Advies: Leasen of eigen auto blijven rijden (tegen hogere premie door ongeluk)?

newz

Net ingestapt
Hoi allemaal!

Aantal maanden geleden probeerde ik in te voegen op een snelweg waar het stilstond door een file. Een vrachtwagen reed bij mij de zijkant in toen ik probeerde in te voegen. Uiteindelijk ben ik schuldig bevonden, want ja, het overige verkeer heeft voorrang bij het invoegen :(. Nu moet ik €5000 premie extra gaan betalen over een periode van 5 jaar. Daarentegen kan ik ook de schade aan de vrachtwagen betalen (circa. €2500).

Over twee maanden mag ik zelf een leaseauto uitzoeken bij Athlon. Ik kan daar een Mazda 3 leasen, redelijk aangekleed, Skyactive-X, voor ongeveer €550 netto. Laten we zeggen dat mijn netto (door reiskostenvergoeding) vaste lasten voor mijn huidige auto €150 bedraagt. Volgens de calculators op het web moet ik daar nog €450 bij rekenen voor afschrijving en onderhoud. Nu de echte vraag!

Wat zou jij doen?
Mijn huidige auto behouden, ...
  • maar de schade aan de vrachtwagen meteen betalen?
  • maar de extra premie gewoon betalen?

Of de lease auto ...
  • en de schade aan de vrachtwagen betalen?
  • en de extra premie zogezegd betalen en na de leaseauto verder kijken hoe het zit met die extra premie?

Ik zou de schade zelf betalen, het is immers de helft wat je aan extra premie zou moeten betalen.
Ik zou ook de lease auto nemen, heb je geen omkijken meer naar je auto.

Ik zou de leaseauto nemen en dan je eigen auto verkopen.
Dan kun je de verzekering toch gewoon opzeggen, de verzekering betaalt dan de schade aan de vrachtauto.
Als je in de leaseauto dan geen schades veroorzaakt bouw je weer een aantal schadevrije jaren op die je dan later weer mee kunt nemen naar een eigen auto.

Het is echt héél persoonlijk:

'Moet'/Wil je veel privé rijden zodat die leasebak heel interessant wordt?
Wil je graag nieuw?
Heb je nog tigduizend reserve of tig tientjes?
Ben je misschien over korte tijd naar een eigen auto opzoek?
Hoe stabiel is die baan?
Wil je er zelf nog 5 jaar werken?
Is die hoge premie op een dure zware sloep met all risk of kan dat wel wat eenvoudiger?

Als ik het inschat zou ik de schade claimen en gaan leasen.
Geclaimde schade mag je binnen een jaar nog terugbetalen, dus je hebt daar nog wat speling.

V0RQ zei:
Het is echt héél persoonlijk:

'Moet'/Wil je veel privé rijden zodat die leasebak heel interessant wordt?
Wil je graag nieuw?
Heb je nog tigduizend reserve of tig tientjes?
Ben je misschien over korte tijd naar een eigen auto opzoek?
Hoe stabiel is die baan?
Wil je er zelf nog 5 jaar werken?
Is die hoge premie op een dure zware sloep met all risk of kan dat wel wat eenvoudiger?

Als ik het inschat zou ik de schade claimen en gaan leasen.
Geclaimde schade mag je binnen een jaar nog terugbetalen, dus je hebt daar nog wat speling.

• Het liefst wil ik nieuw
  • Het eerste
  • De auto die ik heb is al mijn eigen auto
  • Mijn baan als software developer is stabiel, en ook ikzelf bij mijn huidige werkgever.
  • Ik wil zeker nog de komende 5 jaar er blijven werken
  • Nee, dat is WA verzekerd...

Van een chauffeur. Nooit, nooit, nooit meer naast de wagen en zeker niet rechts van de cabine zitten. Je bent daar lastig te zien. Zorg dat je ervoor komt of erachter.

Dat gezegd hebbende..vraag eens na bij de verzekering hoeveel jaar het duurt voor je weer met een schone lei begint. Je gaat nu een wagen van de zaak krijgen, daar zit de verzekering in. Dat zal ook niet voor een jaar zijn, kans is groot dat je na zoveel jaar gewoon opnieuw begint. Dan zou ik gewoon via de verzekering afhandelen, als je jouw eigen auto verkoopt dan kan de verzekering opgezegd worden. Betaal je een paar maandjes extra premie.

Boppie zei:
Van een chauffeur. Nooit, nooit, nooit meer naast de wagen en zeker niet rechts van de cabine zitten. Je bent daar lastig te zien. Zorg dat je ervoor komt of erachter.

Dat gezegd hebbende..vraag eens na bij de verzekering hoeveel jaar het duurt voor je weer met een schone lei begint. Je gaat nu een wagen van de zaak krijgen, daar zit de verzekering in. Dat zal ook niet voor een jaar zijn, kans is groot dat je na zoveel jaar gewoon opnieuw begint. Dan zou ik gewoon via de verzekering afhandelen, als je jouw eigen auto verkoopt dan kan de verzekering opgezegd worden. Betaal je een paar maandjes extra premie.

Het duurt 5 jaar voordat ik weer met schone lei begin, maar ik had begrepen dat je schadevrije jaren blijven staan en niet oplopen met een leaseauto. Ik weet wél dat de leasemaatschappij een soort van 'aanbelingsbrief' kan sturen, zodat je extra schadevrije jaren kunt krijgen bij je verzekering.

Dus bedoel je dat ik na die vier jaar van een leaseauto mogelijk alleen dat ene jaar meer betalen dan schone lei?

De schade claimen kan ik helaas niet, want die moet ik gewoon zelf betalen helaas!

De schade aan de vrachtwagen is neem ik aan verzekeringswerk. Daar is de WA verzekering voor. Aan jouw auto is het gewoon eigen rekening in alles onder all risk.

Boppie zei:
De schade aan de vrachtwagen is neem ik aan verzekeringswerk. Daar is de WA verzekering voor. Aan jouw auto is het gewoon eigen rekening in alles onder all risk.

Het is €5000 extra premie, maar dan betaalt de verzekering de vrachtwagen. En anders is het €2500 overmaken naar de verzekering en hoef ik geen extra premie te betalen.

In jouw openingspost het laatste. Je betaalt nog een paar maanden een hogere premie omdat je schadevrije jaren inlevert. Was het al het plan om de eigen wagen om te wisselen voor de leasebak dan is dit toch appeltje eitje? Nu eruit, verzekering stopzetten en leasen.

Terug
Bovenaan