Advies Gevraagd: Mazda 3, Kia Ceed of Hyundai i30?

Ik heb een uitgebreide review geschreven op deze site over mijn ervaringen met mijn CX-3.
Driedeurs is mooi/cool, maar opgelet, mogelijk lastiger om te verkopen @vrijgezellenauto. Aan een gezin met jongere kinderen raak je die al niet kwijt.

Ik heb een uitgebreide review geschreven op deze site over mijn ervaringen met mijn CX-3.
Driedeurs is mooi/cool, maar opgelet, mogelijk lastiger om te verkopen @vrijgezellenauto. Aan een gezin met jongere kinderen raak je die al niet kwijt.
Waar vind ik je review?

36000 km in 8 jaar is ook niet echt bevordelijk voor een auto
Dat ben ik met je eens. Een kilometerstand moet wel beetje in verhouding staan met leeftijd.

Verder denk ik dat je qua praktisch gebruiksgemak spijt gaan krijgen van een 3-deurs met vrouw en dochter. Een 5-deurs is dan echt zoveel makkelijker. Maar die afweging moet TS zelf maken.

De Ceed die TS zelf al had gevonden was op zich al bij al zo gek nog niet. De Mazda was wellicht leuker, maar met zo'n Ceed is ook niks mis op zich. Maar ga altijd eerst eens in het echt kijken en een stukje rijden. Koop niet vanachter de computer. Foto's zeggen veel maar niet alles. En al helemaal niks over rijgedrag etc.

Een Kia of Hyundai staat niet op hetzelfde niveau als een 3 (die ook waardevast zijn) maar ook weinig mis mee. Vind die generatie Ceed ook best geslaagd.

Dit ziet er ook goed uit op zich. Deze kilometerstand vind ik ook veel logischer bij een auto van 8,5 jaar oud.
Auto heeft eerst een jaar in de verhuur gezeten, maar daarna 7,5 jaar 1 particuliere eigenaar (https://finnik.nl/kenteken/jr927n#historie). Dat lijkt me verder op zich geen reden tot zorgen. Een uitdraai van het NAP rapport zou je kunnen helpen om te zien hoe de kilometers er per jaar bij zijn gekomen. En ik zou de onderhoudsgeschiedenis zelf willen inzien. Zijn de beurtjes op tijd uitgevoerd.

Zat zelf ook nog even mee te kijken. Je hebt ook in het rood nog een paar opties als 5-deurs:

Deze zou ikzelf denk ik laten staan o.b.v. kentekenhistorie (https://finnik.nl/kenteken/t299jh#historie). Neig ernaar te denken dat dit een ex-schadeauto is. In maart 2023 in NL ingeschreven. Eerste tenaamstelling vervolgens pas in maart 2024. En sindsdien eigenlijk niet verkocht aan een serieuze koper. Dat roept bij mij (te veel) vraagtekens op.

Deze is in 2019 geimporteerd. Daarna ± 1,5 jaar bij een 1e NL eigenaar geweest. En vervolgens 3,5 jaar bij een 2e NL eigenaar. (https://finnik.nl/kenteken/g620jp#historie). Dat vind ik al degelijker overkomen.

Zwart is wel veel neutraler. Met een rode val je wel echt op.

Moest ikzelf kiezen uit deze 3, dan zou ik voor de zwarte gaan die jijzelf al had gevonden. Mits de NAP en de onderhoudshistorie ook gewoon logisch zijn. Meest logische eigenarengeschiedenis. En ook nog een 50.000km minder gelopen dan mijn 2e keus van deze 3 (de rode met kenteken G-620-JP).

Laatst bewerkt:
Dit ziet er ook goed uit op zich. Deze kilometerstand vind ik ook veel logischer bij een auto van 8,5 jaar oud.
Auto heeft eerst een jaar in de verhuur gezeten, maar daarna 7,5 jaar 1 particuliere eigenaar (https://finnik.nl/kenteken/jr927n#historie). Dat lijkt me verder op zich geen reden tot zorgen. Een uitdraai van het NAP rapport zou je kunnen helpen om te zien hoe de kilometers er per jaar bij zijn gekomen. En ik zou de onderhoudsgeschiedenis zelf willen inzien. Zijn de beurtjes op tijd uitgevoerd.

Zat zelf ook nog even mee te kijken. Je hebt ook in het rood nog een paar opties als 5-deurs:

Allebei wel import en weer een jaartje ouder (2015), maar al een tijdje in NL en bij beiden staan er foto's tussen van een (afgestempeld) onderhoudsboekje. Zien er zo op de foto verder ook netjes uit.

Zwart is wel veel neutraler. Met een rode val je wel echt op.
Super zeg! Alleen ben ik zelf altijd een beetje huiverig voor import. Op de automatische piloot scroll ik meestal verder. De prijzen zijn prima, er kan waarschijnlijk nog wel iets van af.

Super zeg! Alleen ben ik zelf altijd een beetje huiverig voor import. Op de automatische piloot scroll ik meestal verder. De prijzen zijn prima, er kan waarschijnlijk nog wel iets van af.
Hoi, inmiddels mijn bericht wat aangevuld met wat extra research. De zwarte die jezelf had gevonden, zou ik van deze 3 kiezen, mocht ik uit deze 3 moeten kiezen. Lees ook aanvullingen in mijn bericht.

Hoi, inmiddels mijn bericht wat aangevuld met wat extra research. De zwarte die jezelf had gevonden, zou ik van deze 3 kiezen, mocht ik uit deze 3 moeten kiezen. Lees ook aanvullingen in mijn bericht.
Thanks, Rudyke! Zwart lijkt mij ook de beste keuze. Ik heb een bod gedaan op een andere Mazda:

https://www.autowereld.nl/mazda/3/3-2-0-skyactiv-g-120-skylease-gt-camera-bose-40402971/details.html

14K, even kijken wat financieel het beste uitkomt.

Als de Kia in het zwart NAP in orde is en het onderhoud goed is, denk ik dat ik deze ga nemen.

Wel weer een verschil van 3K.

36000 km in 8 jaar is ook niet echt bevordelijk voor een auto
Ja en nee Frits. Staat of valt met het gebruik (korte ritjes?) en het onderhoud.
In grote lijnen heb je gelijk als het een “boodschappenkarretje” is dat enkel rond de kerktoren tuft, afblijven.

Mijn Roadster wordt 8 jaar en heeft minder KMS… tiptop onderhouden dat dan weer wel.

@TS: check op CarPlay / A Auto mits je daar belang aan hecht, bij deze generatie is het bekabeld.

Laatst bewerkt:
Thanks, Rudyke! Zwart lijkt mij ook de beste keuze. Ik heb een bod gedaan op een andere Mazda:

https://www.autowereld.nl/mazda/3/3-2-0-skyactiv-g-120-skylease-gt-camera-bose-40402971/details.html

14K, even kijken wat financieel het beste uitkomt.

Als de Kia in het zwart NAP in orde is en het onderhoud goed is, denk ik dat ik deze ga nemen.

Wel weer een verschil van 3K.
Ik snap het dat je dat meeweegt. Maar 1 advies: ga eerst rijden voordat je op auto's biedt. Ik zou nooit een auto kopen zonder ermee gereden te hebben voordat ik besluit te kopen.

De KIA staat te koop bij de KIA-dealer die het volgende zegt over garantie en afleveren in de advertentie:

Garantie
BOVAG 40-Puntencheck: Ja
Garantie: Resterende fabrieksgarantie (Indien van toepassing en voldaan aan voorwaarden)

Beschikbare afleverpakketten:
- Afleverpakket AW AutoExpert (inbegrepen): Dit afleverpakket bevat: BOVAG garantie (12 maanden); BOVAG 40-Puntencheck; Resterende fabrieksgarantie (Indien van toepassing en voldaan aan voorwaarden); 12 maanden mobiliteitshulp, 12 maanden ServicePlus pas, 14 dagen omruilgarantie, Gebruik van originele onderdelen, Minimaal 12 maanden APK, Minimaal 100km brandstof, Nationale Auto Pas, Reiniging in- en exterieur, Technische controle op 85 punten, Tenaamstelling kenteken, Vloeistoffen controle/bijvullen

Dus dat is ook gewoon netjes geregeld in bij de prijs inbegrepen.

Dat moet je bij de Mazda waar je nu een bod op hebt gedaan weer maar afwachten, dit is wat zij erover zeggen:

Autohuis Salland biedt verschillende garantiepakketten aan.

pakket 1: 3 maanden Autohuis Salland garantie, kleine onderhoudsbeurt en een apk keuring t.w.v. €499,-.
Pakket 2: 6 maanden BOVAG garantie, onderhoudsbeurt volgens schema, apk keuring, €20,- brandstof en tenaamstelling van het voertuig t.w.v. €699,-.
Pakket 3: 12 maanden BOVAG garantie, onderhoudsbeurt volgens schema, apk keuring, €20,- brandstof en tenaamstelling van het voertuig t.w.v. €999,-.

Dus in feite moet je nog € 499 - € 999 bij die prijs optellen om te komen tot een eerlijk(er) vergelijk met de KIA.

Verder vind ik, en dat is persoonlijk, de velgen onder de Mazda echt enorm lelijk. Maar die kun je uiteraard (laten) vervangen.

Om het je misschien nog lastig te maken, stel ik je ook nog 1 Mazda voor:

Deze heeft ook eigenlijk maar 1 echte eigenaar gehad in 8 jaar tijd. Staat ook al tijdje te koop (https://finnik.nl/kenteken/hf372b#historie). Kan weleens met de kleur te maken hebben. Bruin is niet ieder z'n ding. Ik vind het wel wat hebben (niet zo gaaf als dat blauw, maar toch). Verder wel ook dezelfde uitrusting (GT-M). Maar ook weer 2k duurder dan de Kia. En dat is toch best geld, wat je straks bij een inruil misschien weer wel (deels) terugziet, maar toch wel nu extra moet uitgeven. Dus kan best snappen dat je dat liever nu aan iets anders besteedt dan aan een auto.

Om het je misschien nog lastig te maken, stel ik je ook nog 1 Mazda voor:

Deze heeft ook eigenlijk maar 1 echte eigenaar gehad in 8 jaar tijd. Staat ook al tijdje te koop (https://finnik.nl/kenteken/hf372b#historie). Kan weleens met de kleur te maken hebben.
Vind ik ook supermooi! Ik ga een bod plaatsen. Ik vind hem zelf best elegant eruit zien. Kijken of ik er 1K vanaf kan halen.

Ja en nee Frits. Staat of valt met het gebruik (korte ritjes?) en het onderhoud.
In grote lijnen heb je gelijk als het een “boodschappenkarretje” is dat enkel rond de kerktoren tuft, afblijven.

Mijn Roadster wordt 8 jaar en heeft minder KMS… tiptop onderhouden dat dan weer wel.

@TS: check op CarPlay / A Auto mits je daar belang aan hecht, bij deze generatie is het bekabeld.
Maar jou roadster is dan ook geen gezinsauto en wordt alleen gebruikt voor plezierritten.

Vind ik ook supermooi! Ik ga een bod plaatsen. Ik vind hem zelf best elegant eruit zien. Kijken of ik er 1K vanaf kan halen.
Exact deze kleur hadden we op onze CX 5. Je moet t echt real life zien om goed te kunnen oordelen, ik was destijds iig gelijk verkocht. Je ziet de kleur idd zelden maar altijd complimenten over gehad. Zou er zo weer voor gaan.

Naarmate het topic vordert worden de door TS gevonden auto's steeds duurder maar ook ouder ;)

Ander alternatief, meest luxe uitvoering van Opel Astra uit 2020.
Heerlijke uitvoering maar wel die 1.2 motor...is dat wel betrouwbaar? 1.4 of 1.0 zijn iig wel probleemloos.

Die Mazda was liefde op het eerste gezicht. De garage kon letterlijk niet 1 dag wachten, terwijl ik zei dat ik vandaag zou bellen voor een afspraak om deze op te komen halen. Beetje jammer, hij gaf zelf aan 'laat maar weten'. Helaas, pindakaas, deze is nu weg.

begrijp dat het vervelend is. Maar een kennis van mij met een garage in het segment 5000-15000 euro kreeg zo vaak vragen met of ze hem willen vasthouden. dat ze echt komen komend weekend tot smeekbedes aan toe. Maar als het puntje bij het paaltje komt dan is de auto toch te duur of willen ze verder kijken of nog vaker; laten ze helemaal niets meer horen en komen ze niet meer en nemen ze de telefoon niet meer op. Hij is er zo klaar mee en daar is nu ook; die gene die het eerst komt (of iig die de auto betaald) , die heeft hem.
Kan hem geen ongelijk geven, het is voor hem gewoon handel. Dan had je hem gewoon gelijk moeten kopen, maar kan mij voorstellen dat dat ook iets te spannend is met een occasion.

Verder vind ik de CX-3 ook erg gaaf, maar mijn favoriet is toch een SUV. Het liefst een die ik echt top vind, zoals de Toyota C-HR. Wel veel duurder.

een C-HR is meer een crossover dan echt een SUV . Bovendien, vrienden van willen hem misschien weg doen ivm kinderen; kofferbak is erg krap. Maar ze storen zich ook aan dat de achterbank een donker 'hol' is met hele kleine ramen waar de kinderen amper door naar buiten kunnen kijken. Als je echt een SUV wil kijk dan naar een Rav-4. Maar die zijn wel prijzig.

maar staan toch nog wel genoeg andere mazda 4 modellen te koop in GT-M trim?

Voor zover mij bekend is dit de 1.2 van GM en nog niet de 1.2 van Stellantis.

geen idee hoe goed ze zijn, maar het is inderdaad niet een motor van Peugeot/Citroen.

Naarmate het topic vordert worden de door TS gevonden auto's steeds duurder maar ook ouder ;)

Ander alternatief, meest luxe uitvoering van Opel Astra uit 2020.

Dat is inderdaad nog een motor ontwikkelt onder de vlag van General Motors. Maar helaas is deze 1.2 net als de 1.2 Puretech absoluut geen aanrader. Misschien is deze 1.2 nog wel slechter.

Ik volg het Astra K forum en daar staat het vol klachten over deze GM 1.2. Niet alleen gaat altijd de Turbo een keer kapot maar er ontstaat al bij lage kilometerstanden speling op de krukas waardoor vervangen van de motor noodzakelijk wordt.

Een Astra K met 1.4 turbo is wel aan te raden.

Ik ben vandaag langs geweest voor de Kia Ceed die ik eerder heb gedeeld. Ik was behoorlijk enthousiast en verbaasd over hoe veel leuker, sportiever en groter hij eruitziet dan op de fotos.

De auto is van mij! en daarnaast heb ik een onderhoudspakket van 795 euro cadeau gekregen. Dit omvat een BOVAG-garantie van 12 maanden, een controle op 105 punten, een volle tank, en zowel een binnen- als buitenreiniging. Ook alles wat bij een jaar garantie komt kijken is inbegrepen.

Over twee weken mag ik hem ophalen.

Ik heb hem trouwens bij een Kia-dealer gekocht, en hij is altijd dealeronderhouden.

Extreem tevreden! Ik wilde het even delen en kon niet langer wachten, want anders was deze ook weg geweest. Zo heb ik mezelf 2000 euro bespaard.

Ik wil iedereen hier bedanken voor de adviezen, tips en vriendelijkheid!

Laatst bewerkt:
Prima keus deze Kia Ceed. Vooral de GT-line maakt het af. Bij de Kia dealer vandaan, onderhoudshistorie en 1 jaar garantie. Veel rijplezier straks.

Terug
Bovenaan