Advies gevraagd over volgende auto

Marcel 4141329

Startmotor
Hoi allemaal,

Momenteel rijd ik een Kia Picanto 1.0 x-pect uit 2011 (mijn eerste auto), maar zou graag iets nieuws willen. Mede omdat ik wat opties mis om het comfort te verbeteren. Zoals bijvoorbeeld airco, centrale deurvergrendeling maar ook een iets zuiniger verbruik.

Ik heb twee auto's op het oog momenteel waar ik op korte termijn in wil testrijden, namelijk:
- Ford Fiesta 1.0 style (van rond 2013/2014)
- Fiat Punto Evo 0.9 TwinAir (van rond 2014/2015)

Mijn budget is ±€7000,-

Beiden vind ik er mooi uit zien, maar zal per auto even toelichten wat me bevalt.

Ford Fiesta
- Uiterlijk
- Verbruik (circa 1 op 23)
- Positieve feedback over rij comfort

Enige nadeel wat ik zover gelezen heb is het beperkte zicht rondom de auto.

Wat ik me vooral afvraag is of de 65pk variant voldoende is. Met name wanneer je 130 op de snelweg rijdt vraag ik me af of hij dan niet te hoog in zijn toeren zit.

Dit zou een voorbeeld zijn die ik op het oog heb:

Fiat Punto
- Uiterlijk
- Verbruik (circa 1 op 26)
- Aantal pk's (101pk)

Vraag me alleen af of de laadruimte voldoende is.

Dit is een voorbeeld die ik op het oog heb:
Link

Graag zou ik wat advies vragen over deze auto's. Zouden jullie me hierbij kunnen helpen?

Mochten jullie overigens andere suggesties hebben voor vergelijkbare auto's voor deze prijs hoor ik het uiteraard ook graag.

Laatst bewerkt:
Staar je niet blind op de opgegeven verbruiksgegevens. Heb net even naar verbruikscijfers op Spritmonitor.de gekeken, maar vooral bij de Fiat Punto haal je dat lang niet. Bij de 101 pk zit je daar op zijn voordeligst op 1 op 17,5.

De link naar de Fiesta werkt bij mij niet.

Wat is je huidige verbruik? 1 op 23/26 zijn eerder mooie cijfers uit de fabriek dan realistisch. Kijk maar eens bij de verbruiksmonitor.

Verder hangt het advies niet alleen af van je budget. De opties moeten geen probleem zijn voor €7.000.
Laadruimte voldoende? Dat kan je alleen zelf beoordelen. Waarvoor gebruik je de auto/ruimte?
Maak je veel korte of juist lange ritten?

De link naar de Fiesta werkt bij mij niet.

Wat is je huidige verbruik? 1 op 23/26 zijn eerder mooie cijfers uit de fabriek dan realistisch. Kijk maar eens bij de verbruiksmonitor.

Verder hangt het advies niet alleen af van je budget. De opties moeten geen probleem zijn voor €7.000.
Laadruimte voldoende? Dat kan je alleen zelf beoordelen. Waarvoor gebruik je de auto/ruimte?
Maak je veel korte of juist lange ritten?
@Magnifieke malloot ik denk dat ik met mijn huidige auto ongeveer 1 op 18 rijd.

Ik ga dagelijks met de auto naar het werk, retour ongeveer 50 kilometer. Verder met de auto op vakantie (2 personen) en in de toekomst eventueel een kind, maar dat is voor nu nog niet van toepassing.

Wij rijden 1 op 16 met de punto ta 100pk. Een gewone auto niet hybride gaat niet (veel) zuiniger zijn dan jouw kia. Comfort zal ook niet super veel schelen alhoewel ik snap dat je airco mist. Ik zou nog ff doorsparen en volgend jaar een Auris hybride kopen.

Vwb de Fiesta, mijn vriendin heeft de 80 pk uitvoering, zonder turbo, is verbazingwekkend zuinig, ligt heel goed op de weg, schakelen, sturen, allemaal top, o ja, en nooit problemen in ca 60.000 km vanaf de 50k die er op stond toen ze de Fiesta kocht.... maar niet vooruit te branden. Had een Panda 141, oer model met 1,1 54 pk motor, die voelde nog vlotter aan. Voor dagelijks gebruik prima, maar ga er niet mee op vakantie naar de Alpen.

Er zijn weinig gewone benzineauto’s waarmee je zuiniger kan rijden dan die 1:18 gemiddeld.
Misschien wat nieuwere driecilinder turbo blokjes in lichte en gestroomlijnde auto’s, maar verder zit je toch aan hybride techniek vast.

Er zijn weinig gewone benzineauto’s waarmee je zuiniger kan rijden dan die 1:18 gemiddeld.
Misschien wat nieuwere driecilinder turbo blokjes in lichte en gestroomlijnde auto’s, maar verder zit je toch aan hybride techniek vast.
Met de fiesta, dat dan wel, vakantie naar Kroatie en Italie in April vorig jaar, rete koud, verbruik tussen de 1 op 20/21

Ik waardeer de reacties dat ik niet veel zuiniger ga vinden dan mijn huidige auto. Maar dit is niet het enige punt waarom ik een nieuwe wil. Onder andere de genoemde gemakken zoals centrale deurvergrendeling. Maar ook de comfort van een airco en grote laadruimte. Want de laadruimte heb ik eigenlijk niet zonder de bank plat te leggen.

Dus de keuze voor iets nieuws is al gemaakt, nu alleen nog de keuze voor wat.

Met mijn driecilinder turbo (2020) red ik 1 op 18 ook wel. Vanochtend nog getankt, kwam uit op 1:19,4. Volgeladen op vakantie natuurlijk niet, maar ik ga in de zomer met gunstige ritten ook wel over de 1 op 20.

Maar goed, de kans dat je veel zuiniger dan 1:18 gaat rijden is niet heel groot inderdaad.

1.0 EcoBoost lijkt mij fijner dan de turboloze, maar let wel op dat de eerste EcoBoost blokken wel wat vaker dan eens problemen hadden. Oftewel, kijk goed naar de onderhoudsgeschiedenis.
Ze staan wel bekend als fijn sturende auto's. Ik vind het dashboard niet zo geweldig, van de Fiesta uit 2013. Maar dat is een kwestie van smaak uiteraard.

Met mijn driecilinder turbo (2020) red ik 1 op 18 ook wel. Vanochtend nog getankt, kwam uit op 1:19,4. Volgeladen op vakantie natuurlijk niet, maar ik ga in de zomer met gunstige ritten ook wel over de 1 op 20.

Maar goed, de kans dat je veel zuiniger dan 1:18 gaat rijden is niet heel groot inderdaad.

1.0 EcoBoost lijkt mij fijner dan de turboloze, maar let wel op dat de eerste EcoBoost blokken wel wat vaker dan eens problemen hadden. Oftewel, kijk goed naar de onderhoudsgeschiedenis.
Ze staan wel bekend als fijn sturende auto's. Ik vind het dashboard niet zo geweldig, van de Fiesta uit 2013. Maar dat is een kwestie van smaak uiteraard.
Dashboard vind ik ook ruk, vooral de knoppen in het midden, daarnaast ben ik al 40 jaar de bediening van Italiaanse auto's gewend, ruitenwissers stengel naar beneden, bij Fiesta naar boven, na 2 weken ben je het net gewend, moet je weer omschakelen, zou zelf voor een Panda gaan met de 1.2 69 pk motor, iets soepeler maar net zo traag als de Fiesta, maar niet kapot te krijgen.

Fiesta model vanaf 2017 wordt wat krap voor jouw budget, misschien een goede via particulier.
Je zou nog wel kunnen kijken naar een oudere Fiesta die dan rijk is uitgevoerd. Maar ik weet niet of je dat wil omdat je Micra uit 2011 is.

Een Mooie rode Focus zou ook nog kunnen, wel een wat hogere kilometerstand.

Ik zou binnen €7.000 een a of b segmenter zoeken met turbo. Ik weet niet tot welk bouwjaar de punto 1.4 t-jet is gemaakt, maar wellicht is dat wat. Voor de rest laat ik het voor nu even met allerlei merken opnoemen. Je picanto zou ik lekker particulier verkopen.

Heb je de Renault Clio al overwogen? Het model vanaf 2013 vind je genoeg met jouw budget
Neem dan de 0.9 tce motor.

Leuk model en zit volgens mij bijna altijd wel airco en cruise control op.

Heb er zelf ook 1 gehad uit 2013. Rijdt volwassenen en zuinig

De Fiesta vind ik wat vlotter ogen, knopjes op stuur en navi. Geen turbo is voor reparaties wel voordelig. Er zitten echt wel veel kilometers op en hij is niet bepaald vlot.

De Punto is wat saaier, middeleeuwse radio, geen bluetooth? wel lekker vlot karretje, dat zal een stuk meer power geven (kan dus snel meer gaan verbruiken). Zo'n turbo kan echter wel weer de geest geven.

Het is dus vooral je eigen keuze. Hierboven worden al de Alpen genoemd, tja je kan prima met beide wagens naar de Alpen of Spanje. Alleen als je dat 6 keer per jaar doet dan wil dat misschien goed voor elkaar hebben door de stilste auto te kiezen (veel toeren hoeft niet meer lawaai te geven dan erg veel windgeruis).

Als 9 van de 10 ritjes gewoon in de file aansluiten is en een half uurtje hobbelen dan heb je aan 30pk al genoeg. Dat je twee keer per maand 130 wil rijden is prima en daar moet je dan even op wachten als je gas geeft.

Ik zou zelf niet snel een Fiesta kiezen met maar 65 pk.
Kijk bij een auto altijd naar de praktijkcijfers voor het verbruik.
Reken je dus niet rijk. Maak in ieder geval een proefrit.
Het verbruik hangt sterk af van de gebruiksomstandigheden en rijstijl.

De Kia Rio is denk ik ook een prima optie, de al genoemde Renault Clio ook.
De Clio lijkt me inderdaad ook een mooie optie om te overwegen. Zou je misschien een voorbeeld van de Rio kunnen sturen? Binnen mijn budget zie ik alleen twee oudere modellen, rond 2006 en 2009. Wellicht gebruik ik verkeerde criteria, of bedoel je ook deze oude modellen?

Voor max. 7.000 euro heb je een zeer ruime keuze (klik) Het nieuwere model vanaf 2011. Hyundai i20 is dan ook een optie. Iets ouder (vanaf 2008) maar kwa techniek en ruimteaanbod nagenoeg gelijk aan de Rio.
@SVF Aah, de reden dat ik ze niet zag was vanwege de kilometerstand, en de afstand op 30km vanaf mijn postcode. Ik had deze ingesteld op max. 150.000km.Voor mijn gevoel is 250.000km+ erg veel. Of verkijk ik me hier op?

Laatst bewerkt:
@SVF Aah, de reden dat ik ze niet zag was vanwege de kilometerstand. Ik had deze ingesteld op max. 150.000km.Voor mijn gevoel is 250.000km+ erg veel. Of verkijk ik me hier op?
Ook dan nog voldoende keuze (max 140.000 18 stuks, bij 160.000 km ruim 30) 250.000 km's is inderdaad behoorlijk veel maar als je weet waar je op moet letten bij inspectie en proefrit dan haal je de echt rotte appels er wel tussenuit en is het zeker mogelijk om voor weinig geld een leuke relatief jonge auto te scoren die nog heel lang meekan.

Ik heb mijn vorige auto (Hyundai i20 uit 2009) pas ingeruild met bijna 260.000 km op de klok. Onderstel niet heel fris meer maar in de basis nog een prima auto. Deze ingeruild op een zeer frisse Nissan Note met ruim 230.000 km maar die km's zie je er echt niet aan af en het rijdt en voelt alsof ie een ton minder heeft gelopen.

Met name Aziatische auto's zijn vaak kurkdroog aan de onderkant, ook bij veel km's. Vaak wat oppervlakkige roest maar meestal geen olieverbruik of lekkages. Let bij een proefrit ook op bijgeluiden, koude start geen rammels van de ketting etc. Bij twijfel gewoon verder kijken!

Ik kwam deze Renault Clio tegen, en werd hier wel enthousiast van: https://www.autowereld.nl/renault/clio/0-9-tce-airco-navigatie-cruise-lmv-nap-39982281/details.html

Ik weet dat een advertentie niet alles zegt, maar zou iemand mij kunnen vertellen of dit qua prijs een goede deal lijkt?
Op de foto's ziet hij er goed uit, geen schades of rare slijtage of andere plekken in de bekleding. Mooie kleur ook ipv de meeste die hier zwarte exemplaren laten zien.
Alleen een rare prijs.

Ik kwam deze Renault Clio tegen, en werd hier wel enthousiast van: https://www.autowereld.nl/renault/clio/0-9-tce-airco-navigatie-cruise-lmv-nap-39982281/details.html

Ik weet dat een advertentie niet alles zegt, maar zou iemand mij kunnen vertellen of dit qua prijs een goede deal lijkt?
Nederlandse auto, adres heeft goede recensies, mooie kleur en ziet er netjes uit.

Die prijs is psychologie. 7790 is gevoelsmatig veel minder dan 7800. Zo gaat dat met zoveel prijzen. €0,69 in plaats van €0,70.

Prijs is conform het advies die je vindt bij de ANWB koerslijst, met BOVAG garantie. Dus wel even duidelijk bij de prijs in hebben.

Geschiedenis op Finnik is ook niet gek. Even zien wat de laatste APK punten waren (11-'23) wellicht. Maar altijd naar het onderhoud kijken natuurlijk :)

Die Clio ziet er goed uit.
Ik had ook die kleur. Waar je wel rekening mee moet houden is dat er geen lakstift beschikbaar is in die kleur. Kleine plekjes zelf bijwerken kun je dus niet.
Schijnt ook een lastige te zijn voor spuiters.

Voor jouw budget zag ik er ook wel genoeg met lagere kilometerstanden voorbij komen

Terug
Bovenaan