, verwarmbaar/koeling enz. De 2.0 Sky-active G motor staat bekend om zijn betrouwbaarheid, de rest v/d auto ook. Hebben al jaren meerdere CX-3's en een CX-5 in de familie, is nooit wat serieus mee qua problemen.
Rij zelf toevallig ook een 6 sportwagen uit 2018, dus laatste facelift (alleen geen schuifdak, wel leer memory seats stoelverwarming en stoel ventilatie, heerlijk met deze dagen). Inderdaad bulletproof en een klasse hoger dan een Focus of Ceed. Wel duurder in onderhoud en verbruik en belasting (maar voor mij prima omdat ik echt een klasse hoger wilde, t was deze of een BMW 3 touring).

Ik vermoed dat gezien waar topicstarter naar op zoek is (Focus, Ceed) er een bepaald budget is. Als dat klopt ga je bij de Mazda 6 uitkomen op pre laatste facelift modellen en die zou ik persoonlijk zelf niet (meer) nemen om eerlijk te zijn, met name de interieur update is te groot geweest om nu nog akkoord mee te gaan. Ga voor de laatste facelift en dan ga je al heel rap naar de 20k plus voor een mooi aangeklede.

Mazda 6 is behoorlijk minder ruim dan een Focus Wagon. Daarom hadden wij in 2020 een Focus genomen.
De afwerking intereur van de Mazda is inderdaad 'Premium' te noemen.
Mazda 6 is voornamelijk met een automaat te krijgen, verbruikt ook een stukkie meer dan een Focus. Gewicht maakt niet wezenlijk uit.

Over de motor en ketting zou ik me niet druk maken. Dit is mijn 2e Ford EcoBoost, bij aanschaf beide keren gekeken wat nu werkelijk het probleem is en het wordt zwaar overtrokken.

Dus wij hadden voor een Focus (Active Wagon) gekozen vanwege de rijeigenschappen, ruimte, verbruik, geluidsisolatie, audiosysteem, Android auto werkt gewoon. Rijhulpsystemen en adaptive cruise control doen het ook gewoon goed, zijn geen stoorzenders zoals we wel ondervonden met bijvoorbeeld de Corolla.
Ook de knoppen zitten op de juiste plek.

Die Kia heb ik nooit gereden, nog saaier dan de Focus, maar de garantie van Kia is wel lekker.

Ik heb deze twee in overweging gehad toen we twee jaar geleden een nieuwe auto zochten. Ik heb uiteindelijk de keuze voor de Ford gemaakt. 2019, met ketting i.p.v. riem. De natte olieriem is inderdaad nog een dingetje. Vervangingsinterval ligt daarentegen op 10 jaar of 240.000 km. Zolang de auto dealer onderhouden is, en er de juiste olie ingegaan is is het niet zon probleem. Evt. kun je uit onderhandelen dat die vervangen wordt bij aankoop, dan weet je dat die nog een lange tijd mee gaat en de juiste olie gebruikt is. Ik ga dat zelf op 8 jaar dus preventief vervangen, dan ben ik er klaar mee voor de verdere levens/gebruiksduur.

Ik vond qua interieur de Focus fijner, rij eigenschappen idem. Zolang die riem goed onderhouden blijft, zijn er qua betrouwbaarheid m.i. weinig verschillen met de Kia. Restwaarde heb ik niet zon zicht op, aangezien wij de auto gekocht hebben voor 8-10 jaar en ik de afschrijving dus over een lange periode kon verdelen. Gaat het echt veel schelen over een 4 jaars periode?! Je betaald hetzelfde maar krijgt met de Ford 30k km minder en 1/2 jaar jonger. Naar 140k rijden dan zijn de prijzen volgens mij nog wel prima. Denk dat je met een duurdere en oudere Kia en naar 170k rijden, redelijk hetzelfde uit zou moeten komen?

Uiteindelijk denk ik dat je met beide auto's je geen bult kan vallen, mits je de onderhoudshistorie van met name de Ford goed in zicht hebt.

Onderhoudshistorie bij de Kia-dealer van de Kia is ook belangrijk.
Als dat niet 100% is, dan kun je fluiten naar die 10 jaar garantie.
En dat is jammer als je de auto ooit weer van de hand doet of als er wat mee is.

De Opel Astra L en Peugeot 308 3 zijn best goed, en behoorlijk betrouwbaar.
Beter dan de reputatie, om die reden koop je ze relatief nieuw.
Bieden heel veel auto voor het geld. En zijn moderne en goed rijdende auto’s.

De gewone 1.2 met 130 pk heeft een natte distributieriem, is gevoeliger voor het juiste onderhoud, de mild hybride met 136 pk heeft een distributieketting ( te herkennen aan de 6 traps automaat), dit is de verbeterde uitvoering.

Betrouwbaarheid en waardevastheid zijn altijd heel lastig te voorspellen, omdat de markt snel kan veranderen, en omdat modellen tijdens de productie onderhuids flink kunnen zijn verbeterd. De betrouwbaarheid wordt ook bepaald door hoe ermee is omgegaan. En elke gebruiksauto schrijft in 15 tot 20 jaar af naar weinig.

Ik denk dat de Renault Megane ook een goed alternatief is, is een hele betrouwbare (B score) en comfortabele auto.

De Kia Ceed staat bekend als een hele betrouwbare auto, de Ford Focus is wel wat minder op dit gebied, maar als er goed voor gezorgd is, is het een aantrekkelijke occasion.

Kijk welke auto onder de streep de meeste pluspunten heeft.

Ik had een 2023 Corolla station (Hybrid 140) en rijd nu een 2020 Focus station (MHEV 155). Precies om dezelfde reden als jij (betrouwbaarheid) destijds gekozen voor de Corolla. Je zult er ook weinig verrassingen mee hebben - zeker met 10 jaar garantie. Hoewel niet alles daar in zit en je de auto (relatief duur) moet onderhouden.
De Corolla was voor ons te klein. Hoewel het officiële aantal liters kofferruimte bijna hetzelfde is, is de vorm van de Corolla ongelukkig en rekenen ze de rare vorm onder de bagageruimte ook mee. Een vastframe rolstoel past met geen mogelijkheid in de Corolla, maar wel in de Focus.
Ik denk dat de Focus een goede 2e is qua betrouwbaarheid overall. Zeker als je eentje met weinig kilometers kiest. Zal dan qua kosten en afschrijving niet veel uitmaken met de Kia. En ten opzichte van een Corolla is de Focus veel meer een rijdersauto, stiller en met betere (AGR-)stoelen.

De Toyota Corolla is ook in de vergelijkingtest die ik hierboven heb gelinkt. Een Suzuki Swace is technisch identiek maar kan qua prijs gunstiger zijn in aanschaf - maar heeft geloof ik weer niet de langlopende garantie als je haar bij de dealer laat onderhouden.
Sinds kort heeft Suzuki diezelfde garanties. Mijn vriendin heeft een Swift uit 2017, 171.000km, jaren geleden particulier gekocht en sindsdien bij de garage om de hoek onderhouden. Nu weer bij de Suzuki dealer gebracht, en ja hoor, weer een jaar garantie en pechhulp!

Wat denk je trouwens van een Fiat Tipo stationwagen? Onbekend, onbemind, maar ik vind ‘m best leuk. Zou ook goede rij-eigenschappen hebben. Goedkoop in aanschaf dus afschrijving zou mee moeten vallen. Op Marktplaat zie ik een 1.0 turbo uit 2021, pas 110.000km, vraagprijs € 9999,00.

Wat denk je trouwens van een Fiat Tipo stationwagen? Onbekend, onbemind, maar ik vind ‘m best leuk. Zou ook goede rij-eigenschappen hebben. Goedkoop in aanschaf dus afschrijving zou mee moeten vallen. Op Marktplaat zie ik een 1.0 turbo uit 2021, pas 110.000km, vraagprijs € 9999,00.
De Tipo is inderdaad een verrassing, op de achtergrond en ook betrouwbaar. Die komt in dit forum ook regelmatig naar boven als 'over het hoofd geziene aanrader'...
En tussen de 10.000 en 15.000 euro vind je best leuke exemplaren.

Zo'n Tipo is prima value for money, maar ook wel best rudimentair. Vooral harde plastics binnenin. Komt minder "premium" over als bijvoorbeeld een Focus of Astra K. Gaat meer richting het Dacia gevoel. Moet je ding zijn.

Zo'n Tipo is prima value for money, maar ook wel best rudimentair. Vooral harde plastics binnenin. Komt minder "premium" over als bijvoorbeeld een Focus of Astra K. Gaat meer richting het Dacia gevoel. Moet je ding zijn.

Heb wel eens zo een Tipo gereden en m.i is het bij lange na geen Dacia gevoel. Een focus of Astra zijn ‘prima’ en ook echt niet premium. Tipo is gewoon een prima wagen in die klasse.

Ik denk dat je het verschil tussen een Tipo en een Focus moet zoeken in wegligging. Focus rijdt gewoon erg fijn, maar ook best heel wat plastic van binnen. Ik stoorde mij daar niet aan, had AGR-stoelen, vind ik belangrijker. Maar nooit een Tipo gereden, dus enkel vermoeden. Gewoon proefrit maken en zien wat je prettig vindt.

Focus onderstel is wel duidelijk scherper, niet dat die van een tipo slecht is. Maar dat is wel een van de zaken waar een focus zo bekend om is natuurlijk :)

Jup, al was dat vooral MK 1 (en 2?) denk ik, daarna liep de concurrentie in en werd het verschil kleiner.

Off-topic, maar mijn huidige auto met achterwielaandrijving maakt dat ik een heel kleine draaicirkel heb, ook fijn! Draaicirkel van de Focus was groter, maar wel te overzien. Mondeo was wel echt goed sturen, vriendin vond dat echt wennen.

Heb wel eens zo een Tipo gereden en m.i is het bij lange na geen Dacia gevoel. Een focus of Astra zijn ‘prima’ en ook echt niet premium. Tipo is gewoon een prima wagen in die klasse.
Ik heb de Tipo dan toch zelf echt anders ervaren qua gevoel en beleving in interieur. Maar dan merk je dat zoiets vaak toch persoonlijk is. Dus belangrijk voor TS om zelf te ervaren als hij een Tipo zou gaan overwegen.

Dank allen!!

Tipo vind ik op zich een prima auto, echter de kofferbak te klein. Dan is de stap vooruit tov mjjn corsa nu beperkt
Mazda 6 is natuurlijk top, maar wel echt ander budget.
De opel astra sw vind ik dat je een relatief jonge auto met weinig KM krijgt voor t geld. Alleen begrijp ik dan weer dat die veel technische problemen heeft.
de 308sw vergelijkbaar

Nu een proefrit gemaakt in de octavia, ceed sportswagon en focus wagon. (2018-2019)
Na eenmaal in de focus gereden te hebben, is dat wel echt top.
Octavias hebben meer km voor hetzelfe bedrag.
kia lijkt de verstandigste keuze qua onderhoud en waardevastheid, al is dit qua wegligging en geluid wel een stapje terug tov de focus wagon.

Ik kan mij vinden in die redenering... toch zou ik mij niet teveel blindstaren; waardevastheid is gebaseerd op het verleden en bied geen garantie voor de toekomst. En net als waardevastheid is "weinig onderhoud" ook erg afhankelijk van het onderhoud dat de auto heeft gehad. Dus kijk goed wat het verleden is van de auto en of je het verschil in rijbeleving minder belangrijk vindt dan het verschil in waarschijnlijkheid op gebied van betrouwbaarheid en waarde.

• Leuk
Waarderingen: ak2
Dank allen!!

Tipo vind ik op zich een prima auto, echter de kofferbak te klein. Dan is de stap vooruit tov mjjn corsa nu beperkt
Mazda 6 is natuurlijk top, maar wel echt ander budget.
De opel astra sw vind ik dat je een relatief jonge auto met weinig KM krijgt voor t geld. Alleen begrijp ik dan weer dat die veel technische problemen heeft.
de 308sw vergelijkbaar

Nu een proefrit gemaakt in de octavia, ceed sportswagon en focus wagon. (2018-2019)
Na eenmaal in de focus gereden te hebben, is dat wel echt top.
Octavias hebben meer km voor hetzelfe bedrag.
kia lijkt de verstandigste keuze qua onderhoud en waardevastheid, al is dit qua wegligging en geluid wel een stapje terug tov de focus wagon.
Kijk ook gewoon welke auto fijn is. De Kia Ceed is wel heel verstandig, maar er zijn meer zaken die belangrijk zijn.

In het laatste onderzoek van What Car op betrouwbaarheid stonden de Peugeot 308 3 en de Opel Astra hoger dan o.a. de Audi A3, Mazda 3, Ford Focus, MG 4, Skoda Octavia, Seat Leon, VW ID3, VW Golf 8 en Hyundai Ioniq en Ionig 5.

De hybride en volledig elektrische varianten blijken heel goed te scoren op betrouwbaarheid, en staan in de top van het segment .

Succes met het maken van de beslissing.

Kijk ook gewoon welke auto fijn is. De Kia Ceed is wel heel verstandig, maar er zijn meer zaken die belangrijk zijn.

In het laatste onderzoek van What Car op betrouwbaarheid stonden de Peugeot 308 3 en de Opel Astra hoger dan o.a. de Audi A3, Mazda 3, Ford Focus, MG 4, Skoda Octavia, Seat Leon, VW ID3, VW Golf 8 en Hyundai Ioniq en Ionig 5.

De hybride en volledig elektrische varianten blijken heel goed te scoren op betrouwbaarheid, en staan in de top van het segment .

Succes met het maken van de beslissing.
Nou zijn dat ook niks zeggende onderzoeken.

Ik zou WhatCar nu niet direct ‘niks zeggend’ noemen, ben benieuwd waarom jij dat wel doet.

Terug
Bovenaan