Advies middenklasse auto

RT de Jonge

Net ingestapt
Dag allen,

Wij zijn op zoek naar een middenklasse auto voor naast onze ID.7. Met deze tweede auto gaan we ongeveer 10.000 km per jaar rijden. Thuis laden (met zonnepanelen) is mogelijk, om die reden lijkt een elektrische auto ons interessant. Maar benzine is ook nog zeker een optie. Ons budget is ongeveer 20.000 euro (iets meer kan eventueel).

De volgende auto's heb ik zelf op de longlist staan:
* Elektrisch: ID.3, Cupra Born, Lexus UX.
* Benzine: Mazda 3, Honda Civic

Ik ben benieuwd welke auto jullie voorkeur heeft (of juist niet). En of er nog andere auto's zijn die mogelijk interessant zijn.

Alvast dank voor de reacties.

Dat zijn al 5 goede suggesties. Als je tevreden bent met de ID.7 (mooie auto) en de garage zou ik de ID.3 kiezen in een goede spec.
Zoniet, dan die andere “3” (ook een mooie auto) ;)

In jouw situatie zou ik neigen naar een ID.3 (de Cupra Born heeft trouwens vaak wel leukere specs, zet zeker individuele aanbiedingen naast elkaar). In tests heeft de redactie deze regelmatig naast een Renault Megane E-TECH gezet. In die testen haalt de Renault wel (net) wat meer punten. Voor de ID.3: let op auto's van na de facelift: die hebben aantrekkelijke verbeteringen en opzichte van de eerste edities.
De Lexus UX 300e is bij de redactie naast de Mazda MX-30 gezet - beide blonken niet uit op gebied van het laden (niet zo snel laden bijvoorbeeld) maar ontliepen elkaar verder niet zo veel. Zeker als tweede auto hoeft dat geen belemmering te zijn.
Met jouw budget vind ik (snelle zoektocht/vergelijking) best veel Mazda's en ID.3's , waarbij ook de Renault Megane's verschijnen. De Mazda's zijn vooral jonger vertegenwoordigd en hebben over het algemeen minder kilometers 'onder de wielen' liggen...

Laatst bewerkt:
Telsa Model 3.
Bij Tesla zelf rond de 22K met jaar garantie en overgebleven garantie op accu/motor.
En nu met inruilactie heb je een nieuwe standard 3 ook voor mooie bedragen.

Dank voor de reacties. Ik ga de Renault Megane E-TECH toevoegen aan de lijst met interessante auto's. De overname van de Skoda Enyaq (uit de lease) was achteraf denk ik een goede keuze geweest. Begin dit jaar niet gedaan, nu op zoek naar een leuk en kleiner alternatief.

Een EV ernaast is heel logisch. Gezien het lage jaarkilometrage kan je ook voor iets met een kleinere accu gaan. e208, Corsa, of iets ouder: eGolf, Up/Mii/Citigo.
Of het budget ietsjes opkrikken voor nieuw: Twingo, instapper ID.Polo.
Een ID.3 is inmiddels een best goede auto, maar de facelift voelt een klasse hoger dan de pre-facelift. Die zit echter nog wel boven budget. Maar de ID.3 of Born zijn zeker geen slechte keuzes.

Een elektrische auto lijkt mij dan ook de beste keus.

Zoals aangegeven kan die ook wel kleiner.
Er zijn al wat goede opties genoemd bv de Peugeot e 208 of Opel Corsa e, en nieuwe Renault Twingo.

In de klasse van de VW ID 3 is de Citroën e C4 ook een goede en comfortabele optie, en de al genoemde Renault Megane .

De Fiat 600 is denk ik ook een goede optie.

Terug
Bovenaan