Advies Passat + caravan

Niek 8996085

Startmotor
Goedenavond allemaal,

Ik heb een Volkswagen Passat op het oog. Betreft een 1.5 TSI 150PK uit 2020.

In de toekomst willen wij een caravan aanschaffen. Wellicht volgend jaar of het jaar daarop. Dit wil ik dus meenemen in de keuze van mijn auto. Ik heb echter geen BE rijbewijs.

Betreffende Passat weegt 1470kg rijklaar.
Max gewicht is 2060 kg.
De Passat mag 1600 kg trekken.

B rijbewijs is natuurlijk max 3500 kg.

Mag ik een caravan trekken die Max gewicht 1400kg is? Dan kom ik niet boven de 3500kg uit, 1400+2060 is immers 3460.

Of geldt het max gewicht dat de auto mag trekken, 1600kg, en moet ik dus rijbewijs BE halen om een 1400kg caravan te trekken?

Bedankt! :)

Het gaat om het maximum totaalgewicht van beide voertuigen tesamen
Dus
2060kg passat
1400kg caravan
is minder dan 3500 kg dus mag met rijbewijs B.

Het maximum trekgewicht mag hoger zijn, dat heeft niets te maken met het gewicht van de combinatie.
Als je een caravan van max 1600kg trekt, moet je wel BE hebben.

Rijklaar gewichten hebben er niets mee te maken.
Wel moet je rekening houden met dat je niet boven die maximum totaalgewichten uit komt, anders ben je alsnog in overtreding.

“Papieren” max geldt.
Je beoogde combinatie mag maximaal 3460 kg wegen en mag dus met een B rijbewijs worden bestuurd.

Het gaat om het maximum totaalgewicht van beide voertuigen tesamen
Dus
2060kg passat
1400kg caravan
is minder dan 3500 kg dus mag met rijbewijs B.

Het maximum trekgewicht mag hoger zijn, dat heeft niets te maken met het gewicht van de combinatie.
Als je een caravan van max 1600kg trekt, moet je wel BE hebben.

Rijklaar gewichten hebben er niets mee te maken.
Wel moet je rekening houden met dat je niet boven die maximum totaalgewichten uit komt, anders ben je alsnog in overtreding.

oké, bedankt!

Is het ook mogelijk om de Passat max kg te veranderen van 2060 kg naar 2000kg?

Dan kan er namelijk een 1500kg caravan achter.

Of is het auto max gewicht aanpassen niet mogelijk?

Max. gewicht van auto en caravan kun je bij RDW laten verlagen. Ik zat met hetzelfde en heb de caravan teruggekeurd van 1500 naar 1300 en een beetje. Kost weinig om dat aan te laten passen en is later weer te herstellen.
Wil nog een keer E rijbewijs gaan halen, auto’s worden namelijk steeds zwaarder.

Iets minder laadgewicht dus nu, maar ik vind het toch al fijn om zwaardere voorwerpen in de auto te gooien t.b.v. gewichtsverhouding. En stel dat je een keer iets overbeladen bent en je wordt aangehouden dan is dat een stuk gunstiger dan wanneer je rijbewijs niet klopt.

Terug
Bovenaan