Advies voor eerste eigen auto (6k-9k)

Raf f4774017

Startmotor
Hallo allemaal.

Na voor drie jaar private lease te hebben gereden via werk ben ik op zoek naar een eigen auto, ik weet er echter heel weinig van. Door de videos van autoweek te kijken, de comments te lezen en het forum te bekijken ben ik helaas niet veel verder gekomen.

Mijn verleden:
* Volkswagen Polo 2021 1.2 5 deurs
* Volkswagen Polo 2019 1.2 5 deurs
* Renault Clio 2023 1.2 5 deurs

Mijn eisen:
* Cruise control
* Bluetooth (het liefst met media controls op het stuur maar als dat via aliexpress ook goedkoop zelf kan hoor ik het graag)
* Beetje soepel in het verkeer zoals mijn vorige autos
* Betaalbaar (Verzeker, wegenbelasting en onderhoud)
* Een beetje mannelijk uiterlijk?
* 5 deurs
* In het algemeen komt het bijna niet voor dat ik een derde pasagier heb dus het hoeft niet super comfortabel achterin

Gebruik (15000km per jaar):
* Werk verkeer 50km per werkdag
* Prive boodschapjes in de stad 10km per week
* Autobahn 220km per maand voor bezoek aan Duitse steden

Waar zoek ik:
* Occassion dealers in Limburg
* AutoUncle
* Gaspedaal

Naar mijn idee is een Toyota Aygo 1.0 uit 2017 met ongeveer 40000km misschien een idee omdat het volgens de videos en reviews een betrouwbare auto lijkt te zijn met weinig kosten. Daarnaast wordt hij veel aangeboden in mijn omgeving. Alleen vind ik ze niet echt mannelijk uitzien.

Een andere optie leek mij misschien een Mitsubishi Space Star 1.0 circa 60000km omdat ze een stuk stoerder uitzien, alleen hebben ze zelden Cruisecontrol.

Renault Clio heb je al gehad. Ik neem aan het huidige model.
Voor jouw budget moet het wel lukken een knappe Clio IV te vinden. Dat model is er al sinds 2013.

Volgens mij altijd voorzien van cruise control, navigatie met bluetooth audio (ook via stuur te bedienen)
De 0.9TCE schijnt heel betrouwbaar te zijn.

Heb zelf een diesel variant gehad hiervan en vond dat een heel fijne auto
Een Clio is echt veel meer auto dan een Aygo.
Kost ook wel iets meer in vaste lasten, maar bij 15.000 per jaar wil je toch ook wel een beetje meer comfort lijkt me

Renault Clio heb je al gehad. Ik neem aan het huidige model.
Voor jouw budget moet het wel lukken een knappe Clio IV te vinden. Dat model is er al sinds 2013.

Volgens mij altijd voorzien van cruise control, navigatie met bluetooth audio (ook via stuur te bedienen)
De 0.9TCE schijnt heel betrouwbaar te zijn.

Heb zelf een diesel variant gehad hiervan en vond dat een heel fijne auto
Een Clio is echt veel meer auto dan een Aygo.
Kost ook wel iets meer in vaste lasten, maar bij 15.000 per jaar wil je toch ook wel een beetje meer comfort lijkt me
Hallo Jeroen, bedankt voor het advies. Ik moet zeggen dat ik de nieuwe clio niet geweldig vond, het zicht was zeer slecht. Misschien dat de oudere varianten beter zijn op dat vlak.

Welke km stand denk jij dan aan?

Zicht waarop? Naar achteren kun je oplossen door een camera. Was af fabriek mogelijk, maar ik heb er redelijk eenvoudig zelf 1 ingebouwd destijds.

Ik had de Clio Estate en verder geen probleem ervaren met zicht.

Ik weet zo niet wat haalbaar is qua kilometerstand binnen jouw budget

Mitsubishi Space Star 1.0 circa 60000km omdat ze een stuk stoerder uitzien
Hè wat?

De Clio die hierboven genoemd wordt lijkt een vrij prima apparaat die aan je wensen zou kunnen voldoen. Vind het zelf absoluut geen stoere auto, zeker van de voorkant niet, maar dat is volledig subjectief. Ik heb zelfs wel eens van iemand gehoord die een Space Star best stoer vindt.

Je noemt auto's met lage kilometerstanden als opties. Mijns inziens kun je dit prima verhogen zodat er een stuk nieuwere, luxere en comfortabelere opties ontstaan. Auto's vallen bij normaal onderhoud niet opeens uit elkaar na 150k km bijvoorbeeld.

Wat me zo te binnen schiet is bijvoorbeeld een Kia Rio. Hier een voorbeeld (met alsnog een behoorlijke lage kilometerstand).

Ook een Suzuki Swift lijkt me uitstekend voor jouw wensen.

Laatst bewerkt:
Ik zou ook een segment boven de Aygo gaan zitten, we hebben zelf een Toyota Aygo 1 gehad.
Een Aygo valt enorm tegen als je een Renault Clio gewend bent.
(nu hebben we een Clio 5.)

De Renault Clio en VW Polo zijn veel meer auto.
De Clio vind ik een stuk vlotter ogen, maar dat is denk ik ook smaak.

Met dit budget lukt alleen niet de Clio 5 vanaf 2019. Ik heb zelf een RS uitvoering met 360 graden camera's, rondom detectie, en dode hoekherkenning. Of je moet het budget verhogen.

Kijk ook naar de Nissan Micra vanaf 2017, leuke en goede auto.
Is ook niet al te duur.

Voor mij is het voornamelijk dat de Toyota Aygo meer aanvoelt en uitziet als een dames auto. De eerste reactie die ik kreeg toen ik de auto liet zien was "schattig" en reacties op de "makeup" die de witte variant heeft. Ik denk dat ik het met iedereen eens ben dat ik eigenlijk een iets comfortablere auto moet zoeken die meer lijken op wat ik gewend ben. Een sports variant hoeft voor mij ook niet, Mijn idee van stoer is meer een professioneel/mannelijk oogende auto, ik weet dat Polo's een beetje een dames imago hebben maar dat vind ik bijvoorbeeld weer niet.

Deze Volkswagen Polo is redelijk goedkoop, voor dit bedrag zou ik zelf Cruise Control kunnen laten installeren? https://www.autoscout24.nl/aanbod/v...847b?au_advert_id=21227882&au_car_id=10077473

Ik koop eerlijk gezegd wel liever van een dealer voor het kleine beetje garantie en het ongemak met overschrijven van de auto waar ik totaal geen verstand van heb, ik begrijp dat ik daardoor wel meer betaal. De reden dat ik voor een lager KM stand kies is dat het naar mijn veronderstelling goedkoper zou zijn qua onderhoud. Hierdoor focus ik ook op autos die een recenter bouwjaar hebben.

Mijn zoekopdracht heb ik inmiddels gewijzigd naar de volgende autos:
* Volkswagen Polo
* Seat Ibiza
* Renault Clio
* Suzuki Swift (Leuk maar ook duur, ongeveer 9k euro maar dan wel alle opties die ik wll)
* Kia Rio
* Ford Fiesta (Meestal geen cruise control en veel oude modellen)
* Nissan Micra (Weinig opties, geen cruise control en vaak oude modellen)

De Skoda Fabia ziet er leuk uit maar is nogal duur zoverre ik kan zien en heeft dan ook nog weinig opties (misschien zeldzaam hier)

Mijn filter op dit moment: https://www.gaspedaal.nl/zoeken?mer...max=9000&kmax=120000&pc=6462&strl=50&srt=pr-a

Nadeel van parkstad is dat je alleen tot 50 km ten noorden kan zoeken als je tot 50 km filtert en binnen binnen Nederland zoekt.https://www.autowereld.nl/dacia/sandero-stepway/0-9-tce-laureate-eerste-eigenaar-navigatie-airconditioning-cruise-control-lichtmetal-40752783/details.html

Weet niet wat je eventueel zelf vindt van een SEAT Mii of Volkswagen Up!

Door hun hoekige vormgeving vind ik ze redelijk stoer op zich, ondanks hun compacte formaat. En het rijdt ook nog eens behoorlijk volwassen voor een auto uit dit segment.

Dit vind ik wel een aardig exemplaar wat redelijk past binnen je criteria:

En anders zou ik inderdaad eens kijken voor een leuke Fiesta of toch de Clio. Die modellen zijn beiden nog behoorlijk bij de tijd, ook al zijn ze inmiddels wat ouder:

Deze Clio zit ietsjes boven je budget, maar die 240 krijg je d'r wellicht nog wel vanaf:

Weet niet wat je eventueel zelf vindt van een SEAT Mii of Volkswagen Up!

Door hun hoekige vormgeving vind ik ze redelijk stoer op zich, ondanks hun compacte formaat. En het rijdt ook nog eens behoorlijk volwassen voor een auto uit dit segment.

Dit vind ik wel een aardig exemplaar wat redelijk past binnen je criteria:

Weet niet of een up tsi ook binnen heg budget valt

Met 15.000km per jaar zou ik toch gaan voor een B-segmenter. Dan heb je toch net wat meer auto voor je geld.
En ik snap dat je je auto liefst een beetje in de buurt wil kopen, maar dan mis je echt een enorm stuk aanbod, waardoor je veel minder keuze hebt.

Is deze Clio wat?: https://www.autotrack.nl/a/renault-clio-benzine-2015-57103871
Of deze Polo: https://www.autowereld.nl/volkswage...oren-v-a-lm-velgen-17-e-41023976/details.html
Of deze Fabia?: https://www.autotrack.nl/a/skoda-fabia-benzine-2016-56884539

Terug
Bovenaan