MaartjeHms f651100

Net ingestapt
Heel graag zou ik advies willen vragen voor het aanschaffen van een nieuwe auto.
Ik rij al heel wat jaar tevreden rond in mijn Volkswagen fox. Ik heb hier een trekhaak onder laten zetten voor mijn mini trailer.

Ik zou heel graag een “bestel” auto willen waar ik makkelijk achterin dingen kan vervoeren en ook een klein plekje in kan maken om even terug te trekken (eventueel met auto tent)
Ik wil graag zo’n klein mogelijke bestelauto omdat het mij niet fijn lijkt om in een grote auto te rijden en in verband met de kosten.

Ook wil ik graag een benzine auto. (Ik rij niet veel en niet bedrijfsmatig)

Zelf dacht ik aan een Volkswagen caddy, maar ik hoorde van iemand dat deze niet zo’n goede motor hadden bij de benzine variant?
Is een Peugeot misschien iets waar ik naar kan kijken?

Mijn wensen;
2 stoelen en laadruimte
Trekhaak (min. 450 kg gerend trekken)
Airco
Cruise control
Benzine auto
Geen gezeur met kapotte auto

Waar ik over twijfel;
Welk merk model moet ik naar kijken?
Schakel of automaat (rij nu schakel, maar automaat lijkt mij wel makkelijk)
Vanaf welk bouwjaar moet ik kijken dat ik geen problemen koop
Tot welke kilometerstand is verstandig?

Zoals jullie lezen heb ik weinig ervaring hierin, mijn man deed dit altijd (helaas afgelopen jaar overleden), en ik durf niet zo goed zomaar naar een dealer te gaan met dit verhaal omdat je mij alles wijs kan maken..
Hopelijk kunnen jullie mij wat tips geven, dat zou ik enorm waarderen.

Laatste vraag; bestaat er ook iets onafhankelijks dat je de auto die je wil kopen kan laten checken? Of is dit niet nodig als je bij een bovag garage een occasion koopt?

@MaartjeHms f651100 - wellicht handig om even aan te vullen hoeveel kilometer per jaar je ongeveer rijdt en of je echt een bestelauto zoekt (dus zonder achterbank) of zit je ook wel eens met meerdere mensen in de auto? En wat is je budget in grote lijnen?

Zelf ben ik tevreden van een Ford Tourneo Courier. De Transit versie hiervan past bij je beschrijving. (Bij Ford noemt de versie met achterbank Tourneo Courier, de versie zonder is een Transit Courier).

Over de betrouwbaarheid van de 1.0 ecoboost motor is niet iedereen het eens, maar ik heb er zelf tot nog toe geen problemen mee gehad.

@MaartjeHms f651100 - wellicht handig om even aan te vullen hoeveel kilometer per jaar je ongeveer rijdt en of je echt een bestelauto zoekt (dus zonder achterbank) of zit je ook wel eens met meerdere mensen in de auto? En wat is je budget in grote lijnen?
Ik rij denk ik 50 km in de week en dan 4 ? keer per jaar eens verder voor een evenement of dagje weg.
Graag zonder achterbak inderdaad, 2 stoelen is voldoende (ik kan altijd de auto van mijn ouders nog eens lenen)

Ik dacht zelf aan tot 15.000 euro?

Benzine versies zijn al niet zo dik gezaaid en in combinatie met een automaat al helemaal amper te vinden dus zou het bij handgeschakeld houden.

Maar waarom perse een busje? Een compacte B-segment stationwagen is wellicht net zo handig, gewoon achterbank neerklappen ( of zelfs eruit halen ), heb je veel meer keus en rijd echt veel comfortabeler.

Zou inderdaad even kijken bij zoiets:

Jonge auto, heel ruim maar toch zuinig/goedkoop om te rijden en betrouwbaar.

Zoek je echt meer ruimte..

Mocht je toch voor een busje gaan:

Zelf ben ik tevreden van een Ford Tourneo Courier. De Transit versie hiervan past bij je beschrijving. (Bij Ford noemt de versie met achterbank Tourneo Courier, de versie zonder is een Transit Courier).

Over de betrouwbaarheid van de 1.0 ecoboost motor is niet iedereen het eens, maar ik heb er zelf tot nog toe geen problemen mee gehad.
Die hebben mijn ouders ook. Fijn ding. Blok heeft wel na 8 jaar een nieuwe riem nodig en dat is een dure klus. En hij is er niet als automaat. Trekhaak kan, maar let even op of er trekgewicht op het kenteken staat. Was bij die van m’n ouders niet en dat was best wat gedoe.

Maar ik denk ook dat je net zo goed af bent met een gewone auto waarbij je dan de bank plat gooit als je de ruimte nodig hebt.

Bestelwagens rijden vaak op diesel.

Goede en betrouwbare opties op benzine zijn de:

De Renault Express, Renault Kangoo, Mercedes Citan, en Dacia Dokker zijn geleverd met de zuinige en betrouwbare door Mercedes en Renault Nissan ontwikkelde 1.330 CC viercilindermotor. De motor is een aanrader.
De Dacia Dokker is ook geleverd met de oude en betrouwbare 1.6 viercilindermotor.
De techniek is goed en betrouwbaar, en elektrisch zijn ze ook goed.

De Kangoo en Citan zijn er ook met elektrische aandrijving, dan heb je ook een" automaat".

De Renault Kangoo en Mercedes Citan zijn technisch volledig identiek. De Renault Express is een verbeterde Dacia Dokker.

In de Peugeot Partner zit de 1.2 Puretechmotor. Punt van aandacht is de natte distributieriem. Belangrijk is regelmatig olie verversen met de juiste olie. En op tijd de distributieriem vervangen. Kies ze vooral niet te oud.
Het zou niet mijn eerste keus zijn als ik een bestelwagen met benzinemotor zou kiezen.
Vaak rijden ze dan veel korte stukjes, waardoor de distributieriem eerder problemen kan geven door brandstof in de olie. Ik vind het wel een fijne auto om te rijden, maar koos dan diesel of elektrisch.

Laatst bewerkt:
Ik heb voor dit soort dingen een Kangoo op de oprit staan. Die wordt door menigeen gebruikt voor van alles en nog wat.

In 1.6 16V is het ook een prima auto om gewoon lekker met het verkeer mee te gaan, 1150 kg trekgewicht maar de auto kan veel meer hebben. (Nooit geprobeerd hoor, ahum)
Met een beetje passen en meten krijg je er net wel een matras in. Achterbank eruit, neem dan een versie met klep. Die is lekkerder in de regen. Ik heb zelf deurtjes want dan schuif je er zo een europallet achterin.

Maar goed dan kijk je naar een auto uit 2006 op zijn jongst....

Ik heb bij aanschaf van de mijne in ieder geval 2 nieuwe aandrijfassen, distributie met waterpomp, volledige grote beurt, draagarmen, stuurkogels (binnen/buiten) en de volledige remmerij gedaan. Afgelopen tijd is er niks mis gegaan.

Maar goed dan kijk je naar een auto uit 2006 op zijn jongst....

Je kan toch ook een generatie later kiezen?
Of voor de Be Bop variant gaan.

Dan zou je ook voor de Nemo / Fiorino kunnen gaan..al is die 1.4 benzine niet echt krachtig genoeg voor de auto. Zien er leuk uit maar het rijden ermee moet je ding zijn.

Peugeot, Citroën, Ford, Opel, Fiat, Renault oa, hebben auto's die bieden wat jij zoekt,
kijk eens op gaspedaal bijvoorbeeld.
Bij Volkswagen zou ik ver vandaan blijven, te duur voor wat je krijgt, mijn ervaringen zijn met een Caddy niet zo dat ik iemand een VW zal aanraden.

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga eens naar bovenstaande merken kijken en proberen ze ergens te bekijken om een goede keuze te kunnen maken.
Ik ga eens kijken of er hier een garage in de buurt zit van 1 van deze merken waar ik een goed gevoel bij heb.

(Ik kom nu al jaren met mijn Volkswagen bij een Hyundai dealer, zijn erg fijne mensen daar, maar ze hebben geen modellen die mij aanspreken voor waar ik nu naar opzoek ben (ik wil echt een kleine laadruimte)

Het is dus goed om te bepalen of je echt een busje wil, of dat een gewone auto ook kan. In dat laatste geval heb je gewoon veel meer keus.
En wil je er in kunnen slapen, als ik het zo lees? Want dan heb je ook wel wat lengte nodig.

Is een camper uitvoering van een bestel auto dan niet een beter idee? Het grote gros zijn dan wel diesels, en das niet interessant want als ze op kwartarief staan dan vervalt dat langzaam.

Ik rij zelf een 2008 Kangoo 1.6. Met de bank plat een uitstekende laadruimte en een best wel degelijke auto.

Met een ombouw van Dielectric uit Freiburg kan je er een 2 persoons bed in maken. Ook een handig ding om de laadruimte wat nuttiger in te delen. Je creëert een extra laadvloer achterin.

Een camper heeft inderdaad niet de voorkeur.

Ook wil ik wel echt graag een benzine busje.

Ik ben maar 1.60, dus heel veel lengte heb ik niet nodig, een 1 persoons matrasje is helemaal prima. Blijft er lekker ruimte over voor wat spullen.

Mogelijk ga ik bij een renault kangoo kijken welke al een (mini)camper inrichting heeft. Hij is wel van 2014, maar heeft al een nieuwe distributieriem.

Even kijken of dit wat is, of dat ik beter naar een iets jongere auto kijk en zelf iets erin maak.

Terug
Bovenaan