Advies gevraagd: Megane 1.5 dCi (150–200k) vs Octavia of Dacia bij 35k km/jaar

HJ 5628924

Startmotor
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar advies voor een geschikte auto. Mijn situatie:
  • Ik rij ca. 35.000 km per jaar, vooral snelweg
  • Op zoek dus naar zuinige diesel of evt LPG (rijd nu een 1999 subaru forester op LPG met teveel onderhoudskosten)
  • Gezin met kinderen → ruimte belangrijk (achterbank voor kinderzitjes + kofferbak)
  • We hebben een vouwwagen → dus trekhaak /vermogen nodig
  • Budget: €5.000 – €7.000
  • Ik kijk nu vooral naar een Renault Mégane III Estate 1.5 dCi (2015-2016), maar twijfel nog tussen alternatieven zoals een Dacia Logan MCV LPG (zeer goedkoop in gebruik, maar twijfel over comfort en trekvermogen) of Skoda Octavia 1.6 TDI (favoriet op papier, maar vaak boven budget).

Belangrijk voor mij:
  • Betrouwbaarheid op hoge km’s (ik zou de auto op kunnen rijden)
  • Comfort bij lange ritten
  • Totale kosten (brandstof, belasting, onderhoud)
  • Rust in bezit voor zover reëel is bij een auto uit 2015 en hoge km (om deze reden bv Peugeot 306 1.6HDI afgevallen)

Heeft iemand ervaring met de Mégane 1.5 dCi rond de 150-200k km, en is dit een verstandige keuze voor mijn gebruik? Of raden jullie een ander model aan in dit budget?

Wanneer ik jouw budget en wensen invul dan lopen de kilometerstanden aardig snel op en is het aanbod beperkt. Met 35k per jaar zit je dan al snel aan behoorlijke kilometerstanden.
Megane of Octavia zou kunnen. Maar een Astra, Insignia, C5 zouden ook nog kunnen. Een V70 haalt vaak makkelijk hoge km standen, maar zijn dan ook aan de prijs. Het budget is beperkt en het is vaak een kwestie van goed onderhoud. In de toekomst heb je zelf in de hand. Het verleden, kun je deels uit de boekjes halen. Ik zou zeggen, zoek een betrouwbaar bedrijf en ga eens naar het aanbod kijken. Wellicht loop je tegen een buitenbeentje aan maar die perfect aan je wensen voldoet (een Fiat Croma bijvoorbeeld).

De Renault Megane 1.5 DCI is in deze prijsklasse een goede, betrouwbare auto waarmee je vaak veel kilometers kunt rijden tegen lage kosten.
De Dacia is ook een goede auto, waar je voordelig veel kilometers kan rijden, maar kijk of je die comfortabel genoeg vindt.
Een Octavia zou natuurlijk ook goed kunnen.

Belangrijk is dat je een auto koopt die goed is onderhouden, en waar netjes mee om is gegaan.

Laatst bewerkt:
Megane 1.5 dci in GT line uitvoering is een zeer fijne auto. De Octavia ook.

Dacia zou ik niet naar kijken persoonlijk.
Ik vind de stoelen van de Renault te zacht maar zoals ik al zei dat is subjectief. Octavia vind ik in deze de meer volwassen auto. Megane is denk dikker uitgerust en kan me voorstellen dat iemand daar voor gaat

Ik vind de stoelen van de Renault te zacht maar zoals ik al zei dat is subjectief. Octavia vind ik in deze de meer volwassen auto. Megane is denk dikker uitgerust en kan me voorstellen dat iemand daar voor gaat
Zelfs van de GT line?

Het is subjectief inderdaad maar ik vind die stoelen in de GT line van mijn zusje niet onder doen qua hardheid ten opzichte van de recaros in mijn Megane.

Zelfs van de GT line?

Het is subjectief inderdaad maar ik vind die stoelen in de GT line van mijn zusje niet onder doen qua hardheid ten opzichte van de recaros in mijn Megane.
Ik vind ze net als de Peugeot stoelen in het begin prima zitten maar op lange ritten heb ik toch rugpijn omdat ze relatief zacht zijn. Nogmaals subjectief en misschien ligt het wel aan mij. Ik kan me voorstellen dat zo’n GT-line wel lekker aangekleed is en dat dat ook meeweegt.

Ik heb inderdaad gekeken naar de iets grotere auto's alleen zijn deze vaak weer zwaarder, dus duurder in belasting. En ik heb me laten vertellen dat onderhoud ook wat meer kan zijn?

Ik vind het belangrijker dat het een goede betrouwbare auto is dan dat er nou allerlei opties in zitten. Wat dat betreft wel fan van bv een Dacia. Het kostenplaatje trekt me wel bij de Dacia, maar ik ben bang dat ik mezelf in de voet schiet ermee en na een paar lange ritten spijt krijg. Daarnaast is iemand in de familie politieagent en die zegt geen fan te zijn van Dacia wat betreft veiligheid, maar dat zal ook wel meevallen.

Bedankt voor de reacties over de stoelen van de Megane, daar ga ik nog wat meer onderzoek naar doen! Ik zal ook rekening houden met het vinden van een auto die goed onderhouden is en bij een betrouwbare zaak. Iemand daar nog tips in hoe je die kunt vinden wanneer je toch erg breed aan het zoeken bent?

Ik heb inderdaad gekeken naar de iets grotere auto's alleen zijn deze vaak weer zwaarder, dus duurder in belasting. En ik heb me laten vertellen dat onderhoud ook wat meer kan zijn?

Ik vind het belangrijker dat het een goede betrouwbare auto is dan dat er nou allerlei opties in zitten. Wat dat betreft wel fan van bv een Dacia. Het kostenplaatje trekt me wel bij de Dacia, maar ik ben bang dat ik mezelf in de voet schiet ermee en na een paar lange ritten spijt krijg. Daarnaast is iemand in de familie politieagent en die zegt geen fan te zijn van Dacia wat betreft veiligheid, maar dat zal ook wel meevallen.

Bedankt voor de reacties over de stoelen van de Megane, daar ga ik nog wat meer onderzoek naar doen! Ik zal ook rekening houden met het vinden van een auto die goed onderhouden is en bij een betrouwbare zaak. Iemand daar nog tips in hoe je die kunt vinden wanneer je toch erg breed aan het zoeken bent?
Groter hoeft niet altijd duurder te zijn. Een superb met hetzelfde blok als de Octavia is alleen iets duurder in de wegenbelasting en verzekering. Daarentegen koop je vaak voor minder geld meer auto.

De stoelen van de Dacia zijn echt ongeschikt voor lange ritten. Dat is echt zonde want het concept is briljant. Veel auto voor weinig alleen die stoelen daar hadden ze wel iets meer geld in mogen steken.

Ik zie wat vaker de Astra voorbij komen in mijn prijsklasse, hij is ook al eerder benoemd. Ik lees wat wisselende reviews, voelt voor mij een beetje als dezelfde categorie als de Peugeot 308. Iemand die hier ervaring mee heeft? Zal namelijk anders wel een goede optie kunnen zijn.

Ik zou met jullie budget gaan voor een auto gaan met atmosferische benzinemotor, zeer zeker geen diesel.
De onderhoudskosten op latere leeftijd kunnen zeer hoog worden en de waarde van de auto overstijgen.
Kia Ceed, Hyundai i30, Mazda 6, Skoda Octavia 1.6 zijn zo maar een paar opties die me te binnen schieten.
Bij normaal gebruik rijd je daar ook 1:15 mee en de kosten en met name de verrassingen beperk je hiermee.

Ik zie wat vaker de Astra voorbij komen in mijn prijsklasse, hij is ook al eerder benoemd. Ik lees wat wisselende reviews, voelt voor mij een beetje als dezelfde categorie als de Peugeot 308. Iemand die hier ervaring mee heeft? Zal namelijk anders wel een goede optie kunnen zijn.
Heb zelf wel gereden met de Peugeot 308 van de eerste en tweede generatie, het zijn prettige auto’s om te rijden. Mijn vader heeft 13,5 jaar gereden in een 308 1.4 VTI ( benzine) van de eerste generatie, en was er erg tevreden over. Geen problemen mee gehad.

Het is wel zo dat de 308 van de 2e generatie in de statistieken duidelijk minder scoort dan de Renault Megane op betrouwbaarheid. Peugeot kende relatief veel problemen met Ad blue. Ik zou zelf eerder de Renault of Skoda kiezen.

De 1.6 TDi in de Skoda Octavia is ook prima, kijk wel goed of de aandrijving geen bijgeluiden geeft of trilt, het dubbelmassavliegwiel wil nog wel eens kapot gaan.

Peugeots en Citroëns diesels uit het Euro 5 tijdperk zonder Ad Blue zijn vaak heel betrouwbaar. We hebben sinds 2014 een C3 1.6 e HDI uit 2011, ook al heeft de auto een hoge kilometerstand, in al die kilometers zijn er geen defecten geweest aan de diesel techniek, de techniek is goed, betrouwbaar en heel degelijk.
Alles is nog origineel, zelfs het roetfilter nog, maar die is bij deze auto niet duur.
Deze motor zit ook in de Citroen C4, Citroën DS5 en C5, Peugeot 308 (1) etc.
Ford gebruikt de 1.6 HDI ook in de Focus en Mondeo. Of kijk naar een 2.0 HDI dit is een hele goede motor.

Renault en Skoda monteren meestal prima stoelen, heb zelf veel kilometers gereden in de Laguna 2 en 3, en Clio 5. En ben verschillende keren mee gereden in de Octavia.
Maar probeer de stoelen gewoon uit. Was zelf erg te spreken over de Laguna 3 die ik 9 jaar heb gehad. Is geleverd met 1.5 en 2.0 DCI.
In de Megane 3 heb je sportstoelen in de GT, en bv in de Bose zijn ze wat zachter.

Succes.

Laatst bewerkt:
Ik vind ze net als de Peugeot stoelen in het begin prima zitten maar op lange ritten heb ik toch rugpijn omdat ze relatief zacht zijn. Nogmaals subjectief en misschien ligt het wel aan mij. Ik kan me voorstellen dat zo’n GT-line wel lekker aangekleed is en dat dat ook meeweegt.
Ik heb hetzelfde. Een 3008 gehad, heerlijke stoelen, maar na 1,5 uur last van mijn stuitje en na 2 uur kon ik bijna niet meer zitten. Toen een Toyota Corolla. In eerste instantie valt dat tegen, maar op langere ritten zijn de Corolla stoelen echt beter en comfortabeler.

Blijft subjectief en lastig om te beoordelen bij een proefrit.

Grappig dat je de 306 niet wil vanwege "rust in bezit" en dan wel een VAG 1.6 Tdi noemt.
Die zijn op hogere km-standen net zo (on)betrouwbaar....(is het niet de motor dan wel de versnellingsbakken en al het andere onder de motorkap).
Zoals ak2 hierboven al zegt: vermijd auto's met AdBlue. Zo rond 2015 kwamen die er in en juist de auto's in die beginjaren hadden er vaak flinke (en dure) problemen mee.
Probleem is denk ik je budget, je zit dan al vast aan of hele oude auto's of hele hoge km-standen; beide leveren dus een flink grotere kans op om hogere onderhouds- en reparatiekosten te krijgen.
Het blijft dus een gok, maar de hier genoemde Renaults hebben best een goede reputatie.
En je zou bij onlineveilingmeester punt nl kunnen kijken, die veilen nu i.o.v. Domeinen maar alles is nu met kijkdagen en je ziet andere biedingen; je kan dus zelf bepalen tot hoever je wilt gaan. Stel je ziet zo'n Renault dan dan kan je zoiets al hebben rond de 3-4k (incl. 8% kosten) of nog minder, heb je genoeg budget over voor een grote beurt en om alles te vervangen/repareren als dat nodig mocht zijn. Is een gok maar zoals gezegd, in deze prijsklasse is alles een gok.

Zelf heb ik heel goede ervaringen met Honda Accord. Nooit problemen gehad. Alleen onderhoud, wel een keer een dynamo vervangen, een wiellager, multiriem, spanrol, maar dat is het dan ook. Met de eerste Accord ruim 500.000 km gereden in 13 jaar. Met de huidige ook al weer meer dan 100.000 km. Deze auto's hebben een 2 liter blok op benzine, 155 pk, geen turbo. Simpel en old school. Ik heb nooit laten ombouwen op LPG, maar dat schijnt goed mogelijk te zijn. Als je er een vindt met een goede onderhoudshistorie zou dat een optie kunnen zijn.

Paar honderdduizend kilometer in oudere Octavia’s gereden. Prombleemloos, comfortabel, ruim en betaalbaar. No brainer!

Ik heb hetzelfde. Een 3008 gehad, heerlijke stoelen, maar na 1,5 uur last van mijn stuitje en na 2 uur kon ik bijna niet meer zitten. Toen een Toyota Corolla. In eerste instantie valt dat tegen, maar op langere ritten zijn de Corolla stoelen echt beter en comfortabeler.

Blijft subjectief en lastig om te beoordelen bij een proefrit.
Precies dat

Wat betreft Skoda Octavia.., de euro 6 lijkt boven mijn budget. Euro 5 is meer beschikbaar alleen euro 5 lijkt in Nederland voorlopig nog oké maar bv in Duitsland is het al minder geaccepteerd in zones dacht ik.

Ik richt mij overigens op een 3-4 jaar dat ik een dergelijke auto ga bezitten omdat we na die tijd waarschijnlijk richting een 7-zitter gaan.

De bedrijven ken ik niet, beide auto’s lijken mij geschikt, en zien er op de foto netjes uit. De Expression is een instap versie.

Een wat onbekende auto, maar ook zeker een mogelijkheid: Honda Civic Tourer uit 2014. Honda scoort uitstekend op betrouwbaarheid en de kofferbak is gigantisch, altijd fijn. Verbruik tussen de 1 op 18 à 20
Binnen je budget kom je op ongeveer deze uit:
Honda Civic 1.6D 88KW Tourer 2014 Rood
€ 6.250,00

Binnen jouw budget is wellicht de fiat bravo 1.6 jtd ook interessant, bij de delta zit je meer op de bok. Een tipo kom je ook al tegen binne. Jouw budget

De stoelen van de Dacia zijn een pak slechter dan die van de andere 2, kan je daarmee leven? prima ga voor de Dacia meer ruimte voor je geld krijg je niet. Kan je er niet mee leven? Laten staan.

Wat de andere 2 betreft, ik heb zelf al 9-10 jaar de Mégane en uiterst tevreden over, al verschillende roadtrips van +5000km mee gemaakt en het zitcomfort is voor mij prima. Ook heel betrouwbaar ondanks mishandeling met te zware aanhangwagens.

Skoda heb ik ook bekeken, en vond ik iets minder goed zitten en bij een nieuwe auto waren destijds de meest banale dingen optie - wat hem meteen pakken duurder maakte. En ja mooi kon ik de Skoda ook niet echt noemen (maar ook niet lelijk), maar wel een superhandige auto. Het feit dat ik Renault fan ben speelt natuurlijk ook wel mee in mijn voorkeur ;).

Eigenlijk kan je geen verkeerde keuze maken tussen die 2 (want ik veronderstel dat de Dacia gaat afvallen op gebied van zitcomfort).

Grappig dat je de 306 niet wil vanwege "rust in bezit" en dan wel een VAG 1.6 Tdi noemt.
Die zijn op hogere km-standen net zo (on)betrouwbaar....(is het niet de motor dan wel de versnellingsbakken en al het andere onder de motorkap).
Wat een onzin.
Bij elke diesel heb je boven de 2 ton dingen als roetfilter en verstuivers, maar de 1.6 Tdi staat over het algemeen heel goed bekend. Er zijn weinig matige diesels wat dat betreft.

Bij een VAGmobiel in het algemeen:
6-bak gaat bij hogere km-standen bijna gegarandeerd kapot (er is op YT een uitstekend filmpje van een Nederlandse expert die uitlegt hoe dat komt; onvoldoende oliesmering van 5 en nog erger van 6 doordat het een omgebouwde 4-bak is waar men gewoon zaken aan bevestigd heeft)
Bij de 1.6 tdi:
EGR-koeler ervan geeft vaak problemen (zeker de oudere bouwjaren van voor/rond het dieselschandaal
verstuivers van de 1.6 tdi zijn een bekend zwak punt
als er n.a.v. dieselgate een software-update heeft plaatsgevonden is er bovendien kans op hoger verbruik en repeterend terugkomende EGR-problemen
Als ik dat dan vergelijk met mijn eigen ervaringen (en diverse anderen) van de 1.6 e-Hdi van PSA (dus de 2e generatie 8V) dan vind ik de PSA toch gewoon beduidend beter, zuiniger, betrouwbaarder; juist ook op hogere km-standen
En ook de 1.5 DCi van Renault (m.n. die van vlak voor de introductie van de Blue DCi) waardeer ik hoger.
Natuurlijk kan een VAGmobiel Tdi meevallen, maar de kans op onvoorziene kosten acht ik toch hoger dan een PSA/Renault e-Hdi/DCi.

Bij een VAGmobiel in het algemeen:
6-bak gaat bij hogere km-standen bijna gegarandeerd kapot (er is op YT een uitstekend filmpje van een Nederlandse expert die uitlegt hoe dat komt; onvoldoende oliesmering van 5 en nog erger van 6 doordat het een omgebouwde 4-bak is waar men gewoon zaken aan bevestigd heeft)
Bij de 1.6 tdi:
EGR-koeler ervan geeft vaak problemen (zeker de oudere bouwjaren van voor/rond het dieselschandaal
verstuivers van de 1.6 tdi zijn een bekend zwak punt
als er n.a.v. dieselgate een software-update heeft plaatsgevonden is er bovendien kans op hoger verbruik en repeterend terugkomende EGR-problemen
Als ik dat dan vergelijk met mijn eigen ervaringen (en diverse anderen) van de 1.6 e-Hdi van PSA (dus de 2e generatie 8V) dan vind ik de PSA toch gewoon beduidend beter, zuiniger, betrouwbaarder; juist ook op hogere km-standen
En ook de 1.5 DCi van Renault (m.n. die van vlak voor de introductie van de Blue DCi) waardeer ik hoger.
Natuurlijk kan een VAGmobiel Tdi meevallen, maar de kans op onvoorziene kosten acht ik toch hoger dan een PSA/Renault e-Hdi/DCi.
Ik heb hier in een aantal HDI’s mogen rijden was toen verplicht. Het reed prima maar ik heb nog nooit een auto gehad met zoveel malheur(op de Omega na dan). Ik was ook niet de enige. Er was er niet 1 uitgezonderd in het bedrijf.

Ik zeg ook niet dat iedere Hdi goed is.
De eerste Hdi's van PSA (dus de 2.0 110 pk) was perfect, de eerste serie 1.6 Hdi (de 16V) was problematisch, de 2e serie 1.6 Hdi (de 1.6 e-Hdi) was perfect; en net als vele bouwers: de motoren in het begin van de AdBlue gaven heel veel ellende (bij PSA was dat de 1.5 Blue Hdi; bij Renault de 1.5 Blue DCi).

Ik zou met jullie budget gaan voor een auto gaan met atmosferische benzinemotor, zeer zeker geen diesel.
De onderhoudskosten op latere leeftijd kunnen zeer hoog worden en de waarde van de auto overstijgen.
Kia Ceed, Hyundai i30, Mazda 6, Skoda Octavia 1.6 zijn zo maar een paar opties die me te binnen schieten.
Bij normaal gebruik rijd je daar ook 1:15 mee en de kosten en met name de verrassingen beperk je hiermee.
Ik ben even serieus gaan kijken en rekenen en ik moet zeggen dat je een goed punt hebt. Ik had totaal niet verwacht dat het verschil zo minimaal zou zijn. Dat verandert de situatie voor mij.

Ik heb online geprobeerd te zoeken naar geschikte atmosferische motoren zoals je aangaf. Kwam bv bij de Kia Ceed 1.4 CVVT uit rond de jaren 2010-2012. De auto’s vallen ruim binnen budget. Ze geven aan dat het 1 op 17 rijdt? Verder Wel al natuurlijk wat ouder maar Kia laat wel een goede indruk achter.

Heb je nog wat aanvullende tips? Of anderen?

Ik zou rekenen met 1:15, zoals Guus ook aangeeft. Voor die 1:17 moet je constant 90 rijden en met een fluwelen voet de pedalen bedienen.

Vroeger heb ik nog gekeken naar de Kia Ceed van de generatie tot half 2012.
Bij Kia gingen de ontwikkelingen snel, deze versie is nog heel erg basic, geen topper in kwaliteit, ik ben bang dat die tegen gaat vallen als je 35000 km per jaar rijdt. Ik verwacht eerder dat het verbruik hoger is dan 1 op 15 is als ik de verbruikscijfers zie op internet ( vaak rond de 1 op 13 tot 13,5).

Het lastige is het lage budget en veel kilometers.

Andere opties.

Een goede motor op lpg is bijvoorbeeld de 1.6 van Renault die je in o.a. de Megane en Logan MCV vindt, of de 2.0 16V van Peugeot/ Citroën.

Toch ik ook naar diesel kijken, voordeel is vaak de relatief lage prijs, en het lage verbruik.

Bedankt voor de goede tips en reacties. Ik ga op onderzoek.

Dacia logan op lpg lijkt met mijn budget en ook financiële mogelijkheden het meest voor de hand liggend alleen twijfel ik over de comfort met de lange ritten. Weet iemand of er bv ook andere stoelen in gezet kunnen worden?

Daarnaast hebben we ook een vouwwagen en met een rijk gevulde auto aan vakantiespullen vind ik een sterke diesel ook wel een fijn idee.

Raden jullie aan om iets meer door te sparen en te kijken naar andere auto’s boven mijn budget? Mijn apk loopt sowieso nog tot begin volgend jaar.

Nogmaals dank!

Om een beetje bij de grotere hatchbacks te blijven, zag ik deze Lancia (kende dit merk eigenlijk helemaal niet maar kwam eruit toen ik met filters bezig ging). Iemand die dit kent?

Ja, de Lancia Delta deelt veel techniek met de Fiat Bravo en Alfa Giulietta.
Staat bekend als goede, betrouwbare en ruime auto.
Erg ondergewaardeerd in Nederland, een goede en aantrekkelijke occasion.

Ik heb gereden in de Fiat Bravo en Fiat Grande Punto met deze 120 pk 1.4 motor.
Is een prettige en degelijke motor, die ook goed rijdt op LPG.
Leuke keus.

Goedemorgen,

Ik was weer even bij de benzine optie beland en kwam daar de

1.0 TSI tegen zoals in bv Golf Variant of de Octavia (koop toch graag een stationwagon). Daarnaast ook een nieuwe versie van de Cee’d: 1.0 T-GDI.

Ik begreep dat de tsi ook erg zuinig is voor zijn doen. Ik vind ze met 180.000 op de teller voor tussen de 7-8k. Met een beetje geluk rond de 7300.

Als jullie nog willen meedenken heb ik nog twee vragen:

Als ik het budget iets omhoog krik (8-9k), welke auto’s zien jullie dan nog meer in beeld komen?

Diesel Euro 5, ik ontloop het nu eigenlijk alleen in principe is het nog overal toegestaan. Is een euro 5 nog ‘safe’ voor de komende 3-4 jaar? Wat is jullie inschatting, ik lees verschillende verhalen online. Als ik wel naar euro 5 ga zoeken opent dat wel meer mogelijkheden met mijn budget.

Niemand heeft een glazen bol, maar volgens mij liggen er op dit moment geen maatregelen op stapel voor diesel de komende jaren. En als de overheid daar wel iets in gaat doen, zal dat pas de verkiezingen en formatie zijn, dus wordt het op z'n vroegst begin '26 besproken. Reken dan nog op een doorlooptijd van twee jaar dus voor 2028-2029 heb je weinig te vrezen lijkt me.
En diesel is al gemarginaliseerd, daar zit de winst niet meer voor de overheid.

Ik heb een Octavia met 1.0 gehad. Die is echt heel zuinig bij normale rijstijl.
Qua vermogen niet top, maar viel ook niet tegen. Had hem laten chippen naar 140pk. Dan heb je best een vlotte auto.

Een wat onbekende auto, maar ook zeker een mogelijkheid: Honda Civic Tourer uit 2014. Honda scoort uitstekend op betrouwbaarheid en de kofferbak is gigantisch, altijd fijn. Verbruik tussen de 1 op 18 à 20
Binnen je budget kom je op ongeveer deze uit:
Honda Civic 1.6D 88KW Tourer 2014 Rood
€ 6.250,00
Hele interessante auto, ik lees goede dingen. Wat denk je van deze?

Vorige week nog een artikel gelezen over de 1.0 motoren van fabrikanten in het algemeen.
Deze werden ontwikkeld om aan de nieuwe milieueisen te voldoen.

Maar relatief veel vermogen uit een kleine cilinderinhoud (zelfs vaak 3 cilinders) betekent dat zo'n klein motortje op zijn max moet presteren, wat ten koste gaat van de levensduur.

Terug
Bovenaan