Advies gevraagd SUV tot Max 25.000€

Dirk 2144983

Wegverkenner
Goedenavond,

Ik zoek een leuke suv voor ons gezin. We rijden elk jaar ongeveer 15.000 km, in de zomer en winter gaan we naar de bergen. Zomers hangt er een vouwwagen achter.
We hebben een mogelijkheid om op te laden bij ons huis. Dat heeft mij doen kijken ook naar phev suv’s maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb ook gekeken naar hybrid suv’s.
Mijn lijstje bestaat nu uit een Toyota rav4, Honda crv en een Lexus nx, maar dan heb je nog een hele rij auto’s zoals de kuga, mercedes GLC, sportage en nog een aantal. Ik zoek een betrouwbare suv welke genoeg ruimte heeft voor ons gezin. Zie ik een auto over het hoofd? Welke aandrijving is het meest passend voor mijn aantal kilometers?

Mazda CX-5 is goed en fijn, Honda CR-V nog wat ruimer van binnen. Beiden erg betrouwbaar. M.i. hoef je niet verder te kijken eigenlijk..

2 kinderen. Wat is het voordeel van benzine, phev of hybride ten opzichte van elkaar? Ik rij 15.000 en kan opladen thuis maar kan dan een phev uit? Want dan komt bijvoorbeeld een phev in beeld. Iemand daar ervaring mee?

Eigenlijk is er heel veel keus in SUV plug in hybrides.
Dat maakt het lastig om een goed advies te geven.

Let ook goed op het gewicht, per 1 januari 2026 betaal je bij een plug in hybride het volledige tarief aan motorrijtuigenbelasting.

De Mitsubishi Eclipse Cross, Renault Captur 2 zijn hele goede opties.
( zijn heel betrouwbaar, en relatief goedkoop te rijden)
De genoemde Kia Sportage is ook een hele goede keus.
Een Lynk & Co 01 is ook een hele goede keus, de techniek is voor een groot deel gelijk aan de Volvo XC40, maar is veel goedkoper dan de Volvo.

Ik denk alleen dat er besparing is als er heel veel elektrisch wordt gereden, anders is een zuinige, en niet al te zware benzine of gewone hybride een betere keus.
Plug in hybrides zijn over het algemeen erg zwaar, en behoorlijk complex.
Een plug in hybride is eigenlijk een matige elektrische, en een matige benzine auto, omdat alles dubbel is, wat zorgt dat de auto zwaar en minder efficiënt is.

Verstandig is om ook gewoon te gaan kijken, zitten, en proefritten te maken, en kijk ook gewoon welke auto heel goed aan de eisen voldoet.

Laatst bewerkt:
Wat doet zo’n plug in hybride in de bergen met een vouwwagen van 500 kilo erachter? Hier lees ik wisselende verhalen over. We rijden in de zomer circa 4000 km door Europa. Heeft iemand een inschatting wat het verbruik is met een vouwwagen erachter?

Laatst bewerkt:
Wat doet zo’n plug in hybride in de bergen met een vouwwagen van 500 kilo erachter? Hier lees ik wisselende verhalen over.
Daar is geen zinnig woord over te zeggen, hangt af van hoe vol/ leeg de accu nog is en welke plug-inn je hebt. Op fe carbase kun je selecteren op gewicht. Ligt ook aan de aandrijving maar 2wd hybrides mogen vaak niks trekken, maar zijn vaak wel zuiniger dan 4x4 hybride's. Hangt er van af waar je woont , maar een elektrische brommobiel voor ritjes in de buurt en je huidige auto houden is geen optie?

Klinkt wel goed zo’n electrisch brommobiel maar de auto gebruiken we voor de vakanties, ritjes voor de sportclub en dergelijke. Mijn vrouw heeft een elektrische auto van haar werk gekregen plus een oplaad paal in onze tuin. Vandaar ook dat mijn interesse is ontstaan.. kan ik er ook zelf iets mee zogezegd.
Mijn vragen sluiten aan bij wat jij nu net zegt. Veel info te vinden maar niet altijd passend. Voor alsnog is onze x-trail erg ruim, betrouwbaar en fijn. Maar na 4 jaar rijden ben ik ook wel op zoek naar iets nieuws.

Wellicht is dan een outlander phev dan een andere kanshebber naast de rav4. Qua aanschaf wel een stuk vriendelijker.

Laatst bewerkt:
X-trail is een mooie auto, iets kleiner bij Nissan kan je ook goed shoppen. Een Phev is mooi als je thuis kan laden, op vakantie heb je er niets aan, misschien op de camping maar let daar op, een kWh kost daar gauw 70-80 cent….. Op de rit naar de bestemming ga je niet laden, snelladen kan je met de meeste phev’s niet, en om 2-3 uurtjes te pauzeren……

De CX5 is al voorgesteld, de trekauto van het jaar, gewild en een betrouwbare auto, grote cylinderinhoud en geen turbo.

Sowieso lastig uitzoeken welke phev 500 kg mag trekken, de carbase filtert hier niet meer goed in. Idd als er al 2 auto's zijn is een elektrische brommobiel overbodig.

Ik heb een ruwe selectie gemaakt van SUV's in die prijsklasse die ook een aanhanger kunnen trekken. Je vindt daarbij ook enkele typen waar je minder snel aan denkt: Hyundai Bayon komt een aantal keer terug maar ook een Lynk & Co 01 die je ruimte geeft. Juist bij dergelijke minder gangbare auto's kun je een aantrekkelijke deal vinden.
Kun jij het filter op de carbase ook aanpassen betreft trekgewicht, want auto's die 1 kg mogen trekken vallen onder de zelfde filter die 1000 kg morgen trekken

Laatst bewerkt:
de carbase ook aanpassen betreft trekgewicht
Sorry, ik keek naar het gewicht en dat blijft onder de 1000 kg zoals de TS meldde. Je kunt met de link zelf ook de criteria aanpassen. De onderste categorie wegvinken en eventueel zwaardere aanhangergewichten toevoegen. Maar ik zal de suggestie om bij een update 'geen' of 'n.v.t' aan de trekgewichten toe te voegen doorgeven.

De Ford Kuga heeft betrouwbare techniek met onder meer een turboloos 2.5 blok, De (P)HEV techniek is deels ontstaan vanuit gelicenseerde Toyota patenten en door Ford aangepast/verbeterd. De eCVT stoort totaal niet kan ik uit eigen ervaring melden en de auto is als één van de weinige PHEV's ook zeer zuinig als je niet oplaadt en fungeert dan meer als een traditionele HEV.

Pak moderner dan een CX-5, maar tevens ook wat compacter, een CX-30.

Groot turboloos blok (2.0), mijn exemplaar is van 180 naar 206 PK gezet, dus meer dan vlot genoeg, soepele automaat. Eigenlijk los van zetelventilatie zowat alles wat je maar kan wensen qua uitrusting. Open dak, 12 speaker Bose, volledig leder, elektrische zetel met excellente lendesteun, elektrische kofferklep, full Adaptive LED, geweldig HUD (en mooier dan een CX-5 maar dat is uiteraard subjectief).

Laatst bewerkt:
Dus in principe kan ik niet een verkeerde beslissingen maken begrijp ik :). Bedankt voor alle adviezen. Ik ga ook naar een ford kuga kijken, die zijn ook goed betaalbaar zie ik.

Daar is geen zinnig woord over te zeggen, hangt af van hoe vol/ leeg de accu nog is en welke plug-inn je hebt. Op fe carbase kun je selecteren op gewicht. Ligt ook aan de aandrijving maar 2wd hybrides mogen vaak niks trekken, maar zijn vaak wel zuiniger dan 4x4 hybride's. Hangt er van af waar je woont , maar een elektrische brommobiel voor ritjes in de buurt en je huidige auto houden is geen optie?
Jawel hoor daar valt heel zinnigs over te zeggen. In de bergen rijdt het zelfs meer dan goed zo’n PHEV wet ik uit ervaring. Bergafwaarts rem je af op de regeneratie stand en laadt die weer op en bergop heb je de electromotor die bijspringt. Wij reden met een caravan dus dan is een vouwwagen van 500kg prima te doen. Ik vond de SMV ivm met de foutlander een prima combi. Eigenlijk de lekkerste combi die we gereden hebben.

Terug
Bovenaan