Advies inruilen Kia Niro hybrid 2020

Eertje

Startmotor
Hallo allemaal,

We willen onze Kia Niro hybride (executive uitvoering) uit 2020 met inmiddels 95k op de teller gaan vervangen voor iets anders. Woon/ werkverkeer zo'n 40 km (retour). Rijden er zo'n 16-18k per jaar mee (dus op vakantie naar Spanje/Zuid-Frankrijk). We zijn een gezinnetje van 3 plus een kleine hond.

Ik zit vooral te kijken of een PHEV interessant is voor ons op dit moment. Bouwjaar vanaf 2023, aanschafprijs tot ongeveer 35k. Wat auto's die de revue zijn gepasseerd:

- Kia Sportage (GT line)
- Toyota Corolla Cross
- Ford Kuga
- Lynk & Co
- Hyundai Tucson

Aangezien hier best wel veel kennis aanwezig is wil ik jullie hulp inschakelen om eens mee te denken. Wellicht hebben jullie tips, adviezen of iets dergelijks waar we niet aan gedacht hebben. Alvast bedankt!

En volledig elektrisch is geen optie?
Die 40 km retour red je wel met de meeste modellen (PHEV). Kunnen jullie nu thuis laden?
En voorkeur qua model, denk wat hoger aan het lijstje te zien?

We hebben de mogelijkheid om thuis te laden (eigen oprit, zonnepanelen maar geen laadpaal). Hoger model is idd wel fijn, Kia Niro die we nu hebben bevalt daarin ook goed. Zou volledig elektrisch dan toch een (nog) betere optie zijn?

Laatst bewerkt:
We hebben de mogelijkheid om thuis te laden (eigen oprit, zonnepanelen maar geen laadpaal). Hoger model is idd wel fijn, Kia Niro die we nu hebben bavalt daarin ook goed. Zou volledig elektrisch dan toch een (nog) betere optie zijn?
Wanneer je veel stroom "over" hebt en dat (overdag) kan laden in de auto, zou ik het zeker overwegen. Als je nog geen laadpaal hebt; kies er één met MID-meter zodat je ook geld kan ontvangen voor het laden (ERE).
Voor €35 vind je een prima EV occasion!

Ik zou ook voor een EV gaan als je thuis kunt laden. Zo'n Niro is best gewild dus goed in te ruilen.

Kijk dit zijn fijne berichten waar ik wel iets aan heb. Ik moet zeker de optie EV mee gaan nemen in mijn keuze merk ik. Genoeg maanden waar we meer stroom opwekken dan verbruiken in ons huishouden. En gezien de salderingsregeling die er in 2027 vanaf gaat en we alleen maar terugleverkosten moeten gaan betalen is het misschien wel doorslaggevend in dit verhaal.

Toyota C-HR vind ik wat aan de krappe kant, vooral achterin met die kleine raampjes. Mijn ouders rijden deze in hybride.

Corolla Cross valt dan af, geen PHEV of EV mogelijk daar.

Laatst bewerkt:
Als Kia Niro Hybrid rijder kijk ik met joiu mee @Eertje ...
Ik mis in jouw lijst een auto : de Kia Niro ....
Hoe komt dat ?
Je noemt wel bijvoorbeeld een Hyundai Tucson ...das een heerlijk rijdende auto ...maar wel in een andere prijsrange.
Als alternatief voor die fijn rijdende Kia Niro ga ik in juni naar een Jaycoo J5 plug in hybride kijken.
Ben benieuwd waar jij op uit komt ...

Laatst bewerkt:
Inderdaad kun je eens naar het nieuwe model Niro EV kijken. De inruilwaarde zal bij een Kia dealer misschien ook wel gunstiger zijn.
Ga er wel een goede proefrit mee maken want het onderstel van die nieuwe Niro moet wel je ding zijn. Ik vind het persoonlijk nogal een boot in de bochten.

En de EV3 mag dan ook zeker niet ontbreken op je lijst.

Als Kia Niro Hybrid rijder kijk ik met joiu mee @Eertje ...
Ik mis in jouw lijst een auto : de Kia Niro ....
Hoe komt dat ?
Je noemt wel bijvoorbeeld een Hyundai Tucson ...das een heerlijk rijdende auto ...maar wel in een andere prijsrange.
Als alternatief voor die frijn rijdende Kia Niro ga ik in juni naar een Jaycoo J5 plug in hybride kijken.
Ben benieuwd waar jij op uit komt ...
Ik vind het nieuwe model niet zo erg aanspreken. Maar neemt niet weg dat ik deze toch mee ga nemen in de opties.

Ik vind dit erg krappe auto’s voor een gezin met drie kinderen en een hond. Ik weet niet of er nog aan stoeltjes of zitverhogers moet worden gedacht? Drie stoeltjes en/of verhogers passen niet op de genoemde achterbanken naast elkaar, of je moet zelf in het midden gaan zitten en een van de kinderen voorin laten plaatsnemen.

Wij hebben heel recent onze Kona Electric weggedaan en een Kia EV6 daarvoor terug gekocht.

Rijdt fantastisch, snelladen gaat sneller dan dat de kinderen weer in de auto zitten en ontzettend ruim! Zitpositie is hoger (door het accupakket) dan de uitstraling van de auto doet vermoeden.

Voor €35k meer dan voldoende aanbod met beperkte kilometers en veel opties.

Ik zou zeggen ga het proberen!

Ik vind dit erg krappe auto’s voor een gezin met drie kinderen en een hond. Ik weet niet of er nog aan stoeltjes of zitverhogers moet worden gedacht? Drie stoeltjes en/of verhogers passen niet op de genoemde achterbanken naast elkaar, of je moet zelf in het midden gaan zitten en een van de kinderen voorin laten plaatsnemen.
Een gezin van drie is niet hetzelfde als een gezin met drie kinderen naar mijn weten.
Een gezin van drie bestaat "standaard" uit twee ouders en één kind.

Gezin van 3 bedoel ik in totaal 3. Dus 2 volwassenen, 1 kind en 1 hond

Wij hebben heel recent onze Kona Electric weggedaan en een Kia EV6 daarvoor terug gekocht.

Rijdt fantastisch, snelladen gaat sneller dan dat de kinderen weer in de auto zitten en ontzettend ruim! Zitpositie is hoger (door het accupakket) dan de uitstraling van de auto doet vermoeden.

Dan moet ik de buurman eens vragen of ik er een keertje mee mag rijden, die rijdt er ook eentje. Bedankt voor de tip!!

Ik heb de Kona electric ingeruild op de Inster en tot mijn stomme verbazing is de Inster ruimer(veel meer ruimte op de achterbank) en veel praktischer in gebruik dan de Kona. Bij ons stond in eerste instantie de EV3 bovenaan als vervanger, maar de ervaring met de Inster was zo goed dat die het uiteindelijk geworden is. Wij hebben de EV6 nooit overwogen want veel te groot en biedt niet eens zoveel meer ruimte. Voor de duidelijkheid wij zijn een gezin van 4 met 3 volwassenen(waarvan 2 rond 1.90 meter) Voor de Kona reed ik een Niro, die qua ruimte op de achterbank vergelijkbaar is met de Inster. De achterbak van de Niro vind ik niet zo slim ingedeeld. Bij mij was dit met een vaste vakverdeling onder de vloer van de bagageruimte. Daar heeft de Inster een veel grotere ruimte waar de laadkabel en andere losse spullen in kunnen. Als er niet meer dan 4 personen vervoerd hoeven te worden is de Inster zeker een aanrader. Rijdt beter en is stilker dan de eerste Kona EV. En op vakantie met dakkoffer gaat er evenveel mee als in de Kona of Niro(tussen die twee zit qua bruikbare bagageruimte niet veel verschil omdat de vaste vakverdeling van de Niro minder praktisch id.

Ik heb vorige week op een parkeerterrein een Kia EV 3 naast een Hyundai Inster gezet..
In wielbasis niet zichtbaar verschil.
Jij bent uitgesproken in je keuze tussen die twee @zeebra .
Waardoor wordt dat bepaald.?
Welk verbruik kom jij gemiddeld met de Inster.
Ergens 13-15 Kwh per 100 km ?

PS ; ik vind wel dat de EV3 in het E verbruik meer door omstandigheden wordt bepaald dan de Niro ev.

Dat de Inster zo ruim achterin is komt omdat het een verlengde versie van de Casper is! De extra lange wielbasis is vooral ten gunste van de achterpassagiers en de grotere achterdeuren!

hyundai-casper-2022.jpg

hyundai-inster-2025-2-jungle-khaki.png

‘Veel te groot’ is natuurlijk behoorlijk subjectief, en kan mij daarnaast niet voorstellen dat een Instee- een auto die een meter kort is nauwelijks meer binnenruimte biedt (en dat ik mij niet kan voorstellen is evenmin subjectief) dan een EV6. Over rijcomfort en wegligging nog maar niet te spreken.

‘Veel te groot’ is natuurlijk behoorlijk subjectief, en kan mij daarnaast niet voorstellen dat een Instee- een auto die een meter kort is nauwelijks meer binnenruimte biedt (en dat ik mij niet kan voorstellen is evenmin subjectief) dan een EV6. Over rijcomfort en wegligging nog maar niet te spreken.
Ik vergelijk de Inster niet met de EV6, maar deze vond ik voor ons te groot en in praktische zin had deze voor ons nauwelijks meerwaarde ten opzichte van de EV3. Maar ook die EV3 is het voor ons niet geworden omdat de Inster voldoende ruim is.

Ik heb vorige week op een parkeerterrein een Kia EV 3 naast een Hyundai Inster gezet..
In wielbasis niet zichtbaar verschil.
Jij bent uitgesproken in je keuze tussen die twee @zeebra .
Waardoor wordt dat bepaald.?
Welk verbruik kom jij gemiddeld met de Inster.
Ergens 13-15 Kwh per 100 km ?

PS ; ik vind wel dat de EV3 in het E verbruik meer door omstandigheden wordt bepaald dan de Niro ev.
Ik kijk heel pragmatisch naar een auto en als deze bevalt na de proefrit dan neem ik die. Ik start bij goedkoop. Dus heb ik de Inster gereden en dat beviel prima. De EV3, die duurder is, is niet aan bod gekomen. Mijn referentie was de Kona electric (eerste versie) en daarmee vergeleken hield de Inster moeiteloos stand als je kijkt naar ruimte, afwerking, wegligging en stilte aan boord.

Ik zie in je lijst oa de Tucson en Sportage staan. Is dan de RAV4 PHEV dan ook geen optie: Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Plug-in Leer Stoel/Stuurverw Carp
€ 34.700,00

Lekker ruime auto voor gezin inclusief hond en tot 10j garantie

Update: we zijn tot de conclusie gekomen om de Kia Niro beter te houden (technisch prima in orde, zuinig en fijne auto), zeker voor de grotere afstanden zoals de vakanties naar bv. Frankrijk, Spanje en Italië. Daardoor gaan we onze 2e auto (Suzuki Baleno 1.2 uit 2016) vervangen voor een gebruikte EV (crossover?), waar we dan dagelijks mee gaan rijden en zo best wel wat kosten kunnen besparen. Nu zijn we een beetje aan het oriënteren wat er een beetje op de markt is. Tot nu toe zijn deze elektrische auto's in beeld gekomen:

- Jeep Avenger
- Fiat 600
- Volkswagen ID3
- BMW i3

Ik hoop dat jullie ons weer van tips kunnen voorzien en/of ervaringen kunnen delen! Wordt erg gewaardeerd! Alvast dank!

Laatst bewerkt:
Hoeveel km wil je op een dag rijden met de tweede auto? En hoe groot moet de auto zijn? Anders kan je nog een slag kleiner zoeken, voor €20k heb je echt een goede tweedehands EV

Update: we zijn tot de conclusie gekomen om de Kia Niro beter te houden (technisch prima in orde, zuinig en fijne auto), zeker voor de grotere afstanden zoals de vakanties naar bv. Frankrijk, Spanje en Italië. Daardoor gaan we onze 2e auto (Suzuki Baleno 1.2 uit 2016) vervangen voor een gebruikte EV (crossover?), waar we dan dagelijks mee gaan rijden en zo best wel wat kosten kunnen besparen. Nu zijn we een beetje aan het oriënteren wat er een beetje op de markt is. Tot nu toe zijn deze elektrische auto's in beeld gekomen:

- Jeep Avenger
- Fiat 600
- Volkswagen ID3
- BMW i3

Ik hoop dat jullie ons weer van tips kunnen voorzien en/of ervaringen kunnen delen! Wordt erg gewaardeerd! Alvast dank!

De vrouw vindt de Peugeot 2008 EV ook leuk ogen, staan er genoeg van te koop zag ik.

Hoeveel km wil je op een dag rijden met de tweede auto? En hoe groot moet de auto zijn? Anders kan je nog een slag kleiner zoeken, voor €20k heb je echt een goede tweedehands EV
Dat zal zo'n 70 km woon-werkverkeer elke dag zijn. 2 à 3 keer per week komt daar in de avonduren nog ritje voetbalclub bij van zo'n 40 km retour. Dat zijn in ieder geval de vaste ritten die er mee gedaan gaan worden. Slag kleiner is ook prima, als er goede voorbeelden zijn hoor ik die graag.

Zijn al wat voorbeelden genoemd. Zelf hebben we een Zoe als tweede auto. Met jullie budget koop je de laatste versie, maar ik zou dan zelf kijken naar wat anders. Wel heel fijne auto hoor, dat niet, maar ik zou graag wel acc hebben, dat is niet verkrijgbaar bij een Zoe. Enig idee wat jullie voor de Suzuki kunnen krijgen met inruil?

En overdag laden kan dan niet, dat is wel jammer. Of is woon- werk niet elke (werk)dag?

Zijn al wat voorbeelden genoemd. Zelf hebben we een Zoe als tweede auto. Met jullie budget koop je de laatste versie, maar ik zou dan zelf kijken naar wat anders. Wel heel fijne auto hoor, dat niet, maar ik zou graag wel acc hebben, dat is niet verkrijgbaar bij een Zoe. Enig idee wat jullie voor de Suzuki kunnen krijgen met inruil?

En overdag laden kan dan niet, dat is wel jammer. Of is woon- werk niet elke (werk)dag?
Ik verwacht 6000-7000 euro terug te krijgen voor de Baleno. Jawel, woon-werkverkeer zullen we elke dag hebben met de EV

Terug
Bovenaan