Advies Kia EV3, Skoda Elroq en Skoda Enyaq

Hi,

Ik mag binnenkort een nieuwe leaseauto uitzoeken (rij momenteel een Kia E-Niro uit 2019). Op basis van de voorwaarden van mijn werkgever en mijn persoonlijke wensen heb ik de volgende merken en modellen gekozen:
  • Kia EV3 Plus uitvoering, 81,4 kWh accu, WLTP 605 km.
    Netto kosten 337 EUR per maand
  • Skoda Elroq, Business Edtion + Business upgrade pakket - Clever + winterpakket, 77 kWh accu, WLTP 579 km.
    Netto kosten 377 EUR per maand
  • Skoda Enyaq (nieuwe versie, update), Selection uitvoering (basis), 77 kWh accu, WLTP 579 km (deze is onlangs in prijs gedaald.
    Netto kosten 388 EUR per maand

Ter info:
De Skoda Elroq heeft een lage vanaf prijs, echter wil je minimaal adaptive cruise control, verwarmbare stoelen en stuur en een dimmende binnenspiegel dan moet je bovengenoemde pakketten selecteren en stijgt de prijs dermate dat de totale (lease) prijs vrijwel identiek is aan de basis versie van Skoda Enyaq (welke gek genoeg dit allemaal standaard aan boord heeft). De vernieuwde Enyaq is feitelijk dezelfde auto als de Elroq (interieur en binnenruimte) maar met een grotere kofferbak. De Kia EV3 Plus heeft alle gewenste opties aan boord en is de goedkoopste variant.

De Kia EV3 is het goedkoopst in de bijtelling, gevolgd door de Elroq en de Enyaq (welke vrijwel hetzelfde kosten).

Mijn situatie:
Ik rij veel alleen, af en toe met mijn partner en zeer zelden met gasten op de achterbank. Dus extra ruimte is leuk maar geen must en ook op de achterbank van de Kia EV3 zit je als volwassene prima. Snelladen vind ik minder van belang, heb dit in 4,5 jaar tijd 3 keer gedaan. Daarnaast vind ik een verschil van bijvoorbeeld 28 minuten versus 35 minuten verwaarloosbaar. De EV3 heeft fysieke knoppen om onder andere de airco te bedienen, dit waardeer ik zeer.

Waar twijfel ik nog over?
  • De Kia is voorwiel aangedreven en de Skoda's achterwiel aangedreven. AW schijnt beter te zijn maar merk je dit ook bij normaal rijgedrag? Mijn huidige e--niro is ook voorwiel aangedreven en enkel wanneer ik vol gas wegrijd dan slippen de voorwielen.
  • Het uiterlijk. De EV3 heeft een strak minimalistisch en modern design. Ik vind hem zeer mooi. De Elroq vindt ik ook mooi maar is wel erg braaf en safe.
  • De kwaliteit van de standaard geluidsinstallatie van Kia EV3 versus de 2 Skoda modellen.
  • De kwaliteit van de stoelen. De stoelen in de Elroq en Enyaq zijn hetzelfde.
Graag jullie mening advies over:
  • De meerwaarde van achterwiel aandrijving
  • Kwaliteit van de stoelen Skoda Enyaq Selection en de Kia EV3 Plus
  • Kwaliteit van de speakers/geluidsinstallatie Skoda Enyaq en de Kia EV3
  • Is de meerprijs van de Elroq en de Enyaq het waard? Scheelt toch 40-50 EUR per maand
Groet, Stefan

De redacteur van Autozine.nl is ook audiojournalist en schrijft vaak wat over de geluidsinstallatie van de geteste auto's.

"De testauto is voorzien van het optionele audiosysteem van "Canton". Dit is een onbekend merk in de autowereld, maar daarom niet minder goed. Ondanks de bescheiden meerprijs is het geluid rijk, helder en krachtig. Alleen in de details en ruimtelijkheid is het verschil met echte hifi-systemen hoorbaar, maar die zijn veel duurder."

"Het "premium" audiosysteem van Harman Kardon heeft een ruimtelijk en sprankelend geluid. Dankzij een slim filter laat het zich niet gek maken bij te veeleisende nummers, waardoor het strakke geluid gehandhaafd blijft."

Je merkt achterwielaandrijving heel duidelijk als je bochten uit accelereert, omdat je voorwielen dan ineens én grip moeten hebben om te sturen én om het vermogen op het asfalt te krijgen. Of in ieder geval, dat is mijn beperkte ervaring.

• De meerwaarde van achterwiel aandrijving
  • Kwaliteit van de stoelen Skoda Enyaq Selection en de Kia EV3 Plus
  • Kwaliteit van de speakers/geluidsinstallatie Skoda Enyaq en de Kia EV3
  • Is de meerprijs van de Elroq en de Enyaq het waard? Scheelt toch 40-50 EUR per maand
Ik heb 1 antwoord op die 4 vragen: proefrit maken.
Renault doet het overigens ook erg goed in de vergelijkende testen.

Waarom dan toch zulke praktische, saaie auto's in je lijstje?
Saai (maar ook mooi en lelijk) is natuur persoonlijk. De EV3 en Elroq geven naar mijn mening het meeste waar voor je geld. Daarbij zijn dit een van de weinige modellen met een WLTP van minimaal 500KM of meer (wens) en een fiscale waarde van maximaal 47/48K.Tesla vind ik persoonlijk lelijk en uit principe (Elon Musk) overweeg ik dat merk niet eens. De Stellentis merken hebben veelal een zeer beperkt aanbod met vergelijkbare WLTP ranges. De Peugeot e-2008 is een aardige auto maar stopt bij een 54 kWh accu. De Renault Scenic E-tech is leverbaar met een 87 kWh accu, leuke auto maar ook niet spannend. En iets als een Renault 5 is echt te klein (wel mooi).

@Stefan 1242454 Helder. Ik zou de Renault Scenic wel overwegen, mede vanwege de cockpit met relatief veel fysieke knoppen en Android Automotive besturingssysteem.

Tussen Elroq en Enyaq zou mijn voorkeur naar de laatste gaan, die vind ik qua uiterlijk beter in balans.

Kia EV6 of Hyundai Ioniq5 zijn denk ik te duur icm gewenste specs?

Wat mij betreft hebben de Skoda's tov de Kia een streepje voor vanwege het aanzienlijk hogere vermogen en de betere prestaties. Toch wel zo prettig.

Ik vind het extra vermogen nou niet een streepje voor, de EV3 heeft al 204pk en dat is meer dan genoeg. De grotere range en lagere aanschaf prijs hebben dan wel een streepje voor, de ruimte is niet nodig.

Ik zou in jouw situatie ook voor de goedkoopste gaan, 50 euro per maand is toch best veel.

Voorwielaandrijving of achterwielaandrijving merk je amper bij rustig rijden. Bij sportieve autos is dat een ander verhaal maar dat gaat niet op voor deze modellen.

Over de stoelen en audio installaties kun je alleen wat zeggen als je ze alle drie eens gaat rijden, iedereen heeft weer een andere bouw, dus voor de ene zit een stoel net wat beter of slechter dan voor een andere.

Saai (maar ook mooi en lelijk) is natuur persoonlijk. De EV3 en Elroq geven naar mijn mening het meeste waar voor je geld. Daarbij zijn dit een van de weinige modellen met een WLTP van minimaal 500KM of meer (wens) en een fiscale waarde van maximaal 47/48K.Tesla vind ik persoonlijk lelijk en uit principe (Elon Musk) overweeg ik dat merk niet eens. De Stellentis merken hebben veelal een zeer beperkt aanbod met vergelijkbare WLTP ranges. De Peugeot e-2008 is een aardige auto maar stopt bij een 54 kWh accu. De Renault Scenic E-tech is leverbaar met een 87 kWh accu, leuke auto maar ook niet spannend. En iets als een Renault 5 is echt te klein (wel mooi).
Je vind de Scenic niet spannend terwijl het lijstje in je OP zo ongeveer de meest burgerlijke auto's op de markt zijn? De EV3 is afschuwelijk lelijk van binnen iig. Dus ik zou beginnen met erin gaan zitten.

Laatst bewerkt door een moderator:
De EV3 en Elroq geven naar mijn mening het meeste waar voor je geld. Daarbij zijn dit een van de weinige modellen met een WLTP van minimaal 500KM of meer (wens) en een fiscale waarde van maximaal 47/48K.

Er is zeker wel meer keuze, bijvoorbeeld:

Achterwielaandrijving zou ik niet beter noemen, voorwielaandrijving heeft ook zijn voordelen, veiliger, goede rechtuitstabiliteit, meer bagageruimte, lichter!

Er is zeker wel meer keuze, bijvoorbeeld:

Achterwielaandrijving zou ik niet beter noemen, voorwielaandrijving heeft ook zijn voordelen, veiliger, goede rechtuitstabiliteit, meer bagageruimte, lichter!
Lichter? Bij een EV ligt de motor gewoon achterin, dus geen extra gedoe zoals met een ICE. Voordeel van achterwielaandrijving is ook dat er in principe ruimte zou moeten zijn voor een frunk, maar dat zie je helaas niet altijd.

Tja het is al genoemd door meerdere hier maar ook ik is was zeker bij Renault gaan kijken.

Begrijp alleen dat het niet spannend genoeg voor je is? Prima ieder zijn ding (maar inderdaad vreemd dat een Skoda dan wel spannend genoeg is).

Eens met de reacties van Volt hierboven. Ook de EV3 heeft een frunk. Volgens mij zijn Renaults ook duurder in de lease (zeker de e-Megane tov de EV3). Je kan ook voor de Plus Advanced uitvoering gaan, dan heb je een Harman Kardon installatie én electrisch verstelbare stoelen. Qua prijs zit je dan gelijk aan de Skoda's. En voor kleur moet je echt echt naar de dealers toe! Een zwarte of Shale Grey EV3 valt mij erg tegen. Verder proefritten maken van de modellen

Ik vond de Enyaq by far de mooiste en eens je rijdt vaak alleen. Maar soms komt die extra ruimte wel erg goed uit. En ik vind de stoelen van de Enyaq beter zitten maar dat is subjectief.

Je vind de Scenic niet spannend terwijl het lijstje in je OP zo ongeveer de meest burgerlijke auto's op de markt zijn?
Nee hij zegt ook niet spannend. Niet zo tutten.

Tja het is al genoemd door meerdere hier maar ook ik is was zeker bij Renault gaan kijken.

Begrijp alleen dat het niet spannend genoeg voor je is? Prima ieder zijn ding (maar inderdaad vreemd dat een Skoda dan wel spannend genoeg is).
Nee dat zegt-ie niet. Lezen is moeilijk?

Ik weet niet of je goed hebt zitten vergelijken maar de Elroq beschikt in de Buisiness edition al over verwarmde voorstoelen, stuurwiel en een automatisch dimmende binnenspiegel. Tevens is het Business upgrade pakket - Clever + winterpakket niet te bestellen op de 77 kWh. Dan zou je dus afkunnen met enkel het Business upgrade pakket - Clever voor de adaptive cruisecontrol.

Ik weet niet of je goed hebt zitten vergelijken maar de Elroq beschikt in de Buisiness edition al over verwarmde voorstoelen, stuurwiel en een automatisch dimmende binnenspiegel. Tevens is het Business upgrade pakket - Clever + winterpakket niet te bestellen op de 77 kWh. Dan zou je dus afkunnen met enkel het Business upgrade pakket - Clever voor de adaptive cruisecontrol.
Je hebt gelijk. Het winterpakket hoeft/kan niet besteld worden bij de Business edition, scheelt meen ik € 980,00.
Morgen ga ik een proefrit maken in de EV3 en Enyaq.

Je hebt gelijk. Het winterpakket hoeft/kan niet besteld worden bij de Business edition, scheelt meen ik € 980,00.
Morgen ga ik een proefrit maken in de EV3 en Enyaq.
Ik zit in principe in hetzelfde schuitje wat betreft bestellen van een nieuwe leaseauto. Ik heb ook een top 3 dat is voor mij nu Tesla M3, Elroq en EV3. Heb ze allen proefgereden maar de Elroq en Kia zijn met de grotere batterijen en vergelijkbare opties toch wel zo'n 50 euro de maand duurder dan de M3. Twijfel twijfel.....

Ik heb een proefrit gemaakt in de Kia EV3 plus advanced en de Koda Enyaq. De Elroq stond toevallig net in de showroom maar hadden nog geen exemplaar klaar voor een proefrit. Interieur van de Enyaq en Elroy Business Edition waren identiek. Ik ga voor de EV3. Waarom? Naar mijn mening heeft de EV3 betere stoelen en is kwalitatief duidelijk beter afgewerkt. Beide modellen hebben op bepaalde plekken in het interieur hard kunststof maar bij de Skoda voelt en klinkt dat zeer goedkoop aan. Zo ook de sneltoetsen onder het infotainment systeem. Alles wat je aanraakt bij de EV3 voelt meer solide aan. Daarnaast heeft de Skoda een lang rempedaal, wanneer je begint met remmen gebeurd er nauwelijks iets, je moet flink doortrappen op de rem voordat er wat gebeurd. Hier zal je wellicht aan wennen maar ik ervaarde het als vervelend. Verder rijd de EV3 iets comfortabeler en is de Skoda stugger doch iets meer dynamisch. Qua vermogen en pit scoort de Skoda beter, voor zover je daar waarde aan hecht.

Terug
Bovenaan