Advies gezocht voor een kilometervreter (€20-€25k) (30k km p/j)

KP96

Startmotor
Hallo allemaal,

In het verleden ben ik hier perfect geholpen wat betreft aanbevelingen en advies. Echter is de situatie een beetje veranderd en ben ik eigenlijk aan het oriënteren op wat nieuws, vandaar een nieuw topic.

Ik bezit momenteel een Seat Leon Cupra 280 uit 2015 en een Volkswagen Up uit 2013.

De Seat heb ik in juni 2023 gekocht met 107k km op de teller, inmiddels na iets minder dan twee jaar staat er alweer 165k km op de teller. Ik heb hierbij best veel aandacht besteed aan onderhoud (Uitgebreide regelmatige beurtjes en preventief ketting laten vervangen voor verstevigde variant, en zo nog veel meer). De afgelopen twee jaar heb ik deze auto voornamelijk gebruikt voor het rijden naar mijn werk, hobby en opleiding etc, dus ik kom uit op ongeveer 30k km per jaar. Het is absoluut geen zuinige auto, de onderhoudskosten zijn ook niet echt goedkoop maar het was wel een heerlijke auto om in te rijden. Financieel gezien is het gewoon geen gunstige auto om kilometers in te gaan maken voor de rest van komende jaren. (Hoe lang gaat het blok nog mee, welke kosten gaan er nog komen?)

Recentelijk heb ik ook een Volkswagen Up verkregen uit 2013 met 60k km op de teller. Hiermee maak ik nu voornamelijk de woon-werk kilometers omdat dit natuurlijk de meest financieel gunstige auto is om te gebruiken, zowel in onderhoud, brandstof als afschrijving.

Nu wil ik binnenkort een waterscooter kopen en het nadeel is dat geen van beide auto's de mogelijkheid heeft tot een trekhaak. Allebei hebben ze 0kg trekgewicht op kenteken, m.a.w. ze mogen volgens de wet niks trekken. In eerste instantie was mijn idee om de Up dan in te ruilen op een soortgelijke auto met trekhaak, maar met het idee ook op vakantie te gaan met waterscooter en al in de toekomst; zal dit eerste dus waarschijnlijk maar een oplossing zijn van tijdelijke aard.

Het liefste keer ik terug naar 1 goed voertuig, waarbij men gunstig en degelijk veel kilometers kan gaan rijden. Het gaat me hierbij dan niet zozeer om de afschrijving in kosten qua kilometers, dus dat de auto minder waard wordt omdat er veel kilometers op komen te staan. Maar meer omdat de auto gewoon met zekerheid en goed onderhoud makkelijk veel kilometers aan moet kunnen. Ik koop het liefst namelijk een auto die makkelijk naar de 4-5 ton rijdt en daar voorbij. Mijn huidige Seat, met een getunede motor, is natuurlijk hartstikke goed onderhouden. Maar het blok in de auto staat doorgaans nou niet bekend als eentje die de 3-4 ton met gemak haalt zonder een complete revisie.
Daarnaast is de Up een perfecte auto op financieel gebied, maar deze is enkel ideaal voor woon-werk verkeer.
Inmiddels staat de Seat Leon op marktplaats te koop, en kachel ik nog vrolijk verder in de Up. Mocht de Seat niet verkopen dan ruil ik deze gewoon in.

Ik zoek dus eigenlijk een auto met soortgelijke opties als de Seat, die veel kilometers aangenaam maken, maar dus wel op een financieel gunstige manier. Aan opties moet men dus het volgende bedenken:
-Adaptive cruise control
-Goede verlichting
-Degelijke stoelen

Aan de benzine kant heb ik zitten denken aan een recente Toyota Corolla of Yaris. De Corolla is nog aan de redelijk dure kant vind ik, (€30k). De Yaris wordt al wat aangenamer. Maar ik betwijfel of zo'n hybride gunstig is voor veel snelweg km's. Daarnaast heeft zo'n Yaris een beperkte trekcapaciteit. Volgens mij voor een waterscooter net genoeg, maar of het aangenaam wordt daargelaten.
Een mazda 3 lijkt mij ook een super mooie auto met (volgens mij) een zeer betrouwbare motor die lang mee kan.

Ik heb ook zitten denken aan een diesel. Maar of dit hedendaags en in de toekomst verstandig is is nog maar de vraag. Ik ben er te weinig mee bezig om dit te kunnen bepalen. Maar een diesel gaat vaak wel het langste mee. Ik heb er gewoon geen zin in om elke 3 jaar opnieuw een auto te moeten kopen omdat de huidige een "te hoge" kilometerstand begint te bereiken. Wat zouden eventueel betrouwbare diesels zijn die leuk zijn om te rijden? Een audi a4 oid spreekt mij erg aan.

Ik heb hiervoor auto's gehad die ik heb gekocht bij de merkdealer in de buurt. Als er eventueel dus wat mee was kon ik er gemakkelijk mee in de buurt terecht. Dit heb ik bij de Seat destijds niet gedaan. Weliswaar gekocht bij een hele betrouwbare handelaar/dealer, maar als er wel wat mee was qua garantie dan moest ik dus anderhalf uur rijden om het "even" op te lossen, iets waar ik ook wel klaar mee ben.

TLDR: Op zoek naar een auto die gewoon lekker veel kilometers betrouwbaar mee kan gaan, lekker is om te rijden en beschikt over een trekhaak. Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende auto's met verschillende motoren dat er vast iets is waar ik nog niet aan heb gedacht en jullie wel. Dus alvast bedankt!

Je hebt een redelijk 'open' vraagstelling gegeven en ik heb een selectie gemaakt met een paar aannames (je kunt altijd zelf verder variëren): budget 25.000 euro, gezien de kilometers in ieder geval hybride. Corolla SW's tref je in een redelijk ruim aanbod aan voor rond de 23.000 euro, dus met 30k zit je aan érg jonge exemplaren. Dan krijg je ook een aantal plug-in hybrides tegen, waaronder een Kia Ceed SW. Ik heb zonder aanhanger met beide auto's een aardige afstand gereden en vond ze beide prettig. De Corolla heeft wellicht een wat lage bagageruimte maar dat moet je zelf beoordelen. Je zou ook kunnen kijken naar een Renauld Mégane Estate (en in de selectie zitten er enkele ook als plugin hybride).
BTW als een waterscooter pakweg 400 kg weegt en een trailer 300 kg, dan kun je (al) met een ongeremde aanhanger en een trekgewicht van 750 kg vooruit komen.

Van recente diesels is in Nederland relatief weinig aanbod.

Het lastige dat je veel kanten uit kunt, er zijn veel betrouwbare opties mogelijk.

In plaats van een Toyota Yaris of Corolla kun je bijvoorbeeld ook kijken naar een Renault Clio ( is als hybride, LPG, of gewone benzine auto) of Megane
( mogen beiden meer trekken), een Kia Rio of Ceed, Hyundai |20 of |30.

Volgens mij ben je aardig bezig met je zoektocht. Je noemt Aziatische opties en dat lijkt mij absoluut de juiste hoek om met de minste zorgen de meeste kilometers te maken.

Toyota Corolla zoals je zelf al aangeeft als optie zal vast lang meegaan zonder veel kopzorgen. Je hebt ze ook vanaf 20k, dus 30k is niet nodig tenzij je graag teveel geld uitgeeft.

De Yaris is wel wat klein als je vanaf een Cupra komt. En ook zeker niet zo dynamisch natuurlijk.

Mazda 3 die je zelf ook al aangeeft lijkt mij een uitstekende optie. Bewezen techniek die lang mee gaat. Geen turbo die niet kapot kan is ook een voordeel. Wel ander motorkarakter natuurlijk. Fantastisch mooie auto.

Kia Ceed of Proceed lijkt me ook een prima optie. Ik heb geen idee hoe lang de motoren in basis meegaan, maar toen ik zelf een Proceed kocht ben ik er blind vanuit gegaan dat 3 ton geen enkel probleem moet zijn gezien het merk en reputatie. Heb wel bewust een 4-cilinder gekocht. Heb natuurlijk wel even onderzoek gedaan en er waren geen bekende mankementen met deze motoren.

Praktisch dezelfde auto als een Ceed is een Hyundai i30. Van de Corolla SW is een Suzuki-clone die doorgaans wat goedkoper is in aanschaf. En weer wat minder waardevast, maar als je de auto oprijdt is dat geen enkel probleem.

Van bovenstaande auto's zal de Mazda 3 de meest stuurdersauto zijn en de Proceed volgt daarna. Hou er rekening mee dat Kia elke 15.000 km een beurt moet (blijft het daarom zo lang heel?). Het zijn geen dure beurten, maar je staat dus wel elk half jaar bij de garage voor regulier onderhoud. Onderhoudsinterval van Toyota en Mazda weet ik niet uit mijn hoofd. De Corolla is behoorlijk zuinig, wellicht ook handig om in je achterhoofd te houden.

Terug
Bovenaan