Advies gevraagd: Motor vervangen Audi A3 35 TFSI (S line Edition, bouwjaar juli 2019)

VAP 6136086

Net ingestapt
Hallo,

Mijn ouders hun auto Audi A3 35 TFSI (S line Edition, bouwjaar juli 2019) moest naar de garage (lees audi dealer) omdat hij een raar geluid maakte. Na onderzoek bleek er iets aan de hand te zijn met de nokkenas en moest deze vervangen worden. Echter werden we een aantal weken later gebeld omdat er meer schade bleek te zijn aan de motor dan gedacht waardoor ze volledig vervangen moest worden. Dit is erg prijzig en wellicht niet eens meer waar gezien, de prijs waarvoor de auto is gekocht). Hebben mensen hier advies wat te doen of wat mogelijke alternatieven zijn? Tot slot vroeg ik me af of iemand weet of dit een bekend probleem is bij deze auto's?

Mvg,

John

Je zal moeten rondbellen. Een reeds reviseerde motor of één van een schadeauto bij een garagebedrijf waar ze twee weken de tijd van je ouders krijgen zal een heel ander prijskaartje geven dan een drukke Audidealer die een nieuwe motor bestelt en in plaats van 20 oliewissels nu aan die motor moet sleutelen.

Je kan tijdens het rondbellen ook vragen of een garage de defecte auto wil inruilen. Dan kan je direct een andere kopen met garantie en hoef je niet langer te wachten (en een andere auto te lenen).

Dit is erg prijzig en wellicht niet eens meer waar gezien, de prijs waarvoor de auto is gekocht).

Als je ouders de auto met een fikse korting hebben kunnen kopen, is het juist meer waard om het wel te doen, als zo'n zes / straks zeven jaar oude jonge Audi A3 (wat mij nog altijd een courante auto lijkt) in de markt een goed verkoopwaarde heeft.

Echter werden we een aantal weken later gebeld omdat er meer schade bleek te zijn aan de motor dan gedacht waardoor ze volledig vervangen moest worden

Raar, dat er zoveel weken overheen moesten gaan om tot dat oordeel te komen. Stond de nokkenas in backorder ofzo?

Laat de garage eerst maar eens duidelijk maken wát er nu allemaal kapot is.

Niet iedere garage kan door drukte gelijk aan zo'n reparatie beginnen.... Als de nokkenas versprongen is, of gebroken, kan je aanmerkelijk meer schade hebben; kromme kleppen, Beschadigde zuigers/cilinders, kromme drijfstangen etc etc. Kom je pas achter als je de boel opentrekt.

Jammer dat de auto bij de audi dealer staat. veel dingen kun je daar prima doen maar mijn ervaring is dat met complete motorwissels je elders wat beter af bent. niet zozeer dat ze het niet kunnen. maar ze staan er niet op te wachten (brug bezet, liever meer doorloop, weinig ervaring in die grote klussen) en de kosten zijn doorgaans ook erg hoog met dealerprijzen.

Maar nu hij er staat heb je weinig keuze.

Dit is de 1.5 TSI toch? doorgaans toch wel als redelijk betrouwbaar bekend, als is die bij iemand in mijn omgeving ook kapot gelopen in een Kodiaq.

de auto is nog jong, ik zou kijken of er ergens een ruil blok staat (bv, ex schadeauto) en die er in laten zetten. Gok dat je dan nog steeds ergens tussen de 5000-7000 euro kwijt bent, maar allicht nog goedkoper dan de dealer. Mag ik vragen wat de dealer als indicatie heeft afgegeven?

Als de nokkenas versprongen is, of gebroken, kan je aanmerkelijk meer schade hebben; kromme kleppen, Beschadigde zuigers/cilinders, kromme drijfstangen etc etc. Kom je pas achter als je de boel opentrekt.
Ja, okay. Toch lijkt het mij dat, op z'n minst, het kleppendeksel open is geweest om die nokkenas te beoordelen?
Als je daar al mechanisch een afwijking op ziet kán men vervolgschade niet uitsluiten, lijkt mij, en dit dan ook alvast aan de klant communiceren.

..óf heeft men 'de nokkenas' als schuldige aangewezen op basis van een uitleescode waarop een nokkenas(positie)sensor als foutcode werd genoemd? :unsure:

Terug
Bovenaan