Advies voor nieuwe auto station/suv

Ik en mijn vriendin rijden nu een ford fiesta 2014 en zijn opzoek naar een nieuwe(tweedehands) auto, nu zouden we graag een auto(benzine) willen met meer ruimte dus zitten we te kijken naar een stationwagen of kleine suv.
we zouden graag wat advies en ervaringen van mensen willen hebben qua merken en modellen en betrouwbaarheid.
Wij rijden ongeveer 21.000 km per jaar
We willen graag maximaal 4 jaar in de auto blijven rijden en willen graag een auto die nog redelijke inruilwaarde heeft tegen die tijd.
Onze criteria:
-Budget is max 12.000
-minimale bouwjaar 2018
-max 140.000 km op de teller
-Trekhaak is een vereiste (gebruik voor een kleine lichte kar)
-enigszins zuinig
-betrouwbaar
-beetje luxe/opties

groeten Niels

12k ex of incl de fiesta?

Zou eerder kijken naar een kleine station.

Fabio / Ibiza station met <100k vind je wel voor dat budget denk ik

Inclusief de fiesta inruilprijs al meegerekend.
Hoe zijn 3 cilinders qua betrouwbaarheid en levensduur met die auto’s ?
Een oud buurman die wat met auto’s doet zei dat ze niet zo goed zijn.

Je kan eens op mobile.de kijken om een idee te krijgen van de markt. Als Ford rijder wil je misschien bij dat merk blijven, er staan veel Focus Wagons te koop voor rond de 10K €. Minder kan, meer ook. Hangt er ook wat vanaf wat je definitie is van luxe en de gewilde opties.

Trekhaak kan je ook zelf laten doen, kost 700-800€ ongeveer en dan ben je zeker dat je auto niet als pakezel is gebruikt.
Succes met de zoektocht!

Je kan eens op mobile.de kijken om een idee te krijgen van de markt. Als Ford rijder wil je misschien bij dat merk blijven, er staan veel Focus Wagons te koop voor rond de 10K €. Minder kan, meer ook. Hangt er ook wat vanaf wat je definitie is van luxe en de gewilde opties.

Trekhaak kan je ook zelf laten doen, kost 700-800€ ongeveer en dan ben je zeker dat je auto niet als pakezel is gebruikt.
Succes met de zoektocht!
Hoe zijn die ford focussen qua motor, ik had vernomen dat de motoren van die auto’s niet al te best zijn. Of alleen bij bepaald bouwjaar ?
Laten plaatsen trekhaak is zeker een slimme optie

Hoeveel meer ruimte heb je nodig? Focus hatchback is al ruimer bijvoorbeeld.
Station is fijn vanwege ruimte, maar heb je dat echt nodig?

Ik heb een Focus 1.0 gereden, maar dan wel het nieuwere type, mk4. Die vind je vanaf ruwweg 2018, dus dat klopt met het criterium.
Auto gereden van 130k tot bijna 2 ton zonder problemen.

Hoeveel meer ruimte heb je nodig? Focus hatchback is al ruimer bijvoorbeeld.
Station is fijn vanwege ruimte, maar heb je dat echt nodig?

Ik heb een Focus 1.0 gereden, maar dan wel het nieuwere type, mk4. Die vind je vanaf ruwweg 2018, dus dat klopt met het criterium.
Auto gereden van 130k tot bijna 2 ton zonder problemen.
Qua kofferbak mag het op zich wel 2x groter zijn.
We hebben nu bijvoorbeeld dat als we boodschappen gaan doe en wat gaan winkelen of weg willen brengen of met met onze reiskoffers dat we ruimte te kort komen
Hatchback focus hebben we nog niet naar gekeken maar is ook een optie maar de focus wagen vinden wij dan wel mooier
hoe rijd deze focus ?

Laatst bewerkt:
Qua kofferbak mag het op zich wel 2x groter zijn.
We hebben nu bijvoorbeeld dat als we boodschappen gaan doe en wat gaan winkelen of weg willen brengen of met met onze reiskoffers dat we ruimte te kort komen
Hatchback focus hebben we nog niet naar gekeken maar is ook een optie maar de focus wagen vinden wij dan wel mooier
Ik heb even een snelle zoekopdracht via Gaspedaal gedaan, dat kan best voor <€12.000
21 resultaten
Wat versta je onder luxe/opties? Dat is persoonlijk/subjectief. Wat willen jullie in ieder geval?
Ik had zelf, bijvoorbeeld, veel opties, dat lukt dan weer niet met deze criteria.

Al vaker hier geadviseerd: Opel Astra K (vanaf ± 2015 op de markt). Veel value for money.

Budgetair lastiger wellicht is een Skoda Octavia. De 1.0 daarin is prima uitontwikkeld volgens mij en normaliter gewoon probleemloos als het onderhoud tijdig en met de juiste olie is uitgevoerd.

Zelfde techniek als de Skoda in een ander jasje is de Seat Leon (ook budgetair wat lastiger icm bouwjaar 2018)

Liever geen Peugeot

Had zelf dit in gedachten allen bij vanaf 2018
Ford focus wagon

Skoda Fabia/octavia

Kia Ceed

Opel Astra wagon

Hoe zijn bijvoorbeeld die Opel Astra 1.2 ? Goed betrouwbaar ?

Qua opties hoef ik ook niet alles er op en eraan maar wat opties/luxe is altijd wel fijn

Heb ik destijds ook gereden (proefrit) en zo'n 1.4 vond ik erg prettig. Zou ik kiezen, Astra K, niet een later model. Al had die nog wel een 1.2 motor van GM in het begin. Daarna had hij ook pech ;)

Ik ga mee met die Astra. Heb zelf een Golf 7 Variant en hiervoor had ik een Focus wagon. Beide fijne auto’s. Maar een Astra is vaak net wat goedkoper, dat is wel interessant.
Een Golf of Octavia is vaak wat duurder.
Maar kijk ook eens naar een Megane of Leon.
SUV zou ik niet doen, die zijn relatief duur.

Astra K zou ik ook adviseren. Aantal jaren terug mijn broertje er ook een geadviseerd. Die is er nog steeds tevreden mee. Wilde toen zelf liefst de 1.4, maar heeft uiteindelijk een 1.0 gekocht en is daar prima tevreden mee. Ik zou voor een van deze 2 blokken gaan. De latere 1.2 (nog van GM) geeft niet zoveel problemen als de nog latere 1.2 Puretech, maar is volgens mij wel gevoeliger voor problemen dan de 1.0 en de 1.4.

Liever geen Peugeot

Had zelf dit in gedachten allen bij vanaf 2018
Ford focus wagon

Skoda Fabia/octavia

Kia Ceed

Opel Astra wagon

Hoe zijn bijvoorbeeld die Opel Astra 1.2 ? Goed betrouwbaar ?

Qua opties hoef ik ook niet alles er op en eraan maar wat opties/luxe is altijd wel fijn
De 1.2 in de Opel Astra K komt van GM maar staat niet bekend als bijzonder betrouwbaar, je kunt beter een andere motor in de Astra K kiezen, zoals de 1.0 of 1.4.

Zorg bij de Ford Focus dat je het laatste model vanaf mei 2018 hebt. Daar is de motor beter van. Zijn voorganger is gevoelig.

De Stellantis 1.2 Puretech is steeds verbeterd, wat ook wel nodig was.
Verstandig is om te kijken vanaf ongeveer 2020, met een volledige historie, en goed onderhouden.

De Kia Ceed deelt veel techniek met de Hyundai |30.

De al genoemde Renault Megane en Seat Leon zijn ook hele goede opties.

De beste keuze bij de Megane is de 1.3 TCe, is erg fijn, degelijk, zuinig, en zeer betrouwbaar. Ik rijd al bijna 6 jaar naar volle tevredenheid met deze motor in een Clio.

Kijk ook naar de Fiat Tipo, een vergeten auto, maar blijkt in de praktijk een goede auto te zijn.

De Opel 1.4 zien wij ook zitten. Neem aan dat deze na 4 jaar ook nog wel wat waarde heeft ?
Hoe rijd die 1.0?
Ik denk dat wij aankomende week even wat proefritjes gaan maken meteen aantal modellen.
Staan zeker een aantal opties open

Of deze
Ook een leuke auto alleen jammer van de kleur.
We hebben 2 blauwe auto’s gehad en mijn vriendin belooft geen blauw te kiezen deze keer

Er zullen ook wel Scala's in andere kleuren zijn.
Persoonlijk vind ik dat blauw wel een pluspunt.

Kilometerstand: 109.969 km
Bouwjaar: 12/2020
Verkoopprijs*: € 12.900

Kilometerstand: 113.317 km
Bouwjaar: 11/2018
Verkoopprijs*: € 11.450

Laatst bewerkt:
Wat mij opvalt is dat er niet gekeken wordt naar japans (bijv.Toyota, Mazda) of koreaans (Kia).
Over smaak valt niet te twisten maar deze auto's scoren vaak beter betreft betrouwbaarheid en zijn standaard meestal voorzien van meer luxe en/of rijhulpsystemen.

Prima auto zo'n Fabia, maar zo opwindend als een baksteen. Nou hoef ik hem niet te kopen maar ik vind persoonlijk zo'n Kia toch een leukere auto. Wel groter en zwaarder.

Stel ik koop een auto tussen 110.000-130.000km en rijd 4 jaar in de auto +/- 80.000km en normaal gebruik
welke behoud een goede restwaarde en makkelijk te verkopen?

Als het een SUV wordt: Mitsubishi ASX. Voldoet aan alle eisen en is (in tegenstelling tot veel Ecoboost, Purejet suggesties die ik zie) zéér betrouwbaar en waardevast. Lukt net binnen het budget.

Als het een stationwagen moet worden: Fiat Tipo en Dacia Sandero MCV passen makkelijk binnen je budget en voldoen ook aan alle eisen.

Kia C’eed en Hyundai i30 op het randje van het budget, maar lijken me hele goede opties. Stel dat je het budget oprekt naar 15K dan heb je ineens veel meer keus.

Stel ik koop een auto tussen 110.000-130.000km en rijd 4 jaar in de auto +/- 80.000km en normaal gebruik
welke behoud een goede restwaarde en makkelijk te verkopen?
Over de 2 ton worden alle auto's minder waard. Je kunt nu ook een minder waardevast model nemen, dan maakt de restwaarde ook minder uit. Kun je kiezen voor lagere prijs of minder km's of jonger bouwjaar. De onderste Logan heeft b.v. nog geen 40k gereden, +80k is dan nog goed te verkopen.
Bv

Wat mij opvalt is dat er niet gekeken wordt naar japans (bijv.Toyota, Mazda) of koreaans (Kia).
Over smaak valt niet te twisten maar deze auto's scoren vaak beter betreft betrouwbaarheid en zijn standaard meestal voorzien van meer luxe en/of rijhulpsystemen.
Een Toyota of Mazda die qua specs binnen de eisen van TS vallen zijn gewoon een stuk duurder. Een Kia zou eventueel passen (Cee'd oid).

Wat zouden jullie adviseren als Max km stand voor een auto die ik ga kopen waar ik 3-4 jaar in zal rijden 20.000 per jaar ?
Budget gaat echt tot max 12.000 euro
Op mijn lijstje staan nu
Opel Astra k
Skoda Fabia
Kia Ceed

De 2 ton blijft toch een soort magische grens, dus rond de 110.000 km. Dan zit je voorbij die andere magische grens van 1 ton waardoor het scheelt bij aanschaf en kan je na 4 jaar nog onder de 2 ton verkopen.

Ik heb de criteria in de OP nagezocht, waarbij ik de km-stand tot 100.000 heb gehouden en het verbruik <4 l/100 km (theoretisch) om 'zuinig' in te vullen, een trekhaak en aanhangergewicht >1.000 kg. In deze selectie zitten vervolgens overwegend Renault Capturs. Ook een eerder genoemde Logan MCV zit ertussen (automaat!) net als een enkele Peugeot 2008 en Ford EcoSport maar voor beide modellen zou ik in ieder geval zekerstellen dat het onderhoud stipt is gebeurd vanwege de natte distributieriem en mogelijk kijken of je een nieuwe riem in de onderhandelingen mee kunt nemen.

Laatst bewerkt:
Die ene Ford is een EcoSport. Dat vond ik echt een verschrikkelijke auto om in te rijden, eens als leenauto gehad. Hij is ook echt niet ruim. En niet mooi, maar dat is persoonlijk.

Mijn garagehouder adviseerde mij ook om naar de Renault megane estate 1.3 te kijken.
Zijn er meer mensen met ervaring met deze auto’s ?
Heb zelf al bijna 6 jaar een Renault Clio met deze 1.3 motor.

Hele betrouwbare auto, tot nu toe geen enkele storing of reparatie gehad.
Er is zelfs nog geen lampje stuk gegaan.

De 1.3 TCe motor is krachtig, stil en zuinig.Gewoon een hele fijne motor.
De Megane is een comfortabele en betrouwbare auto.

Zit er nog veel verschil tussen de modellen van bouwjaar 2016-2020 en 2020-2022 ?
Heb zelf al bijna 6 jaar een Renault Clio met deze 1.3 motor.

Hele betrouwbare auto, tot nu toe geen enkele storing of reparatie gehad.
Er is zelfs nog geen lampje stuk gegaan.

De 1.3 TCe motor is krachtig, stil en zuinig.Gewoon een hele fijne motor.
De Megane is een comfortabele en betrouwbare auto.

Het facelift model heeft LED koplampen, en de multimedia is moderner, en sneller.
En de auto is op details verbeterd. In de loop van 2019 wordt een verbeterd thermostaathuis gebruikt van een andere fabrikant.
Verder vallen de verschillen wel mee.

Een familielid van mij heeft een Captur met 1.3 motor. Hij is er erg tevreden mee. Lekkere soepele motor.

• Leuk
Waarderingen: ak2
Ja, logisch dat je 24 pk wel verneemt, koppel zal ook wat verschillen. Maar 116 pk is best redelijk. 140 pk is redelijk vlot te noemen.

Renault Mégane 1.3 met 116 pk

Renault Mégane met 1.3 140 pk https://api.gaspedaal.nl/redirect/v...s_amount=6&portals_dealersite=0&sorteren=df-a

DonkerblauweDacia Duster 1.3 met 130 pk

Kortom, er zijn nogal varianten van de 1.3 motor

Ik kom van 95pk met mijn fiesta dus naar 116pk is sowieso al een stap
Ik rij voornamelijk woon werk verkeer 60km per dag en verder wil ik in de toekomst met een de auto een klein aanhangertje kunnen gebruiken en voor de rest lekker zuinig rijden.
Neem aan dat 116pk dan wel genoeg is?

116 pk is dan zeker genoeg, in een Megane gaat de van 0 tot 100 in 10.7 sec. Koppel 220 nm bij 1500 rpm.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan