Hallo allemaal,

Wij zijn een jong gezin met twee kleine kinderen en op zoek naar een comfortabele en ruime gezinsauto. We rijden ongeveer 15.000 km per jaar, vooral korte afstanden binnen de stad.

Onze wensen:

• Ruimte: voldoende plek voor kinderwagens, boodschappen en twee kinderen, eventueel een optie voor een derde zitrij.

• Comfort: geschikt voor stadsritten.

• Budget: maximaal €20.000, jong gebruikte auto’s zijn prima.

• Zuinigheid: bij voorkeur een zuinige auto die goed presteert bij korte stadsritten.

We hebben al gekeken naar modellen zoals de Citroën Berlingo, Peugeot Rifter, Renault Grand Scénic en Citroën Grand C4 SpaceTourer, maar we zijn benieuwd of jullie nog andere goede suggesties hebben. Of misschien ervaringen met één van deze modellen?

Daarnaast zit ik ook met wat vragen rond bepaalde motoren. Tijdens het orienteren kwam ik de befaamde 1.2 puretech motor tegen. Maar als ik andere motoren google kom ik toch soms ook griezelverhalen tegen. Ik zie soms het bos door de bomen niet. Ik heb volgende Berlingo met motor op het oog:

1.5 BLUE HDI 130pk (Diesel) EU6

Is dit ook een slechte motor?

We horen graag jullie tips!

Ps: hoewel ik dolgraag elektrisch zou rijden heb ik geen eigen laadpaal thuis en bij ons werk is er maar 1 publieke laadpaal zonder transparante prijzen. Ik vrees er dus een beetje voor.

Alhoewel ik best de keuze voor diesel kan snappen weet je zeker dat je zon grote auto nodig hebt voor 2 kinderen?

Kun je niet gewoon uit met een Tesla model 3, een Kia E-niro. Als je toch graag elektrisch wilt rijden?

Ik heb zelf nog een Kangoo uit 2003 met een 1.6 die alhoewel hij wel achterstallig onderhoud had best een economische keuze is.
Voor 4000 heb je er een, hij rijd 1 op 12 en het geld kan op de beleggingsrekening voor over een tijdje als de kids groter zijn.

Oh ja en het is een groot ding en best redelijk comfortabel.

• Leuk
Waarderingen: 944
Woon je in een appartement? Geen laadpalen in de buurt? Ik woon in een appartement en heb meerdere laadpalen binnen een straal van 200 meter. In jullie geval zou ik eens kijken naar een plug-in hybride (volledig elektrisch in dit formaat valt buiten je budget), dan kan je gewoon elektrisch rijden en dat is voor korte ritjes echt een stuk beter dan een benzine of diesel. Zeker een diesel is pas goed warm als je al op je bestemming aan bent gekomen.

Een plugin zonder eigen laadmogelijkheden is ook niet aan te raden, vind ik. Want dan ga je publiek moeten laden en na 3 uur je auto moeten verplaatsen. En dit om de paar dagen. Resultaat gaat zijn dat je hem helemaal niet meer consequent gaat opladen, vermoed ik.

Een plugin zonder eigen laadmogelijkheden is ook niet aan te raden, vind ik. Want dan ga je publiek moeten laden en na 3 uur je auto moeten verplaatsen. En dit om de paar dagen. Resultaat gaat zijn dat je hem helemaal niet meer consequent gaat opladen, vermoed ik.
Een EV met een 50kWh accu mag je na 3 uur vaak ook al verplaatsen, die is dan ook al praktisch vol.

Vandaar de vraag of het om een appartement gaat.

Bedankt voor de reacties. Ik woon niet op een appartement maar er is 1 laadpaal op 500 meter van ons huis. Voor ons is dit praktisch niet makkelijk te organiseren (met een kleine baby).
Geen eigen oprit dus, ik snap 'm.

Als het 500 meter is kan je bij de meeste gemeentes een paal aanvragen, de meesten houden een grens aan van 200 meter.

Geen eigen oprit dus, ik snap 'm.

Als het 500 meter is kan je bij de meeste gemeentes een paal aanvragen, de meesten houden een grens aan van 200 meter.
Waar lees jij dat er geen eigen oprit is?

Ik zou voor dat kilometrage en korte ritten geen diesel kopen, is ook al benoemd. Is een tweedehands EV met laadpaal installeren geen optie? Ik heb niks gelezen over zonnepanelen, klopt de aanname dat die er niet zijn? Kan het er nog uit om een laadpaal te nemen maar het brengt wel weer extra kosten mee natuurlijk.

Ik zou het zelf bij een benzine-auto houden. Voor diesel zijn de afstanden en de jaarlijkse kilometrage eigenlijk te kort en een elektrische auto klinkt ook niet heel handig. Ik denk dat de eerder genoemde Lodgy en Dokker de beste keuzes als ruimte voorop staat. Gebruikte exemplaren van de BMW 2 serie tourer zijn ook al te vinden binnen het budget, mocht dat interessant zijn.

De vorige generatie berlingo is in 2008 tot 2010 ook met een oldschool 1.6 geleverd voordat die de minder betrouwbaarder 1.6 vti kreeg. Persoonlijk vind ik dat die generatie berlingo/ partner mooi oud is geworden.

Ik heb zelf nog een Kangoo uit 2003 met een 1.6 die alhoewel hij wel achterstallig onderhoud had best een economische keuze is.
Voor 4000 heb je er een, hij rijd 1 op 12 en het geld kan op de beleggingsrekening voor over een tijdje als de kids groter zijn.

Oh ja en het is een groot ding en best redelijk comfortabel.
een auto wordt er vaak ook niet mooier op van openbaar parkeren. Best wel zonde idd om dan € 20.000 te besteden

Waar lees jij dat er geen eigen oprit is?
Omdat het plaatsen van een laadpaal een probleem is, ik lees namelijk "niet praktisch te organiseren". Dat is alleen het geval als je geen eigen oprit hebt.

Een publieke laadpaal is natuurlijk wel aan te vragen als de dichtstbijzijnde zich op 500 meter afstand bevindt, maar dat kost maanden.

Daarnaast zit ik ook met wat vragen rond bepaalde motoren. Tijdens het orienteren kwam ik de befaamde 1.2 puretech motor tegen. Maar als ik andere motoren google kom ik toch soms ook griezelverhalen tegen. Ik zie soms het bos door de bomen niet. Ik heb volgende Berlingo met motor op het oog:

1.5 BLUE HDI 130pk (Diesel) EU6

Is dit ook een slechte motor?
Die 1.2 PT is niet per definitie slecht. Exemplaren na april 2017 en die goed onderhouden worden (geen slaolie van de Aldi erin) zijn gewoon goed. Zeker in gestroomlijndere PSA producten is dit een hele zuinige motor.

De 1.5 Blue HDI rijdt eveneens heel goed. Gedurende de leasetermijn nooit een dingetje mee gehad. Wat trager en rauwer was de voorganger, de 1.6 eHDI. Die mankeerde ook niks en brulde letterlijk wat meer op de Autobahn.

De Dacia Jogger is denk ik ook een hele goede optie.
Betrouwbare, ruime auto, met degelijke techniek.

Terug
Bovenaan