Advies gevraagd: Benzine MHEV, PHEV of EV voor gezin van 4, 20-30k euro

Wessel 1387679

Startmotor
Hi autoweek forum.
Wij staan op het punt een nieuwe (tweedehands) auto te gaan kopen en na het lezen van diversen berichten, Naast vele Gaspedaal bezoeken ga ik toch maar op zoek naar wat advies op dit forum.

Onze huidige auto (BMW e91 touring, met jawel, 340k op de teller) gaat morgen voor de APK, maar we zijn toe aan een nieuwe opvolger. Ik heb deze auto zolang mogelijk doorgereden, en met 170pk en achterwiel aandrijving, was dat geen straf, maar het verbruik en de leeftijd begint nu wel zn tol te spelen.

Daarnaast begint mijn partner met een nieuwe baan, die 3 dagen per week de auto (22km per enkele reis) nodig heeft.

wat we zoeken is een betrouwbare auto die we net als de BMW, 8 jaar of langer kunnen rijden, ik verwacht dat we ongeveer 13-15k per jaar aan kilometers maken.

Het liefst een auto die 3 tot max 6 jaar oud is, en ook niet de wereld kost per maand zodat we geld over houden voor: fietsen, zwemlessen, jaren30 woning onderhoud etc etc. We hebben 2 kinderen van 1 en 5, en Houden van kamperen en actieve levensstijl dus trekhaak en grote kofferbak is een must.

Ons budget varierd tussen 20-30k euro, dit komt ook omdat ik het lastig vind wat wijsheid is, een EV, een Mhev of toch een Phev. We kunnen helaas niet op eigen terrein laden, en ik Alkmaar zijn ze niet in voor stoeptegel goten etc. We zijn dus overgeleverd zo lijkt op de laadpalen in de buurt (wel spijtig, we hebben zonnepanelen..)

Autos die ik interessant vond:
  • Skoda octavia, mhev of phev (de beste overal kosten technisch denk ik
  • skoda superb, mhev of phew
  • Volkswagen Passat, benzine of plugin GTE (al las ik wel wat dure issues met de gte )
  • toch weer een bmw 3 serie? wel kleine kofferbak (500l) tov bovenstaande wagens
  • BMW 5 serie (had een mooie gezien : https://nanningsoccasions.nl/aanbod...digital-cockpit-luxe-leder-adapt-led-52524622 maar zit niet te wachten op erg dure reparaties en onderhoud in de toekomst..
  • bmw2 grantourer (vind het niet de mooiste auto, maar hij is wel ruim )
  • Mazda CX 5 of..
Elektrisch SUV
  • BMW IX3 leek ons ook wel wat, al schrok ik wel toen ik de geschatte kosten per maand ging berekenen met de autokosten calculator. (750 per maand)
  • Tesla Y

kortom.. nog erg oriënterend, ik hoop op wat tips aanbevelingen en zal uiteindelijk ook het eindresultaat delen uiteraard

Laatst bewerkt:
Heb je ook een bepaald trekgewicht nodig omdat een trekhaak wordt genoemd! De MX5 inruilen voor een CX5 denk ik! De Hyundai Ioniq 5 is misschien een optie!

Laatst bewerkt:
Heb je ook een bepaald trekgewicht nodig omdat een trekhaak wordt genoemd! De MX5 inruilen voor een CX5 denk ik! De Hyundai Ioniq 5 is misschien een optie!
Scherp, direct aangepast! moest een CX5 zijn inderdaad. Geen trekgewicht, caravan staat niet op de planning, wellicht aanhanger later voor tent/fietsen..

We hebben een ix3 en heb ook een 530e 2019 gehad. Maandelijkse lasten van een 5 doen niet onder voor die ix3. Als je thuis niet kan laden, weet ik niet of ik dat zou doen. 350km is realistisch om mee te rekenen qua range. Apparaat weegt dik 2300kg.

Die 5 serie benzine die je zelf had gevonden is by far de fijnste auto uit het rijtje auto’s wat je opnoemt. Maar goed, een 5 serie kost meer om te rijden dan een Octavia. En met een Octavia is echt niks mis. Zou zelf dan voor een 1.5 TSI gaan, geen plug in. Je neemt dat gewicht overal mee naartoe en de wegenbelasting is hoger terwijl je niet dagelijks thuis kan pluggen (met een Phev is dat echt een must, met een EV kom je met 1-2x per week openbaar laden ook echt wel een heel eind).

Een g20 3 serie is trouwens ook echt een hele fijne auto. Maar denk ook wel bovenkant budget.

Je hebt een cx5 staan, Mazda 6 Touring is ook heel ruim en rijdt heerlijk (en is betrouwbaar)

De MX5 inruilen voor een CX5 denk ik!
NEVER EVER dedju :ROFLMAO: .

Je komt zelf al met een rijtje goede suggesties af - als je een goede BMW garage in de buurt hebt en waar je tevreden van bent met je huidige auto zou ik daar eerst eens zien. Voor een kind van 1 jaar moet er idd nog veel mee qua bagage, bij een kind van 5 is dat nog amper iets.
PHEV / EV zou ik niet doen in je geval, als je niet thuis / werk kan laden is dat met een peuter en een kleuter wellicht al heel snel een bron van praktische ergernis.

Skoda Enyaq ofzo? Wel voor de 80 gaan als je niet thuis kan laden. Met jullie kilometrage moet je zo’n één keer per week laden. Ik ken de situatie bij jou voor de deur niet, maar als je voor de deur kan parkeren en het trottoir is niet te druk kan je wel uit de voeten met een rubber mat oid, dan kan je toch eens thuis laden.

Goede punten, de phev valt dan al af!

Dan gaat het dus tussen de benzines en de ev. Ik ga de Mazda 6 ook is bekijken en de Skoda envaq zou idd ook nog kunnen. Woon wel aan een wat drukker belopen trottoir , volgens mij zegt gemeente alkmaar expliciet dat ze het niet goedkeuren.. dus ik ga het er niet op wagen (als iemand ook al heb ik een rubber mat, valt ben ik aansprakelijk)

Alles bij elkaar lees ik een Toyota Rav4 of Suzuki Across. Keus tussen PHEV en HEV. Als een EV een optie is dan zie ik ook geen bezwaar voor een PHEV, ondanks dat je niet thuis kan laden.

Nuchter bezien dacht ik ook nog aan een paar modellen van Dacia, maar als je nu een BMW gewend bent is dat wel een beetje schrikken.

Eerlijk: een rav4 is ook best wennen als je uit een bmw komt. Het zijn geweldige auto’s, maar zo anders dan een bmw.

En een Phev moet je dagelijks laden, een EV niet - dus een EV is minder gedoe. Werd zelf helemaal gek van het laden van de Phev.

Alles bij elkaar lees ik een Toyota Rav4 of Suzuki Across. Keus tussen PHEV en HEV. Als een EV een optie is dan zie ik ook geen bezwaar voor een PHEV, ondanks dat je niet thuis kan laden.

Nuchter bezien dacht ik ook nog aan een paar modellen van Dacia, maar als je nu een BMW gewend bent is dat wel een beetje schrikken.
Bedankt! Rav4 lijkt me wel wat maar rijd dat net zo zuinig als bijv een zuinige benzine station (octavia, passat, megane?)

suzuki is niet echt me ding. Dan vind ik Mazda wat mooier

Skoda Enyaq ofzo? Wel voor de 80 gaan als je niet thuis kan laden. Met jullie kilometrage moet je zo’n één keer per week laden. Ik ken de situatie bij jou voor de deur niet, maar als je voor de deur kan parkeren en het trottoir is niet te druk kan je wel uit de voeten met een rubber mat oid, dan kan je toch eens thuis laden.
Is de 60 nog een optie, zie veel 60ers maar 80 is wat minder aanbod en de prijzen zijn dan al net zo hoog als bijvoorbeeld een audi etron, en richting de bmw ix3. Verder valt me op dat de batterij degradatie bij de enyag harder gaat dan bijv de ix3?

(Als je niet thuis kunt laden zou ik ook zeker geen zware en complexe plug in hybride auto aanraden.)

Een stationwagen heeft vaak een hele grote kofferruimte.

Betrouwbare nog niet genoemde goede stationwagen opties zijn dan bijvoorbeeld de Renault Talisman, Kia Ceed, Renault Megane, Seat Leon, Toyota Corolla.

Elektrisch is ook een goede optie. Er zijn tegenwoordig veel laadpalen.

Bijvoorbeeld de Nissan Ariya, Kia EV 6, als stationwagen zijn geleverd de Peugeot 308 en Opel Astra.

Lexus nx? Een Across zonder stekker ga je niet vinden
Net gekeken, prachtige auto! maar valt me op dat ik dan wel in de bouwjaren 2018 zit met mijn budget, vind het nogal wat om 28k uit te geven aan een auto van 10 jaar, met als wens de komende 8 jaar zonder al te veel kosten te gaan rijden.. had deze bijv gezienhttps://www.autotrack.nl/a/lexus-nx-benzine-2018-59065040

Ivm je vraag over het verbruik van de RAV4 versus stations kan je hier eens kijken. Er zijn ruim 10.000 AW gebruikers die hier hun verbruik hebben gegeven. Omdat je over courante modellen spreekt denk ik dat het gemiddelde van een bepaald model wel een goede indicatie is.

EV stijgen nu flink in prijs. Als je ook al niet thuis kan laden, houdt van kamperen en iets met trekhaak zoekt dan zou ik voor benzine gaan. Als je 5 touring overweegt dan kan je ook kijken naar E-estate of V90. Het segment is zit wel vol met complexe techniek en zal niet altijd lekker voordelig van beurt naar beurt rijden.

CX5 lijkt me heel goed passen. Lexus/Toyota/Nissan kan je dan ook overwegen. Opel Grandland?

Samengevat:

EV - te duur voor je weinige kilometers, beperkingen op de camping.
5-serie te duur, complex, geen ruimte wonder
CX5 - Waardevast, robuuste motoren zonder turbo

Ik heb sinds de zomer vorig jaar een BMW iX3 na 5 jaar een 325i gereden te hebben (en daarvoor een Ford Focus en oudere BMWs en Audi's).

Ik kan ook niet thuis laden maar heb wel 4 goedkope laadpalen binnen 100 m van mijn huis (33 ct/kWh) en 4 duurdere als back-up. De auto bevalt prima. Zoals anderen ook al zeggen: reken op 350 km bereik voor de volledige accu. Meer als je weinig snelweg rijdt in de zomer, minder bij hogere snelheden in de winter.

Dat gezegd hebbende: op min rit in de winter (-5 graden) vanuit Oostenrijk haalde ik met 120 km/u gemiddeld ongeveer 210 km uit 70% accu. Dat is nog steeds ongeveer 300 km bereik op een volledige accu.

De auto zelf is echt fijn: rijdt zeer goed voor een SUV, met meer dan voldoende ruimte.

De maandelijkse kosten zullen vooral bestaan uit afschrijving, maar ik denk niet dat dat erg veel zal verschillen met elke andere auto die je voor dit budget koopt. Een auto schrijft gewoon ongeveer de helft af in 4-5 jaar. Dus als je een occasion koopt voor 30k verlies je gewoon 15k in 4-5 jaar. Bij relatief incourante auto's (Chinese EVs) zal dat nog iets ongunstiger zijn, en bij sommige auto's iets beter, maar ik verwacht geen wereld van verschil. En 15k over 4-5 jaar is gewoon ongeveer 300 per maand. De enige oplossing voor minder afschrijving is een goedkopere occasion kopen...

Ik troost me met de gedachte dat ik de auto kocht voor 32k (4.5 jaar oud, 11000 km). De eerste eigenaar (leasemaatschappij) heeft dus ongeveer 35k afgeschreven over deze periode...

Wat andere kosten betreft is de auto vrij voordelig: ja, hij is zwaar maar door 30% korting betaal ik niet meer wegenbelasting dan voor mijn 325i. "Brandstof" kosten zijn een factor 3-4 lager. Verzekering is goedkoper. En ik heb nul onderhoud of reparaties gehad in een jaar, wat ik van de 325i bepaald niet kon zeggen...

De keuze voor een EV komt denk ik op een paar dingen neer:
- Vind je het acceptabel om elke 200 km te laden? Als je tot max 80% oplaadt (aangeraden door BMW voor dagelijks gebruik) en tot 20-30% accu doorrijd kom je daarop uit. Met een PHEV moet je natuurlijk nog veel vaker laden.
- Heb je goedkope laadpalen in de buurt van je huis?
- Vind je het acceptabel op ritten van meer dan 300 km een half uur te moeten stoppen om weer tot 80% te laden? Mijn ervaring is dat dit op ritten tot 500 km op 1 dag echt geen enkel probleem is: vol vertrekken en 1x 30 min stoppen. Maar op langere ritten wordt het wel irritant, zeker als je 1000 km op een dag rijdt. Maar voor die ene keer per jaar vind ik dat acceptabel.

Het Tesla laadnetwerk is bijzonder goed, de Tesla's kunnen snel laden, dus als er eentje bij je in de buurt zit kan dat een goede optie zijn (Ook voor niet Tesla rijders)

Is de 60 nog een optie, zie veel 60ers maar 80 is wat minder aanbod en de prijzen zijn dan al net zo hoog als bijvoorbeeld een audi etron, en richting de bmw ix3. Verder valt me op dat de batterij degradatie bij de enyag harder gaat dan bijv de ix3?
Een 60 kan ook, maar dan moet je grofweg elke 300km laden in plaats van elke 400km. En als je niet thuis kan laden kan ik me voorstellen dat dat net iets irritanter is.
Een ID.4 77kWh vind je wel goed, maar die is ook weer ruim 100kg zwaarder dan een Enyaq. Nu ik dat zeg: de Enyaq 60 is volgens mij ook weer lichter dan den Enyaq 80, wat weer iets kan schelen in de wegenbelasting.

Een 60 kan ook, maar dan moet je grofweg elke 300km laden in plaats van elke 400km. En als je niet thuis kan laden kan ik me voorstellen dat dat net iets irritanter is.
Een ID.4 77kWh vind je wel goed, maar die is ook weer ruim 100kg zwaarder dan een Enyaq. Nu ik dat zeg: de Enyaq 60 is volgens mij ook weer lichter dan den Enyaq 80, wat weer iets kan schelen in de wegenbelasting.
Die afstanden lijken me wat optimistisch. De accu structureel tot onder de 20% ontladen en tot 100% opladen is niet bevordelijk voor de levensduur van NMC accu's. Ik laad mijn auto in de praktijk van ongeveer 20-30% naar 80% voor dagelijks gebruik. Dan gebruik je dus in feite maar 50-60% van je accucapaciteit.

Mijn auto heeft 460 km WLTP bereik en 350 km werkelijk bereik. Dus met bovenstaande laadstrategie betekent dat elke 200 km laden voor dagelijks gebruik. Ja, ik zou daar 300 km van kunnen maken, maar dan moet ik de auto altijd tot 100% opladen en tot onder de 20% leegrijden.

Een Enyaq 60 heeft 400 km WLTP bereik dus als je die op dezelfde manier laadt moet je echt wel elke 200 km laden in de praktijk.

Met een Enyaq 80 (540 km WLTP) verschuift dit misschien naar 300 km, maar niet naar 400.

Net gekeken, prachtige auto! maar valt me op dat ik dan wel in de bouwjaren 2018 zit met mijn budget, vind het nogal wat om 28k uit te geven aan een auto van 10 jaar, met als wens de komende 8 jaar zonder al te veel kosten te gaan rijden.. had deze bijv gezienhttps://www.autotrack.nl/a/lexus-nx-benzine-2018-59065040
Daar was ik al een beetje bang voor , ik had op hybride 2wd gefilterd

Ik heb sinds de zomer vorig jaar een BMW iX3 na 5 jaar een 325i gereden te hebben (en daarvoor een Ford Focus en oudere BMWs en Audi's).

Ik kan ook niet thuis laden maar heb wel 4 goedkope laadpalen binnen 100 m van mijn huis (33 ct/kWh) en 4 duurdere als back-up. De auto bevalt prima. Zoals anderen ook al zeggen: reken op 350 km bereik voor de volledige accu. Meer als je weinig snelweg rijdt in de zomer, minder bij hogere snelheden in de winter.

Dat gezegd hebbende: op min rit in de winter (-5 graden) vanuit Oostenrijk haalde ik met 120 km/u gemiddeld ongeveer 210 km uit 70% accu. Dat is nog steeds ongeveer 300 km bereik op een volledige accu.

De auto zelf is echt fijn: rijdt zeer goed voor een SUV, met meer dan voldoende ruimte.

De maandelijkse kosten zullen vooral bestaan uit afschrijving, maar ik denk niet dat dat erg veel zal verschillen met elke andere auto die je voor dit budget koopt. Een auto schrijft gewoon ongeveer de helft af in 4-5 jaar. Dus als je een occasion koopt voor 30k verlies je gewoon 15k in 4-5 jaar. Bij relatief incourante auto's (Chinese EVs) zal dat nog iets ongunstiger zijn, en bij sommige auto's iets beter, maar ik verwacht geen wereld van verschil. En 15k over 4-5 jaar is gewoon ongeveer 300 per maand. De enige oplossing voor minder afschrijving is een goedkopere occasion kopen...

Ik troost me met de gedachte dat ik de auto kocht voor 32k (4.5 jaar oud, 11000 km). De eerste eigenaar (leasemaatschappij) heeft dus ongeveer 35k afgeschreven over deze periode...

Wat andere kosten betreft is de auto vrij voordelig: ja, hij is zwaar maar door 30% korting betaal ik niet meer wegenbelasting dan voor mijn 325i. "Brandstof" kosten zijn een factor 3-4 lager. Verzekering is goedkoper. En ik heb nul onderhoud of reparaties gehad in een jaar, wat ik van de 325i bepaald niet kon zeggen...

De keuze voor een EV komt denk ik op een paar dingen neer:
- Vind je het acceptabel om elke 200 km te laden? Als je tot max 80% oplaadt (aangeraden door BMW voor dagelijks gebruik) en tot 20-30% accu doorrijd kom je daarop uit. Met een PHEV moet je natuurlijk nog veel vaker laden.
- Heb je goedkope laadpalen in de buurt van je huis?
- Vind je het acceptabel op ritten van meer dan 300 km een half uur te moeten stoppen om weer tot 80% te laden? Mijn ervaring is dat dit op ritten tot 500 km op 1 dag echt geen enkel probleem is: vol vertrekken en 1x 30 min stoppen. Maar op langere ritten wordt het wel irritant, zeker als je 1000 km op een dag rijdt. Maar voor die ene keer per jaar vind ik dat acceptabel.
Hi Wouter, goede punten en bedankt voor de uitgebreide reactie. nee geen goedkope laadpalen, wel 3 palen in de Buurt maar die zitten op 0,56cent per kWh. Op basis van geschatte kms per jaar kom ik op 366 euro per maand uit. maar dit is dan wel zonder afschrijving.

het is dus ook even iets wat ik met mijn partner wil bespreken, hoeveel willen we uitgeven aan de afschrijving, met een staton van 20k schrijven we behoorlijk minder af dan bijvoorbeeld op deze auto: https://www.autotrack.nl/a/bmw-ix3-elektriciteit-2021-59328454
km per jaar13996
kosten per kWh0,56
kosten per jaar1567
kosten wegenbelasting per maand103
kosten verzekering per maand83
onderhoud (banden en filters, rem)50
totaal366 euro per maand

Hi Wouter, goede punten en bedankt voor de uitgebreide reactie. nee geen goedkope laadpalen, wel 3 palen in de Buurt maar die zitten op 0,56cent per kWh. Op basis van geschatte kms per jaar kom ik op 366 euro per maand uit. maar dit is dan wel zonder afschrijving.

het is dus ook even iets wat ik met mijn partner wil bespreken, hoeveel willen we uitgeven aan de afschrijving, met een staton van 20k schrijven we behoorlijk minder af dan bijvoorbeeld op deze auto: https://www.autotrack.nl/a/bmw-ix3-elektriciteit-2021-59328454
km per jaar13996
kosten per kWh0,56
kosten per jaar1567
kosten wegenbelasting per maand103
kosten verzekering per maand83
onderhoud (banden en filters, rem)50
totaal366 euro per maand
Hoi Wessel,

Ja, dure laadpalen maken de business case wel slechter... Gemiddeld over het hele jaar verbruik ik ongeveer 20 kWh/100 km. Dat is bij 56 ct/kWh toch EUR 11/100 km. Een benzineauto die 6 l/100 km rijdt kost EUR 15/100 km bij de huidige achterlijke benzineprijzen, maar wellicht in de toekomst weer EUR 12/100 km. En ja, een BMW X3 benzine rijdt minder zuinig dan 6 l/100 km, maar toch vind ik het kostenverschil met benzine dan klein terwijl een EV toch ook wel wat meer planning vergt qua laden.

En feit is inderdaad: min of meer onafhankelijk van welke auto je koopt is de afschrijving op een auto van 20k veel lager dan op een van 30k omdat je altijd ~50% afschrijft in 4-5 jaar.

Zoals gezegd: rijden in een EV bevalt heel goed. Ik heb wel gekeken of de kosten niet de pan uit zouden rijzen, maar ik doe het toch grotendeels voor het milieu. Maar toch weet ik niet of ik zelf voor een EV zou kiezen als ik alleen laadpalen van 56 ct/kWh in de buurt had...

Ik wil je niet direct een Tesla aanpraten, maar een efficiëntere EV kost ook gewoon minder in gebruik. Een lichte EV ook. Dus kijk daar ook zeker naar.
Mijn volgende auto wordt ook een EV maar de effficientere EV’s zijn of Tesla of de wat recentere en die zijn wat duurder in dit segment (facelift Enyaq, facelift XC40, facelift BZ4X).

onderhoud is bij een EV ook goedkoper - een 5 serie kost je makkelijk 1500 per jaar terwijl een ix3 de 1000 niet zal aantikken.

onderhoud is bij een EV ook goedkoper - een 5 serie kost je makkelijk 1500 per jaar terwijl een ix3 de 1000 niet zal aantikken.
Regulier onderhoud wel maar ik hoor ook verhalen van falende accupakketten die met bijzonder hoge kosten komen, zeker omdat wij voor de komende 8 jaar weer een auto willen en niet om de 3-4 jaar iets anders is dat wel een risico die we niet kunnen onderschatten

8 jaar is redelijk ver vooruit om te zeggen of je dan met een brandstof auto helemaal in the doghouse zit.
Ook afhankelijk van de politieke wind die er gaat waaien.
Persoonlijk zou ik nog voor benzine gaan maar ik woon dicht bij de Duitse grens.

Bedankt! Rav4 lijkt me wel wat maar rijd dat net zo zuinig als bijv een zuinige benzine station (octavia, passat, megane?)

suzuki is niet echt me ding. Dan vind ik Mazda wat mooier
Suzuki Across is een gerebadgede Toyota Rav4. Zelfde auto dus maar met Suzuki embleem. Nee, een vrij flinke SUV is niet zo zuinig als een stationwagen. Het hangt af van je rijstijl en weggebruik (en laadgebruik indien PHEV) maar een Rav4 of Across zou plm 1:17 moeten halen. Moderne zuinige station haalt 1:20 wel.

Mazda CX5 vind ik ook mooier, van binnen en van buiten. Maar de Rav4 is sneller, zuiniger en tot 10 jaar / 200.000km garantie en dat vind ik zwaarder wegen.

Regulier onderhoud wel maar ik hoor ook verhalen van falende accupakketten die met bijzonder hoge kosten komen, zeker omdat wij voor de komende 8 jaar weer een auto willen en niet om de 3-4 jaar iets anders is dat wel een risico die we niet kunnen onderschatten

met de moderne accupakketten maak ik me daar niet zoveel zorgen om, een motorblok van 10 jaar oud en 200k km kan ook zeer dure reparaties geven. Er zijn ook steeds meer mogelijkheden voor reparatie.

Maar denk nog steeds dat je het beste uit zal zijn met een zo jong mogelijke g20.

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Verkoopprijs: € 29.900
Kilometerstand: 82.671 km
Bouwjaar: 12/2022

Sportstoeltjes, acc. Deze redt het prima tot 200k km.

met de moderne accupakketten maak ik me daar niet zoveel zorgen om, een motorblok van 10 jaar oud en 200k km kan ook zeer dure reparaties geven. Er zijn ook steeds meer mogelijkheden voor reparatie.

Maar denk nog steeds dat je het beste uit zal zijn met een zo jong mogelijke g20.

Verkoopprijs: € 29.900
Kilometerstand: 82.671 km
Bouwjaar: 12/2022

Sportstoeltjes, acc. Deze redt het prima tot 200k km.
bedankt! de motor vervangen kost aanzienlijk, maar een nieuw batterij pakket... Ik vind het een groot risico.

Ik heb er nog eens over nagedacht, en eigenlijk komen 3 dingen prominent naar voren in de zoektocht. de opvolger moet:
-Ruim zijn, we gaan camperen met een tent, er moet genoeg in de achterbak kunnen meerdere malen per jaar
-Zuinig zijn, we geven ons geld liever uit aan andere zaken, waarbij we als het verschil niet groot is liever een iets grotere (maar dan ook) betrouwbare aandrijflijn ok vinden
-Betrouwbaar zijn, en geen dure jaarlijkse onderhoudsrekeningen.

met bovenstaande uitkomsten, verduidelijkt onze zoektocht, gister is onze e91 weer zonder punten door de APK gekomen, met een beurtje maar ergens is er een lek en ontstaat er een te arm mengsel waardoor ik een motor melding krijg. volgens garage geen direct issue, kan er mee doorrijden.

De nieuwe BMW serie valt eigelijk af, ik vind 480liter aan de krappe kant, ik loop nu ook te emmeren soms met de beschikbare ruimte. het moet even wat groter.

Laatst bewerkt:
'als' er iets kapot gaat aan de EV ben je wel aan de beurt ja.
Hybrid idem.

dus bij het kopen goed op de lettertjes in het contract letten, wat wel/niet tot de garantie hoort.

Oke

Zuinig
Ruim
Betrouwbaar

Maar minder blikkerig / meer ‘premium’ gevoel dan een Toyo

Verkoopprijs: € 29.845
Kilometerstand: 38.151 km
Bouwjaar: 10/2021

2 ton is een peuleschil en ze zijn heul ruim & betrouwbaar & zuinig (hybrid, zonder stekker)

Zo te lezen wil je veel ruimte. (mijn eerste gedachte was een Toyota CH-R namelijk) en ben je met een BWM natuurlijk wel wat gewend. De Honda van hierboven is denk ik een mooie optie. Met jouw aantal kilometers per jaar is verbruik misschien iets minder belangrijk? Dan is zo'n Gran tourer best een goede optie hoor. Ik heb er een gehad en het reed heerlijk. Onderhoud is wel wat prijziger, en ik lees in je bericht hierboven dat je dat niet wilt. Ik heb jouw wensen even door jouwautoadviseur.nl gehaald, die komt met een Toyota Corolla Touring. Ik vermoed alleen dat die te klein is?

Zo te lezen wil je veel ruimte. (mijn eerste gedachte was een Toyota CH-R namelijk) en ben je met een BWM natuurlijk wel wat gewend. De Honda van hierboven is denk ik een mooie optie. Met jouw aantal kilometers per jaar is verbruik misschien iets minder belangrijk? Dan is zo'n Gran tourer best een goede optie hoor. Ik heb er een gehad en het reed heerlijk. Onderhoud is wel wat prijziger, en ik lees in je bericht hierboven dat je dat niet wilt. Ik heb jouw wensen even door jouwautoadviseur.nl gehaald, die komt met een Toyota Corolla Touring. Ik vermoed alleen dat die te klein is?
Zo’n Corolla heb ik. 2.0 High Power Hybrid Sports Tourer. Kofferruimte vind ik wel vrij ruim. Achterbank kan ermee door als de kids geen hele lange benen hebben.

Bij de 3 belangrijkste punten van TS stonden enkel heel degelijke criteria. Niks over premium, beleving of uitstraling. Binnen het budget vanTS kan hij een bijna nieuwe Dacia Duster hybrid met 140pk kopen. Niet hartverwarmend maar voldoet aan z’n top 3 koopcriteria.

Maar ik lees dat de goeie ouwe BMW het weer een jaartje lijjkt te redden. Dan zou ik doorsparen voor de nieuwste Toyota BZ4X Touring. Geen catchy naam (en ik hoop maar dat ik het goed zeg) maar dan heb je een elektrische voiture met 700 liter kofferbakruimte en 10 jaar fabrieksgarantie tot 200.000km op de hele auto én 1.000.000km op de accu.

Hi autoweek forum.
Wij staan op het punt een nieuwe (tweedehands) auto te gaan kopen en na het lezen van diversen berichten, Naast vele Gaspedaal bezoeken ga ik toch maar op zoek naar wat advies op dit forum.

Onze huidige auto (BMW e91 touring, met jawel, 340k op de teller) gaat morgen voor de APK, maar we zijn toe aan een nieuwe opvolger. Ik heb deze auto zolang mogelijk doorgereden, en met 170pk en achterwiel aandrijving, was dat geen straf, maar het verbruik en de leeftijd begint nu wel zn tol te spelen.

Daarnaast begint mijn partner met een nieuwe baan, die 3 dagen per week de auto (22km per enkele reis) nodig heeft.

wat we zoeken is een betrouwbare auto die we net als de BMW, 8 jaar of langer kunnen rijden, ik verwacht dat we ongeveer 13-15k per jaar aan kilometers maken.

Het liefst een auto die 3 tot max 6 jaar oud is, en ook niet de wereld kost per maand zodat we geld over houden voor: fietsen, zwemlessen, jaren30 woning onderhoud etc etc. We hebben 2 kinderen van 1 en 5, en Houden van kamperen en actieve levensstijl dus trekhaak en grote kofferbak is een must.

Ons budget varierd tussen 20-30k euro, dit komt ook omdat ik het lastig vind wat wijsheid is, een EV, een Mhev of toch een Phev. We kunnen helaas niet op eigen terrein laden, en ik Alkmaar zijn ze niet in voor stoeptegel goten etc. We zijn dus overgeleverd zo lijkt op de laadpalen in de buurt (wel spijtig, we hebben zonnepanelen..)

Autos die ik interessant vond:
  • Skoda octavia, mhev of phev (de beste overal kosten technisch denk ik
  • skoda superb, mhev of phew
  • Volkswagen Passat, benzine of plugin GTE (al las ik wel wat dure issues met de gte )
  • toch weer een bmw 3 serie? wel kleine kofferbak (500l) tov bovenstaande wagens
  • BMW 5 serie (had een mooie gezien : https://nanningsoccasions.nl/aanbod...digital-cockpit-luxe-leder-adapt-led-52524622 maar zit niet te wachten op erg dure reparaties en onderhoud in de toekomst..
  • bmw2 grantourer (vind het niet de mooiste auto, maar hij is wel ruim )
  • Mazda CX 5 of..
Elektrisch SUV
  • BMW IX3 leek ons ook wel wat, al schrok ik wel toen ik de geschatte kosten per maand ging berekenen met de autokosten calculator. (750 per maand)
  • Tesla Y

kortom.. nog erg oriënterend, ik hoop op wat tips aanbevelingen en zal uiteindelijk ook het eindresultaat delen uiteraard
Beste Wessel,
Ik rij sinds januari 2026 een BMW 225e Active Tourer en rij gemiddeld tussen 30k-35k per jaar. De elektrische range nu is gemiddeld 80 km en in de winter 65 km. Veel lange afstanden per dag woon - werk van 100km gemiddeld. Gemiddeld rij ik nu 65% elektrisch, mede door thuis en bij klanten laden. Voordeel van plug-in is, dat je altijd thuis kunt komen en niet eerst onderweg moet laden. Daarom niet voor volledig elektrisch gekozen. Let wel op dat de korting op wegenbelasting van plug-in sinds dit jaar niet meer is en bij volledig elektrisch gaan ze de korting ook afbouwen in de loop van de jaren. De auto is ruim voor 4 personen en hoogwaardige afwerking. Ik heb ook naar X1 plug-in gekeken, maar deze was in de aanschaf duurder. Hiervoor een BMW 220i mhev gereden en ook hier zeer tevreden over. Succes met je zoektocht en hoop jou geholpen te hebben. Ps VAG heeft nu wel plug-in met range boven de 100km elektrisch, maar gewicht is ook meer.

Dus met een EV had je 100% elektrisch kunnen rijden? Op een smart Fortwo na halen ze allemaal wel 100km op een dag.

Terug
Bovenaan