Advies stationwagon benzine +-€5000

DeRijstKoker

Startmotor
Goedemiddag,

Ik ben voor +-€5000 opzoek naar een betrouwbare stationwagon op benzine.

Ik ben fan van Aziatische auto's ivm betrouwbaarheid.

Ook neem ik eens per jaar een lichte (1000 kg) caravan mee.

Ik kijk nu naar:
Kia Ceed
Hyundai I30
Toyota avensis (heeft wel hogere km)

Wat is jullie advies en wat vinden jullie van bovenstaande auto's? Zijn er eigen ervaringen?

Ik hoor graag.

Mvg,
DeRijstkoker

Met voorkeur voor aziatisch , station en dit budget zou ik denk ik ook naar een C'eed of i30 kijken. Niet de aller beste, niet de mooiste of de meest fijn rijdende auto. maar gewoon een prima no nonsens auto en kwalitatief (technisch) prima.

maar aziatisch of niet, met wat oudere auto's is met name de vraag hoe ze zijn onderhouden. Hoe zijn de vorige eigenaren er mee om gegaan. Want bij een matig onderhouden 20 jaar oude toyota kan nog zo glimmen, daar kun je dan ook het nodige op stuk slaan als je pech hebt.

Goedemiddag,

Ik ben voor +-€5000 opzoek naar een betrouwbare stationwagon op benzine.

Ik ben fan van Aziatische auto's ivm betrouwbaarheid.

Ook neem ik eens per jaar een lichte (1000 kg) caravan mee.

Ik kijk nu naar:
Kia Ceed
Hyundai I30
Toyota avensis (heeft wel hogere km)

Wat is jullie advies en wat vinden jullie van bovenstaande auto's? Zijn er eigen ervaringen?

Ik hoor graag.

Mvg,
DeRijstkoker
Tip:

Probeer bij de Kia Ceed en Hyundai I30 het model te vinden vanaf 2012 ( de 2e generatie). Die zijn een stuk moderner, en van duidelijk betere kwaliteit.

De ontwikkelingen gingen toen erg hard bij Kia en Hyundai.
Ik heb toen gezocht naar een Ceed van de 1e generatie, dat was geen slechte auto, maar verschillende andere auto's uit die periode zijn vaak gewoon beter.

Een Honda Accord is ook een hele goede optie.

In deze prijsklasse is het wel goed opletten, en kun je ook zeer matige Aziatische auto's tegen komen. Je kijkt naar oude auto's die al een heel leven achter de rug hebben. Er kan dus ook veel aan mankeren. Kijk kritisch of je een goede auto koopt.

De Toyota Avensis was een goede auto ( model vanaf 2009),
die zou ik kiezen, als ik een Avensis zou kopen.
Zijn voorganger was duidelijk minder. Aandachtspunt bij het model voor 2009 is o.a. het olieverbruik.

Succes.

(Even een overdenking. Autoweek heeft een vergelijkende occasiontest gemaakt tussen de Toyota Avensis vanaf 2009 en de Renault Laguna 3, de Laguna 3 won duidelijk de test.
De kwaliteit van beide auto's is vergelijkbaar, maar de Renault rijdt fijner, en biedt veel meer waar voor het geld. Ik heb zelf 9 jaar een Laguna 2.0 16V met 140 pk motor van Nissan gehad, en ook in de rest van de auto zit veel Japanse techniek. Erg betrouwbare en zeer degelijke auto, met een uitstekende bescherming tegen roest)

Laatst bewerkt:
Deze Mitsubishi Lancer heb ik gevonden via Gaspedaal.nl:

Deze Mitsubishi Lancer heb ik gevonden via Gaspedaal.nl:

Deze Ford Focus heb ik gevonden via Gaspedaal.nl:

Bedankt voor de reacties. Zijn er naast de genoemde modellen nog andere auto's die qua betrouwbaarheid en roest preventie ook goed scoren in deze prijscategorie?

Als ik het even beperk tot Aziatisch en het budget aftop op 6.000 euro, dan heb je naast al genoemde opties eventueel ook nog de Mazda 6 (let op roest), Subura Impreza + (niet echt een station, meer een hatchback +) of Legacy, Nissan Primera, Toyota Corolla (maatje kleiner dan de Avensis. Bij Hyundai evt ook nog de i40 (maatje groter dan i30)

Denk dat Ceed, i30 (beiden vanaf 2012) en Avensis (model vanaf 2009) al aardig de beste keuzes zijn.

Dit is (lijkt) een net, dealeronderhouden, exemplaar van de Avensis. Staat wel in het noorden van het land. En je moet er wel 5.900 euro voor meebrengen. Maar ik zou deze wel aandurven (wel eerst even proefrijden, foto's zeggen veel, maar niet alles):

2,5 jaar bij eerste eigenaar, daarna bijna 10 jaar bij 2e eigenaar, en vervolgens 3 jaar bij 3e eigenaar (https://finnik.nl/kenteken/90hxt1#historie)

Dit is (lijkt) een nette Legacy:

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties. Zijn er naast de genoemde modellen nog andere auto's die qua betrouwbaarheid en roest preventie ook goed scoren in deze prijscategorie?
In de Japanse en Koreaanse hoek is wel alles genoemd.

Een andere optie is de Renault Megane 3 vanaf 2009 met 1.6 16V en 2.0 liter motor., erg goed behandeld tegen roest.
De Ford Focus en Ford Mondeo zijn ook goed, aandachtspunt is wel roest.
De Saab 9.3 vanaf 2002 is ook wel goed, het beste kun je de 1.8 T of 2.0 T motor nemen ( zijn beiden de 2.0 liter van Saab). De gewone 1.8 i komt van Opel, en is minder betrouwbaar.

Laatst bewerkt:
1.6 nee

2.0 ja

Overigens beide prima motoren. Je hoort bij de 2.0 wel eens dat de ketting vervangen moet worden. De 1.6 heeft een riem.

Overigens is de 1.6 altijd een handbak geloof ik, terwijl de 2.0 bij de Megane altijd gekoppeld is aan een CVT automaat is. Ik zou altijd voor de handbak kiezen. De CVT bak (ook van Nissan) gaat wel eens stuk en dan ben je flink aan de beurt.

Laatst bewerkt:
Zijn de motoren 1.6 en 2.0 van de Megane 3 afkomstig van Nissan?
De 1.6 is van Renault, en de 2.0 zoals al aangegeven van Nissan.

Beide motoren zijn goed, degelijk en erg betrouwbaar ,en hebben indirecte injectie dus geen of weinig last van vervuiling.

De distributieketting van de 2.0 gaat in de praktijk lang mee, en geeft in de praktijk weinig problemen. ( heel soms zoals al aangegeven bij hele hoge kilomerstanden, of door te weinig olie verversen/ te weinig olie )
Ik had deze motor ook in de Laguna 3, en veel kilometers mee gereden, aan de motor is niets kapot gegaan, of aan gesleuteld. De motor was na 180.000 km nog als nieuw, en liep heel soepel.

De CVT automaat is inderdaad ook Japans, komt van Jatco, je kijkt naar oude auto's dus moet je goed kijken of die goed functioneert.

Bij elke oude auto moet je goed kijken/ laten kijken of de motor versnellingsbak/ automaat goed en soepel functioneren zonder bijgeluiden. Dit zijn relatief dure componenten van een auto.

Een automaat is erg fijn, maar reparaties kunnen alleen wel duurder zijn, dan bij de handbak van de 1.6. De 1.6 draait erg goed op lpg, de 2.0 van Nissan is dan geen goede keus, die heeft klepsmering nodig.

Succes.

Als ik het even beperk tot Aziatisch en het budget aftop op 6.000 euro, dan heb je naast al genoemde opties eventueel ook nog de Mazda 6 (let op roest), Subura Impreza + (niet echt een station, meer een hatchback +) of Legacy, Nissan Primera, Toyota Corolla (maatje kleiner dan de Avensis. Bij Hyundai evt ook nog de i40 (maatje groter dan i30)

Denk dat Ceed, i30 (beiden vanaf 2012) en Avensis (model vanaf 2009) al aardig de beste keuzes zijn.

Dit is (lijkt) een net, dealeronderhouden, exemplaar van de Avensis. Staat wel in het noorden van het land. En je moet er wel 5.900 euro voor meebrengen. Maar ik zou deze wel aandurven (wel eerst even proefrijden, foto's zeggen veel, maar niet alles):

2,5 jaar bij eerste eigenaar, daarna bijna 10 jaar bij 2e eigenaar, en vervolgens 3 jaar bij 3e eigenaar (https://finnik.nl/kenteken/90hxt1#historie)

Dit is (lijkt) een nette Legacy:

Ik ben bekend met roest problemen bij de eerste generatie mazda 6. Is dit bij de 2e generatie ook een groot probleem en hoe uit zich dat dan?

Terug
Bovenaan