toyne

Startmotor
Dag allen,

De oude auto is definitief stuk en moet vervangen worden.

Ik ben op zoek naar een auto geschikt voor een gezin met 2 kinderen, dus achterin en in de kofferbak wel genoeg ruimte. Belangrijk vind ik dat het comfortabel rijdt en betrouwbaar is. Budget wat ik vandaag bij de dealer vooral vergeleken heb was rond de 20.000. kan uiteindelijk richting de 25000 gaan.

Korte geschiedenis: rij nu een renault megane 1.2. was qua ruimte perfect en kon de caravan net trekken.
per jaar maak ik rond de 12000/13000 km. we rijden meerdere keren per jaar met de caravan om op vakantie te gaan. normaal wekelijks gebruik is boodschappen bij de super 8 km verderop en kids naar voetbal uit wedstrijden rijden.

waar het aan moet voldoen.
de auto moet een trekkracht van minimaal 1500 kg hebben (willen in de toekomst een iets grotere caravan en de huidige makkelijker trekken is fijn)
achterin en kofferbak moet niet te krap zijn dat kinderen in autostoel met hun voeten tegen de stoelen daarvoor aan zitten.
liefst onder de ton aan km
bouwjaar liefst na 2019
de auto mag best wel over wat opties beschikken, ben niet vies van snufjes (laatst gereden in een auto met rijhulp en cruise controle en dat reed wel prettig)

sinds het behalen van mijn rijbewijs ongeveer 20 jaar geleden rijd ik in Renaults. prima gesprek gehad over de auto en welke opties er nu zijn ter vervanging en aanschaf nieuw. zei kwamen met bovenstaande gesprek uit op Dacia Duster , renault Scenice en renault kadjar (al was die wel wat beperkter in ruimte dan bovengenoemde.)

zelf was ik in twijfel tussen benzine of plugin hybride al rade de garage me gewoon benzine aan.

nu wil ik niet perse vasthouden aan het merk (al is het een hele fijne garage waar ik dus al jaren kom)
morgen ga ik eens een rondje autozaken doen om wat merken te bekijken.

Dus mijn vraag is welke merken zijn zeker het overwegen/bezoeken waard?

Waarom niet weer station? Weet niet hoeveel de laatste Megane station mag trekken, 1.3 is een betrouwbare motor lees je hier vaak. Zou mijn voorkeur hebben boven een SUV. Hier ook gezin met 2 kinderen.

Als Renault goed bevalt ( en waarom ook niet ) en je hebt behoefte aan wat extra ruimte, trekgewicht enz enz, dan zou ik de Renault Grand Scenic opteren.
Ik gaf op Gaspedaal.nl in vanaf bouwjaar 2019, max 100.000km, max 25k, benzine en er kwamen 35 mooie opties naar voren!

Bijvoorbeeld:

0-d4048d56da8ef799818647ad0308fa2a.jpg

Met de nieuwe 1.3 Tce motor, trekgewicht 1500 kg, betrouwbaar en lekker veel ruimte

Succes met je zoektocht !

de megane is motor technisch overleden door gezeur met olie dat uiteindelijk in de motor zit.

persoonlijk zou ik liefst station doen (vind ik sportiever) maar vrouw lief wil liever hoger zitten (ze is wat klein en denkt dat je daarmee dan beter rijd)

De al genoemde Renault ( Grand) Scenic, Megane, Talisman, zijn hele goede opties.
De Renault Koleos met 1.3 TCe mag maar liefst 1800 kg trekken, Renault dealers importeren deze nog wel eens.

Volgens mij zijn bovengenoemde opties prima.

Een Mazda CX-5 zou ook nog een leuke optie zijn om vrouwlief tegemoet te komen met iets hoger zitten. Heeft een flink trekvermogen en staat als betrouwbaar bekend. Of de achterbank groot genoeg is?
Niet zo groot als een Superb natuurlijk.

skoda ziet er ook wel fijn uit, wel beste prijs toename tov de genoemde renaults, waar komt dat uit voort?
Je zou bij skoda ook nog naar de octavia kunnen kijken die is qua maat meer vergelijkbaar met de megane. De superb is een maatje groter. Voor je budget moet een Octavia van de laatste generatie haalbaar zijn.

Groot en Frans is nooit populair dus de Talisman is vrij goedkoop voor het soort auto.
en is de populariteit te verklaren? slechte prestaties of iets?
draai wel regelmatig me hoofd namelijk zo van, das een mooie renault :p

Nee, is altijd zo bij grote Franse auto’s. Kwaliteit is gewoon goed maar ze zijn minder gewild. Doe er je voordeel mee!
Een SUV is ook altijd duurder dus zo’n Talisman is wat dat betreft wel een slimme koop.

De Renault Talisman is bij een groot publiek vrij onbekend. En die zoeken er niet op.
De kwaliteit, het comfort en betrouwbaarheid zijn echter heel goed. Zoals Barri aangeeft slimme koop, doe daar je voordeel mee.

Mijn broer heeft jaren lang een Renault Talisman gehad en was er bijzonder tevreden over.
Het was de enige leaseauto die hij ooit heeft gehad ( heeft al heel lang leaseauto’s) waar hij steeds het leasecontract van verlengde. Tot dat de leasemaatschappij dit niet meer wilde doen. Aan de auto was niet te zien en te merken dat hij al zoveel kilometers had gereden. Vanwege de hoge tellerstand is de auto helaas geëxporteerd .

Deze bestaat niet meer maar de link laat vele alternatieven zien.

Persoonlijk zou ik een Talisman kiezen

gister even een rondje dealer geweest. de talisman niet kunnen zien want die stond nergens, wel de grand scenic en die was wel erg groot vooral hoog. gaf wel een ruimtelijk gevoel. de display is niet direct lelijk van binnen maar moet wel even wennen

verder bij de ford geweest en die adviseerde een hybride kuga die ook heel aardig zat. hybride ivm het niet gebruiken voor woon werk dus volgens hem slim om de kleine stukjes met electro motor te doen. toen ik aangaf dat ik geen zonnepanelen had (waar hij blijkbaar wel vanuit ging) was die man iets minder zeker over het voordeel.

ook bij de Nissan gekeken voor een Qashqai, die zag er van binnen ook goed uit

Zonnepanelen maakt echt niks uit voor thuisladen. Thuis laad je altijd voor rond de 30ct, of je nu zonnepanelen hebt of niet. En die 30ct per kWh is gewoon vrij goedkoop als energie voor in je auto.

Het hangt natuurlijk een beetje af wat voor contract je hebt, ik heb zelf een dynamisch contract de prijs is nu 14 cent maar daalt zo naar 8 cent per kWh
Nu zou ik volledig op zonnestroom kunnen laden.
Ik zou wel veel eerder een volledig elektrische auto kiezen dan een plug in hybride.

Bedankt voor de update, het middendeel van de Nissan Qasqai is gelijk aan de Renault Kadjar, ze delen heel veel techniek.

Zonnepanelen maakt echt niks uit voor thuisladen. Thuis laad je altijd voor rond de 30ct, of je nu zonnepanelen hebt of niet. En die 30ct per kWh is gewoon vrij goedkoop als energie voor in je auto.
Dat is niet waar. Als je door thuisladen een terugleverboete kan voorkomen, is het nog een stuk goedkoper. En als je overproductie hebt, zijn je kosten eigenlijk de misgelopen vergoeding voor je teruggeleverde stroom. Die zal in veel gevallen lager zijn dan 30ct en verandert dus je rekensom.

Hoe zijn de ervaringen met link en co 01? En hoe passend is z'n bak voor mijn wensen?
Ik zie er zoveel staan op internet van 3 jaar oud en allemaal met rond de 60-80k op de teller. Hierdoor heb ik het gevoel afblijven. Vind wel mooie auto's namelijk

Er staat recent een occasion aankoopadvies van Autoblog op (sorry Autoweek), kijk die maar even, dan weet je het waarschijnlijk wel.

Er staat recent een occasion aankoopadvies van Autoblog op (sorry Autoweek), kijk die maar even, dan weet je het waarschijnlijk wel.

Net gekeken en klinkt dat als je hier mee gaan trekken je van tankstation naar tankstation mag gaan rijden.

De techniek van de Lynk & Co 01 is best goed, en zoals ook aangegeven in de video gelijk aan de Volvo XC40. Je krijgt de zelfde techniek maar dan voor veel minder geld. Best een goede occasion dus.
Schade aan de auto kon wel lastig zijn, Lynk & Co was niet erg goed in levering van onderdelen/ plaatwerk, maar misschien is dat nu beter.

Als je een caravan gaat trekken dan neemt vaak het verbruik enorm toe, 1 op 11 is dan nog best netjes.
Het verbruik van de Lynch en Co is verder gewoon in de lijn van zijn plug in concurrenten, geen reden om de auto wel of niet te kiezen .
Het theoretische verbruik ga je bij een plug in hybride in praktijk natuurlijk niet halen.

Laatst bewerkt:
Iets om wel rekening mee te houden is dat je met een caravan van 1500kg je met bijvoorbeeld zo‘n Talisman al snel een E achter B nodig hebt, heb je die?

Thuisladen kan voordelig zijn als je zin hebt in dynamische uurtarieven. Gisteren en vandaag zijn de prijzen vollop negatief. Er komt dan nog 17ct belasting bij en dan kan je onder de streep voor 10-12ct laden. Op een normale werkdag zoals morgen is het ook al van 10:00-18:00 onder de 20 cent totaal. 's Winters is het rond 4u 's nachts voordelig.

Ik zou in geval van TS heel simpel berekenen hoeveel keiharde voordeel er is aan plugin of hybride. Voor minder dan X per maand zou ik geen extra pittige investering doen, risico lopen op dure defect, gedoe hebben met laadpalen en laadruimte missen. De X mag je zelf invullen, maar ik durf te garanderen dat er mensen zijn die €150 per maand kunnen besparen met pluggen maar dit gewoon niet doen vanwege desintresse/laksheid/onkunde.

Dat is niet waar. Als je door thuisladen een terugleverboete kan voorkomen, is het nog een stuk goedkoper. En als je overproductie hebt, zijn je kosten eigenlijk de misgelopen vergoeding voor je teruggeleverde stroom. Die zal in veel gevallen lager zijn dan 30ct en verandert dus je rekensom.
Ik bedoel m ook andersom. Want als je al hebt geïnvesteerd in zonnepanelen is het inderdaad handig die stroom zoveel mogelijk zelf te gebruiken.

Lynk and Co: prima autist, veel aanbod. Wel vrij zwaar dus hoge wegenbelasting.

Terug
Bovenaan