Advies gevraagd: hybride of EV?

ErPee7

Startmotor
Goedemorgen,

Op het moment rij ik in een ICE handbak.
Ik wil momenteel een nieuwe auto zoeken, die sowieso een automaat is. Daarbij wil ik zuiniger gaan rijden, maar twijfel ik of ik moet gaan voor een full hybrid of een EV. Ik heb geen zonnepanelen, maar kan wel voor de deur laden als ik in mijn voortuin een stopcontact plaats (voor een granny charger) of een wallbox (maar snelheid van laden thuis maakt mij niet uit). We rijden zo'n 12500 tot 15000 km per jaar met twee kleine kinderen op de achterbank. Woon-/werkverkeer is alleen maar over de provinciale weg en door de stad. We trekken geen caravan maar gaan in de zomer wel altijd op autovakantie naar het zuiden. Een PHEV (er zijn veel mooie en geschikte modellen vind ik) heb ik toch afgeschreven voor mezelf omdat de voordelen wegvallen i.c.m. het zware gewicht en mindere efficientie t.o.v. een EV. Ondanks dat de aanschijfprijzen nu nog hoog zijn en blijven, vraag ik mij toch af wat nog in het voordeel spreekt van een PHEV? Hoe dan ook, ik lees graag jullie tips!

NB. Ik ben al wezen kijken bij een Arkana en een Corolla TS (beiden full hybrid). De Arkana wil ik nog gaan proef rijden, de Toyota vind ik te krap en niet zo comfortabel. Ik wil ook gaan kijken bij een Model 3. Ik heb ook al een stukje gereden in een ID3 en ben positief verrast (qua binnenruimte en rijcomfort/stilte aan boord).

Laatst bewerkt:
Voor dat budget zou ik de PHEV laten zitten. Je hebt dan namelijk een wat oudere auto waar de batterij al veel cycli erop heeft en de motor vaak zat koud gestart is. Blijft complexe (en destijds nieuwe) techniek dus hoog risico.

Ik weet niet hoeveel ruimte je nodig hebt op vakantie maar met 2 kids kan ik mij voorstellen dat er best wat mee moet kunnen.

Meest rationele optie: corolla ts hybrid. Altijd automaat, betrouwbare hybride met lange garantie, ruim zat voor de meeste mensen.

Genoeg hele goede benzine auto's voor dat budget trouwens zoals een octavia tsi dsg

Als het echt een phev moet zijn

Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Pure ECC | Carplay | Full Map
€ 24.950,00

Met een budget van rond de € 25.000 zou ik of ook voor hybride gaan, of voor volledig elektrisch.

De Renault Arkana uit het lijstje is een prima keus, kijk dan ook gelijk naar de Renault Megane Hybride, of een Megane met de 1.3 TCe motor. ( 1.330 CC)

Bij volledig elektrisch is de Tesla Model 3 een goede keus,
of kijk eens naar een volledig elektrische Citroën C4, vooral als comfort heel belangrijk is. Het bereik is wel een stuk minder dan van de Tesla.

Een Kia Niro electric is ook een goede optie.

Ik denk voor mezelf (ook) aan een PHEV. Voor dit budget kun je wel wat moois vinden. Voordeel is dat je die korte afstanden (ca 50 km) elektrisch kunt rijden. Afhankelijk hoe 'duur' je stroom is of je zelf overcapaciteit hebt van zonnepanelen, kan dat interessant zijn.

Terug
Bovenaan