Van A naar B in een EV
Net ingestapt
Hi,
Ik mag binnenkort een nieuwe leaseauto uitzoeken (rij momenteel een Kia E-Niro uit 2019). Op basis van de voorwaarden van mijn werkgever en mijn persoonlijke wensen heb ik de volgende merken en modellen gekozen:
Ter info:
De Skoda Elroq heeft een lage vanaf prijs, echter wil je minimaal adaptive cruise control, verwarmbare stoelen en stuur en een dimmende binnenspiegel dan moet je bovengenoemde pakketten selecteren en stijgt de prijs dermate dat de totale (lease) prijs vrijwel identiek is aan de basis versie van Skoda Enyaq (welke gek genoeg dit allemaal standaard aan boord heeft). De vernieuwde Enyaq is feitelijk dezelfde auto als de Elroq (interieur en binnenruimte) maar met een grotere kofferbak. De Kia EV3 Plus heeft alle gewenste opties aan boord en is de goedkoopste variant.
De Kia EV3 is het goedkoopst in de bijtelling, gevolgd door de Elroq en de Enyaq (welke vrijwel hetzelfde kosten).
Mijn situatie:
Ik rij veel alleen, af en toe met mijn partner en zeer zelden met gasten op de achterbank. Dus extra ruimte is leuk maar geen must en ook op de achterbank van de Kia EV3 zit je als volwassene prima. Snelladen vind ik minder van belang, heb dit in 4,5 jaar tijd 3 keer gedaan. Daarnaast vind ik een verschil van bijvoorbeeld 28 minuten versus 35 minuten verwaarloosbaar. De EV3 heeft fysieke knoppen om onder andere de airco te bedienen, dit waardeer ik zeer.
Waar twijfel ik nog over?
Ik mag binnenkort een nieuwe leaseauto uitzoeken (rij momenteel een Kia E-Niro uit 2019). Op basis van de voorwaarden van mijn werkgever en mijn persoonlijke wensen heb ik de volgende merken en modellen gekozen:
- Kia EV3 Plus uitvoering, 81,4 kWh accu, WLTP 605 km.
Netto kosten 337 EUR per maand - Skoda Elroq, Business Edtion + Business upgrade pakket - Clever + winterpakket, 77 kWh accu, WLTP 579 km.
Netto kosten 377 EUR per maand - Skoda Enyaq (nieuwe versie, update), Selection uitvoering (basis), 77 kWh accu, WLTP 579 km (deze is onlangs in prijs gedaald.
Netto kosten 388 EUR per maand
Ter info:
De Skoda Elroq heeft een lage vanaf prijs, echter wil je minimaal adaptive cruise control, verwarmbare stoelen en stuur en een dimmende binnenspiegel dan moet je bovengenoemde pakketten selecteren en stijgt de prijs dermate dat de totale (lease) prijs vrijwel identiek is aan de basis versie van Skoda Enyaq (welke gek genoeg dit allemaal standaard aan boord heeft). De vernieuwde Enyaq is feitelijk dezelfde auto als de Elroq (interieur en binnenruimte) maar met een grotere kofferbak. De Kia EV3 Plus heeft alle gewenste opties aan boord en is de goedkoopste variant.
De Kia EV3 is het goedkoopst in de bijtelling, gevolgd door de Elroq en de Enyaq (welke vrijwel hetzelfde kosten).
Mijn situatie:
Ik rij veel alleen, af en toe met mijn partner en zeer zelden met gasten op de achterbank. Dus extra ruimte is leuk maar geen must en ook op de achterbank van de Kia EV3 zit je als volwassene prima. Snelladen vind ik minder van belang, heb dit in 4,5 jaar tijd 3 keer gedaan. Daarnaast vind ik een verschil van bijvoorbeeld 28 minuten versus 35 minuten verwaarloosbaar. De EV3 heeft fysieke knoppen om onder andere de airco te bedienen, dit waardeer ik zeer.
Waar twijfel ik nog over?
- De Kia is voorwiel aangedreven en de Skoda's achterwiel aangedreven. AW schijnt beter te zijn maar merk je dit ook bij normaal rijgedrag? Mijn huidige e--niro is ook voorwiel aangedreven en enkel wanneer ik vol gas wegrijd dan slippen de voorwielen.
- Het uiterlijk. De EV3 heeft een strak minimalistisch en modern design. Ik vind hem zeer mooi. De Elroq vindt ik ook mooi maar is wel erg braaf en safe.
- De kwaliteit van de standaard geluidsinstallatie van Kia EV3 versus de 2 Skoda modellen.
- De kwaliteit van de stoelen. De stoelen in de Elroq en Enyaq zijn hetzelfde.
- De meerwaarde van achterwiel aandrijving
- Kwaliteit van de stoelen Skoda Enyaq Selection en de Kia EV3 Plus
- Kwaliteit van de speakers/geluidsinstallatie Skoda Enyaq en de Kia EV3
- Is de meerprijs van de Elroq en de Enyaq het waard? Scheelt toch 40-50 EUR per maand